Elbilsalget i Norge for 2018 - estimater pr. modell

Startet av MrBacardi, man 20. nov 2017, kl. 17:31

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Myrvang på tor 22. feb 2018, kl. 10:46
Man skal være rimelig fanboy for å ikke være misfornøyd med Tesla og Model3 om dagen...

Ingen er vel *fornøyd* med forsinkelsene? Og som jeg sa i det du siterte så ser jeg det som forståelig at han hadde ett pessimistisk syn nå etter de siste utsettelsene. Poenget mitt var kun at "spådommene" han kom med lengre opp *kun* var basert på egen pessimisme/missfornøydhet med utsettelsene, og ikke basert på noen faktisk informasjon. Dersom det hadde vært basert på faktisk informasjon var jeg interessert i å bli oppdatert om dette.

Ps: på tide å oppdatere signaturen din?
Model S 85D

Myrvang

Sitat fra: Amoss på tor 22. feb 2018, kl. 11:17
Ps: på tide å oppdatere signaturen din?

Har forsøkt, men "siden eksisterer ikke" får jeg opp hver gang jeg prøver  :o
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

doldis1

Sitat fra: Myrvang på tor 22. feb 2018, kl. 10:46
Sitat fra: Amoss på man 12. feb 2018, kl. 12:34
Sitat fra: knut.aulie på man 12. feb 2018, kl. 11:33
Vi er enig om at det gjenstår å se, men akkurat nå tilbys ikke SR og det ser ut som det tar tid også. Tiden viser om Kona/Niro/Leaf60 kommer på markedet før SR....

Vel, da har jeg vel fått svaret på det jeg spurte om - du har ingen spesifikke indikasjoner på at SR ikke vil være tilgjengelig når vi kan bestille bilene. Du har bare lagt deg på en pessimistisk holding etter de siste utsettelsene, noe som for såvidt kan være forståelig.

Man skal være rimelig fanboy for å ikke være misfornøyd med Tesla og Model3 om dagen...

Har selv slettet mine reservasjoner, gidder ikke å vente lenger.
SitatOm de får opp produksjonen til det nivået de snakker om vil jeg uansett få bilen på kort tid om jeg skulle ønske å ha den senere
, i mellomtiden får Musk låne penger et annet sted.

Tilbake til topic, så ser anslaget i post #1 ganske bra ut i mine øyne.

Mistenker det var korttenkt av deg. Hvorfor tror du ventelistene på TM3 skal bli kortere i årene som kommer?

Myrvang

Om de kommer i havn med produksjonsmålet sitt kan jeg ikke se for meg at det vil være år med venting på ny bil, da snakker vi om måneder.

Det er så mange andre biler å velge mellom også, biler som faktisk kan leveres. Er ikke så opptatt av Tesla at jeg gidder å vente i 3 år på bil. Og hva skjer med forventet levering om 6 mnd? Endres til late 2019?

2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

doldis1

@ Myrvang.

SitatOm de kommer i havn med produksjonsmålet sitt kan jeg ikke se for meg at det vil være år med venting på ny bil, da snakker vi om måneder.

Naa, vær ikke så sikker på det.. Situasjonen rundt TM3 er veldig spesiell, også i historisk sammenheng. Meg bekjent har ingen bilmodell noen gang hatt bestillingslister på en halv mill. Heller ikke har noen bilmodell meg bekjent solgt en halv mill årlig... Tom. ventetiden på mod X og S har doblet seg den siste mnd...

https://electrek.co/2018/02/21/tesla-delay-model-s-x-orders-demand-backlog/

SitatDet er så mange andre biler å velge mellom også, biler som faktisk kan leveres

Ja, er det virkelig det ? De eneste som har planer å kjøre noe mere enn lekeserier er Nissan med nye Leaf. Alle de andre kan vi ganske trygt anta vil fortsette å kjøre små serier de taper penger på...
Hvor lenge går det før Nissan har lange ventelister på Leaf tro ? Og hva blir prisen på 60 kw Leafen ? Klarer Nissan å konkurrere mot Tesla på pris ?

Jeg tror vi gjør klokt i å anta at det reelle utvalget av normalprisede elbiler de nærmeste årene vil bestå av Nissan Leaf og Tesla Model 3, begge vil ha ventelister men Tesla vil ha desidert flest navn i blokka...

Amoss

Sitat fra: doldis1 på tor 22. feb 2018, kl. 13:07
Tom. ventetiden på mod X og S har doblet seg den siste mnd...

https://electrek.co/2018/02/21/tesla-delay-model-s-x-orders-demand-backlog/

Nå ja, har det blitt bekreftet at den samme trenden gjelder kjøpere utenfor USA?  Her er det grunn til å tro at Tesla har satt på bremsene for USA salget første halvår for å ikke levere sin bil #200.000 i US markedet før etter 1. Juli, slik at $7500 skattekreditten for kundene vil vare ut dette året - som nok også er bakgrunnen for at vi har fått utsatt våre biler til etter nyttår.

Tipper de kommer til å selge rekordmange biler i markeder utenfor USA i Q2. Canada ser f.eks. ut til å få Model 3 - også med AWD - det kvartalet, muligens til og med før noen i USA kan velge "D" modellen.
Model S 85D

doldis1

Naja, nå spekulerer du. Skulle Tesla i den situasjon de er nå, og også med tanke på det makroøkonomiske bakteppet der videre finansiering blir vanskeligere, skulle de i den situasjonen velge å risikere foretaket for at noen fler US kunder skal få skattefradraget..?

En annen ting, da har de jo uansett solgt flere mod X og S utenfor US. hvilket framover betyr lengre ventelister, også på mod S & X ..

Hvorfor i all verden skulle lengre leveringstid i US. medføre lengre leveringstider i Norge ...?

Amoss

Sitat fra: doldis1 på tor 22. feb 2018, kl. 14:07
Naja, nå spekulerer du.

Ja, helt klart. Og det mener jeg at kom klart frem av innlegget.

Skulle Tesla i den situasjon de er nå, og også med tanke på det makroøkonomiske bakteppet der videre finansiering blir vanskeligere, skulle de i den situasjonen velge å risikere foretaket for at noen fler US kunder skal få skattefradraget..?

Hvem snakker om å risikere noe som helst?  Ingen har sagt noe om å sette bremsene på produksjonen, kun leveringen i ett av flere markeder. De øvrige markeder forutsettes i så fall (om spekulasjonen holder stikk) å ta unna det som produseres og ikke leveres i US-markedet.

En annen ting, da har de jo uansett solgt flere mod X og S utenfor US. hvilket framover betyr lengre ventelister, også på mod S & X ..

Hvorfor i all verden skulle lengre leveringstid i US. medføre lengre leveringstider i Norge ...?

Her tror jeg du mistet meg litt... Hva er det egentlig du prøver å si?  Ja, lengre leveringstider i USA betyr lengre leveringstider i USA? Om du vil kan du gjerne kalle de som venter på levering som "ventelister"?

I det siste avsnittet, snakker du nå om Model S/X eller Model 3? Dersom du mente Model 3 så betyr det at de prioriterer (på samme måte som de idag prioriterer eiere - og igjen: joda bare min spekulasjon) US-kunder fremfor utenlandske kunder så lenge US-kunder kan få fullt skattefradrag. Når de - kanskje? - klarer å skyve kryssingen av 200.000 grensen til Q3 betyr det at de har dette skattefradraget ut Q4, og kan begynne leveringen i Norge i Q1 2019. Akkurat slik estimatene på MyTesla fortiden sier. For å klare å utsette denne kryssingen så lenge er de nødt til å levere noen Model 3 uten for USA i Q2, noe som matcher dette at Canadiske reservasjons-holdere nå forespeiles levering "mid 2018" - som vel kan være i Q2. Så spekulasjonene mine er ikke tatt helt ut av luften, men er basert på hvilke endringer vi i det siste har sett på Tesla's estimater for levering i de forskjellige markedene.

Om du fortsatt snakket om Model S/X så aner jeg rett og slett ikke hva du snakker om...
Model S 85D

Counterpointer

Sitat fra: Amoss på tor 22. feb 2018, kl. 13:47
.....Her er det grunn til å tro at Tesla har satt på bremsene for USA salget første halvår for å ikke levere sin bil #200.000 i US markedet før etter 1. Juli, slik at $7500 skattekreditten for kundene vil vare ut dette året - som nok også er bakgrunnen for at vi har fått utsatt våre biler til etter nyttår.......
Dette er absolutt den mest sannsynlige grunnen.
Når en hører alle YouTube kanalene og podcaster som omhandler Tesla så skjønner en hvor viktig de 7500$ er.
Nesten 60 tusen kr minus på en bil til 300 tusen er avgjørende for mange kjøpere!

doldis1

@ Amoss.

Mulig vi snakker litt forbi hverandre. Det jeg mener er følgende: Tesla kommer under alle omstendigheter til å selge så mange S og X de får produsert og solgt for penger ..

Å produsere biler for lager og senere levering kommer bare ikke til å skje !  Skulle nå ståa være slik at etterspørselen utenfor US. er stor nok til å absorbere min. 2 mnd. US. salg ( som forlengelsen i US. leveringstid tyder på) har jo leveringstiden pr. definisjon blitt lengre, ikke sant ?

Den enkle grunnen til at utsatt levering/lagring av ferdigvare ikke skjer nå er fordi : Når Musk skal redevise for Q1 tallene tidlig i April bør de være en god del mindre røde enn 2017 Q4 ! Er de ikke det kan videre finansiering tørke opp/ bli betydelig dyrere slik ståa er i finansverdenen/makroøkonomien nå..

Og skulle det skje kan drømmen om et stort Tesla være over ..

JorgenM

Heller ikke har noen bilmodell meg bekjent solgt en halv mill årlig...
Du skriver ofte mye svada, men dette var da skikkelig skivebom :)
F.eks ble det solgt ca 1 million Toyota Corolla i 2017.

10 modeller solgte 670k+ i 2017, antallet over 500k er selvsagt langt større.
https://www.statista.com/statistics/239229/most-sold-car-models-worldwide/
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

ludwig_holberg

Ja, det har åpenbart en enorm verdi for Tesla å ha 7500 $ i skattekreditt i 2. halvår av 2018. Så plausibelt at de er villig til å gjøre nokså omfattende tilpasninger for å oppnå det.

doldis1

Sitat fra: JorgenM på tor 22. feb 2018, kl. 17:32
Heller ikke har noen bilmodell meg bekjent solgt en halv mill årlig...
Du skriver ofte mye svada, men dette var da skikkelig skivebom :)
F.eks ble det solgt ca 1 million Toyota Corolla i 2017.

10 modeller solgte 670k+ i 2017, antallet over 500k er selvsagt langt større.
https://www.statista.com/statistics/239229/most-sold-car-models-worldwide/

Hmm skjønner ikke helt hvor jeg hadde den fra ? men ble bom der ja  :+1:

Knut Røe

Sitat fra: knut.aulie på tor 22. feb 2018, kl. 15:52
Nesten 60 tusen kr minus på en bil til 300 tusen er avgjørende for mange kjøpere!
Ikke bare for etterspørsel, men også for ZEV credits som Tesla får når de selger EVs, og videreselger til konvensjonelle bilprodusenter. Har sett noen tall at dette utgjorde ca 20 % av Tesla`s overskudd for 2016 eller 2017, husker ikke helt, men beløpet er betydelig.

Espen Hugaas Andersen

De 7500 USD har ingen betydning for Tesla, da de har mer enn nok etterspørsel. Og ZEV kreditter får de uavhenging av de 7500 USD. Det er ett statlig program, mens subsidien er føderalt.

De 7500 USD har derimot stor betydning for de individuelle kundene, og Tesla ønsker fornøyde kunder.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA