Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilke PHEVer på markedet i nær framtid?

Startet av KjetilK, mandag 06. juni 2011, klokken 10:31

« forrige - neste »

KjetilK

Jeg kommer veldig snart (egentlig denne uka... :-)  ) til å trenge en ny, stor familiebil med mulighet for trekk på alle fire hjul. Min Corolla stasjonsvogn har blitt for liten, og vi skal snart flytte til et sted med bratte bakker. Jeg hadde egentlig tenkt at Corollaen skulle byttes ut med en PHEV, men situasjonen begynner å bli desperat, så jeg er ikke sikker på om jeg kan vente.

Så jeg lurer på hvilke PHEVer man ser for seg kan komme til markedet i nær framtid. Jeg vet egentlig bare om to: Volvo V60 og Opel Ampera. Dessuten kommer kanskje en PHEV-versjon av Prius snart? De to sistnevnte er for små for vårt formål, og den første ser ut til å komme med hodeløst stor fossilmotor. Så er det jo forsåvidt en mulighet med Tesla Model S, som BEV, men den ser ut til å ha altfor lav bakkeklaring for oss.

Aller helst skulle jeg hatt en Toyota Landcruiser som PHEV, men det ser ut til å la vente på seg...

Noen andre forslag?
Renault Zoe Intens 2015.
Bil nr 2 er en Mitsubishi Outlander 2013 dieselpurke med 7 seter. Vil bytte den i en AWD 7-seter elbil så fort det kommer noe jeg har råd til.

jkirkebo

Sitat fra: KjetilK på mandag 06. juni 2011, klokken 10:31
Jeg kommer veldig snart (egentlig denne uka... :-)  ) til å trenge en ny, stor familiebil med mulighet for trekk på alle fire hjul. Min Corolla stasjonsvogn har blitt for liten, og vi skal snart flytte til et sted med bratte bakker. Jeg hadde egentlig tenkt at Corollaen skulle byttes ut med en PHEV, men situasjonen begynner å bli desperat, så jeg er ikke sikker på om jeg kan vente.

Aller helst skulle jeg hatt en Toyota Landcruiser som PHEV, men det ser ut til å la vente på seg...

Noen andre forslag?

Du er nok litt for tidlig ute. I slutten av 2013 skal Tesla Model X lanseres, den får høyere bakkeklaring og sikkert mulighet for AWD. I løpet av neste år skal vel også Toyota RAV4EV lanseres.

Jeg ville kjøpt en rimelig bil så lenge med sikte på å beholde den et par år. Vil du absoutt ha ny bil nå ville jeg tatt en titt på Peugeot 3008 Hybrid4. Ingen PHEV men dieselhybrid med AWD ihvertfall. Den kommer til norge i september.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

gbzdoc

PHEV er greit, men de vanlige hybridene er jo meningsløse. Har ikke sett en eneste med lavere forbruk på normalt norsk bruk enn en moderne gjerrig diesel.

Synd vi er midt i startgropa for både PHEV og skikkelige EVer med god rekkevidde og lasteplass...

Men at fremtiden er elektrisk i en eller annen form er det liten tvil om. :)

jkirkebo

Sitat fra: gbzdoc på mandag 06. juni 2011, klokken 12:13
PHEV er greit, men de vanlige hybridene er jo meningsløse. Har ikke sett en eneste med lavere forbruk på normalt norsk bruk enn en moderne gjerrig diesel.

Synd vi er midt i startgropa for både PHEV og skikkelige EVer med god rekkevidde og lasteplass...

Men at fremtiden er elektrisk i en eller annen form er det liten tvil om. :)

Peugeoten er oppgitt til 0,38l/mil ved blandet kjøring, finne det ikke-hybrider med AWD som klarer dette ? CO2 er oppgitt til 99g.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hkaspenberg

Jeg kjører fint vår VW Touran 1.9 TDi ned mot 0.41 på langkjøring. Dog i Norge med norske hastigheter. Rekorden hjem fra hytta i Valdres til Oslo er 0.38 med full bil og takboks. Men da anstrengte jeg meg...

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

gbzdoc

Og det er jo store avvik på faktisk forbruk og oppgitt forbruk.

Kjører man mye langkjøring f.eks. så sleper man jo bare rundt på tunge batterier uten å dra særlig nytte av det.

Dagens hybrider er bare en tullete miljøjippo spør du meg.

Plugin har derimot helt klart mye for seg. :)

jkirkebo

Sitat fra: hkaspenberg på mandag 06. juni 2011, klokken 13:36
Jeg kjører fint vår VW Touran 1.9 TDi ned mot 0.41 på langkjøring. Dog i Norge med norske hastigheter. Rekorden hjem fra hytta i Valdres til Oslo er 0.38 med full bil og takboks. Men da anstrengte jeg meg...

;-D Hans

Men Touranen har altså kun FWD, det var snakk om biler med AWD...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

El rayo

Sitat fra: KjetilK på mandag 06. juni 2011, klokken 10:31
Jeg kommer veldig snart (egentlig denne uka... :-)  ) til å trenge en ny, stor familiebil med mulighet for trekk på alle fire hjul. Min Corolla stasjonsvogn har blitt for liten, og vi skal snart flytte til et sted med bratte bakker.

Noen andre forslag?
Sikker på at du trenger trekk på alle 4? Med gode dekk og rett kjøreteknikk har jeg alltid kommet fram der andre må gi tapt.

Uansett er det vel ingen av de PHEV som kommer på markedet innen overskuelig framtid som dekker ditt behov. Prius er ikke stor etter min målestokk.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

KjetilK

Sitat fra: El rayo på tirsdag 07. juni 2011, klokken 09:01

Sikker på at du trenger trekk på alle 4? Med gode dekk og rett kjøreteknikk har jeg alltid kommet fram der andre må gi tapt.

Jeg har de siste ti åra bare satt meg fast en gang, og det er på det stedet vi har kjøpt tomt og skal bo. :-) Det er et par hundre meter der med 30% stigning. Det skal komme ny vei, men innen den tid kjører nok alle i PHEV. Og jeg har kjørt mye på rare steder, så ja, jeg er helt sikker på at jeg trenger AWD.

Men takk for råd, alle sammen. Jeg tror jeg skal ta en telefon til Volvo for å høre hva de egentlig tenker om V60-en sin, men ellers høres det ut som jeg er for tidlig ute.
Renault Zoe Intens 2015.
Bil nr 2 er en Mitsubishi Outlander 2013 dieselpurke med 7 seter. Vil bytte den i en AWD 7-seter elbil så fort det kommer noe jeg har råd til.

KjetilK

Sitat fra: jkirkebo på mandag 06. juni 2011, klokken 10:53
Jeg ville kjøpt en rimelig bil så lenge med sikte på å beholde den et par år. Vil du absoutt ha ny bil nå ville jeg tatt en titt på Peugeot 3008 Hybrid4. Ingen PHEV men dieselhybrid med AWD ihvertfall. Den kommer til norge i september.

Jeg dumpa faktisk innom Peugeot ved en tilfeldighet i dag, og han sa at 3008-eren kommer som første en lang serie med PHEV til neste år. Sannsynligvis vil alle modeller som er større enn 3008-eren bli satt i produksjon som PHEVer fra neste år av. Opplegget er like enkelt som Volvo sin V60, diesel foran (men fornuftig mye mindre enn V60) og el bak.

Fant noe om det her.

Jeg synes det høres bra ut! Det blir "race to market" her! :-)
Renault Zoe Intens 2015.
Bil nr 2 er en Mitsubishi Outlander 2013 dieselpurke med 7 seter. Vil bytte den i en AWD 7-seter elbil så fort det kommer noe jeg har råd til.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA