Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nå kommer Tesla-skatten

Startet av Strøm Tycoon, onsdag 11. oktober 2017, klokken 19:56

« forrige - neste »

Rollep

Sitat fra: Bondeknøl på mandag 16. oktober 2017, klokken 09:22I Norge finnes også flere bomveier det finnes omkjøringsveier på.
Det tar ikke så fryktelig mye lenger tid å kjøre indre veien fra Stavanger til Oslo. Ta av fra Helleland og kjør til Arendal så har du spart noen bommer.
Kjør Drangedal når du kommer vestfra og skal til Lyngdal. Det er delvis grusvei som er kortere enn E39 og tar maks to minutter lengre tid. Det er jo ikke veldig høy standard på disse veiene, men er forholdsvis kjappe og uten bompenger.
Jo men det hjelper jo fint lite om jeg skal til ferjeterminalen i Kristiansand ;D

Når bompenge-galskapen på Nord-Jæren tar helt av neste år kan jeg jo for pokker ikke engang komme meg over Bybrua uten å betale >:(
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

acharseth

#136
9 grunner til at "Elbil vektavgiften" ikke bør innføres:

  • Litium-batterier er tunge og alle elbiler er derfor iboende tunge. Hvis målet er overgang til elbiler må dette derfor aksepteres fram til det evt kommer lettere batterier.
  • Det er de største bilene, og spesielt tungtransport, som forrurenser mest. Det er viktigst å stimulere til utvikling av miljøvennlige løsninger for de største bilene/tungtransporten.
  • Pga. rekkeviddeangsten har elbil fram til nylig primært vært familiens bil nr 2. Det må være et mål at også primærbilen skal være elektrisk og dette vil typisk være en større bil som dermed vil være tung. En vektavgift vil redusere villigheten til å bytte ut primærbilen og føre til at folk beholder primærbil med høye utslipp.
  • De store bilprodusentene har fram til nylig kun laget så kalt "compliance" biler som har liten rekkevidde og kun vært for spesielt interesserte. En vektavgift vil stimulere disse bilprodusentene til å fortsete å produsere slike ukurante elbiler.
  • På grunn av de høye prisene på elbilbaterier har bilprodusentene så langt måttet la de store bilene være "luksusbiler" for å få solgt de. Markedet må få tid på seg til å drive kostnaden ned for større biler.
  • I distriktene er det store avstander som krever store og tunge batterier for å gi tilstrekkelig rekkevidde. Vektavgift vil derfor være distriktsfientlig.
  • Stor tunge elbiler er dyre og har derfor lite salgsvolum. En ren vektavgift vil derfor ikke medføre nevneverdige inntekter for staten.
  • Partiene har lovet å frede avgiftsfritakene ut 2020. En vektavgift oppleves som et løftebrudd.
  • De tyngste privat-elbilene medfører neglisjerbart høyere slitasje på vegene enn de lettere bilene.

acharseth

Hva vil Teslas nye elektriske trekkvogn koste i Norge hvis FRP og Høyre får gjennomslag for vektavgiften?

Ref:
https://www.nrk.no/urix/tesla-presenterte-elektrisk-trekkvogn-1.13782648

Taffelman

X75D
TM3 LR AWD

gigafactory

Det er en trekkvogn, altså definert som en lastebil. Blir ikke påvirket av personbilavgifter.

elektrolux

Sitat fra: Rollep på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 12:41
Når bompenge-galskapen på Nord-Jæren tar helt av neste år kan jeg jo for pokker ikke engang komme meg over Bybrua uten å betale >:(

Joda, enn så lenge finnes alternativer, og jeg er i alle fall klar med både 1 seter, 2 seter og 4 seter 3 hjulinger. ;D

Mer om disse moroklumpene her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30490.msg520106.html#msg520106
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

peik

Sitat fra: acharseth på søndag 19. november 2017, klokken 01:03
Hva vil Teslas nye elektriske trekkvogn koste i Norge hvis FRP og Høyre får gjennomslag for vektavgiften?

Ref:
https://www.nrk.no/urix/tesla-presenterte-elektrisk-trekkvogn-1.13782648
Det har aldri vært personbilavgift på laste- og varebiler...
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA