Advarsel: Nøkkelfri kjøring til Tesla Skøyen

Startet av cgjerstad, tirsdag 19. desember 2017, klokken 10:03

« forrige - neste »

cgjerstad

Hei!

Pga. dårlig tid kastet jeg meg i går i bilen uten å ta med nøkkelen. Brukte appen for å åpne og starte bilen, noe som gikk helt fint. Kjørte deretter til Tesla Skøyen for å hente Type 2-kabelen som manglet ved overlevering av bilen. Parkerte bilen på utsiden av Tesla Skøyen og gikk inn for å hente kabelen. Da jeg kom ut igjen fikk jeg ikke kontakt med bilen via appen. Forsøkte igjen og igjen, restartet telefonen og appen og alt, men fremdeles null respons. Jeg var rett og slett låst ute av min egen bil.

Gikk deretter inn til service igjen, og spurte om de kunne hjelpe meg. Vedkommende i skranken sa at dette var merkelig, men at de uansett kunne åpne bilen fra sine systemer. Han ba meg derfor gå ut til bilen igjen og vente på at den skulle åpne seg. Etter å ha stått ute i ca 15 min uten at noe hadde hendt, gikk jeg så inn igjen for å få en statusoppdatering. Jeg fikk da beskjed om at de ikke fikk kontakt med bilen likevel, ettersom den sannsynligvis automatisk hadde forsøkt å koble seg på gjestenettverket til Tesla Skøyen, som er passordbeskyttet. Den var altså på nett, uten å egentlig være på nett. Dermed var det tydeligvis umulig å få kontakt med den uten nøkkel. Jeg spurte hva planen videre var, men fikk da til svar at alle teknikere hadde gått hjem, og at de nå skulle stenge. Han foreslo at jeg bare måtte komme meg hjem på egenhånd og hente nøkkelen, for så å komme meg tilbake til Tesla Skøyen for å åpne bilen. Ingen tilbud om noe ytterligere assistanse der altså.

Det er mulig det var uansvarlig av meg å kjøre hjemmefra uten nøkkel, men jeg kan ikke huske å ha fått noen advarsel om at man ikke bør bruke appen til kjøring? Er det urimelig av meg å tenke at Tesla bør tilby seg å hjelpe meg å løse et problem som har oppstått pga. at deres system/app ikke fungerer som den skal, heller enn å kaste meg på dør og overlate meg til meg selv?

Uansett, husk på å ta med nøkkelen dersom du skal kjøre til Tesla Skøyen. Hvis ikke er det tydeligvis en risiko for at bilen din halvveis kobler seg på et gjestenettverk som forhindrer enhver fremtidig kontakt med bilen!

RaBalder

Jeg ville ikke kjørt noe sted uten nøkkelen.

Det er enklere å sørge for at man har med nøkkelen enn å takle de potensielle problemene man får ved å basere seg på aksess via mobilen.

Faller nettet ut, så er det kjørt uten nøkkel uansett. Også får man ta det som en bonus at mobil-aksess kan hjelpe deg når det finnes nett.

OlaM

Sitat fra: cgjerstad på tirsdag 19. desember 2017, klokken 10:03
Er det urimelig av meg å tenke at Tesla bør tilby seg å hjelpe meg å løse et problem som har oppstått pga. at deres system/app ikke fungerer som den skal, heller enn å kaste meg på dør og overlate meg til meg selv?

De hjalp deg jo, men det viste seg at wifi-krøllet forkludret hjelpeforsøket. Da må du fikse opp i eget trøbbel, ikke forvente at de skal ta av egen fritid for å kjøre deg frem og tilbake. Det er veldig mye man ikke er spesifikt advart om som man likevel kan forsøke å unngå.
'21 3LR

cgjerstad

Takk for gode og opplysende svar! Jeg forstår at jeg tydeligvis har urimelig store forventninger til hvilket nivå av service man skal kunne forvente i en slik situasjon.

cra

Sljønner du kanskje er skuffa, men hadde de kunnet hjelpe deg så hadde de da gjort det. Vet ikke hva mer de kunne ha gjort, men lånebil og en som måtte sitte overtid for å vente på at du henta bilnøkkel hjell e.l. synes jeg er å overkant. Det slår meg at om man visste der og da hva som var problemet så kunen kanskje WiFi for gjestenett vært prøvd slått av og kanskje løst det, men det er jo for sent for deg nå. Men greit å ha i bakhodet om man komme ri tilsvarende situasjon.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cgjerstad

Hmm, jeg har selvfølgelig ingen forventning om at medarbeiderne ved Tesla skal stå på pinne for meg og forsake hjem og fritid for å blidgjøre meg. Jeg tror nok skuffelsen først og fremst bunner i måten man blir møtt på av enkelte (nei, langt ifra alle) ansatte i selskapet, som jeg i enkelte sammenhenger opplever at har en lite serviceinnstilt og til tider nedlatende holdning overfor kundene. Det synes jeg er uheldig. Det skal samtidig påpekes at jeg også har hatt mange gode opplevelser i møte med Teslas ansatte, men jeg synes summen av ublide opplevelser kan tyde på at selve organisasjonen har et lite holdningsproblem. Det er mulig jeg er gammeldags, men jeg tenker at dersom man selger et produkt i denne prisklassen, så bør man gjøre sitt ytterste for å etterleve prinsippet om at kunden i teorien alltid har rett. Selv i tilfeller der kunden kan kritiseres for valgene han har gjort, og der det å løse problemet kanskje betyr at man gå utover vanlig arbeidstid. Det er i hvert fall min mening, men jeg ser selvfølgelig at andre kan være uenige i dette. Og det er jo lov.

Øyvind.h

Min bil er inne på service på Skøyen, og nå som alle andre ganger har jeg kontakt med bilen så lenge de ikke deaktiverer remote access. Veldig praktisk da man har en formening om hvor i prosessen bilen er. Så lenge man behandler tilgangen med respekt.
Jeg kjenner meg derfor ikke igjen i at det trådløse nettverket på Skøyen blokkerer tilgang til bil. Men utelukker ikke at det kan være årsaken. Jeg har selv opplevd manglende app-kontakt etter tilkobling til et trådløst nett hjemme.

Nøkkelløs kjøring er en nødløsning da den ikke er særlig smidig, og man risikerer også å bli stående utenfor bilen dersom bilen av en eller annen grunn mister kontakt med nettet.

I din situasjon, hvor du skulle hente en kabel du egentlig skulle fått, og Teslas nettverk (muligens) har satt appen ut av spill, synes jeg Tesla burde gjort mer.
Det hadde kostet dem så lite å si «Vi får ikke fikset bilen, og vi er i ferd med å stenge nå, men om du tar en taxi tur/retur hjemmet ditt sender du meg kopi av kvitteringen så refunderer vi det denne gangen!»
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

Dette kunne sikkert Tesla løst enkelt ved å nappe ut aksesspunktet til gjestenettverket slik at bilen enten koblet seg til verkstednettet eller mobilnett, inntil de fikk låst opp. Noen ganger trenger det kanskje ikke være så vanskelig :)

ChrML

Jeg ville aldri kjørt nøkkelløst med mindre det var nødstilfelle. Det er så mange situasjoner hvor du kan bli låst ute. Vi alle vet jo hvor dårlig mobildekning det kan være i P kjellere f.eks.

Inntil Tesla evt implementerer nøkkelløst ved bruk av NFC, Bluetooth eller andre "lokale" metoder vil jeg anbefalt å alltid ha med nøkkelen...

Knut Røe

weld77

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 19. desember 2017, klokken 13:17
Dette kunne sikkert Tesla løst enkelt ved å nappe ut aksesspunktet til gjestenettverket slik at bilen enten koblet seg til verkstednettet eller mobilnett, inntil de fikk låst opp. Noen ganger trenger det kanskje ikke være så vanskelig :)

Tja, det spørst jo om en (eller noen) tilfeldige ansatte i det hele vet hvordan man gjør noe slikt. De har neppe særlig oversikt over nettverkstopologien på stedet og vet nøyaktig hvilken kabel de skal nappe ut (og hvilke ørten andre kabler de IKKE skal nappe ut). For alt jeg vet kjører de gjenstenettet som VLAN på samme utstyr som det andre og nappes en kabel er det mye annet som ryker.

Tviler på du finner veldig mange bedrifter hvor en eller annen synest det er helt og å leke seg litt med nettverket på stedet.

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Deaktivert autolås på våre biler fra dag 1. Liker å ha kontroll med låsingen selv.

OlaM

Sitat fra: Klykken på fredag 22. desember 2017, klokken 19:42
http://www.tv2.no/nyheter/9569822/
Samme tilfelle, mest sannsynlig.

Interessant at hun skriver "jeg kjørte keyless". En liten blanding av begreper kanskje? Keyless er markedsføringsbegrepet til teknologi der du ikke trenger å sette nøkkelen i tenningen, ikke at du lar nøkkelen ligge hjemme. En skal ikke stole blindt på teknologien, men en kommer veldig langt ved å sette seg litt inn i den.

Ellers:

SitatTV 2 har forsøkt å få kontakt med Tesla i Norge for å kommentere saken fredag, men de har ikke besvart våre henvendelser.

Som ved normal kundekontakt altså.  :D
'21 3LR

Klykken

Er vel heller det at de ikke kjenner detaljene som er årsak.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA