Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kraftigere LED-pærer til bagasjerommet

Startet av supaplex, lørdag 25. november 2017, klokken 22:42

« forrige - neste »

supaplex

Ser at enkelte klager på at lysstyrken på pærene i bagasjerommet på sin Model S (!) er ganske dårlig.
En løsning som mange benytter seg av er å skifte de ut med kraftigere LED-pærer.
Fungerer denne løsningen, det vil si, de samme lyspærene på Model X også?
Jeg spør fordi jeg har ikke fått bilen min ennå.

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

supaplex


ElToroTMS

2019 TM3 Performance (PÅ VEI)
2018 TMS 75D (TIL SALGS)
2017 TMS 75 Uncorked (SOLGT)
2016 TMS P90DL facelift (SOLGT)

spirrevipp

Så disse er det bare å plugge inn i en X som ikke er levert med premiumpakke?
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: spirrevipp på søndag 26. november 2017, klokken 15:49
Så disse er det bare å plugge inn i en X som ikke er levert med premiumpakke?
Jepp. Da kan man også få lys under forsetene, om man ønsker. Ledningene ligger klar. :)

(I hvert fall på de aller fleste - men man vet jo ikke om sin bil er litt spesiell, av en eller annen grunn.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

spirrevipp

#6
Takker, da bestilte jeg 4stk og forsøker meg på noen av de som er enkle å komme til.

Noen som har tips til hvor jeg kan skaffe et egnet plastverktøy til jobben? Får ikke så mye treff på "spudger" på Biltema... :laugh:

Edit: Demonteringsjern heter det på Biltema:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Karosseri/Demonteringsjern-av-plast-2000022426/
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

supaplex

Takker for info.

Men lysstyrken på pærene er like dårlige uavhengig om man har premiumspakken eller ikke, det er kun antall pærer som er annerledes, ikke sant?

sjokomelk

Det medfører riktighet. Alle er like sterke/svake, bare antallet som er annerledes.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

supaplex

Hva sier Tesla når bilen er på service og de oppdager at denne oppgraderingen? Noen som har erfaring? Vil unødig gi Tesla påskudd for å finne på tull med tanke på bilens garanti

Ellemelle

De kan teoretisk sett finne på noe tull i forhold til garantien de har gitt, men forbrukerkjøpsloven trumfer uansett garantien.

Hvis de hevder at uorginale lyspærer (!!) er årsaken til at noe feiler i bilen, så må Tesla bevise at de uorginale lyspærene er årsaken til at noe i bilen feiler.
Hvis det er noe galt med lyspærene, kan de sikkert få en sikring til å gå, men hva annen skade kan de forårsake?

spirrevipp

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 26. november 2017, klokken 15:51
Jepp. Da kan man også få lys under forsetene, om man ønsker. Ledningene ligger klar. :)

Fant ut når jeg tittet etter at jeg allerede hadde lys under forsetene.  :o
Har egentlig ikke lagt merke til noen av lysene siden originalpærene er såpass svake...

Fikk AbstractOcean pærene i dag (4 stk), monterte 1 i frunk og de 3 på førersiden (fotbrønn, under dør, under sete). Gikk ganske greit,  men var litt fikling for meg som ikke er så dreven på sånt.

Kan absolutt anbefales, stor forbedring for en billig penge. Selv om lyset er betraktelig kraftigere er ikke pærene for sterke slik at det ser billig ut. Kommer til å kjøpe 4 pærer til, tenker jeg tar 3 på passasjersiden og 1 i trunk (plenty med 1 oppgradert og 1 original i frunk).
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

sjokomelk

Hvis noen lurer på hvor raskt og enkelt det er å skifte disse, så er det en fin video fra Dærik her:


http://www.youtube.com/watch?v=T8oA39jK_hA
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

spirrevipp

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 28. november 2017, klokken 22:00
Hvis noen lurer på hvor raskt og enkelt det er å skifte disse, så er det en fin video fra Dærik her:

Det er så raskt og enkelt det er når du har gjort det noen ganger før.  ;)

Med det sagt, på min X så virket de under setene litt greiere å komme til enn på videoen, men kabel var stripset fast og litt lite lengde og jobbe med. Fotbrønn på førersiden hadde grei lengde på kabel. Det som var mest knot var egentlig å koble til/fra selve pæren.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

SH aka F_P

Litt tilleggsinfo. De av dere som har bil av nyere dato uten lys under forsetene. Holderne og kontakten er der. Tar litt ekstra tid å fiske frem kontakten, men når den er funnet er det bare å koble til lampene og vips har man lys :)

PS! Alle biler har kontakten, men det ser ut som i det minste 2016 modeller mangler selve holderen til lampen.
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA