Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Begynnelsen på slutten for Chademo?

Startet av automat, fredag 03. november 2017, klokken 21:30

« forrige - neste »

pudderjagar

Husk på at Europas mest solgte elbil ikkje er Leaf men Zoe. No har den bare type2 men den nye modellen som kjem til neste år har CCS.

Da er bare i Norge at Leaf selger jevnt bra. I andre land i Europa går da tregt mens utanfor Europa går Leafe bra.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

daktari

Sitat fra: mariowing på søndag 09. desember 2018, klokken 10:04...og Model 3 støtter ikke Teslas proprietære hurtigladeløsning.
Er dette bekreftet noe sted? Jeg har trodd den ville støtte begge.

Verdt å legge til at nye Kia Soul også får CCS og forlater Chademo.

Antall nye biler med Chademo vil gradvis flate ut med tiden. Leaf 60 avgjør hvor raskt det vil skje.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: daktari på søndag 09. desember 2018, klokken 11:17Er dette bekreftet noe sted? Jeg har trodd den ville støtte begge.
Tesla sier så. Tesla skal utstyre alle superladerne med CCS-kabler i tillegg til dagens Type 2 kabler, og det skal skje før Model 3 leveransene starter.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Panduck

Sitat fra: daktari på søndag 09. desember 2018, klokken 11:17
Antall nye biler med Chademo vil gradvis flate ut med tiden. Leaf 60 avgjør hvor raskt det vil skje.

Om LEAF 60kWh selges med Chademo, tror jeg den vil slite med å selge i Europa annet enn i Norge... Blir spennende å se.

Joltus

Leaf 60 kommet med chademo. Hvorfor diskuteres dette?

Betyr nada. Kommer garantert overganger fra ccs om chademo skulle dø helt ut! Eneste ulempen da blir jo hvor stor overgangen blir....

Panduck

Sitat fra: Joltus på søndag 09. desember 2018, klokken 11:55
Betyr nada. Kommer garantert overganger fra ccs om chademo skulle dø helt ut! Eneste ulempen da blir jo hvor stor overgangen blir....

Frem til det kommer, vil det nok bety en del utenfor Norge. Når "kun-CCS" stasjoner dukker opp rundomkring i Europa, og LEAF-eiere kun får noen få Chademo-stasjoner her og der, vil det ikke være positivt for salg av LEAF.

Joltus

Tja.... Vil jo uansett ikke ha noen praktisk betydning for 60kw. Og den dagen det kun blir ccs har vi nokså sikkert hatt adaptere i lange tider.

Ellemelle

Når Tesla, med sitt enorme og velfungerende semi-proprietære ladenettverk, har valgt å gå over til CCS, og samtidig oppgradere samtlige av sine egne ladestolper med en ekstra CCS-kabel, hvorfor skulle ikke Nissan, med sitt tilnærmede ikke-eksisterende ladenettverk, også gå over til CCS?

Denne omstillingen er fryktelig mye dyrere (og på kort sikt unødvendig) for Tesla, men likevel velger de å gjøre det.
Jeg tipper Nissan er over på CCS i løpet av 2019.

Counterpointer

Det er to fordeler med Chademo.
1. Den er kompatibel med V2G
2. Kontakten er laget i metall

Begge disse kan lett imøtekommes av CCS vil jeg tro og da slipper vi en dobbel standard, ELLER så lever vi fint med CCS kontakt i plast og V2G ivaretas på en annen måte om det slår an.

Amatøren

Når jeg har fått ladet opp bilen så vil jeg da virkelig ikke tappe den for strøm for å spare noen øre og samtidig risikere at den ikke er fulladet når jeg skal ut.

Det er to tilfeller jeg ser hvor V2G kunne vært nyttig og det kan være dyrere strøm når differensierte priser kommer:


  • Når huset skal varmes opp om morgenen og man trenger å få varmet opp vann igjen.
  • Når man kommer hjem og alle lager middag omtrent samtidig.

Ved tilfelle en så vil man ikke ha strøm til å reise tur-retur arbeid.

Ved tilfelle to så kommer man ikke hjem med fulladet batteri og har ikke noe ekstra. I tillegg så kan det jo tenkes at man må ut etter middag også.

Tror ikke folk kjøper en elbil eller to bare for å drive med belastningsutgjevning på strømnettet.

Da har jeg mer tro på netttilkoblet batteribank.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

daktari

Kommer vel an på om forslaget om effekttariff (?) får gjennomslag. Da vil v2g-bilen kunne være en allerede betalt batteribank.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

sylwester

Jeg er temmelig sikker på at V2G kun vil ta små mengder av mange biler for å kompensere for peak times. Hvis ikke så må det være opt-in og med en konfigurerbar grense slik at de som vil "tjene" noen kroner kan la bilen bli trukket ned til X% siden X% er det de trenger for å komme seg til jobb og sette den på lading igjen.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Panduck

Sitat fra: Ellemelle på søndag 09. desember 2018, klokken 20:26
Denne omstillingen er fryktelig mye dyrere (og på kort sikt unødvendig) for Tesla, men likevel velger de å gjøre det.
Jeg tipper Nissan er over på CCS i løpet av 2019.

Er den unødvendig, når EU krever at ladestasjoer skal være åpne for alle og støtte CCS? Har det forresten kommet noen antydning op hva pris / betalingsmåte for ikke-Teslabiler vil bli?

Ellemelle

Sitat fra: Panduck på mandag 10. desember 2018, klokken 09:53
Sitat fra: Ellemelle på søndag 09. desember 2018, klokken 20:26
Denne omstillingen er fryktelig mye dyrere (og på kort sikt unødvendig) for Tesla, men likevel velger de å gjøre det.
Jeg tipper Nissan er over på CCS i løpet av 2019.

Er den unødvendig, når EU krever at ladestasjoer skal være åpne for alle og støtte CCS? Har det forresten kommet noen antydning op hva pris / betalingsmåte for ikke-Teslabiler vil bli?
EU krever ikke at ladestasjoner skal være åpne for alle, men de krever at ladestasjoner som er åpne for alle skal ha CCS. Tesla har tydeligvis klart å komme seg rundt dette siden de igjen har begynt å bygge nye SuC i Tyskland (som først krevde at Tesla måtte ha CCS). Kanskje ved så enkelt å si at SuC ikke er åpent for alle?

Panduck

Sitat fra: Ellemelle på mandag 10. desember 2018, klokken 10:18
EU krever ikke at ladestasjoner skal være åpne for alle, men de krever at ladestasjoner som er åpne for alle skal ha CCS. Tesla har tydeligvis klart å komme seg rundt dette siden de igjen har begynt å bygge nye SuC i Tyskland (som først krevde at Tesla måtte ha CCS). Kanskje ved så enkelt å si at SuC ikke er åpent for alle?

Så enkelt er det vel ikke. Tesla er ikke en lukket klubb, en bedrift som begrenser lading til sine ansatte osv. Tanken bak dette er å unngå properitere ladenett, og det fungerer ikke dersom Tesla bare sier "ladetnettet er ikke åpent for alle, bare Teslaeiere". Om de har kommet seg rundt det på denne måten er hele loven poengløs. "Ladenettet er ikke åpent for alle, kun våre registrerte kunder..."

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA