Ladestasjon hjemme

Startet av m, man 30. okt 2017, kl. 18:59

« forrige - neste »

m

Hei.

Vi skal få oss ladestsasjon hjemme, men det er mange ting å sette seg inn i, og som google ikke gir svar på. Håper dere kan hjelpe :)

1. Ville dere valgt ladestasjon med 32A eler 16A? (Det går vel ikke lang tid før alle kan lade med 32A?)
2. Med eller uten fast ladekabel? Har nå en Leaf 2014, som lades med type 1. Men det er kanskje litt gammeldags med fast kabel med type 1. Type 2 uttak + en type 2 - type 1 kabel er kanskje lurest?
3. Må man først kjøpe ladestasjonen,og deretter få en elektriker til å sette den opp? Eller finnes det noen som både selger og kommer hjem til deg og fikser alt samtidig?
4. Noen erfaring med hva det koster?
2018 -          Nissan e-NV200 Evalia 2018
2016 - 2018  Nissan Leaf 2014 US

manifold

1. Det er sjølvsagt eit spørsmål om pris. 32A er sjølvsagt betre, men hugs at mange nye bilar heller ikkje kan utnytta 32A - td. kan nye e-Golf berre lada på 16A (og 2x16A). Hugs også at heimelading er lite kapasitetskrevjande, sidan bilen som regel står parkert i lange tidsrom - og du vil neppe føla behov for større kapasitet om du får bil med større batteri. Eg ville ikkje ha vore så opptatt av å få 32A, men sjekk heller kva det kostar med trefase 16A. Sjølv har eg 16 A, som er passeleg for min bruk (køyrer rundt 20 000 km i året, berre heimelading).
2. Det er vel nesten ingen nye bilar igjen med type 1 no - eg ville ha gått for laus kabel, slik at du lett kan byta til type 2.
3. Begge deler er mogleg - det er eit prisspørsmål.
4. Eg har berre kjøpt via Møller - det kosta 5900 kroner for 16A Salto-ladeboks med montering og ein ny kurs, men det er nok dyrare no (pga. momsreglar etc.)

jkirkebo

Sitat fra: manifold på man 30. okt 2017, kl. 22:58
1. Det er sjølvsagt eit spørsmål om pris. 32A er sjølvsagt betre, men hugs at mange nye bilar heller ikkje kan utnytta 32A - td. kan nye e-Golf berre lada på 16A (og 2x16A).

Det stemmer ikke, den klarer fint 1x32A.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Ingeniøren

Ikke alle everk som vil gi det 32A heller, maks 20a for en del og da er det ikke rare forskjellen ned til 16a....
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

geear

Det er også stor forskjell i kapasiteten på f.eks. 1-fas og 3-fas 400V, hvis du har det i huset ditt, og det igjen kommer an på hva bilen du skal lade takler, så det er ikke så enkelt som 16A vs 32A.

Det er ingen fasit på hva du bør ha av ladekapasitet. Det avhenger av hvor mye du har tilgjengelig uten å oppgradere hovedsikring/inntak, hva nettselskapet ditt tillater, hva du selv ønsker, bil, daglig kjørelengde, lademulighet på jobb. Generelt bør du tenke på hvor mange timer bilen din står i ro og har lademulighet opp mot hvor langt du kjører. Av de normale elbilene så ligger forbruket på 1-2,5kWh per mil avhengig av temperatur, fart, føre.. så med en 1-fas 10A (2,3kW) kurs vil du da lade grovt 1-2 mil per time. Hvis du normalt kjører bare tre mil hver dag, så vil den jo også være fulladet igjen etter et par timer selv på 10A og selv om du har tømt batteriet helt etter en langtur kvelden før, så kan du fint klare deg med en 10A hvis du ikke skal kjøre lenger enn du klarer å lade første natta, så tar du igjen resten senere...

Orbit

Det er relativt liten ekstra kostnad for selve kabelen å legge opp 3-fas (dersom du har 400V TN på inntaket) kontra 1-fas. Det samme gjelder tykkere kabel for >16A. På ladestasjonene varierer det mye hvor stort påslag de tar for 1-fas → 3-fas og/eller 16A → 32A. Det er bare noen hundrelapper i forskjell på delepriser for å lage en 3.7kW (1-fas 16A 230V) stasjon uten ladekabel, kontra 22kW (3-fas 32A 400V). Når enkelte leverandører tar flere tusen kroner mer, er det bare fordi betalingsviljen er der.

Finn ut hvor mye kapasitet du har totalt i el-anlegget, og et estimat på hva du har av overskudd for lading. Så får du elektriker til å legge fetest mulig kabel frem til ladestasjonen når du først er i gang, og største realistiske ladestasjon. 22kW-stasjoner finnes fra ca 6000 kr og oppover, og de fleste kan trimmes ned dersom hovedinntaket ditt ennå ikke er klar for så mye. Merkostnaden kontra en 3.7kW-installasjon blir ca 2-3000 kr (noe ekstra på ladestasjon, tykkere kabel, kraftigere overbelastningsvern i sikringsskapet).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

m

Sitat fra: gr på tir 31. okt 2017, kl. 07:59
Det er også stor forskjell i kapasiteten på f.eks. 1-fas og 3-fas 400V, hvis du har det i huset ditt, og det igjen kommer an på hva bilen du skal lade takler, så det er ikke så enkelt som 16A vs 32A. (...)

1-fas og 3-fas.
Kan du gi meg en enkel forklaring på hva det er og forskjellen? :)

hanche

Store norske leksikon ser ut til å gi en god innføring i vekselstrøm, deriblant 1- og 3-fas. Jeg foreslår at du kikker der først, og heller kommer tilbake hit om du står fast. (Men den er ikke helt oppdatert på det faktum at nyere installasjoner i Norge er såkalt 400 V TN, i motsetning til de litt eldre, som vanligvis er 230 V IT – med noen få unntak (TT-nett).) For øvrig har også Wikipedia en omfattende artikkel om emnet, men den er nok vanskeligere tilgjengelig.

(Redigert – hadde rotet med forkortelsene.)
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020

GOLF-raider

1-fas og 3-fas.
Kan du gi meg en enkel forklaring på hva det er og forskjellen? :)

Jeg kan foreslå å studere denne websiden
for å forstå trefase strøm litt bedre:
http://myelectrical.com/notes/entryid/172/three-phase-power-simplified

TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

geear

Sitat fra: hanche på tir 31. okt 2017, kl. 09:54
Store norske leksikon ser ut til å gi en god innføring i vekselstrøm, deriblant 1- og 3-fas. Jeg foreslår at du kikker der først, og heller kommer tilbake hit om du står fast. (Men den er ikke helt oppdatert på det faktum at nyere installasjoner i Norge er såkalt 400 V NT, i motsetning til de litt eldre, som vanligvis er 320 V NT – med noen få unntak (TT-nett).) For øvrig har også Wikipedia en omfattende artikkel om emnet, men den er nok vanskeligere tilgjengelig.
Vet ikke om jeg forstår alt du skriver her, mener du TN når du skriver NT? Tidligere var vel det 380V, ikke 320V?

SNL-linken din har beskrivelse av TN-nett helt i slutten: "I Norge og de fleste land i Vest-Europa brukes også et fem-leder-system, der det i tillegg til de 3 faseledningene er en strømførende null-leder (som har tilnærmet jordpotensial) og dessuten en ikke-strømførende jordledning."

Orbit

Eller den ultrakorte forklaringen: 3-fas er en bedre og billigere måte å overføre stor elektrisk effekt enn 1-fas, men krever at alle komponentene i kjeden støtter dette (i dette tilfellet inntak i hus, kurs for elbillading, ladestasjon, ladekabel og selve elbilen)

På sikt, er det sannsynlig at de fleste elbiler vil få støtte for 3-fas. I dag er det et noen elbiler som har 3-faslader (f.eks. Zoe, Tesla, MB B-electric, i3), men alle biler kan likevel lade på en stasjon som er klartgjort med 3-fas (men da med 1-fas og mindre effekt).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

KjellG

Et problem med 3-fase i Norge er at ca 75% av norske hus har 230V 3-fase over 3 faseledere, omtalt som IT-nett. Dette liker ikke elbiler. Det er utenfor standard. Enkelte kan likevel nyttiggjøre seg dette, ref eGolf og Tesla.

Ellers i Europa leveres 230/400V TN over 4 ledere.  Da er spenningen mellom faselederne 400V og mellom en tilfeldig faseleder og senterlederen, N- lederen, 230V. Du får mao tilgangt til 2 forskjellige spenninger. Dette er innenfor standard for elbiler og trolig vil flere legge seg på 3-faselading da dette er snillere mot nettet og ofte raskere for bileier.

m

Sitat fra: Orbit på tir 31. okt 2017, kl. 11:16
Eller den ultrakorte forklaringen: 3-fas er en bedre og billigere måte å overføre stor elektrisk effekt enn 1-fas, men krever at alle komponentene i kjeden støtter dette (i dette tilfellet inntak i hus, kurs for elbillading, ladestasjon, ladekabel og selve elbilen)

Ser i sikringskapet for å finne ut av om jeg kan ha 3-fase.
Her står det følgende:
Tilkoblet fase L1-L2-L3
Hovedsikring 50/3c
Også ser jeg en liten påskrift på hovedsikringa "~400V"

Betyr dette at jeg kan ha 3-fase?

Har forsåvidt en Leaf 2014, men har skjønt det slik at jeg kan velge å lade med 1-fase med en 3-fase ladestasjon, dersom bilen bare bruker 1-fase.

jkirkebo

Sitat fra: m på ons 01. nov 2017, kl. 16:48
Ser i sikringskapet for å finne ut av om jeg kan ha 3-fase.
Her står det følgende:
Tilkoblet fase L1-L2-L3
Hovedsikring 50/3c
Også ser jeg en liten påskrift på hovedsikringa "~400V"

Betyr dette at jeg kan ha 3-fase?

Har forsåvidt en Leaf 2014, men har skjønt det slik at jeg kan velge å lade med 1-fase med en 3-fase ladestasjon, dersom bilen bare bruker 1-fase.

Du har nok 230V 3-fase. Anbefaler å legge frem 3-fase kabel men bare koble til 1 fase i ladestasjonen foreløpig da det er flere biler som ikke takler 230V 3-fase.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

hanche

Sitat fra: gr på tir 31. okt 2017, kl. 11:03
Vet ikke om jeg forstår alt du skriver her, mener du TN når du skriver NT? Tidligere var vel det 380V, ikke 320V?
Ja, det var fælt hva jeg rotet det til i det innlegget. Jeg har redigert det nå, selv om det nok er alt for sent. Har vel gått litt for lenge med for lite søvn, antar jeg. Men 380V er fortsatt ukjent for meg.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA