Pipelyd i taket ved passering av bestemte posisjoner?

Startet av khhanssen, søn 19. nov 2017, kl. 21:11

« forrige - neste »

khhanssen

For litt over en måned siden så begynte det å komme høye pipelyder fra taket. Det skjer konsekvent, og på bestemte steder på E18, E6, og Østre Aker vei rundt og i Oslo. På E18 på vei inn til Oslo er det ca 10 steder der det piper. Lyden er høy, omtrent som en røykvarsler, og virker ikke som at den kommer gjennom stereoanlegget. Det kommer ingen varslinger i dashboardet, eller noe annet som indikerer hva dette kan være for noe. Jeg antar det er GPS-relatert siden det er nøyaktig de samme stedene der pipelyden kommer, men har ikke greid å finne noen setting for Navi som skrur dette av.

Noen som har opplevd tilsvarende?

Jeg har vært i kontakt med Nissan Norge, og de har ingen anelse hva dette kan være for noe, men ber meg henvende meg til en Nissan-forhandler. Har lite lyst til å bruke timesvis på verksted for at man skal finne ut hva dette kan være for noe.

leafnor

Ingen aning på hva det er du hører, men fra min Outlander er det "ulyder" på faste plasser ut av:
GPS som varsler om fotoboks.
GPS som varsler om skarp sving..

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

khhanssen

Her er noen eksempler på steder der det kommer pipelyd:

* Bomringen på vei inn Østre Aker mot Oslo (men ikke når jeg kjører ut av Oslo)
* Når jeg passerer under en av broene over E6 ved Furuset på vei ut av Oslo
* På sletta ved Sandvika på vei inn mot Oslo på E18

Til å begynne med trodde jeg det kunne være bomring-passeringer, men det er ikke bare der. Men det kan se ut som at så og si alle stedene der det piper har et stativ over veien med en eller annen form for sensor på.

Orbit

Kan det være Autopass-bombrikken? Min pep høyt da jeg kjørte over Øresundsbroen i sommer, men aldri senere. Prøv en tur uten brikke, de kjenner deg uansett igjen på skiltnummeret.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Burger

Det er mulig at det er brikken, enten defekt brikke eller at det på noen måte er satt i statusfil at brikken din skal pipe. Så vidt jeg vet så har det aldri blitt satt eller brukt i Norge, men jeg slutta med sw på bomstasjoner for 2 og 1/2 år siden så jeg er ikke oppdatert.

Tror piping i brikken stammer fra følgende scenario som desverre er alt for vanlig :

1 - Konsulent(er) uten noen som helst erfaring lager kravspekk. Gjerne betalt pr krav.
2 - Ting blir lagd etter kravspekk
3 - Idiotiske krav møter virkeligheten og de med erfaring sier "Det skal ikke komme en ukjent lyd i en bil som ligger i 120km/t på veien"
4 - Det er blitt implementert men aldri slått på.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

khhanssen

Jepp, tok vekk brikken nå på vei til jobb, og dermed forsvant lyden.

Ringte Autopass, de bekreftet at brikken er defekt, og sender en ny.

Mysterium oppklart :-)
(Og helt enig i at det er idiotisk at brikken piper. Det er til og med trafikkfarlig, for den piper særdeles høyt.)

Amatøren

Godt det har løst seg.

Hadde tenkt å foreslå dårlig batteri eventuelt defekt brikke. Det står nemlig brikkelesere mange steder langs hovedveiene uten at det er bomstasjon. Det er for trafikktelling og hastighetsmåling. De leser brikken og bruker det 8(?) siste sifrene i brikke nummeret for å sjekke hastighet på sterkt traffikerte veier for å kalkulere forsinkelser.

Brikkene skal være slik at de gir lyd når når batteriet er dårlig og de "pinges" (aktivisere) av en leser. De gir også lyd på Øresund forbindelsen (hvorfor der vet ikke jeg, men det registreres som normalt), men ikke på Storebælt.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA