Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla og kvalitet?

Startet av arthur, onsdag 22. november 2017, klokken 08:46

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Tesla har også mye som er kodet. Det er nok desverre mer i denne retningen industrien beveger seg.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

krl

Sitat fra: doldis1 på torsdag 23. november 2017, klokken 09:54
Sitat fra: bmw2002 på torsdag 23. november 2017, klokken 09:42
Komisk at det klages over at VW lager løsninger som krever merkeverksted.

Tesla har vel monopol på verkstedstjenester på egne biler. I tillegg er deler så dyre at det skal ikke store skaden før bilen må vrakes.

Servicepriser er vel hinsides med tanke på at dette er elbiler også.

På Teslas kreves merkeverksted fordi bilene er for teknisk avanserte for frittstående verksteder, i tillegg er
det vanskelig å skaffe deler fra andre enn Tesla.
På VW kreves merkeverksted fordi delene må kodes inn kun for at VW skal tjene penger. Fjerner du
ripoff-softwaren sitter du igjen med en hestekjerre ethvert bakgårdsveksted kan skaffe deler til og skru på!
Dette er bare tull... Hva gjør en Tesla mer teknisk avansert enn en Mercedes, BMW eller Audi?

Det som eventuelt er forskjellen er at manualene til Tesla ikke er tilgjengelige, at manualene er for dårlige eller at tredjepartsverksted ikke får tak i deler. Kompetansekrav for elektrisk drivsystem av "høyspent" type er, juridisk sett, etter det jeg kjenner til, det samme enten bilen har et 5kWh-batteri på 400V eller et 100kWh-batteri på 400V.

Siggen

Sitat fra: krl på torsdag 23. november 2017, klokken 11:29
Sitat fra: doldis1 på torsdag 23. november 2017, klokken 09:54



På Teslas kreves merkeverksted fordi bilene er for teknisk avanserte for frittstående verksteder, i tillegg er
det vanskelig å skaffe deler fra andre enn Tesla.
På VW kreves merkeverksted fordi delene må kodes inn kun for at VW skal tjene penger. Fjerner du
ripoff-softwaren sitter du igjen med en hestekjerre ethvert bakgårdsveksted kan skaffe deler til og skru på!
Dette er bare tull... Hva gjør en Tesla mer teknisk avansert enn en Mercedes, BMW eller Audi?

Det som eventuelt er forskjellen er at manualene til Tesla ikke er tilgjengelige, at manualene er for dårlige eller at tredjepartsverksted ikke får tak i deler. Kompetansekrav for elektrisk drivsystem av "høyspent" type er, juridisk sett, etter det jeg kjenner til, det samme enten bilen har et 5kWh-batteri på 400V eller et 100kWh-batteri på 400V.

Verkstedsmanualen til Tesla er ikke nevneverdig dyrere enn andre merker. Rundt samme prisen for ett frittstående verksted å kjøpe tilgang til KIA for årlig som Tesla f.eks. Utfordringen er til tider en håpløs delelogistikk. Fremdriftselektronikken er godt merket som du skriver likt som en hybrid og en skal således ha lua langt nedover ørene hvis en tar feil.


Agmuns

Oj

SitatQuality checks have routinely revealed defects in more than 90 percent of Model S and Model X vehicles inspected after assembly

SitatThe world's most efficient automakers (...) average post-manufacturing fixes on fewer than 10 percent of their cars

Det er sykt. På den positive siden er det jo bra at de oppdager det før bilene når ut til kundene.

Gordon Retriever

SitatTesla Inc (TSLA.O) said its quality control process is unusually rigorous, designed to flag and correct the tiniest imperfections.

Her er nok forklaringen på at skjeve eller dårlige justerte karosseridetaljer som er et så hyppig problem på andre merker er så godt som ukjent hos Tesla.

doldis1

Sitat fra: bmw2002 på onsdag 29. november 2017, klokken 15:37
Litt inside informasjon om Tesla «kvalitet»:
https://www.reuters.com/article/us-tesla-quality-insight/build-fast-fix-later-speed-hurts-quality-at-tesla-some-workers-say-idUSKBN1DT0N3

9 tidligere navnløse Teslaansatte finner sammen og kontakter Reuters for å snakke dritt om sin tidligere
arbeidsgiver ?
Jeg vet ingen ting om denne saken, så for meg kan dette være sant eller usant. Det vi bør være klar over
når det gjelder omtale av Tesla rent generellt er at nettet er fullt av overdrivelser, halvsannheter og
usannheter....jeg tar ingenting for god fisk selv om det står Reuter, Bloomberg eller hva som helst annet
under....

cstromme

Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 29. november 2017, klokken 22:58
SitatTesla Inc (TSLA.O) said its quality control process is unusually rigorous, designed to flag and correct the tiniest imperfections.

Her er nok forklaringen på at skjeve eller dårlige justerte karosseridetaljer som er et så hyppig problem på andre merker er så godt som ukjent hos Tesla.

Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Mobileum

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Tellus

Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 29. november 2017, klokken 22:58
SitatTesla Inc (TSLA.O) said its quality control process is unusually rigorous, designed to flag and correct the tiniest imperfections.

Her er nok forklaringen på at skjeve eller dårlige justerte karosseridetaljer som er et så hyppig problem på andre merker er så godt som ukjent hos Tesla.

;D

arthur

Sitat fra: doldis1 på onsdag 29. november 2017, klokken 23:31
Sitat fra: bmw2002 på onsdag 29. november 2017, klokken 15:37
Litt inside informasjon om Tesla «kvalitet»:
https://www.reuters.com/article/us-tesla-quality-insight/build-fast-fix-later-speed-hurts-quality-at-tesla-some-workers-say-idUSKBN1DT0N3

9 tidligere navnløse Teslaansatte finner sammen og kontakter Reuters for å snakke dritt om sin tidligere
arbeidsgiver ?
Jeg vet ingen ting om denne saken, så for meg kan dette være sant eller usant. Det vi bør være klar over
når det gjelder omtale av Tesla rent generellt er at nettet er fullt av overdrivelser, halvsannheter og
usannheter....jeg tar ingenting for god fisk selv om det står Reuter, Bloomberg eller hva som helst annet
under....

Du tar ingenting for god fisk? Det var ikke mye!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA