Ladestasjon hjemme - trenger litt oversikt over hva som må gjøres

Startet av rusleape, man 06. nov 2017, kl. 10:33

« forrige - neste »

rusleape

Hei, håper noen kan hjelpe. Har bestilling på en Nissan Leaf 2018 som kommer til våren. Vi tenker å skaffe oss en ladestasjon hjemme (Mode3 Type2), men frykter at det må gjøres en del med el-anlegget før vi kommer så langt. Kan noen komme med innspill på hva som må gjøres for å få en ladestasjon i eller på garasjen? Se vedlegg for oversikt over sikringer, kurser, kvadrat etc.

Huset er fra begynnelsen av 1980-tallet. Det er skrusikringer og avstanden fra sikringsskap til tenkt ladestasjonplassering er 14-15 meter.

Tusen takk for alle innspill!

rusleape

Kan legge til at vi har to biler i husstanden og at fossilbilen også blir byttet ut med elbil om en fem års tid.

Lars C. Krogenæs

Du er heldig, anlegget er så dårlig at du slipper å tenke på å bruke den gamle stikkontakten i garsjen :+1:.

Jeg ville dratt til og byttet alle sikringer til kombiautomater (unntatt de som skal til lading, de skal bare ha automatssikring, evt+ Type B jordfeilbryter). Du trenger også å få satt inn et overspenningsvern for (grovvern for hele skapet).

Det finnes pakketilbud på oppgradering: http://www.fixel.no/sikringsskap/ men innhent tilbud på alle sikringer og overspenningsvernet, da det er lett å prise seg lavt for å få en fot innenfor døren, og så gi en blodpris på "alt det andre".

Du kan enten dra inn 2 stk. kabler til hver sin kurs, men kun sette opp en ladestasjon i første omgang, med en industri kontakt på den andre kursen (eller kjøpe 2 ladestasjoner med en gang), eller dra ut en tykk 3fas kabel, til en ladeboks, slik som EcoLite og så sette opp en ny boks på samme kurs, når neste elbil kommer. Boksene bør da lastballanseres med hverandre..

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

rusleape

Har du noe prisanslag totalt for en sånn jobb?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

_OE_

Ser ut som du bare har 50A hovedsikringen... Så du bør nok få målt forbruket ditt dvs hvor mye har du ledig i kaldt vær.... Er inntakssikring/hovedsikring av patron typen... Bør nok disse skiftes til nyere type

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

jan.lrsn

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på man 06. nov 2017, kl. 11:10
Du er heldig, anlegget er så dårlig at du slipper å tenke på å bruke den gamle stikkontakten i garsjen :+1:.

Jeg ville dratt til og byttet alle sikringer til kombiautomater (unntatt de som skal til lading, de skal bare ha automatssikring, evt+ Type B jordfeilbryter). Du trenger også å få satt inn et overspenningsvern for (grovvern for hele skapet).

Det finnes pakketilbud på oppgradering: http://www.fixel.no/sikringsskap/ men innhent tilbud på alle sikringer og overspenningsvernet, da det er lett å prise seg lavt for å få en fot innenfor døren, og så gi en blodpris på "alt det andre".

Du kan enten dra inn 2 stk. kabler til hver sin kurs, men kun sette opp en ladestasjon i første omgang, med en industri kontakt på den andre kursen (eller kjøpe 2 ladestasjoner med en gang), eller dra ut en tykk 3fas kabel, til en ladeboks, slik som EcoLite og så sette opp en ny boks på samme kurs, når neste elbil kommer. Boksene bør da lastballanseres med hverandre..

Elektrikeren du nevner driver akkurat som du beskriver :)

rusleape

Det går ikke å bare legge til én kurs med nok ampere og kvadrat? Unnskyld kunnskapsløsheten.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Lars C. Krogenæs

Minimumsløsning:

Elektriker må innstallere et overspenningsvern for å legge ut ny kurs.
Ny 10A sikring og TypeB jordfeilbryter
Ledning ut i garasjen
Vanlig schuko kontakt
Og så kan du du bruke ladekladden til å lade.
Pris på dette tipper jeg blir på rundt 12.000 (Er ikke elektriker og har ikke sjekket priser).

Velger du en løsning med ladestasjon i stedet for schuko tipper jeg det koster rundt 6000,- ekstra. Da kan du øke ladefarten opp til 16A-20A-25A.

Priser vil variere mye fra installatør til installatør, så sjekk priser.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA