Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fritak for trafikkforsikringsavgift og omregistreringsavgift for elbiler i 2018

Startet av Trond.m, lørdag 09. desember 2017, klokken 13:59

« forrige - neste »

Trond.m

Dette står i instillingen til stortinget som skal vedtas 12.desember.  Hvis ikke ESA setter ned foten ligger det faktisk an til enda flere elbil-fordeler  i 2018  :)  Egentlig overraskende siden man snakker om at ekbil-fordelene gradvis skal fases ut    ???

"De nye fritakene for trafikkforsikringsavgift og omregistreringsavgift må notifiseres til og godkjennes av ESA før de kan tre i kraft. Notifikasjonsprosessen er i gang, og det arbeides med sikte på at fritakene kan inn-/videreføres fra 1. januar 2018. Det er usikkert når en godkjennelse fra ESA kan foreligge. En videreføring av merverdiavgiftsfritakene krever i utgangpunktet ingen regelendringer"

Amoss

Sitat fra: TM på lørdag 09. desember 2017, klokken 13:59
Dette står i instillingen til stortinget som skal vedtas 12.desember.  Hvis ikke ESA setter ned foten ligger det faktisk an til enda flere elbil-fordeler  i 2018  :)  Egentlig overraskende siden man snakker om at ekbil-fordelene gradvis skal fases ut    ???

"Trafikkforsikringsavgift" er videreføringen av årsavgiften (tidligere veiavgift (tidligere luksusavgift)), så fritaket for denne er altså bare en videreføring av det gamle fritaket for årsavgift.

Fritaket for omregistreringsavgift er vel nytt så vidt jeg vet?
Model S 85D

Trond.m

Det er jo ikke fritak for årsavgift i dag, selv om den er symbolsk på 445 kr. Det betyr mer for de fleste at man vil slippe omregistreringsavgift ved kjøp av brukt elbil. Avgiften betales av kjøper, men i praksis er det selgeren som får mindre betalt for bilen. Begge fritak må altså godkjennes av ESA. Så vidt jeg vet har de antydet at elbilfordelene snart før fases ut, så det spørs hvordan de stiller seg til en ny fordel som ikke så lett kan forklares ut i fra miljøhensyn.

Amoss

Sitat fra: TM på lørdag 09. desember 2017, klokken 15:21
Det er jo ikke fritak for årsavgift i dag, selv om den er symbolsk på 445 kr.

Dette blir egentlig veldig flisespikkeri og semantikk, men jo, det er fullt fritak for den egentlige årsavgiften  (tidligere veiavgift (tidligere luksusavgift)), men ikke for trafikkskadeavgiften som har blitt samordnet med årsavgiften og innkreves som en del av denne. Denne utgjør altså 445 kr. i inneværende år. Alle som har blitt fritatt for årsavgift (elbiler, veteranbiler, mopeder, motorsykler?) må fortsatt betale denne.
Model S 85D

Trond.m

Mulig det, men når det i statsbudsjettet foreslås en fjerning av trafikkforsikringsavgift og dette må godkjennes av ESA, så antar jeg at det er snakk om en reell endring. Men om det er 0 eller 445 kr er uinteressant for de fleste. Det som betyr noe er om man må betale 0 eller 6064 kr når man registrerer en bruktbil.

Amoss

Sitat fra: TM på lørdag 09. desember 2017, klokken 19:33
Mulig det, men når det i statsbudsjettet foreslås en fjerning av trafikkforsikringsavgift og dette må godkjennes av ESA, så antar jeg at det er snakk om en reell endring.

Endringen er at den skifter navn og hvordan den blir innkrevd. Tidligere ble den innkrevd av Tolletaten enten som hele årsbeløpet før en viss dato, eller halve årsbeløpet dersom bilen ble på-registrert etter 1. Juli. Nå kreves den inn av forsikringsselskapene, og kun for de måneder man har bilen registrert (og derved forsikret).

Dette er en stor nok endring til at det for ESA ser ut som om "årsavgift" er sløyfet og at "trafikkforsikringavgift" er en ny avgift.  Som altså elbiler og veteranbiler m.m. får fritak for. I hvilken grad trafikkskadeavgiften beholdes eller endres er ukjent for meg.

... men som jeg sa i mitt forrige innlegg: Dette blir veldig mye semantikk og flisespikkeri. Endringen om fritak av omregistreringsavgiften er som sagt en reell endring.
Model S 85D

elektrolux

Blir spennende hvordan forsikringselskapet takler dette. Skal til Alpene med camperen og hjemme nyttårsaften. Bilen har stått uten skilt siden Wacken festivalen, og første planlagte tur blir Roskilde i begynnelsen av juli. Dermed skal den forsikres kun for den ene uken nå i år, og et par helger i 2018.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Trekkoppbil

Sitat fra: elektrolux på søndag 10. desember 2017, klokken 14:22
Dermed skal den forsikres kun for den ene uken nå i år,
Dersom bilen har vært registrert tidligere i år så har du nok betalt årsavgift for 2017. Ellers gjelder:
"Halv avgift skal også beregnes for kjøretøy som registreres i annet halvår. Det samme gjelder for årsprøvekjennemerker som tildeles i annet halvår." https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-07-04-1433

elektrolux

Måtte betale for et helt år forde vi måtte ha skilt til Roskildefestivalen  allerede 27 juni. Dermed kostet disse 4 dagene med 1500 kr. >:(

Liker bedre det nye systemet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Trond.m

Da ser det ut til å være avgjort:


«EUs kontrollorgan ESA har gitt Norge tillatelse til å gi tre nye år med fritak fra moms og seks nye år med fritak fra årsavgift og omregistreringsavgift for elbiler»

GliX

I en artikkel på regjeringen.no står følgende å lese:

"Videre innebærer godkjenningen at nye fritak for omregistreringsavgift og trafikkforsikringsavgift trer i kraft fra 1. januar 2018."

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/elbil-fordeler-godkjent-av-esa/id2582614/

Dette tyder på at det vil være lønnsomt å avvente omregistrering av elbiler en drøy uke nå.

elektrolux

Så absolutt. Det er dumt å betale for mye. Jeg ventet en gang nesten et helt år da jeg skulle omregistrere AX'en min. mener jeg sparte 3000 kr på det.

Ellers bekreftet forsikringselskapet at det er 0 kr i årsavgift neste år. Det betyr halvering av utgiftene med å ha Cree SAM registrert. I år betalte jeg neste 1000 kr i forsikring og årsavgift, så skal bli godt å få redusert denne utgiften. ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Amoss

Sitat fra: GliX på torsdag 21. desember 2017, klokken 13:55
Dette tyder på at det vil være lønnsomt å avvente omregistrering av elbiler en drøy uke nå.

Omregistrering skjer ikke utifra dato på salgsmelding, men når trafikkstasjonen har følgende klart:
1. Gyldig salgsmelding
2. Gyldig trafikkforsikring
3. Alle skyldige avgifter (omregistreringsavgiften inkludert) registrert som betalt.

En annen  forumbruker her har alt fått bekreftet at ved å vente med å betale til over nyttår så blir det gratis. Ingen grunn til å vente med å sende inn salgsmelding.
Sitat fra: Heinz på onsdag 20. desember 2017, klokken 09:52
Ringte Skatteetaten idag. Svaret ble, om jeg ikke er blitt lurt, at det vil komme en regning i posten på omregistreringsavgift på 6000kr, å om jeg velge å betale etter nyttår, så er satsen 0kr, og da er det bare å betale 0kr, å hente vognkortet.
Men overasker meg fremdeles ikke om summen blir 6000 >:(

En annen forumbruker rapporterer at kalkulatoren alt regner med 0 i avgift.
Sitat fra: Sulle på onsdag 20. desember 2017, klokken 22:05
Skatteetatens kalkulator viser 0,00 i avgift på elbiler allerede nå.
https://www.skatteetaten.no/omregistreringsavgift
Model S 85D

Elmo

Sitat fra: Amoss på torsdag 21. desember 2017, klokken 20:39
Ingen grunn til å vente med å sende inn salgsmelding.
Det stemmer. Registrering er avhengig av at salgsmelding er skrevet, men ikke motsatt. Du kan også selge bilen igjen og skrive ny salgsmelding uten at bilen har vært registrert på deg. 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA