Bytte e-Golf til i3?

Startet av J@x, fre 15. des 2017, kl. 22:36

« forrige - neste »

J@x

Jeg er en veldig fornøyd eier av e-Golf FL, liker bilen veldig godt, dette er min andre e-Golf. Mitt kjøremønster har nå endret seg, så jeg kommer til å kjøre noe mer enn jeg har gjort før, ligger an til 30.000km i året, kjørt den 17.000km til nå.

Mitt problem da er at garantien kommer til å være 3 år i stedet for 5 år da jeg kommer til å bikke 100.000km etter ca 3 år. BMW har jo 200.000km på garantien... Jeg vet jeg kan kjøpe e-Golf med utvidet garanti, men hadde ikke mulighet til det når jeg overtok en som en annen hadde bestilt, og en ny nå blir både dyrere for meg enn i3 og har laaang leveringstid..

Jeg vurderer derfor å selge e-Golfen til fordel for en ny i3 mens jeg fortsatt kan få grei pris for Golfen. Spørsmålet mitt er da til noen som evt har MYE erfaring med begge om det er noe som de savner i i3 kontra e-Golf, både når det gjelder utstyr, måten ting er gjort på og kjøreegenskaper på landevei.
Jeg tenker da utenom det åpenbare med 4 seter, dørene og manglende mulighet for å kjøre uten regenerering (når man slipper gasspedalen).

Jeg skal ha en i3 på lån etter helgen, men greit å få innspill på forhånd også.

På forhånd takk!
2025 VW ID.7 GTX Bussines Tourer
2021 VW ID.3 1st Plus
2017 VW e-Golf FL
2024 Skoda Enyaq IV 85x Sportline (solgt 2025)
2021 Skoda Enyaq IV 80 Sportline (solgt 2024)
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

Klykken

Nyeste i3 får 8år batteri eller 160.000km. resterende har etter mitt skjønn 5år eller 100.000km.

BMWen er ellers en helt annen bil enn Golfen. I3 er elbil fra bunnen av, og designet for det uten kompromisser. F.eks ladeport som ikke krever at du avrimer den først, og trykker på nøyaktig rett plass for å åpne. Raskere lading også, hvis jeg ikke tar feil. Ellers har du bedre batterikondisjonering, forutsigbar rekkevidde, teknologi og byggekvalitet er nok et hakk over Golfen. Kjøreglede også, pga høyere effekt og bakhjulsdrift. Ellers vil du merke at regenerering fungerer bedre såfremt føret tillater det, og at enpedalskjøring er mer forutsigbart enn det at du konstant må velge det. Infotainment og menyer er lettere å navigere i, med mindre knoting. Apptilgang som FUNGERER.

Ellers er bilen mindre enn golf og stivere. Og kanskje litt i overkant mye design i forhold til de nøytrale linjene til Golf.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

J@x

Sitat fra: Klykken på lør 16. des 2017, kl. 00:20
Nyeste i3 får 8år batteri eller 160.000km. resterende har etter mitt skjønn 5år eller 100.000km.

BMWen er ellers en helt annen bil enn Golfen. I3 er elbil fra bunnen av, og designet for det uten kompromisser. F.eks ladeport som ikke krever at du avrimer den først, og trykker på nøyaktig rett plass for å åpne. Raskere lading også, hvis jeg ikke tar feil. Ellers har du bedre batterikondisjonering, forutsigbar rekkevidde, teknologi og byggekvalitet er nok et hakk over Golfen. Kjøreglede også, pga høyere effekt og bakhjulsdrift. Ellers vil du merke at regenerering fungerer bedre såfremt føret tillater det, og at enpedalskjøring er mer forutsigbart enn det at du konstant må velge det. Infotainment og menyer er lettere å navigere i, med mindre knoting. Apptilgang som FUNGERER.

Ellers er bilen mindre enn golf og stivere. Og kanskje litt i overkant mye design i forhold til de nøytrale linjene til Golf.

Takk for svar! Designet liker jeg på begge, og i opplevd kvalitet syns jeg BMW og vw ligger milevis over elbilkonkurrentene..

Garanti på batteri er nå lik på disse, men BMW har 5år/200.000km på resterende, mens VW har 5år/100.000km evt oppgradert til 150.000 mot tillegg i pris ved bestilling.
2021 VW ID.3 1st Plus
2017 VW e-Golf FL
2014 VW e-Golf (solgt)

Trond.m

Det du kanskje bør være oppmerksom på er at i3 har kamerabasert ACC. Denne har tidligere fungert nokså dårlig i fuktig vær / tåke, ved kraftig motlys etc. Om den er bedre i faceliften vet jeg ikke, men jeg har ikke hatt samme problem med en 2018 2-serie som skal benytte samme system. De øvrige modellene har radarbasert ACC som åpenbart er bedre. Ellers er nok de apaptive LED lysene med lyktespylere og viskere / frontrutespyler på e-Golf bedre enn på i3. Riktignok er det nye LED lys på facelift i3, men de har jeg ikke erfaring med ennå. (skal hente min i3 3. januar). Det er ikke lyktespylere på i3. Framkommeligheten til i3 på vinterføre er i en helt annen klasse enn e-Golf. Forhjulsdrift og lav vekt foran er en veldig dårlig kombinasjon i bratte bakker. Det betyr kanskje ikke så mye for deg, men for meg med bratt og av og til dårlig brøytet hyttevei så er det avgjørende. Ulempen med i3 derimot er at du ikke får med sykkel eller annen taklast på en forsvarlig måte. Skal du bestille i3 bør du gjøre det før nyttår. Det er vaslet prisstigning, men i motsetning til VW så gir BMW prisgranti  :+1:

hELgenen

Har kjørt 40.000 med med i3 94Ah nå - og skikkelig vinterkjøring på snø er helt ok. Derimot liker jeg IKKE kjøring på hovedveiene på østlandet om vinteren der det ofte legger seg et tynt lag med is/slaps eller snø. Jeg føler meg som bambi på isen og har flere ganger fått en sladd i svingene. Jeg hadde foretrukket piggdekk, men det har jeg ennå tilgode å se på i3. Jeg har også kjørt e-golf og personlig liker jeg ikke den bilen, MEN den kan fås med piggdekk og oppfører seg, etter min mening, mer forutsigbart på vinterføre. Kjører du mye på glatte vinterveier og ønsker den bilen som føles tryggest på veien på dette føret ville mitt valg vært e-golf med piggdekk. Ønsker du derimot mer moro, mer el-bil og aksepterer at enkelte dager i året vil du føle deg som bambi på isen og 4 seter er mer enn nok - så er i3 bilen 

Ingeniøren

Jeg ønsker mer Bambi, noe jeg ikke synes den er i3'n, altså mindre salt på veien slik det var før. Vi kom da fram da og men etter at barnehage generasjonen her blitt voksen her det blitt poser under armene hele veien. Hater det  :-1:
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

J@x

Sitat fra: TM på lør 16. des 2017, kl. 05:52
Det du kanskje bør være oppmerksom på er at i3 har kamerabasert ACC. Denne har tidligere fungert nokså dårlig i fuktig vær / tåke, ved kraftig motlys etc. Om den er bedre i faceliften vet jeg ikke, men jeg har ikke hatt samme problem med en 2018 2-serie som skal benytte samme system. De øvrige modellene har radarbasert ACC som åpenbart er bedre. Ellers er nok de apaptive LED lysene med lyktespylere og viskere / frontrutespyler på e-Golf bedre enn på i3. Riktignok er det nye LED lys på facelift i3, men de har jeg ikke erfaring med ennå. (skal hente min i3 3. januar). Det er ikke lyktespylere på i3. Framkommeligheten til i3 på vinterføre er i en helt annen klasse enn e-Golf. Forhjulsdrift og lav vekt foran er en veldig dårlig kombinasjon i bratte bakker. Det betyr kanskje ikke så mye for deg, men for meg med bratt og av og til dårlig brøytet hyttevei så er det avgjørende. Ulempen med i3 derimot er at du ikke får med sykkel eller annen taklast på en forsvarlig måte. Skal du bestille i3 bør du gjøre det før nyttår. Det er vaslet prisstigning, men i motsetning til VW så gir BMW prisgranti  :+1:

AAC på Golfen er konge, fungerer enda bedre på FL enn den gamle. Min mor har en 2015 2-serie, og den kobler ut støtt og stadig. Selger sa at selve kameraet er det samme på nye i3 som før, men mulig de hadde gjort noe på softwaresiden.
Har fått et godt tilbud på en i3 (ikke s) med alt, og har fått beskjed om at om jeg venter til etter nyttår, så må jeg legge på 5000kr, så er ikke all verden..
2021 VW ID.3 1st Plus
2017 VW e-Golf FL
2014 VW e-Golf (solgt)

DBR

Hvorfor ikke kjøpe ioniq? Klassens beste garantiordning.
5år/uendelig km på bil
7år/200.000km på batteri

Ferry

Sitat fra: Klykken på lør 16. des 2017, kl. 00:20
I3 er elbil fra bunnen av, og designet for det uten kompromisser.

Den er vel strengt tatt designet som hybrid fra starten av. Det kunne vært bedre bagasjeplass om det ikke skulle være plass til en liten bensinmotor ved siden av elmotor og kraftelektronikk. Når en ser hvor kompakt Tesla har klart å lage drivverket, så virker det ikke helt kompromissløst slik BMW har gjort det. Ville heller hatt en ekstra motor i i3 jeg  :D

Victor Halvorsen

Har bestilt i3, men prøvekjørt begge. Syns egolfen er en penere bil og ville helst ha egolfen helt til jeg fikk prøve begge to på samme snøføre der jeg bor. Da ble det i3 tvert! Drar seg mye bedre fram enn egolfen. Der jeg måtte ha fart med egolfen for å komme opp, kunne jeg stoppe mitt i bakken med i3'n å kjøre vidre:)

Ang dårlig ACC så prøv å sett på rutevarme bak elle speil varme da det skal være lagt opp varme tråder til kamera huset med tanke på dugg om vinter'n. Men den er fortsatt ubrukelig ved lav sol

Trond.m

Sitat fra: DBR på lør 16. des 2017, kl. 10:02
5år/uendelig km på bil
7år/200.000km på batteri
Tror forklaringen på det finnes i signaturen  ;)

«2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)»

DBR

Sitat fra: TM på lør 16. des 2017, kl. 14:28
5år/uendelig km på bil
7år/200.000km på batteri
Tror forklaringen på det finnes i signaturen  ;)

«2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)»
Sitter på tapatalk så ser ikke det :)

J@x

5år/uendelig km på bil
7år/200.000km på batteri

Har hatt, skal ikke ha igjen.. må trives i bilen også
2021 VW ID.3 1st Plus
2017 VW e-Golf FL
2014 VW e-Golf (solgt)

DBR

Sitat fra: J@x på lør 16. des 2017, kl. 15:12
5år/uendelig km på bil
7år/200.000km på batteri

Har hatt, skal ikke ha igjen.. må trives i bilen også
Hvorfor trives du ikke i ioniq? Samboeren har 190km golf, og selvom den er mer Morro å kjøre så syns jeg de er like kurrant å kjøre.

Trond.m

Foreslår at vi ikke starter en diskusjon om e-Golf mot Ioniq her i BMW forum  ;)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA