Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

i3 på vinter - erfahrungen?

Startet av Electricity, lørdag 04. november 2017, klokken 13:12

« forrige - neste »

Electricity

Hvordan har eierne opplevd sine i3 på vinteren i frost?

Jeg tenker da:
- Rekkevidde degradering?
- Dører og vinduer og ising. Har rutene frosset? (Tenker i fordørene som "trekkes" ned)
- Tynne dekk på glatt vei, positivt?
- Traction og fremkommelighet?
- Er varmeapparatet kraftig nok?

Orbit

Jeg har selv bare en vintersesong med i3 bak meg, men er skikkelig imponert over denne lille tassen (kom fra en BMW 5-serie). Parkerer alltid ute, men ingen trøbbel med dører (og bilen er som oftes varmet opp uansett før jeg kommer til den). Fremkommelighet er ikke noe problem, men noen vinterdekk (Nokian R2 spesielt) er for myke for denne bilen i plussgrader. Varmeapparatet har ingen problemer med å varme opp bilen (ca 5kW varmeeffekt, men mindre strømtrekk enn dette dersom bilen har varmepumpe).

Rekkevidden blir definitivt kortere, mest på grunn av tyngre føre og oppvarming. Selv om det er skikkelig grisekaldt, klarer den strekk på ca 150-160 km. Om det er mange småturer hvor bilen blir kjølt ned imellom disse blir det enda mindre, da det går med mye strøm for å varme opp bilen igjen etter hvert stopp.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

streken

Jeg har én vintersesong med i3, og jeg må si den imponerte meg.
- Rekkevidde: jeg lå stort sett mellom 180km og 200km rekkevidde (bor i Follo). Forvarming er lurt i kulda (men støyer mer enn på f.eks. Leaf).
- Dører/vinduer: ingen problemer.
- Tynne dekk: funker finfint, bare unngå å komme altfor raskt inn i en skarp sving på speilholke (gjelder vel stort sett for de fleste biler).
- Traction og fremkommelighet: helt konge! Med Bridgestonedekkene opplevde jeg aldri å stå fast, og jeg har virkelig utfordret i3 på dette. Beste tohjulsdrevne bil på fremkommelighet jeg har eid til nå.
- Varmeapparat: jeg ble skuffet. Forvarming fungerer, og temperaturen holdes greit oppe i "comfort". Uten forvarming synes jeg varmeapparatet er elendig jfr. hvor mye raskere det blir varmt i min gamle Renault diesel ved kaldstart.

Min konklusjon: så lenge du får forvarmet litt er i3 en strålende vinterbil!
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

Electricity


Ingeniøren

Med mange års erfaring fra Subaru - vinterbilen, kan jeg bekrefte at i3 er en helt grei vinter bil som folket skriver.

Bor i et snø høl uten at det har medført særlige problemer de 2 åren jeg har hatt bilen. Ingen problemer med varme heller, som en skriver her.

Kjør på  :+1: 
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Toalmar

Har en halv vinter i I3 og kan bare si, Løp og Kjøp.
Helt grei rekkevidde på vinterstid. Jeg synes forskjellen på rekkevidde mellom vinter og sommer er størst ved småkjøring. Ved langkjøring så imponerer den meg faktisk.
Ikke hatt problemer med dører eller vinduer enda.
Bilen ble levert med Bridgestone vinterdekk og de har imponert meg. ja de er tynne, men dog allikevel veldig bra.
Har enda ikke stått fast selv om jeg har utfordret den ettersom min andre bil er en MB med 4-matic. Jeg tar heller I3 en Mb når jeg skal ut.
Varmekapasiteten er også bra, spesielt blir man bortskjemt med forvarmingen som man kan aktivere enten på forhånd eller direkte fra app eller nøkkel. eneste negative for meg er at jeg synes bilen mister armen innvendig ganske fort på vinterstid og jeg lurer på om det faktisk er en feil med den.
Totalt kjempefornøyd. Blir nok ingen flere Fossilbiler på denne karen nei.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Electricity

Ok, takker.

Jeg var litt betenkt i forhold til om vinduene foran/bak ville fryse mot pakningene om det f.eks. regnet og frøs på.

Har noen stemmer rundt meg som sier bakdørene er så dumme at i3 bør skippes til fordel for en mer vanlig konstruksjon, men jeg synes design, kvalitet og det at bilen ikke kan ruste trekker opp mye.

Autowinder

For å rigge til barn med barneseter er dette mye enklere med i3 en konvensjonelle dører, barna "fanges" mellom dørene og personen i åpningen. Med forseteryggen slått frem er adkomsten for alle aldre også lettere enn vanlige dører. Stikk innom og se og prøv selv. Eneste ulempen er at personen i baksetet må "slippes ut", siden adkomsten til døråpneren i fordøren er et stykke frem.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

DieselVegard

Jeg starter på min fjerde vinter med i3. Jeg har jo da det lille batteriet og har i de kaldeste periodene (med grisekjøring) vært nede i 83km range, noe som stemmer.
Jeg har byttet ut Bridgestone-dekkene med Nokia Hakkapelitta foran, og Nokian WR4 bak. Dette for å få best mulig styring og feste. (Jeg er forholdsvis opptatt av dekk)
Denne kombinasjonen har jeg ikke prøvd på snø enda, men jeg hadde Hakka foran i fjor og de er laaangt bedre dekk på vinterføre enn Bridgestone-dekkene. De er mykere, så om du kjører mest på våt asfalt er nok Bridgestone best.
20 Polestar 2 31000km
18 i3s 79000km
14 i3 118400km,

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: DieselVegard på tirsdag 07. november 2017, klokken 11:45
Jeg starter på min fjerde vinter med i3. Jeg har jo da det lille batteriet og har i de kaldeste periodene (med grisekjøring) vært nede i 83km range,...

Litt OT, men ser ut som tabellen over reell kjørelengde stemmer nonelunde med slike erfaringer.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34844.0.html

Jeronan

#10
Sitat fra: Finnøy på tirsdag 07. november 2017, klokken 11:56
Sitat fra: DieselVegard på tirsdag 07. november 2017, klokken 11:45
Jeg starter på min fjerde vinter med i3. Jeg har jo da det lille batteriet og har i de kaldeste periodene (med grisekjøring) vært nede i 83km range,...

Litt OT, men ser ut som tabellen over reell kjørelengde stemmer nonelunde med slike erfaringer.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34844.0.html

That table is completely off! Hardly any of those numbers are correct! They must have been based on driving on the German Autobahn or something.  :o

In summer we easily get 220-240 km range with our 94Ah BMW i3, depending on conditions.
Same in Winter time, depending on conditions. We easily get 180-190 km range, with pre-conditioned battery.

We are incredibly happy with the i3 and how it has performed so far! Especially my wife enjoys the car a lot, since she drives 120km per day retur to work.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

SveinJ

Rekkevidde på vinteren er et stort uromoment. Reklamen sier noe, virkeligheten noe helt annet. Lademuligheter er jo et kapittel for seg selv. i går tok det 20 minutter å lade 8kWh på Kjellstad. Kjørt fra Austbygde, 125 km, nede på 24%.
I dag, fra Gardermoen til Austbygde, først litt på IKEA Slependen. Så McD i Åssiden, ladet til 94%. 115 km senere, 11% igjen. Pen kjøring på veier uten snø og regn.
Siden det ikke er lademuligheter i Kongsberg på FV40, så er det alltid en vurdering om en må kjøre via Notodden og lade der. 1 time ekstra blir det.
Vinterkjøring er en utfordring!
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Egil Fonn

Største problemet med i3 og elbiler generelt er hurtig lading med kaldt batteri. I3 kan klimatisere batteriet til ca10 gr.C om bilen er tilkoblet strøm. Batteriet må holde nærmere 20 gr.C for å tillate full hastighet på hurtiglading. Ved pen landeveis kjøring i kaldere enn -10 C. opprettholdes ikke batteri temp, men faller gjerne med 3-4 grader pr time. På langturer går første hurtiglading tregt. Påfølgende ladinger gir full hastighet så lenge batteri temp holder seg opp mot 20.C. På langturer i ekstrem kulde lønner det seg å lade ofte. For eks når batteriet nærmer seg ned mot 50% soc. Da holder batteriet fremdeles bra temperatur og det blir full fart på hurtigladingen. Venter man med lading til 10-15% soc er gjerne batteriet ned kjølt så mye at det blir litt reduksjon i ladehastighet de første minuttene. Batteriet på i3 er konstruert med aluminiums plate på undersiden som beskytter mot ytre skader, men også avgir varme fra batteriet.
Om vinteren kunne jeg tenke meg et bedre isolert batteri mot varmetap.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Autowinder

Ja, det burde være mulig å kapsle batteripakken mellom yttervegger og de 8 modulene i isolasjon som ikke er brennbar. Problemet er vel kompresjonen som oppstår i et slikt materiale, som gjør at det blir uønsket "glipp og slark" i kassa. Måtte eventuelt ha et sekskantgitter i f.eks et plastmateriale hvor isolasjonen ligger i cellene slik at kompresjon unngås. Det ville ikke være stor vektøkning heller. Materiale som er egnet og brannsikkert uten at det reagerer med elektrolyttene ved lekkasje derimot, er vel en større jobb å finne ut av.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

hELgenen

Er inne i min andre vintersesong nå.

Første sesong - null problemer.
Nå andre sesong sliter jeg med glatte dekk. Trodde vinterdekkene, blizzak som fulgte med bilen, lett skulle
klare 2 sesonger, men opplever nå store problemer med fremkommelighet. Dette er vel mer et problem med dekkene,
enn noe annet. Rekkevidde på vinterføre null problem.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA