Elbilsalget i Norge for 2018 - estimater pr. modell

Startet av MrBacardi, man 20. nov 2017, kl. 17:31

« forrige - neste »

AppleKnocker

4000 Soul? Tror salget heller begynner å falle mot trillingnivå så fremt de andre bilene på lista kan leveres.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

jkirkebo

Sitat fra: AppleKnocker på ons 03. jan 2018, kl. 22:30
4000 Soul? Tror salget heller begynner å falle mot trillingnivå så fremt de andre bilene på lista kan leveres.

Tror nok du tar feil der. Det er allerede registrert 49 stk. og det er lenge til andre modeller kan leveres i volum. Dessuten kjenner jeg mange som liker utseendet på Soul veldig bra, og de som eier en er veldig fornøyd med bilen. Jeg tipper den ihvertfall passerer 3000 stk. med god margin om den ikke kommer opp i 4000.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Mobileum

Og i dette øyeblikk er det solgt flere Soul enn begge Tesla-modellene tilsammen. Kanskje vi vil se at Tesla har jobbet hardt for å levere det meste av ordreboken før regnskapsårets slutt?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

THE

Leveringsproblem og lange ventelister kommer nok til å prege elbilåret 2018 også.

Det kommer jo nye spennende modeller som Jaguar iPace, Audi Q6 etron, Kia Niro, Hyundai Kona, men jeg er veldig skeptisk til vilje og evne til å levere biler i stort antall.

Det som er avgjørende for registreringstall i Norge er nok hvor mye etterspørselen etter elbiler i det store utland øker. Selv Audi som skryter av at de skal ha volumproduksjon av Q6 etron klarer nok ikke å produsere like mange elbiler i 2019 som det Tesla gjorde i 2016 (76320 produsert). Tesla passerte sannsynligvis 100000 produserte elbiler i 2017 med god margin.

Nissan produserte vel ca 50000 Leaf i 2016, usikker på 2017, men da er det jo flere måneder med stans i produksjon pga overgang til ny modell. Jeg er også usikker på produksjonsmålene til Nissan når det gjelder 2018, men vil tro at tilgang på batterier blir en bremsekloss for produksjonsvolumet på Nissan Leaf også.

Oppsummert så tror jeg ikke vi vil få en betydelig økning i antall registrerte elbiler i Norge før i 2019 når Tesla Model 3 kan leveres i "ubegrenset" antall. Og dessverre er jeg redd for at det heller ikke i 2019 vil være noen reelle alternativer til Tesla som elektrisk familiebil på markedet, kanskje med unntak av Audi Q6 etron.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

HCO

Kia Niro er vel også innenfor som "familiebil". Mange familier, særlig nyetablerte med en eller to smårollinger, har biler i denne størrelsen.
2019 Tesla Model 3
2022 Zero SR/F
2026 Kia Niro EV

THE

iPace har etter det jeg har funnet ut et planlagt produksjonsvolum på 13000 biler i året, og blir jo ikke en volummodell. Hvis denne blir populær, og ikke bare i Norge, så kan nok ventetiden på bil fort sammenlignes med ventetiden på Ampera-e.

I tillegg er det varslet max 50 kW DC-hurtiglading, i alle fall i starten, på iPace. Den får kanskje tilhengerfeste, men ryktene sier max 700 kg tilhengervekt. Jeg ville ikke valgt iPace som en nr 1 bil i husstanden pga begrenset tilhengerkapasitet, men hovedsaklig pga ladetid på langtur. Dessuten tror jeg at den som ikke står på reservasjonsliste ennå må vente veldig lenge på bil.

Kia Niro får nok et veldig begrenset bagasjerom, og jeg er også nesten sikker på at leveringstid og ventelister blir et stort tema for denne modellen. PHEV får 324 liter bagasje, og sannsyligvis blir det ikke mer i el-versjon pga batteriplassering bak i bilen. Dvs mindre bagasjerom enn i Zoe'n jeg hadde tidligere, og i alle fall etter min definisjon er dette ingen familiebil. Det som uansett kan gjøre Niro til en aktuell bil for mange er takrails, og muligens at den blir godkjent for tilhenger. Både hybrid og PHEV kan trekke 1300 kg tilhenger, så man kan jo håpe at BEV-versjonen får samme mulighet.

Kia/Hyundai har forøvrig planlagt en total produsksjonskapasitet på BEV og PHEV på 100000 biler tilsammen i 2018. Fordelingen mellom Kia vs Hyundai og PHEV vs BEV vet jeg ingenting om, men det vil nok si at BEV volumene av Kona, Ioniq og Niro i 2018 ikke blir så veldig store.

THE

Her antydes det at ordrebøkene på iPace i starten på november tilsvarte ca 2 år produksjon ved full kapasitet på fabrikken. http://europe.autonews.com/article/20170909/BLOG15/170909811/why-jaguar-wont-show-the-i-pace-at-frankfurt

Når produksjonen starter i vår/sommer, og det sannsynligvis tar en del tid å komme opp i full produksjon, så vil nok det bety at den som reserverer bil i dag mest sannsynlig ikke får bil før høst 2020/vinter 2021....

doldis1

Sitat fra: THE på tor 04. jan 2018, kl. 14:42
Her antydes det at ordrebøkene på iPace i starten på november tilsvarte ca 2 år produksjon ved full kapasitet på fabrikken. http://europe.autonews.com/article/20170909/BLOG15/170909811/why-jaguar-wont-show-the-i-pace-at-frankfurt

Når produksjonen starter i vår/sommer, og det sannsynligvis tar en del tid å komme opp i full produksjon, så vil nok det bety at den som reserverer bil i dag mest sannsynlig ikke får bil før høst 2020/vinter 2021....

SitatJaguar will be the first of the premium European makers to launch a genuine Tesla rival

Sakset denne fra linken til Jaguar artikkelen. Samma gamle surret om Tesla rival og journalisten viser den samme logiske kortslutningen som så mange før han....
Nei, JAGUAR er ingen rival til Tesla. Heller ikke BMW, VW, KIA, HYUNDAI, GM,VOLVO ELLER DAIMLER !

Disse har det til felles at de mangler batterier, ingen av de har nok batterier til å starte storskala produksjon
av elbil på en høyautomatisert linje...
De kommer derfor til å kjøre små serier med mye manuellt arbeid på bilene og de fleste av de må finansiere eventyret med inntekter fra fossilproduksjonen- akkurat som i dag!

Den eneste produksjonslinjen meg bekjent som kan gjøre seg noe håp om å produsere billig nok til å konkurrere direkte mot fossilbiler er pr. i dag Teslas model 3 linje, og den er visstnok langt fra oppe og går ennå..

Derfor ser det ikke ut for meg som om elbilen vil ta over verden helt ennå .. men for det bitte lille Norske markedet tipper jeg de mange bekker små gjør en stor nok å til å gjøre en forskjell..
Tror MrBacardi har bra grep om dette jeg, kanskje Tesla kan overraske litt..?

Tellus

Ipace kommer med minst 100 kW hurtiglading. Lenge siden dette ble bekreftet fra offisielle kilder. Norge skal få relativt mye av årets produksjon,men neppe mer enn maks 1500 biler.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Model 3 kan nå strykes for Norge i 2018, men sannsynligvis dukker det opp noen i 2019.

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil

Eier: Enyaq RS 85X - after Elon went crazy
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

ludwig_holberg

Batterier er underleverandørmateriale - ikke noe bilprodusentene trenger å ha selv.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: ludwig_holberg på lør 10. feb 2018, kl. 21:31
Batterier er underleverandørmateriale - ikke noe bilprodusentene trenger å ha selv.
Tja, jeg vil si batterier er litt som fossilmotorer. Man kan fint bygge biler uten å bygge fossilmotorer selv, men bygger man ikke fossilmotorer selv, så er man veldig sårbar som selskap.

Når man lar en underleverandør produsere kjerneteknologien til bilene sine, og man selv står for litt sveising og slikt, så er risikoen at underleverandøren bestemmer seg for at de ikke trenger deg, slutter å selge til deg og heller bygger bilene selv.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Ser ut akkurat nå at en kan ha verdens største  batterifabrikk uten at det gjør produksjonen  så veldig stor.....

Mobileum

Historien er vel full av bilprodusenter som har benyttet fossilmotorer fra andre leverandører/konkurrenter.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA