Litt angående fleksilading

Startet av elec, tor 21. des 2017, kl. 15:23

« forrige - neste »

elec

Hei!

Kan noen opplyse meg om hva ca. pris på fleksilading er på ladestasjoner idag, har ikke klart å finne det ut.

Hva syntes dere er akseptabel prismodell på fleksilading?

Kan man forvente at nyere bilmodeller på markedet vil få sterkere ladere 10 kw og høyere eller tror dere produsentene heller vil satse på at folk hurtiglader?

Takknemlig for innspill.

Vollis47

Jeg håper og tror at flere biler får større ladere, helst minst 15 - 20 kW. AC ladebokser er rimeligere å sette opp og forhåpentligvis kan vi få mange slike på steder hvor ladeselskapene ikke finner det regningssvarende å montere hurtigladere.

Det vil gjøre det lettere å kunne legge ut på tur utenfor de store hovedveiene.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

fredag

Sitat fra: elec på tor 21. des 2017, kl. 15:23
Kan noen opplyse meg om hva ca. pris på fleksilading er på ladestasjoner idag, har ikke klart å finne det ut.

Pris for AC-lading står da på websidene til Fortum og GK. Klarte du virkelig ikke å finne det?

https://www.fortum.no/privat/chargedrive/priser-for-lading-av-elbil/

https://gronnkontakt.no/ofte-stilte-sporsmal/
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Orbit

Fortum koster stort sett 1 kr/min for fleksilading (noen få lokasjoner har andre priser, se kart på nettsidene deres). Det gir følgende strømpriser, avhengig av hvor kraftig lader det er i bilen:

• 3.7 kW = kr 16.22 per kWh
  • 7.4 kW = kr 8.10 per kWh
  • 11 kW = kr 5.43 per kWh
  • 22 kW = kr 2.73 per kWh
Hos GK går taksameteret per påbegynte 15 min, og gitt du lader (nesten) helt ut siste kvarter, blir prisen kr 3 per kWh (uavhengig av hvor kraftig lader det er i bilen).

Til sammenligning koster DC-lading kr 2.50 per minutt hos begge (før evt rabatter), så gitt du har en bil som klarer å utnytte det meste at de tilgjengelige 50 kW, så ender du på en pris på kr 3,10 - 3,30 per kWh.

Bruker du DC-lader riktig (dvs med temperert batteri, og uten topplading), er dette både raskest og stort sett like billig som fleksilading (og ofte også billigere).

Personlig tror jeg nyere biler vi satse på både raskere AC- og DC-lading. For eksempel BMW har flagget at de vil fortsette med 11 kW AC på småbiler, mens de kommende større modellene vil få 16-22 kW. Samtidig kommer 150++ kW på DC-siden. AC-ladeplasser er billigere å etablere, og fungerer bra på steder hvor du likevel er noen timer (hoteller, parkeringshus, etc), mens DC-laderne dekker behovet for lading når du ønsker å komme deg videre fortest mulig.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

jkirkebo

Sitat fra: Orbit på tor 21. des 2017, kl. 18:11
Fortum koster stort sett 1 kr/min for fleksilading (noen få lokasjoner har andre priser, se kart på nettsidene deres).

Fortum har ganske mange lokasjoner med andre priser. Der Fortum har hurtigladere har de stort sett 22kW AC til 1,- pr. minutt. På de stedene der det ikke er hurtigladere variere både ladehastighet og pris ganske mye siden dette er ladestolper som Fortum drifter for andre.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

geear

Tesla har standardisert på 16,5kW AC nå. Har ikke ladet med mer enn 3,6kW enn så lenge, men syns det er en kjekk backup, spesielt siden de ikke kan hurtiglade på vanlige hurtigladestasjoner (uten adapter).

Hos Fortum gir det ca. en krone per kilometer, så omtrent likt som fossilt med andre ord. Litt bedre hos GK..

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA