Begynnelsen på slutten for Chademo?

Startet av automat, fredag 03. november 2017, klokken 21:30

« forrige - neste »

Ellemelle

Tror ikke det er noen tvil om at Chademo kommer til å forsvinne i Europa i hvertfall.
Ionity bygger ut et veldig attraktivt ladenettverk, og japanerne skjønner at de må bli en del av dette hvis de skal henge med.

Når Tesla klarer å lage en adapter fra Type2 til CCS, så kommer det nok en adapter fra Chademo til CCS etterhvert også.

Amatøren

Bare for drive litt flisespikkeri så er det vel ikke ingen som får bruk for Chademo til CCS adapter når Chademo ladere forsvinner. Biler med CCS kan jo allerede nå bare bruke CCS kabelen. Trenger ikke overgang så man får brukt Chademo kabelen mot CCS kontakten.

Kommer Tesla med Type2 til CCS så Model 3 kan bruke SuC? Trodde de skulle oppgradere med CCS kabel på sine SuC.

Derimot vil biler med Chademo trenge CCS til Chademo (når man ser på energiflyten - når vi prater om overganger på arbeid ser vi alltid på signal flyten/retning for å få riktig type).
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Ellemelle

Ja det var et langt svar for å påpeke en liten feil :-) CCS til Chademo/Type2 var det jeg mente, ja.

Amatøren

 :+1:

Beklager, noen ganger må man bare kverulere litt....

Ikke vondt ment.  ;)

:laugh:
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amatøren

#139
En liten avsporing (til):

Når det er snakk om Tesla sin CCS til type 2 adapter er det fordi dere tror at Tesla sine type 2 SuC kabler forsvinner totalt når de begynner oppgradering av SuC til CCS?

Eller blir nye SuC med bare CCS?

Eller (igjen) for å la "gamle" Teslaer lade på alternative nett slik de kan nå med Chademo til type 2 adapter?

Var ikke det definert at det ikke var tillatt med adapter på CCS, men hvem kan kontrollere det?

Så lenge signalet fra adapteret er likt det som vil komme fra en "CCS bil" så vil jo laderen starte.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

m0nkey

Sitat fra: Amatøren på lørdag 29. desember 2018, klokken 11:37
En liten avsporing (til):

Når det er snakk om Tesla sin CCS til type 2 adapter er det fordi dere tror at Tesla sine type 2 SuC kabler forsvinner totalt når de begynner oppgradering av SuC til CCS?
...
Virker som det blir dobbelt opp, altså både CCS og modifisert type 2:
https://electrek.co/2018/12/12/tesla-dual-connector-ccs-supercharger/

Hva som skjer med nye model S/X og nye SuC som settes opp kan man forøvrig spekulere i.
KIA Soul EV Classic (2015)

sjokomelk

Bare for å legge til en liten detalj om Tesla Supercharger som får CCS-plugg - det er bare pluggen som er lik CCS. Du kan koble til en CCS-bil så mye du bare orker, men kommunikasjonen og standarden er fortsatt proprietær Tesla Supercharger.
Tesla Supercharger med CCS-plugg != CCS
Tesla Supercharger med Type2-plugg != Type2
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Amatøren

OK, så de implementerer ikke CCS protokoll i kommunikasjonen mellom SuC og bil.

Vil model 3 ha både CCS protokoll og Tesla protokoll på CCS porten slik at den kan lade på både vanlig offentlige CCS ladere og på SuC?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

sjokomelk

Sitat fra: Amatøren på lørdag 29. desember 2018, klokken 18:04
Vil model 3 ha både CCS protokoll og Tesla protokoll på CCS porten slik at den kan lade på både vanlig offentlige CCS ladere og på SuC?
Helt rett! :+1: :D

På samme måte som Model S og X kan lade på både Tesla Wall Connector som snakker CAN-bus, og på andre ladestasjoner som bruker standard J1772-protokoll med den vanlige Type2-porten på bilen.

Tesla Supercharger bruker CAN-bus (mener jeg), mens CCS bruker PLC.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

sylwester

Utfordringen med overganger er at de mest sannsynlig får en redusert ladehastighet. Nå som Chademo og CCS skal komme med 350kW så blir det en mager trøst at du kan lade leafen din med 50kW når Chademo ville gitt mer.
Hvilken protokoll Tesla bruker er ikke så viktig så lenge bilen snakker CCS på andre hurtigladere og ikke brekker den standarden. Dvs. et supersett er alltid velkommen.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

emurof

Sitat fra: Jonas9 på søndag 09. desember 2018, klokken 00:45
Det er begynnelsen på slutten for hurtigladere.

Selvsagt er det ikke det. Hurtigladere vil fortsatt være nødvendige på langtur. Selv om man lader hjemme til daglig så kan det hende at man skal på langtur av og til.

Leafy

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 29. desember 2018, klokken 17:58
Bare for å legge til en liten detalj om Tesla Supercharger som får CCS-plugg - det er bare pluggen som er lik CCS. Du kan koble til en CCS-bil så mye du bare orker, men kommunikasjonen og standarden er fortsatt proprietær Tesla Supercharger.
Tesla Supercharger med CCS-plugg != CCS
Tesla Supercharger med Type2-plugg != Type2

Med Model 3 kan man benytte seg av hele ladenetteverket i Europa som har CCS. Og Tesla har også sagt at de kan la andre produsenter slippe til på sitt Supercharger nettverk, noe som kanskje blir mer aktuelt nå som de skifter ut deler av stasjonene med CCS.
Tesla Model Y Performance m/EAP. Mottatt 12.22
Tesla Model 3 Long Range MIC. Mottatt 09.21 - Solgt!
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19 - Solgt!
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

pudderjagar

Dette med Tesla og CCS bunner vel og ut i at da i Eu ikkje er lov å sette opp ladestasjon utan CCS. I Tyskland stoppa da heilt opp intil Tesla begynte å samarbeide med lokale hurtigladerfrima.

For å gjera da enkelt så har dei vel putta på CCS standard samt at da utvider ladenettet til Tesla kraftigt.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

turfsurf

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 19. januar 2019, klokken 14:59
For å gjera da enkelt så har dei vel putta på CCS standard samt at da utvider ladenettet til Tesla kraftigt.
Tesla SuC med Combo 2 er ikke kompatibel med CCS. Ikke i Tyskland heller.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Leafy på søndag 13. januar 2019, klokken 12:56
Og Tesla har også sagt at de kan la andre produsenter slippe til på sitt Supercharger nettverk, noe som kanskje blir mer aktuelt nå som de skifter ut deler av stasjonene med CCS.
De skifter ikke ut noe som helst. De kobler på en ekstra kabel med Combo 2 plugg på som snakker Tesla protokollen (over canbus). Den er som sjokomelk sier ikke kompatibel med CCS, men Model 3 støtter begge deler.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA