Rekkefølge på reservasjoner

Startet av geear, fre 01. des 2017, kl. 20:38

« forrige - neste »

Elmo

Med bestiilingsdato 31. mars 16 så er du vel så langt fremme i køen allerede at det betyr vel ikke nevneverdig mye . . . .
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.44.25.4
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.
Div. Saxo/P106 el, tilsammen 170.000 km (nå avviklet).

SurSnasen

Sitat fra: trykkertor på man 25. des 2017, kl. 22:55
Vil tro det er naturlig ja.
De har nok ikke ordnet rekkefølgen på norske reservasjoner enda. Og når den tid kommer, er du oppført som Tesla eier, og rykker frem.

Venter på svar fra Tesla angående dette. Spurt opptil flere ganger, og får bare til svar at de ikke vet. Jeg har ikke noen Tesla pr nå, og kommer ikke til å gå til anskaffelse av hverken S eller X før 3 kommer. Reservasjonen på 3 la jeg inn få minutter etter at det ble åpnet for reservasjoner. Men jeg kjenner at jeg er fint lite interessert i å opprettholde dette gratislånet av 10000 kroner til Tesla så lenge jeg ikke får vite noe som helst om hvordan jeg ligger an i køen. Er jeg nummer 1 000 kan få Model 3 her i Norge? Nummer 5 000? Nummer 15 000? Nummer 50 000? Så lenge enhver som skaffer seg S eller X i mellomtiden kan snike seg foran meg i køen synker min motivasjon stadig dypere.

Kommer det ikke noen bekreftelse på føringer innen nyttår så gir jeg opp og kansellerer min reservasjon. Rett og slett elendig at de halvannet senere ennå ikke kan gi noe svar på dette.

georglu

Sitat fra: StianSalG på tor 28. des 2017, kl. 10:24
Kommer det ikke noen bekreftelse på føringer innen nyttår så gir jeg opp og kansellerer min reservasjon. Rett og slett elendig at de halvannet senere ennå ikke kan gi noe svar på dette.

Ærlig talt forstår jeg ikke at dette skulle være noe stort problem. Vi visste allerede i fjor vår at det kom til å ta lang tid å få denne bilen og det er fortsatt ca 1 år (eller mer) før vi får se de første kundebilene på norske veier. At noen få nye Tesla-eiere skulle komme foran deg i køen burde ikke by på de største problemene. Produksjonstakten til Model 3 vil (sannsynligvis) være mer enn stor nok til å dekke etterspørselen slik at jeg tviler på om det kommer til å spille så stor rolle om du er eksisterende Tesla-eier eller ikke når de norske bilene skal konfigureres, bygges og leveres. I verste fall er kanskje snakk om par måneder ekstra ventetid, men spiller det så stor rolle når vi likevel må vente 2-3 år på bilen?

Og gratislån på 10000 til Tesla? Rentene på dette er peanuts (i alle fall hvis vi snakker om et par måneder ekstra ventetid). Med mindre du hadde kjøpt bitcoins i mars 2016 i stedet for en reservasjon. Da hadde du nok hatt en gratis Model 3. :P

Med Tesla må man ha (god) tålmodighet og har du ikke det, så kansellerer du bare reservasjonen og kjøper noe annet i stedet. Etter min mening er det litt sært etter å hatt en reservasjon siden mars 2016. Er det noe fundamentalt med Tesla som har endret seg etter din mening? At de ikke kan gi et svar på hvordan de skal prioritere de norske kundene 0,5-1 år før noen her får konfigurere sine biler er egentlig ganske naturlig. Jeg tipper de har mer enn nok med å få ut biler i CA.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

SurSnasen

Sitat fra: georglu på tor 28. des 2017, kl. 12:26
Ærlig talt forstår jeg ikke at dette skulle være noe stort problem. Vi visste allerede i fjor vår at det kom til å ta lang tid å få denne bilen og det er fortsatt ca 1 år (eller mer) før vi får se de første kundebilene på norske veier. At noen få nye Tesla-eiere skulle komme foran deg i køen burde ikke by på de største problemene. Produksjonstakten til Model 3 vil (sannsynligvis) være mer enn stor nok til å dekke etterspørselen slik at jeg tviler på om det kommer til å spille så stor rolle om du er eksisterende Tesla-eier eller ikke når de norske bilene skal konfigureres, bygges og leveres. I verste fall er kanskje snakk om par måneder ekstra ventetid, men spiller det så stor rolle når vi likevel må vente 2-3 år på bilen?

Ja, det spiller en stor rolle. Når man var kjapt ute med reservasjonen for å kunne få bilen tidligst mulig, og nå i løpet av halvannet år ennå ikke kan få noe svar fra Tesla på hvor langt ute i køen man er med tanke på norske leveranser, eller hvordan spillereglene egentlig er, så blir man oppgitt. Ja, rentene på 10000 er peanuts. Men så er det prinsippet. Det er liten vits i å ruge på en slik reservasjon i årevis dersom det viser seg at man likevel befinner seg helt bakerst i køen for leveranser.

Hvor mange reservasjoner har de her i Norge? Hvilken utleveringstakt sikter de mot? 2000 biler i måneden? 5000? Det er nå i overkant av 20 000 som har Model S og X her i landet. Om halvparten av disse har i snitt en Model 3 reservert hver, så er det 10 000 stk. Vil det da ta 2 måneder før det er min tur til å få bil? Eller et halvt år? Og om det da likevel bare skulle være et par måneders ventetid før jeg får min bil, vil det altså si at det var null og niks å hente på å være tidlig ute med reservasjonen.

Selve ventetiden har jeg vært klar over hele veien. Men det er rett og slett den manglende informasjonen fra Tesla.

Amoss

Noen på TMC har laget ett regneark som skal prøve å gjette når bilen kommer. Hvor gode estimatene er skal jeg ikke si stort om, men han har i alle fall lagt ned mye jobb i å gjøre det så presist som han kan.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1rKDw72FOIMmSY8wBVl0ECjAjwYV9shlvRiVKKzfu3L8/edit#gid=0

Det interessante her er at i følge dette regnearket vil forskjellen mellom å være eksisterende eier eller ikke her i Norge bety en forskjell på 1 - EN - uke. Om noen etter å ha ventet i 2 og ett halv år mener at detaljer vedr. denne uken er grunn nok til å kansellere så må de bare gjøre det...

Med det sagt så tror jeg nok han har bommet litt. Tror nok de første bilene kommer hit litt tidligere enn han estimerer, og forskjellen kan nok kanskje bli nærmere 2 uker...
Model S 85D

georglu

Sitat fra: StianSalG på tor 28. des 2017, kl. 12:36
Selve ventetiden har jeg vært klar over hele veien. Men det er rett og slett den manglende informasjonen fra Tesla.

Hverken det ene eller det andre er jo overraskende med Tesla. Jeg reserverte selv den 31. mars 2016, men gadd hverken møte opp tidlig eller sørge for å reservere tidligst mulig på nett. Det har hele tiden vært ganske innlysende (for meg i alle fall) at det ikke vil bety det store for kunder i Norge om man var først/tidlig ute og/eller har/får en eksisterende Tesla for når man vil kunne få sin her. Det som kanskje mer betyr noe er hvor kjapt man bekrefterer bestillingen når man først får lov til å konfigurere. Jeg vil anta at de åpner opp konfiguratoren for flere tusen samtidig og så vil eksisterende eiere få den litt før. I CA er det kun eksisterende Tesla-eiere som får konfiguere nå, men det går sikkert ikke lenge før ikke-eiere også får konfigurere hvis produksjonstakten øker som den skal. Her hjemme vil jeg tro det blir en miks, men om eksisterende eiere får en uke eller to forsprang, så er det neppe noen krise.

Jeg tviler sterkt på at majoriteten av Model S/X-eiere kommer til å bestille Model 3. Om det er 2% av 20.000 eksisterende biler, så snakker vi om 400 biler og det er peanuts i forhold til antatte reservasjoner i Norge (tipper over 10.000, men under 100.000).

Men selvfølgelig, synes du det er for dårlig av Tesla, eller for lenge å vente, så står du selvsagt fritt til å kansellere. Med det vell av informasjon (mer eller mindre troverdig selvsagt, så et visst filter må benyttes) som finnes der ute om Model 3, så det er vanskelig å hevde at man ikke er opplyst om situasjonen. Kan jo selvsagt hevde at man ble forledet til å tro at det skulle bety stort å møte opp første dagen, men det er jo litt naivt å tro at det betyr så fryktelig mye her i lille Norge og 2-3 år før vi får bilen.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

SurSnasen

Sitat fra: Amoss på tor 28. des 2017, kl. 12:43
Det interessante her er at i følge dette regnearket vil forskjellen mellom å være eksisterende eier eller ikke her i Norge bety en forskjell på 1 - EN - uke. Om noen etter å ha ventet i 2 og ett halv år mener at detaljer vedr. denne uken er grunn nok til å kansellere så må de bare gjøre det...

Og hva baserer han det på? Virkelige opplysninger fra Tesla? Eller egne antagelser? Om det er egne antagelser så er det jo egentlig null verdt.
Hvilket leveringstempo? Jeg tviler på at Tesla klarer å levere ut 5000 biler i uken her til lands. Det er jo ragnarok og totalt kaos nå som de leverer ut 2500 biler på en måned. Er det 5000 Model 3 reservert i Norge? 1000? 15 000? 50 000?

Et regneark som dette gir meg null og niks av reell informasjon. Jeg vil ha noe så enkelt som et ca-tall fra Tesla som sier meg hvor langt bak i køen jeg befinner meg. Det eneste jeg har å forholde meg til er Tesla-kontoen som indikerer "Sent 2018". Hvilket er det samme som står hos en annen jeg kjenner som reserverte en Model 3 tidligere i desember (nå i år). Ei heller han har Tesla fra før.

Amoss

Sitat fra: StianSalG på tor 28. des 2017, kl. 13:18
Og hva baserer han det på? Virkelige opplysninger fra Tesla? Eller egne antagelser? Om det er egne antagelser så er det jo egentlig null verdt.

En kombinasjon. Han samler all mulig virkelig informasjon fra Tesla og fyller ut med statistikk fra Model3Tracker og erfaringer fra Model S/X, samt egne antagelser der ingen annen informasjon er tilgjengelig.

Men er altså enig med deg i at ikke alle hans antagelser vil slå til slik han tror, men i mangel av noe bedre så er dette det beste estimatet vi har i dag.

F.eks. ser det ikke ut som om han har fått med seg at Norge vil begynne å få biler før resten av Europa eller at Norge og Sveits får biler som ikke må innom Tilburg for å "lages ferdig". Så mens han ser ut til å tro at leveringene her vil starte rett over nyttår 2019 mener jeg at de første bilene vil komme hit ca. en måned tidligere. Han ser altså ut til å tro at å være eksisterende eier vil ha en reell - om dog minimal - forskjell her, jeg tror bilene kommer på samme båt og at det blir mer tilfeldig om hvem som får bilene i hvilken rekkefølge. Dog med en overvekt av eiere for de(t) første båt-lasset/ene. Akkurat som man så når det gjaldt Signaturmodeller til S og X.

Sitat fra: StianSalG på tor 28. des 2017, kl. 13:18
Det eneste jeg har å forholde meg til er Tesla-kontoen som indikerer "Sent 2018". Hvilket er det samme som står hos en annen jeg kjenner som reserverte en Model 3 tidligere i desember (nå i år). Ei heller han har Tesla fra før.

Det er det samme som det står på så å si alle ikke-USA reservasjoner. Les det som "Vi har overhode ikke peiling, vi har ikke en gang prøvd å regne på det. Men vi vil begynne å levere i ditt marked en gang sent i 2018 eller tidlig 2019". Dette "estimatet" vil nok bli oppdatert ettersom det nærmer seg, og Tesla har grunnlag til å si noe mer nøyaktig.

For ja, grunnen til lat Tesla ikke kan svare deg er fordi de ikke vet selv - enda. Når de VET hvilken produksjonstakt de har når, og de VET hvor mange som kansellerer vs. gjennomfører kjøp, og det VET hvilke utstyr/tilvalg folk velger og når de har oversikt over hvilke elbil-incentiver som fortsatt gjelder på det tidspunktet, og hvilke som er truede eller i ferd med å gå ut, så kan de lettere kunne svare på det du spør om.

Antall reservasjoner i Norge: Tipper 10->15.000, og at 2/3 av dem gjennomfører kjøpet. Hvor mange av disse som er eiere alt vil jeg ikke en gang gjette på.
Model S 85D

SurSnasen

Sitat fra: Amoss på tor 28. des 2017, kl. 13:49
For ja, grunnen til lat Tesla ikke kan svare deg er fordi de ikke vet selv - enda. Når de VET hvilken produksjonstakt de har når, og de VET hvor mange som kansellerer vs. gjennomfører kjøp, og det VET hvilke utstyr/tilvalg folk velger og når de har oversikt over hvilke elbil-incentiver som fortsatt gjelder på det tidspunktet, og hvilke som er truede eller i ferd med å gå ut, så kan de lettere kunne svare på det du spør om.

De vet naturligvis ikke NÅR det vil leveres. Men de vet hvilke reservasjoner som ble lagt inn når, og har en database på dette som de helt klart burde kunne prosessere for enkelt å kunne gi sine kunder indikasjoner på hvor de befinner seg i køen. Og den køen vil danne basis for når konfiguratoren åpnes (vil jeg tro).

Audi har gjort det langt mer oversiktlig og realt. Der har jeg fått et konkret kø-nummer slik at jeg vet at jeg tilhører de 200 første som vil få adgang til å konfigurere. På Model 3-reservasjonen vet jeg null og nada.

Amoss

Sitat fra: StianSalG på tor 28. des 2017, kl. 15:00
Audi har gjort det langt mer oversiktlig og realt. Der har jeg fått et konkret kø-nummer slik at jeg vet at jeg tilhører de 200 første som vil få adgang til å konfigurere. På Model 3-reservasjonen vet jeg null og nada.

Og hvor lang tid vil det ta Audi å produsere og levere ut disse 200 første bilene?  Og hvor lang tid vil det ta Tesla å produsere og levere ut alle norske reservasjoner?

Personlig mener jeg det er tilnærmet irrelevant om jeg er "først" med en Model 3 - selv om det sikkert er gøy de tre dagene det varer. Det som teller er hvor lenge jeg må vente før jeg kan få min bil (om jeg gjennomfører kjøpet).

Alle indikasjoner tilsier at det vil gå relativt kort tid fra de første bilene kommer hit til landet til jeg vil kunne få min bil utlevert selv om jeg ikke er "eksisterende kunde". Det samme har vi sett at ikke har vært tilfelle for en del andre elbil-modeller som har kommet det siste drøye året, som f.eks. Bolt/Ampera-e og Ioniq. Hvordan dette blir for Audi's sin del har jeg ingen som helst formening om. Godt mulig at det vil være viktigere å være blant de 200 første Audi kundene enn det samme for Tesla...
Model S 85D

trykkertor

Synes ikke dere tar StianSalG på alvor her.
Klart det har noe å si hvor en er i køen.
Vi vet jo ikke hvor lang den køen er engang.
Når Model 3 leveringene tar av, så kan vi glemme at de oversvømmer det norske markedet.
Det blir sikkert levert til mange Europeiske land samtidig.
Jeg aner ikke hvor lang køen på Model 3 er, men på Ampera E var jo den fort oppe i over 4.000.
Vil tro Model 3 vil bli langt forbi slike tall.
Hvis det da blir utleveringer midten av 2019, og elbilinsentiver forsvinner  fra 2020 blir det jo meget relevant hvor langt bak i køen folk er. Har vanskelig for å tro at de klarer å tilfredsstille hele det norske markedet før utgangen av 2019.
Om det da er slik at eksisterende Tesla-eiere kan hoppe inn i køen i 2019, kjøpe Model 3 og kremme 25.000 - 50.000,- på folk som "må ha bilen" før 2020, så blir jo det en herlig suppe.

Tesla Norge kunne godt kommet med noen tall snart.
1. Hvor mange norske Model 3 reservasjoner er det totalt.
2. Hvor mange reservasjoner ble foretatt første reservasjonsuken i 2016.
3. Hvor mange av norske reservasjoner er Teslaeiere fra før.

Tipper Tesla Norge har tilgang til alle de tallene, og det ville gjort det mye mer forutsigbart for oss som har reservert.

Det handler ikke om å være den første som får bil, eller om en får bil første måned.
Det handler om en kan regne med å få bil før 2020.
I dag er det vel 733 dager til 2020.
Hvis norske utleveringer starter høst 2018-ish, så er det 450 dager igjen.
Trekker vi fra helg og diverse helligdag, er det kanskje 310-ish arbeidsdager igjen.

Så kan vi regne og tulle med tall i hytt og pine, men litt info ville gjort ting mer forutsigbart.

Elmo

Sitat fra: trykkertor på tor 28. des 2017, kl. 16:06
Hvis det da blir utleveringer midten av 2019, og elbilinsentiver forsvinner  fra 2020 blir det jo meget relevant hvor langt bak i køen folk er. Har vanskelig for å tro at de klarer å tilfredsstille hele det norske markedet før utgangen av 2019.
Tesla er veldig bevisst utviklingen i elbil-insentiver rundt omkring.
Den annonserte, men avlyste,  "Tesla-skatten" på elbiler i Norge fra nyttår det er hovedårsaken til at de ligger så enormt høyt på registeringsstatistikken nå i Q4.
Sitat fra: MrBacardi på lør 23. des 2017, kl. 10:44
Her er førstegangsregistreringer i Norge så langt for desember (pr. 23. desember):
1343   Tesla Motors   Model X   (4667)   [6103]
  938   Tesla Motors   Model S   (3630)   [15913]
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.44.25.4
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.
Div. Saxo/P106 el, tilsammen 170.000 km (nå avviklet).

Amoss

Sitat fra: trykkertor på tor 28. des 2017, kl. 16:06
Når Model 3 leveringene tar av, så kan vi glemme at de oversvømmer det norske markedet.
Det blir sikkert levert til mange Europeiske land samtidig.
Jeg aner ikke hvor lang køen på Model 3 er, men på Ampera E var jo den fort oppe i over 4.000.
Vil tro Model 3 vil bli langt forbi slike tall.

Her er det så mange feil at jeg bare må riste på hodet...

1. Nei, Tesla vil ikke BEGYNNE å levere biler til det norske markedet i midten av 2019. Man KAN diskutere om det kommer før eller etter nyttår, men lenge før noe som kan kalles "midten".
2. Nei, kjøps-incentivene på elbiler forsvinner ikke i 2020. Vi har akkurat fått godkjent at de kan fortsette UT 2020, så om de forsvinner så er det 1/1 2021. Selv forventer jeg da en gradvis overgang fra den datoen nettopp for å hindre slike kaotiske situasjoner som du ser for deg.
3. Den nøyaktige produksjonstakten er ukjent, men vi vet at de satser på å komme opp i 10.000 biler i uka i starten av 2019.
4. Hvor mange reservasjons-holdere man har i Norge i dag er ukjent, men nøkterne anslag ligger på 10-15.000. La oss gjerne ta i og si det er 20.000. Dette vil formodentligvis tilsvare 2 ukers produksjon i store deler av 2019.
5. Nei, jeg regner ikke med at de vil levere ut 20.000 biler her til lands i løpet av 2 uker, men de bør ikke ha noe problemer med å klare det på 2 år. Selv tipper jeg mellom 3 og 6 måneder, så er hele reservasjons-listen levert ut, og det er kun nye kunder som får. Ja, kan godt være at "markedet" ikke er tilfredsstillet, men altså i det minste alle tidlige reservasjons-holdere.
6. Vi VET at Norge begynner å få biler før resten av Europa.

Så nei, om jeg får mulighet til å få min bil utlevert som nr. 20 eller 2000 finner jeg totalt irrelevant her. Joda, kjedelig om jeg skulle havne på plass #20.000, men mange Tesla-eiere som vil ha Model 3 tviler jeg på det det finnes.

Så lenge det ikke finnes reelle alternativer for meg så har det også lite å si. Den dagen det kommer ett reellt alternativ så er ikke spørsmålet "hvilket nummer er jeg i køen", men "hvilken bil kan jeg få utlevert først" - dersom det ikke er noe annet som trigger valget den ene eller andre veien.

Men joda, forstår godt at han ønsker å få vite sin plass i køen - skulle mer enn gjerne å vist det selv også. Men derfra til å si at jeg kommer til å kansellere dersom jeg ikke får en kø-lapp som ikke en gang er verd papiret det ikke er skrevet på synes jeg er å overdramatisere en liten smule. Greit, om han ikke ønsker bilen, eller om han synes ventetiden blir for lang - så kanseller. Men ikke fordi noen kan "snike" i køen så en selv kanskje får bilen noen få dager senere.
Model S 85D

trykkertor

Sitat fra: Amoss på tor 28. des 2017, kl. 16:37
Her er det så mange feil at jeg bare må riste på hodet...

1. Nei, Tesla vil ikke BEGYNNE å levere biler til det norske markedet i midten av 2019. Man KAN diskutere om det kommer før eller etter nyttår, men lenge før noe som kan kalles "midten".
2. Nei, kjøps-incentivene på elbiler forsvinner ikke i 2020. Vi har akkurat fått godkjent at de kan fortsette UT 2020, så om de forsvinner så er det 1/1 2021. Selv forventer jeg da en gradvis overgang fra den datoen nettopp for å hindre slike kaotiske situasjoner som du ser for deg.
3. Den nøyaktige produksjonstakten er ukjent, men vi vet at de satser på å komme opp i 10.000 biler i uka i starten av 2019.
4. Hvor mange reservasjons-holdere man har i Norge i dag er ukjent, men nøkterne anslag ligger på 10-15.000. La oss gjerne ta i og si det er 20.000. Dette vil formodentligvis tilsvare 2 ukers produksjon i store deler av 2019.
5. Nei, jeg regner ikke med at de vil levere ut 20.000 biler her til lands i løpet av 2 uker, men de bør ikke ha noe problemer med å klare det på 2 år. Selv tipper jeg mellom 3 og 6 måneder, så er hele reservasjons-listen levert ut, og det er kun nye kunder som får. Ja, kan godt være at "markedet" ikke er tilfredsstillet, men altså i det minste alle tidlige reservasjons-holdere.
6. Vi VET at Norge begynner å få biler før resten av Europa.

1. Fordi Tesla er kjent for å nå sine avtalte deadlines for levering av S og X?
2. Fordi det har politikerne sagt, og vi stoler på politikerne.....de holder alltid det de har sagt?
3. Igjen, hva Tesla sier og hva som skjer er ikke alltid samsvarende...
4. Det er jo kun Tesla som vet, og det er jo et at de tallene flere av oss lurer på om ikke kan avsløres snart.
5. Ok, klare det i løpet av 2 år. Så hvis de da starter levering tidlig 2019 som du antyder, så vil noen få i 2021?
6. Så dukker det plutselig opp et annet land herover som skal fase inn insentiver tidligere, og Tesla sender alle biler i den retning først. Jamfør et tidligere svar om at Tesla følger med på land sine rabatt og avgiftsordninger, og sender biler i den retning hvor det "brenner mest".

Hadde bare vært kjekt å få noen tall, litt info, et lite pip om hva som skjer.

Amoss

Sitat fra: trykkertor på tor 28. des 2017, kl. 23:18
1. Fordi Tesla er kjent for å nå sine avtalte deadlines for levering av S og X?

Selv ikke på Model X ble de 3/4 år forsinket etter å ha begynt å levere bilene. i noen større skala.

2. Fordi det har politikerne sagt, og vi stoler på politikerne.....de holder alltid det de har sagt?

Fordi det ikke er ett politisk klima for å endre på dette nå. DERSOM Venstre/KrF finner på å felle regjeringen, og AP+SP bestemmer seg for å endre på dette og de får med seg FrP, så er det en teoretisk mulighet. Men da må de overkjøre både SV, MPG, Venstre og KrF, og de vil trenge disse på sin side i mange andre saker, så spørs om de tar sjansen på det.

Så nei, jeg *stoler* ikke på alt politikerne sier, men jeg ser det som sannsynlig at dette blir holdt.

3. Igjen, hva Tesla sier og hva som skjer er ikke alltid samsvarende...

Sant nok. De setter seg noen ganger noen hårete mål som de ikke helt klarer å oppfylle. Men med ett mål om 10k/uka, tror du det er realistisk at de ikke klarer mer enn ett 2k/uka? Eller kan vi snakke om at de realistisk "kun" klarer 8k/uka?  Joda, nekter ikke på at de kan bomme på målet, men har liten tro på at de bommer dramatisk.

4. Det er jo kun Tesla som vet, og det er jo et at de tallene flere av oss lurer på om ikke kan avsløres snart.

Sant nok igjen. Men en liten pekepinn ser vi på deltagelsen på  Model3Tracker og den hvordan kø situasjonen 31/3-16 var her i forhold til andre steder. Så selv om det kun er Tesla som vet, så har vi i det minste en anelse om i hvilken størrelsesorden vi snakker om. Kan tallene jeg kom med være for lave? Klart de kan, men det er utelukket at det skulle f.eks. være 100k norske reservasjoner. Jeg vil bli svært overrasket dersom man på ett senere tidspunkt skulle få vite at det var mer enn 20k norske reservasjoner pr. 1/1-18.

5. Ok, klare det i løpet av 2 år. Så hvis de da starter levering tidlig 2019 som du antyder, så vil noen få i 2021?

Ingen av dagens reservasjons-holdere dersom de ikke utsetter konfigurasjonen/bekreftelsen, men joda, det vil være noen nye kunder som vil få biler utlevert i 2021. Ellers så antyder jeg at de starter leveringen sent 2018, men holder muligheten åpen for at de kan bli forsinket så det først blir tidlig i 2019.

6. Så dukker det plutselig opp et annet land herover som skal fase inn insentiver tidligere, og Tesla sender alle biler i den retning først. Jamfør et tidligere svar om at Tesla følger med på land sine rabatt og avgiftsordninger, og sender biler i den retning hvor det "brenner mest".

Sant, det kan godt være at det dukker opp en eller annen plass som har noen incentiver som skal fases UT som vil gi dem prioritet. Men som jeg alt har vært inne på, innen den tid så har produksjonstakten øket så mye at de har rom for å levere både der og i det norske markedet. Med noe i nærheten av forventet produksjonstakt på den tiden så er det ikke lengre noe enkelt marked - i det minste ikke utenom USA - som kan "svelge" hele produksjonen over noe tid.
Model S 85D

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA