Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaring med iOn

Startet av Gogs, fredag 13. mai 2011, klokken 18:17

« forrige - neste »

Gogs

Hei!

Lurte bare på om det er noen her på forumet som har erfaring med Peugeot iOn? Liker igrunn bilen veldig godt, men har ikke prøvekjørt den. Har den noen fordeler i forhold til sine søsken?

Jeg har hvertfall inntrykk av at Peugeot er en trygg og solid biltype, og de tilbyr 5 års rustgaranti mot Mitsubishis 3 år. Men vet noen hvor lang garanti de to har på batteriene? (Begge har 5år/100.000 km på selve bilen, men det er jo egen garanti på batteriene)

Håper noen har noen råd og vink i forhold til denne bilen! :-)
Sølv VW ID.4 2022 -
Hvit Ampera-e 2019 - 2022
Sort/mørkegrå BMW i3 2017 - 2019
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

erik e

iOn er 99,999999 prosent Mitsubishi,så hvis du føler deg "trygg" med Peugeot er iOn som Norges Bank.  ;)
Hilsen eks. Peugeot "teknikker ". God helg.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

erik e

En ting til ,  I-Miev har vel best garanti av "søstrene".
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

elbil

Vi har kjørt iOn i en måned, fikk den 19.april, og har så langt kjørt 1100 km uten problemer.

VÅR DAGLIGE BRUK:
Bilen er liten og kjapp og har ingen som helst problemer med å ta en lang 10% stigning i godt og vel fartsgensa. Vi kjører nemlig gjennom Atlanterhavstunnelen hver dag. Den lange oppoverbakken i tunnelen suger nok en del ekstra ut av batterikapasiteten, men det merkes loke godt på dieselforbruket i vår Peugeot 407. Da vi kjørte den frem og tilbake på jobb mellom Averøy og Kristiansund brukte vi ca. 0,2 l mer pr. 10km enn med "vanlig" kjøring.

Nå lader vi iOn annen hver dag. Vi kjører vanligvis 40-50km hver dag, bortsett fra i helgene, da vi ikke er på jobb. I tillegg til jobbkjøring, er det noen turer på møter i sentrum, og handlerunder på Løkkemyra (for de av dere som er kjent i Kristiansund). I tillegg blir det noen turer rundt om på Averøy. Vi har så langt ikke hatt problemer i forhold til vårt daglige transportbehov i nærmiljøet. Jeg regner å ha 100 -110km fra full lading litt avhengig av hvor mye varme/AC og lys vi bruker, og hvor tøff vi er på gassen

En gang tok imidlertid overmotet overhånd. Med 4 ganger tunnelkjøring i tillegg til litt kjøring i byen, for første gang kom skilpadda frem i displayet. Da hadde jeg kjørt  omtrent 100km og tok ingen sjanse på å prøve meg på hjemturen gjennom tunnelen. Ladet en times tid på jobben mens jeg tok en Pizza på Peppes. Hjemturen gikk problemfritt.

Diesel-Peugeoten vår er omtrent ikke i bruk. Nå har den stått stille i 14 dager. Den som var nr. en bil er blitt nr. 2 bil for oss.


Peugeot iOn

elbil

Jeg kan kanskje legge til litt mer konkret brukererfaring fra vår første måned med iOn.

Da vi fikk bilen den 19.april fant vi ut at den manglet senterkapslene i hjulfelgene. De var rett og slett ikke montert. Spurte etter dem hos forhandleren i forrige uke, men de var ennå ikke kommet.

Vi fikk prøvekjørt i-Miev før vi kjøpte vår iOn. Prøvekjøringa overbeviste oss om at en av trillingene ville vi ha. da ble det den vi kunne få først, og det ble altså iOn. Den har ikke GPS fra Pioneer, og det er jeg egentlig fornøyd med at Peugeoten ikke har. Jeg syntes ikke den var så bra, og har heller ikke bruk for GPS der vi holder til.Her er jeg kjent nok til å finne frem. Radioen i iOn er god, den har Bluetoth og handsfree, men det er ikke mic koblet til radioen. Det burde det vel vært? Jeg skal undersøke det?

Kona mi og jeg er ikke lange i beina, og vi sitter godt i setene både forran og bak. Det er etter vår mening også en fordel at vi sitter høyt og har god oversikt.

Automatikken med lyset som slår seg på når det blir mørkt nok, fungerer godt til vår tunnelkjøring.

Det [url]var også lett å bli fortrolig med instrumenteringen i bilen. Den er etter vår mening funksjonell og grei med ett lite unntak. Vi savnet en utetemperaturmåler. Jeg kjøpte derfor en måler med batteri fra Biltema og monterte den. Det fungerer OK.

Det er faktisk bare en ting med iOn'en som irriterer oss, (og det gjelder nok spesielt meg, som synes skramlelyder ikke er til å holde ut ???), og det er gnisselyder mellom A-stolpen og dashbordet. Det skal jeg sørge for å få gjort noe med.
Fikk ikke satt inn bildet :(
Peugeot iOn

Elmo

Sitat fra: elbil på lørdag 21. mai 2011, klokken 09:44
Diesel-Peugeoten vår er omtrent ikke i bruk. Nå har den stått stille i 14 dager. Den som var nr. en bil er blitt nr. 2 bil for oss.
OBS: Du vil nok som flere andre erfare at en gang du skal ut med dieselbilen så er DEN tom for strøm :o

Sitat fra: elbil på lørdag 21. mai 2011, klokken 10:50
Fikk ikke satt inn bildet :(
Ikke bruk bildeknappen over. Trykk på ekstravalg nede på venstre side for å laste opp bilder.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Lunde

To tre måneder etter at jeg fikk min elbil for første gang startet ikke Volvoen. Tom for strøm ;-)  :D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Elmo

Sitat fra: Lunde på lørdag 21. mai 2011, klokken 21:47
To tre måneder etter at jeg fikk min elbil for første gang startet ikke Volvoen. Tom for strøm ;-)  :D

Skjedde ikke for meg før vi fikk den andre elbilen. For både kona og jeg kjører daglig.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Lunde

Nå har jeg lånt bort Volvoen siden september i fjor. Kompisen er ferdig med den for ca en måned siden, men har ikke fått somlet meg til å hente den i Mjøndalen enda. Får vel ta en tur med en medbrakt sjåfør en vakker dag. Kan jo tenkes at jeg trenger den før eller siden  ;D Like fullt er det enkelte som blånekter for at min elbil er bil nummer 1 hos meg. Min begrunnelse for rangering er rett å slett etter den modellen jeg bruker mest. Noen skal ha det til at bil nummer 1 er den du kan bruke til alt ::) Jaja Kan i så fall meddele at selv ikke en Volvo 945 Turbo kan brukes til absolutt alt  ;D  Noen hevder at elbiler skal være ideelle biler  ha i bilpooler. Tvert i mot viser all erfaring. Volvoen eller annet kunne med fordel deles på flere. Mange kunne derfor kun hatt elbil ;D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA