Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeutstyr på langtur?

Startet av Mippen, søndag 22. oktober 2017, klokken 15:59

« forrige - neste »

Mippen

Har hatt elbil i noen år så jeg har i løpet av årene kjøpt masse lade utstyr til bilene mine slik at jeg kan lade enkelt og fleksibelt på langtur. Når jeg tenker meg om er det egentlig få av overganger og adapter jeg har hatt bruk for. Har klart meg med CHAdeMO adapter, type 2 kabel, og overgang til komfyr kontakt og overgang til blå 16A 230V. Er det vits å beholde overgang til 32A blå, rød 32A 400V? Skjøteledning til 32A 400 V og skjøteledning til 32a 230V blå? Jeg har også en portabel 32A 400V ladeboks. Hva ville dere ha beholdt? Det er mer og mer offentlige ladeplasser så behovet for alt dette er vel ikke så stort lengre?
Fremtiden er elektrisk.

geear

Signifikant forskjell på om du skal på langtur til kjent ladested eller ikke.

Det vi har brukt siste år/16000km er:

Type 2-kabel ÉN gang (Kongeparken)
Original schuko ladekladd
10 meter 2,5mm2 schuko skjøteledning
Hurtiglading

Langturene har vi alltid visst hvor vi skal lade, eller at det er DC innen rekkevidde.

jkirkebo

Sitat fra: Mippen på søndag 22. oktober 2017, klokken 15:59
Har hatt elbil i noen år så jeg har i løpet av årene kjøpt masse lade utstyr til bilene mine slik at jeg kan lade enkelt og fleksibelt på langtur. Når jeg tenker meg om er det egentlig få av overganger og adapter jeg har hatt bruk for. Har klart meg med CHAdeMO adapter, type 2 kabel, og overgang til komfyr kontakt og overgang til blå 16A 230V. Er det vits å beholde overgang til 32A blå, rød 32A 400V? Skjøteledning til 32A 400 V og skjøteledning til 32a 230V blå? Jeg har også en portabel 32A 400V ladeboks. Hva ville dere ha beholdt? Det er mer og mer offentlige ladeplasser så behovet for alt dette er vel ikke så stort lengre?

Spørs jo hvor du kjører. I Nord-Norge er det rimelig dårlig med offentlig lading, og f.eks langs kystriksveien er det nesten helt ørken. Sør for Trondheim er det god dekning av CHAdeMO-hurtigladere, men mange hoteller kan f.eks bare tilby en 4-pins blå 32A kontakt om man vil ha fulladet over natten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ReneM

Sitat fra: gr på søndag 22. oktober 2017, klokken 16:53
Signifikant forskjell på om du skal på langtur til kjent ladested eller ikke.

Det vi har brukt siste år/16000km er:

Type 2-kabel ÉN gang (Kongeparken)
Original schuko ladekladd
10 meter 2,5mm2 schuko skjøteledning
Hurtiglading

Langturene har vi alltid visst hvor vi skal lade, eller at det er DC innen rekkevidde.

Den støtter jeg. Vi reiste til Sverige (fra Bergen) og har kun brukt ladeutstyr som følgte med bilen og hurtiglading. Jeg kunne på 2 steder lade med CEE kontakt og hadde da teoretisk kunne fått 16A med annen kladd. Men siden vi overnattet gikk det helt fint på 10A.
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA