Levering februar - mars 2018

Startet av Quiste1, søndag 19. november 2017, klokken 23:06

« forrige - neste »

Knut Røe

Sitat fra: Holraven på tirsdag 06. februar 2018, klokken 20:21
Sjå heller på den positive sida; me får gratis lading, det gjer ikkje combo-brukarar.
Har du regnet ut hva det gir deg i fordel per år, og om det virkelig er "gratis" lading?

Holraven

Sitat fra: tiger`n på tirsdag 06. februar 2018, klokken 20:28
Har du regnet ut hva det gir deg i fordel per år, og om det virkelig er "gratis" lading?

Nei, men lat oss gjera det!

• Lading på Fortum (1 kr/minutt, AC 400 V/32 A, 22 kW per time)
  • Model X75D ladar då teoretisk 66 kW på tre timar
  • Ein "full tank" kostar såleis rundt 200 kroner
  • Same tanken varar kanskje 30 mil, avhengig av ymse faktorar

Sidan eg køyrer 30.000 km i året vil eg, dersom eg ladar på Fortum, betale rundt (200 kr / 300 km x 30.000 km) 20.000 kroner i året for lading – noko som er ikkje er langt unna kostnadane ved å køyre min dieseldrivne XC70 (30.000 x 0,07 l/km x 12,95 kr/l = 27.195,- kr). I løpet av ein femårsperiode vil eg, dersom eg berre ladar på superladarar, spare kr 100.000,-.

Ein sparar sjølvsagt noko på å lade heime, men eg må ty til offentleg tilgjengelege ladepunkt i Oslo (der eg arbeider måndag–fredag) og får bare lada heime i helgene. Ergo blir det mange stopp i Hokksund.
+H+
// Polestar 2 2020 // Twizy 2013 // SJ410 1984 // TMX75D (seld) //

jkirkebo

Sitat fra: Holraven på tirsdag 06. februar 2018, klokken 21:01
Sitat fra: tiger`n på tirsdag 06. februar 2018, klokken 20:28

Nei, men lat oss gjera det!

• Lading på Fortum (1 kr/minutt, AC 400 V/32 A, 22 kW per time)
  • Model X75D ladar då teoretisk 66 kW på tre timar

Det er feil. X har 16,5kW lader så du får bare 49,5kWh på 3 timer. Minus tap i laderen så jeg tipper 44-45kWh effektivt. [/list]
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

razeac

Hei,

er det noen i tesla som vet om bilen er egentlig lastet eller ikke fra baltimore?

Espen Hugaas Andersen

For min del har jeg nok kjørt rundt 4000 km på åtte måneder på superlader-strøm. Med omkring 250 Wh/km så er det 1000 kWh. Skulle jeg ladet hos Fortum, med 2,5 kr/minutt for ~45 kW, så har jeg spart 3333 kroner hittil (og ~12 timer). Om det fortsetter slik, så sparer jeg omkring 50.000 kroner over 10 år (og ~183 timer).

Det morsomme er at jeg bestilte bil uten gratis superlading, men Tesla endret plutselig systemet slik at jeg fikk det allikevel. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Sitat fra: Holraven på onsdag 07. februar 2018, klokken 10:57
Det er sjølvsagt opp til deg, men det finst faktisk nokre folk som kjøper Tesla fordi det er økonomisk fornuftig,

Om man kjøper bil til 500.000,- + for å sitte og gnukke kronestykker på hurtiglader har man en merkelig oppfatning av både penger og verdien av tid.
Ett forhold er at Tesla har valgt å begrense ladeeffekt på enkelte biler etter omfattende bruk av supercharger, noe som tilsier at supercharger kan medføre mer slitasje på batteri. Gnukkingen blir plutselig dyr om bilen blir mindre kurant i bruktmarkedet.

Et annet er hvor vanvittig dårlig timebetalt det er å stå på supercharger. Om folk vil jobbe for en femtilapp i timen (minus batterislitasje) står de for så vidt fritt til det, men det er ikke mange som gidder det. Da skal man ha svært dårlig gangsyn og burde antakelig bytte bil (eller ikke ha bil overhodet.)

Jeg lader kun på supercharger om stoppet sammenfaller med en lader, eller om jeg absolutt må fordi turen er på minst 30 mil. Ellers lader jeg hjemme og på destinasjon.
Pakken med 400kWh inkludert per år har de siste 4,5 årene vist seg å være mer enn nok for min del, selv om jeg har ubegrenset pakke inkludert.
Det viktigste er at laderne er tilgjengelige og raske når jeg velger å bruke dem. Ikke med 10-15 stykk i kø slik som det var på Lillehammer nyttårshelgen. Pga kø og treg lading på supercharger ladet jeg også en stund på CHAdeMO i Øyer når vi handlet. Det kostet sikkert 60-70,-, men det var aldri noe alternativ å sitte i bilen på supercharger med voksende ladekø og vennepar som ventet på oss for skitur. Straks lunsjen var ferdig på Deli de Luca kjørte vi videre.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

mrdain

Sitat fra: razeac på onsdag 07. februar 2018, klokken 00:53
Hei,

er det noen i tesla som vet om bilen er egentlig lastet eller ikke fra baltimore?

Har ikke noe med Tesla å gjøre, ei heller vet jeg noe om din bil spesifikt, men alt tyder på at Tonsberg og/eller Oberon som har gått fra Baltimore de siste dagene har med seg Teslaer. Veldig mange som nå har fått oppdatert status til at bilen er om bord på båt og endret leveringstid til Feb/mars (fra tidligere mars/april).

Holraven

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 07. februar 2018, klokken 12:04
Om man kjøper bil til 500.000,- + for å sitte og gnukke kronestykker på hurtiglader har man en merkelig oppfatning av både penger og verdien av tid.
Som til dels stadfestar ei myte om Tesla-eigaren som velståande og, no offence, litt arrogant. Om ein samanliknar kjøp av Tesla til 7-800.000 med ein tradisjonell bil til 4-500.000 er det ein sparar på gratis lading, bompengar og andre avgifter ganske så utslagsgjevande - i den grad at kjøp av tradisjonell bil, i dagens marknad, ikkje er fornuftig. Eg trur mange Tesla-kjøparar i Norge frametter er som meg, den "moderne arbeiderklassa" med grei inntekt og ikkje meir enn det - ikkje minst med gunstig finansiering. Så ja, insentiva funkar.
+H+

Øyvind.h

Sitat fra: Holraven på onsdag 07. februar 2018, klokken 14:10

Som til dels stadfestar ei myte om Tesla-eigaren som velståande og, no offence, litt arrogant.

At innlegget får meg til å fremstå velstående og arrogant får jeg bare ta til etterretning. Jeg er ikke velstående, men kan sikkert være klar i tale.
Mitt poeng er at om man sitter i sin bil til 5-6-700.000,- og gnukker på tiere så rimer det ikke med bilkjøpet eller verdien man får ut av det. Man (tror man) sparer på helt feil plass. Illustrert med spørsmålet om det er interessant å jobbe for 50,- per time (minus kost for batterislitasje og kjøring til supercharger)

Kjører du 20-25.000km per år og bytter fra fossilbil til Model S sparer du allerede fort 15.000,- i drivstoff hvert eneste år. Det er der hovedbesparelsen ligger, ikke i gratis lading. Det er besparelser du utløser fordi strøm er ekstremt billig sammenlignet med bensin/diesel. Sammen med bom og årsavgift får mange en enorm direkte besparelse uten å endre bruksmønsteret sitt overhodet (bortsett fra at man slipper å kjøre til bensinstasjonen og bruke tid der!)
Selv sparer jeg rundt 35.000,- i året på drivstoff, bom og årsavgift. Nylig oppjustert pga rushtidsavgift (kona må kjøre til jobb).

Men å bruke mye tid på supercharger for å spare siste tusenlapp eller to, på bekostning av batterislitasje er fryktelig dumt. Om de to tusenlappene årlig er det som vipper familiebudsjettet inn eller ut er ikke bil til 5-6-700.000,- noe som bør stå på handlelisten. Selv det å ta frem ladekabelen i Oslo om man kjører til jobb er en avveining, for risikoen for kabel-tyveri er tilstede. Da forsvinner årevis med besparelse rett ut av vinduet, ved ett enkelt tyveri.

For å gjøre en lang historie kort – glem gratis lading som en viktig faktor. Den er peanuts ift de store postene man sparer på, og mtp batterislitasje kan regnestykket vise seg å bli negativt. Gratis ubegrenset lading forventer jeg uansett at forsvinner over tid.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Holraven

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 07. februar 2018, klokken 14:28
Kjører du 20-25.000km per år og bytter fra fossilbil til Model S sparer du allerede fort 15.000,- i drivstoff hvert eneste år. Det er der hovedbesparelsen ligger, ikke i gratis lading.

Som nemnt må eg i stor grad ty til offentleg tilgjengeleg ladarar. Då står valet mellom Tesla superladar (når eg passerar ein), offentlege ladestasjonar i Oslo eller betalte tenester som t.d. Fortum. Dersom eg skulle betale Fortum-pris for å lade over heile fjøla hadde eg lada for 25.000 kroner per år. Det er to tusen mindre enn det eg brukar i drivstoff på min ti år gamle dieselbil. Med andre ord er det nettopp gratis/billig lading som gjer den store forskjellen. Den dagen gratis lading forsvinn vil reknestykket bli annleis, men då er det forhåpentlegvis også eit større utval i bilar i lågare prisklasser. Og forhåpentlegvis vil Oslo kommune byggje ut fleire stasjonar og halde prisen nede i lang tid framover...

Men nok om lading, denne tråden handlar vel om levering... For min eigen del var bilen ferdig for over to veker sidan, men får framleis "i transitt fra Fremont-fabrikken vår til havnen i USA" og "Mars - Tidlig april". Ikkje veldig lovande, men det går vel ein båt 15. februar au...
+H+

jkirkebo

Sitat fra: Holraven på onsdag 07. februar 2018, klokken 15:00
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 07. februar 2018, klokken 14:28
Kjører du 20-25.000km per år og bytter fra fossilbil til Model S sparer du allerede fort 15.000,- i drivstoff hvert eneste år. Det er der hovedbesparelsen ligger, ikke i gratis lading.

Som nemnt må eg i stor grad ty til offentleg tilgjengeleg ladarar. Då står valet mellom Tesla superladar (når eg passerar ein), offentlege ladestasjonar i Oslo eller betalte tenester som t.d. Fortum. Dersom eg skulle betale Fortum-pris for å lade over heile fjøla hadde eg lada for 25.000 kroner per år. Det er to tusen mindre enn det eg brukar i drivstoff på min ti år gamle dieselbil. Med andre ord er det nettopp gratis/billig lading som gjer den store forskjellen. Den dagen gratis lading forsvinn vil reknestykket bli annleis, men då er det forhåpentlegvis også eit større utval i bilar i lågare prisklasser. Og forhåpentlegvis vil Oslo kommune byggje ut fleire stasjonar og halde prisen nede i lang tid framover...

"Fortum-priser" varierer veldig. Bruker du en 22kW til 1,- pr. minutt for å lade med 16,5kW så blir det dyrt ja. Men det er worst case. Utenfor butikken 700m unna oss står det 4 Fortum 22kW-ladestasjoner, der koster de 60 øre/minutt. Og i Moss sentrum lader jeg innimellom på en 7,4kW Fortum-stolpe over natten som koster bare 0,15 pr. minutt. Det ser dog ut til at systemet til Fortum ikke takler 5-øringer, for foreløpig har jeg bare betalt 0,10 pr. minutt for 7,4kW der. Da er vi nede på drøye 80 øre/kWh.

Tips: Se etter ladestolper i Fortum-kartet som ikke er samlokalisert med hurtigladere. Da er prisene som regel vesentlig lavere eller endog gratis som utenfor treningssenteret mitt (dobbel 3,7KW-stolpe driftet av Fortum).

Holraven

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 07. februar 2018, klokken 15:11
Utenfor butikken 700m unna oss står det 4 Fortum 22kW-ladestasjoner, der koster de 60 øre/minutt. Og i Moss sentrum lader jeg innimellom på en 7,4kW Fortum-stolpe over natten som koster bare 0,15 pr. minutt.

Det hjelper absolutt. Som det står på Fortum sine nettsider: "Normallading 3,6kW og 7,4kW prises etter ønske fra lokasjonseier". Takk for gode tips her, blir spennande å forholde seg til denne ladeverda når bilen omsider kjem seg over dammen...
+H+

Rosenvinge

Og der var min bil som stod på kaia forrige dagen ombord på båt og på vei til Zeebrugge i følge Delivery. Estimert lverering første halvdel av Mars.
Har fortsatt Tilburg status i My Tesla :)

jkirkebo

Sitat fra: Holraven på onsdag 07. februar 2018, klokken 16:39
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 07. februar 2018, klokken 15:11
Utenfor butikken 700m unna oss står det 4 Fortum 22kW-ladestasjoner, der koster de 60 øre/minutt. Og i Moss sentrum lader jeg innimellom på en 7,4kW Fortum-stolpe over natten som koster bare 0,15 pr. minutt.

Det hjelper absolutt. Som det står på Fortum sine nettsider: "Normallading 3,6kW og 7,4kW prises etter ønske fra lokasjonseier". Takk for gode tips her, blir spennande å forholde seg til denne ladeverda når bilen omsider kjem seg over dammen...

Dårlig tekst, det gjelder også 11kW og 22kW der det ikke er hurtiglader.

Oppned

Sitat fra: Rosenvinge på onsdag 07. februar 2018, klokken 16:39
Og der var min bil som stod på kaia forrige dagen ombord på båt og på vei til Zeebrugge i følge Delivery. Estimert lverering første halvdel av Mars.
Har fortsatt Tilburg status i My Tesla :)

Min er visst fortsatt på vei til havna :( Når bekreftet du?
Tesla Model X 75D bekreftet 23. okt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA