Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladestasjon hjemme

Startet av m, mandag 30. oktober 2017, klokken 18:59

« forrige - neste »

_OE_

I gode gamle dager var det 220V / 380V AC.... Dette ble siden 230V / 400V....så enkelt er det ;-)

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


KjellG

I «gamle dager» da vi bare hadde 220V (IT) i Norge, var neste trinn «industrispenning» på 380V, fortsatt IT.

I nyere tid er 220->230 og 380->400. I tillegg har vi fått N-leder, mao et TN-nett hvor både 230 og 400V er tilgjengelig for sluttbruker.

m

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 01. november 2017, klokken 17:07
Du har nok 230V 3-fase. Anbefaler å legge frem 3-fase kabel men bare koble til 1 fase i ladestasjonen foreløpig da det er flere biler som ikke takler 230V 3-fase.

Takk.
Mener du at jeg bør kjøpe en ladestasjon som bare er for 1-fase?
2018 -          Nissan e-NV200 Evalia 2018
2016 - 2018  Nissan Leaf 2014 US

m

Takk for mange gode svar så langt :)

Nå vet jeg (og dere) hva jeg kan og bør ha.

Men det avgjørende spørsmålet gjenstår:
Hvilken ladestasjon anbefaler dere? :)
Kom gjerne med pris og link.

2018 -          Nissan e-NV200 Evalia 2018
2016 - 2018  Nissan Leaf 2014 US

jkirkebo

Sitat fra: m på torsdag 02. november 2017, klokken 10:25
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 01. november 2017, klokken 17:07
Du har nok 230V 3-fase. Anbefaler å legge frem 3-fase kabel men bare koble til 1 fase i ladestasjonen foreløpig da det er flere biler som ikke takler 230V 3-fase.

Takk.
Mener du at jeg bør kjøpe en ladestasjon som bare er for 1-fase?

Nei, jeg ville kjøpt en ladestasjon som også takler 3-fase. De fleste 3-fase ladestasjoner kan brukes også med 1-fase tilførsel.

Du kan jo ta en titt på EcoLite som jeg selger:
http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

THE

Jeg hadde nok også kjøpt EcoLite som jkirkebo forhandler. hadde valgt versjonen med integrert jordfeilbryter type B da det blir billigere enn å montere egen jordfeilbryter i sikringsskapet, og ikke minst sparer du mye plass i sikringsskapet når den er integrert i ladestasjonen.

Hvis jeg skulle kjøpt en annen ladestasjon, så måtte det bli en ladestasjon som støtter kommunikasjon med AMS-strømmålere slik at ladeeffekt kan justeres automatisk ned/opp avhengig av effektforbruk totalt på anlegget. Kan få betydning etter 2018 avhengig av om/hvordan effekttopper blir implementert i nye nettleietariffer som sannsynligvis kommer som følge av AMS.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

André_

Har familie som kanskje skal installere Saltoboks hjemme for Huyndai Ioniq Electric.
Det må trekkes ny kurs til garasje da den gamle er for liten. Ser ladeboksene kommer i 16/32A 1-fas.
Har ikke mulighet til å legge opp 32A, men vil det være noe å hente på å legge op 20A, eller vil ikke bilen nyttegjøre seg av dette? Salto sa at de var justerbare for effekt og at man stiller inn det man har sikring for.
Innebygget lader er 6,6KW og batteri er 28kWt om det har betytdning.

Er det forøvrig noen annen boks som anbefales fremfor Salto for garasjelading til Huyndai?

jkirkebo

Sitat fra: André Olstad på torsdag 02. november 2017, klokken 11:38
Har familie som kanskje skal installere Saltoboks hjemme for Huyndai Ioniq Electric.
Det må trekkes ny kurs til garasje da den gamle er for liten. Ser ladeboksene kommer i 16/32A 1-fas.
Har ikke mulighet til å legge opp 32A, men vil det være noe å hente på å legge op 20A, eller vil ikke bilen nyttegjøre seg av dette? Salto sa at de var justerbare for effekt og at man stiller inn det man har sikring for.
Innebygget lader er 6,6KW og batteri er 28kWt om det har betytdning.

Er det forøvrig noen annen boks som anbefales fremfor Salto for garasjelading til Huyndai?

Bilen nyttiggjør seg av det den får tilbudt, opptil 32A. Så om du justerer ladeboksen til f.eks 24A så tar Hyundaien imot 24A.

Jeg vet ikke hvilke trinn Salto kan stilles inn på, men EcoLite som jeg selger kan ihvertfall stilles inn på alt fra 6A til 32A i trinn på 1A.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Det jeg vet er at Salto må justeres med et spesielt dataverktøy, så de kan kun justeres av installatører som forhandler Salto. EcoLite justeres ved å bytte ut en liten motstand som sitter på en terminalblokk på kontrolleren, kan gjøres av hvem som helst og tar noen få sekunder. Andre ladestasjoner justeres med dip-switcher (f.eks Tesla sin) men det begrenser som regel valgmulighetene.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Viking800

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 02. november 2017, klokken 11:07
Sitat fra: m på torsdag 02. november 2017, klokken 10:25
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 01. november 2017, klokken 17:07
Du har nok 230V 3-fase. Anbefaler å legge frem 3-fase kabel men bare koble til 1 fase i ladestasjonen foreløpig da det er flere biler som ikke takler 230V 3-fase.

Takk.
Mener du at jeg bør kjøpe en ladestasjon som bare er for 1-fase?

Nei, jeg ville kjøpt en ladestasjon som også takler 3-fase. De fleste 3-fase ladestasjoner kan brukes også med 1-fase tilførsel.

Du kan jo ta en titt på EcoLite som jeg selger:
http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Hvor «motstandsdyktig» er denne mot vær og vind? Noen monteringstips i så henseende?


jkirkebo

Sitat fra: Viking800 på torsdag 02. november 2017, klokken 14:30
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 02. november 2017, klokken 11:07
Sitat fra: m på torsdag 02. november 2017, klokken 10:25
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 01. november 2017, klokken 17:07
Du har nok 230V 3-fase. Anbefaler å legge frem 3-fase kabel men bare koble til 1 fase i ladestasjonen foreløpig da det er flere biler som ikke takler 230V 3-fase.

Takk.
Mener du at jeg bør kjøpe en ladestasjon som bare er for 1-fase?

Nei, jeg ville kjøpt en ladestasjon som også takler 3-fase. De fleste 3-fase ladestasjoner kan brukes også med 1-fase tilførsel.

Du kan jo ta en titt på EcoLite som jeg selger:
http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Hvor «motstandsdyktig» er denne mot vær og vind? Noen monteringstips i så henseende?

Ganske motstandsdyktig. Kapslingen er egentlig IP55, men selve type 2 støpselet er IP54 så det ble den offisielle verdien. Type 2 støpselet er forøvrig drenert, om det kommer vann inn der dreneres det ut via en slange som kommer ut i bunnen av ladestasjonen. Det er kondensport på toppen slik at evt. fukt som kommer inn lar seg tørke ut igjen.
Om Type 2 kabel står i ladestasjonen når den ikke er i bruk anbefaler vi veggholder for type 1/2 støpselet slik at det også er beskyttet mot fukt, smuss og støv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

m

Da blir det en EcoLite på oss :)
Ser de skriver "Gi beskjed til oss hva slags kurs ladestasjonen skal installeres på så leverer vi den ferdig begrenset. Alt fra 6A til 32A er mulig."

Noen anbefalinger om hvilken kurs den skal tilkobles?
2018 -          Nissan e-NV200 Evalia 2018
2016 - 2018  Nissan Leaf 2014 US

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA