Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjelp til kobling av ladestasjon og ytterligere strøm til garasjen

Startet av Ronny-, søndag 17. desember 2017, klokken 14:02

« forrige - neste »

Ronny-

Jeg har gravd ned en 3x10mm pluss jord kabel i bakken til garasjen.
Kabelen går rett inn i en ecolite ladestasjon hvor det sitter en 32a sikring.

3 spørsmål.
1. Trenger jeg da en 32a sikring i sikringskapet i huset?
2. Type-b bryteren kan stå i sikringsskapet til huset hvor jordkabelen til garasjen kobles til?, eller må den stå i ladestasjonen?
3. ifra 32A sikringen i ladestasjonen tenker jeg å dra 2par med 2,5kvmm kabel gjennom garasjeveggen og til en modulkapsling hvor jeg har en 10A sikring til eksisterende opplegg i garasjen og en 16A sikring til verktøy osv.
Er det bare å koble par 1 til L1 og L2 og par 2 til L2 og L3?

Har tegnet dette ned i paint, se vedlegget.

Jeg har en avtale med elektrikker om å klargjøre alt selv, og så kommer han og ser over og kobler til, men jeg tenkte å ikke plage han mer enn nødvendig.

jkirkebo

Sitat fra: mark1 på søndag 17. desember 2017, klokken 14:02
Jeg har gravd ned en 3x10mm pluss jord kabel i bakken til garasjen.
Kabelen går rett inn i en ecolite ladestasjon hvor det sitter en 32a sikring.

3 spørsmål.
1. Trenger jeg da en 32a sikring i sikringskapet i huset?
2. Type-b bryteren kan stå i sikringsskapet til huset hvor jordkabelen til garasjen kobles til?, eller må den stå i ladestasjonen?
3. ifra 32A sikringen i ladestasjonen tenker jeg å dra 2par med 2,5kvmm kabel gjennom garasjeveggen og til en modulkapsling hvor jeg har en 10A sikring til eksisterende opplegg i garasjen og en 16A sikring til verktøy osv.
Er det bare å koble par 1 til L1 og L2 og par 2 til L2 og L3?

Har tegnet dette ned i paint, se vedlegget.

Jeg har en avtale med elektrikker om å klargjøre alt selv, og så kommer han og ser over og kobler til, men jeg tenkte å ikke plage han mer enn nødvendig.

1. Du må ha sikring inne, men jeg anbefaler 40A om du har lagt 10mm2 kabel.
2. Den kan stå inne. Den MÅ stå inne om du har brukt PFSP-kabel.
3. Dette er ikke en godkjent løsning. Foreslår at du gjør følgende:

- Sikrer 10mm kabel med 3x40A inne (trengs ikke jordfeilvern i dette tilfellet)
- Terminerer denne i en underfordeling i garasjen (minimum 12 modulers, men greit å ha litt ekstra å gå på)
- Ut fra underfordelingen henter du 3x32A til ladestasjon samt 1x16A og 1x10A til de to andre kursene. De to andre kursene bør begge kobles på de to faselederne som IKKE er tilkoblet N (blå) i ladestasjonen.
- B-vern plasseres i underfordelingen
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ronny-

Sitat fra: jkirkebo på søndag 17. desember 2017, klokken 14:30

3. Dette er ikke en godkjent løsning. Foreslår at du gjør følgende:


Er det fordi det blir tull med samsvarserklæringen?

Jeg må vel inn med en 32A sikring i underfordelingen så ikke lasten fra Ladestasjonen og 10A pluss 16A kursen overskrider 32A?

Det var derfor jeg tenkte det var lurt å trekke denne strømmen ifra sikringen i ladestasjonen.

Rav4_EV

Her er det viktig å ha tunga rett i munn.
Et det IT 230 eller TN 400 ?
Trådstarter har merket fasene med L1-L2-L3 så da er neppe N inne i bildet.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

jkirkebo

Sitat fra: mark1 på søndag 17. desember 2017, klokken 14:57
Sitat fra: jkirkebo på søndag 17. desember 2017, klokken 14:30

3. Dette er ikke en godkjent løsning. Foreslår at du gjør følgende:


Er det fordi det blir tull med samsvarserklæringen?

Jeg må vel inn med en 32A sikring i underfordelingen så ikke lasten fra Ladestasjonen og 10A pluss 16A kursen overskrider 32A?

Du kan normalt sikre med minst 40A om du har trukket 10mm2 kabel.

Sitat
Det var derfor jeg tenkte det var lurt å trekke denne strømmen ifra sikringen i ladestasjonen.

Det er ikke lov å ha mer enn kun ladestasjonen på ladekursen. Du må derfor splitte ut de to andre kursene før ladestasjonen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 17. desember 2017, klokken 15:39
Her er det viktig å ha tunga rett i munn.
Et det IT 230 eller TN 400 ?
Trådstarter har merket fasene med L1-L2-L3 så da er neppe N inne i bildet.

Det stemmer nok, men en av disse må kobles til N i ladestasjonen. Normalt kobles L1-L1, L2-L2 og L3-N. Den faselederen som er koblet til N vil være felles på de elbilene som takler 230V 3-fase (Tesla og nye eGolf) og derfor være den som er tyngst belastet. Altså bør de to andre brukes til forbrukskursene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ronny-

Takk for svar.
Jeg vil helst terminere i ladestasjonen da kablingen blir enklere på den måten.
Har endret på tegninga, er dette en måte å gjøre det på?

KjellG

Med B-vern i ladeboksen blir dette gjerne billigere enn å kjøpe det løst og sette det i sikringsskapet.

Ronny-

Sitat fra: KjellG på søndag 17. desember 2017, klokken 17:05
Med B-vern i ladeboksen blir dette gjerne billigere enn å kjøpe det løst og sette det i sikringsskapet.

Ja det skjønte jeg også etter å ha lest inne på forumet her, men i forkant av dette hadde vi en større jobb med inntaksstrømmen i huset hvor elektrikeren la igjen et b-vern.
Så da betalte vi noen lapper ekstra.

Er det et alternativ det som er skissert i den nye tegningen?
Og er det bedre å ha b-vernet i ladestasjonen kontra i sikringskapet i huset?

Ingeniøren

Hvorfor spør du ikke elektrikkeren din som skal skrive samsvars erklæringen.... :police:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Griffel

Sitat fra: mark1 på søndag 17. desember 2017, klokken 16:54
Takk for svar.
Jeg vil helst terminere i ladestasjonen da kablingen blir enklere på den måten.
Har endret på tegninga, er dette en måte å gjøre det på?
Nei du kan ikke gjøre det slik du har vist på tegning. Følg rådet fra ingeniøren.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ronny-

Sitat fra: Griffel på mandag 18. desember 2017, klokken 09:45
Følg rådet fra ingeniøren.

Som nevnt i første posten så prøver jeg å unngå å mase mest mulig på elektrikkeren.
Han har det travelt og jeg er ivrig på å få klargjort dette.
Jeg er fullstendig klar over at jeg kan sette bort alt til en elektrikker og at han kan svare på alle mine spørsmål med tilhørende fakturering. Men ønsket er som nevnt å gjøre mest mulig selv.

Hadde glemt en liten detalj i forrige skisse.

Er det ikke mulig å koble på flere kurser inne i ladestasjonen? må dette gjøres i en egen modulkapsling?


jkirkebo

Sitat fra: mark1 på mandag 18. desember 2017, klokken 11:15
Er det ikke mulig å koble på flere kurser inne i ladestasjonen? må dette gjøres i en egen modulkapsling?

Det er teknisk mulig.
Det er ikke lov etter forskriften, og elektriker vil derfor ikke utføre det, eller skrive samsvarserklæring på det. Gjøres det allikevel vil du få pålegg om utbedring ved evt. el-kontroll.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ronny-

Pratet med elektrikker nå, han sa nesten ordrett det samme som jkirkebo =)

Det jeg ikke skjønte var at det bare var å bruke en koblingsklemme i underfordelingen og forgrene ut til 10A og 16A samt 32A derfra.

Takk for hjelp.

geear

Når du har kabel inn i underfordelingsskapet, så må du åpenbart fordele dette til de tre automatsikringene på 10, 16 og 32A?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA