Dyrere strøm??

Startet av N-L, tor 19. okt 2017, kl. 14:48

« forrige - neste »

Bondeknøl

Dette blir jo egentlig det samme som rushtidsavgiften som innføres både her og der. De vil ha oss vekk fra nettet når det er mye trafikk.
Blir det slik at vi lager middagen om natten når strømmen er billig, eller; kan vi bruke elbilene ved å lade på natten når strømmen er billig, for så å bruke de oppladede batteriene på ettermiddagen til å lage middagen på når strømmen er dyr?
Blir det litt kjerringa mot strømmen dette her?

Ingeniøren

Sitat fra: Bondeknøl på ons 25. okt 2017, kl. 06:16
Dette blir jo egentlig det samme som rushtidsavgiften som innføres både her og der. De vil ha oss vekk fra nettet når det er mye trafikk.
Blir det slik at vi lager middagen om natten når strømmen er billig, eller; kan vi bruke elbilene ved å lade på natten når strømmen er billig, for så å bruke de oppladede batteriene på ettermiddagen til å lage middagen på når strømmen er dyr?
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Ingeniøren på ons 25. okt 2017, kl. 06:52

arthur

Sitat fra: Ketill Jacobsen på ons 25. okt 2017, kl. 11:24

Ketill Jacobsen

Sitat fra: arthur på ons 25. okt 2017, kl. 13:08

Her glemmer du nok helt at hvis man IKKE gjør det bedre å tenke økonomi for den enkelte så vil ALLE måtte betale mer enn nødvendig da nettselskapene ellers må bygge ut UNØDVENDIG kapasitet for å møte de aller største toppene i forbruk. Blårussen skjønner slikt mens rørleggere og buss-sjåfører åpenbart ikke skjønner slikt!

Det virker som at du ikke har skjønt et eneste ord av hva jeg skriver! For ordens skyld, unødig kapasitet kan unngås utbygd om man gjør enkelte grep noen få dager i året (ikke hver dag hele året).

Amoss

Her glemmer du nok helt at hvis man IKKE gjør det bedre å tenke økonomi for den enkelte så vil ALLE måtte betale mer enn nødvendig da nettselskapene ellers må bygge ut UNØDVENDIG kapasitet for å møte de aller største toppene i forbruk. Blårussen skjønner slikt mens rørleggere og buss-sjåfører åpenbart ikke skjønner slikt!

Minner meg forøvrig litt om veibygging i Norge. Der er man så redd for å bygge ut UNØDVENDIG kapasitet som ALLE måtte betale mer for enn nødvendig, at man kun skalerer opp veien for noen få års trafikkøkning av gangen, med den følgen at man må bygge veien på nytt omtrent når den nye veien er ferdigstillet.... (jada, jeg overdriver, men ikke med så mye som jeg skulle ønsket at det var).  Selv "rørleggere og buss-sjåfører" ser jo hvor pengesløsende dette er. Her må man helt klart være blåruss for å klare å se kort nok ;)

Dette var i alle fall hvordan de opererte før de fant ut at de kunne bedrive lovlig landeveisrøveri med bompenger hver 10. meter :p  Muligens dette har endret seg litt de senere årene?

... og for å være on-topic, kan noe av erfaringene fra dette overførers til el-nettet? Behøver man å være redd for overkapasitet i dag som man trolig vil komme til å ha bruk for om få år uansett?
Model S 85D

Mazzbot

Har et forbruk tilsvarende 27 kwh pr døgn på sommer og noe høyere på vinter . Har nektet å få installert strømmåler ( Bergen ) Eltel ..

Noen som har fått installert den nye strømmåleren og fått høyere regning ?
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Mazzbot på ons 25. okt 2017, kl. 17:29
Har et forbruk tilsvarende 27 kwh pr døgn på sommer og noe høyere på vinter . Har nektet å få installert strømmåler ( Bergen ) Eltel ..

Jeg fikk ny måler ca 1. mars og har notert forbruk fra måned til måned i flere år pluss forbruk på varmepumpe og får følgende fram til 1. november (ekstrapolert i år).

2017   6794 kWh
2016   7611 kWh
2015   7001 kWh

Ser til min glede at forbruket med ny måler har gått ned (trodde det var omvendt)!

Mazzbot

Sitat fra: Ketill Jacobsen på ons 25. okt 2017, kl. 18:18

Jeg fikk ny måler ca 1. mars og har notert forbruk fra måned til måned i flere år pluss forbruk på varmepumpe og får følgende fram til 1. november (ekstrapolert i år).

2017   6794 kWh
2016   7611 kWh
2015   7001 kWh

Ser til min glede at forbruket med ny måler har gått ned (trodde det var omvendt)!

Hvem installerte ?
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Luring

Eg trur Eltel installerer alt for BKK.
Korfor har du nektet å få den installert?

Oddaa

De som gjennomfører dette vet veldig godt at mennesker er vanedyr. Vi gjør som før og inntektene blir større det være seg bom eller strøm. De passer seg vel for å sette prisene så høyt at vi endrer adferd i vesentlig grad.

Vi får håpe det kommer noe godt ut av de ekstra milliardene som sopes inn
Igjen: Dette er noe NVE har bestemt, de er regulator av monopolvirksomheten til nettselskapene. Det er NVE som har besluttet innføring av AMS, og det er NVE som bestemmer hvilken nettleie selskapene kan ta og hvilke prismodeller som kan benyttes.

NVE er altså på kundens side i denne saken, og hensikten er å spare investeringer i nett, som kunden ellers måtte betalt for.

Men konspirasjonsteorier er selvsagt morsommere ;-)

Sent from my iPhone using Tapatalk
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

arthur

Sitat fra: Oddaa på ons 25. okt 2017, kl. 18:45
De som gjennomfører dette vet veldig godt at mennesker er vanedyr. Vi gjør som før og inntektene blir større det være seg bom eller strøm. De passer seg vel for å sette prisene så høyt at vi endrer adferd i vesentlig grad.

Vi får håpe det kommer noe godt ut av de ekstra milliardene som sopes inn
Igjen: Dette er noe NVE har bestemt, de er regulator av monopolvirksomheten til nettselskapene. Det er NVE som har besluttet innføring av AMS, og det er NVE som bestemmer hvilken nettleie selskapene kan ta og hvilke prismodeller som kan benyttes.

NVE er altså på kundens side i denne saken, og hensikten er å spare investeringer i nett, som kunden ellers måtte betalt for.

Men konspirasjonsteorier er selvsagt morsommere ;-)

Jeg tror ikke noe av dette går inn uansett hvor ofte det blir gjentatt! Dog interessant at de som først og fremst synes å være opptatt av konspirasjonsteorier som regel har gitt den sittende regjering sin stemme, ikke minst finansministeren og olje og energiministeren så det burde være mulig for dem å kontakte "sine"?

Siggen

Sitat fra: Amoss på ons 25. okt 2017, kl. 13:52

... og for å være on-topic, kan noe av erfaringene fra dette overførers til el-nettet? Behøver man å være redd for overkapasitet i dag som man trolig vil komme til å ha bruk for om få år uansett?

Overkapasitet vil føre til økt nettleie og det selskapet som har overkapasitet og høy nettleie vil, om ikke det foreligger ekstraordinære grunner, bli barbert med tanke på inntektsrammen målt mot sitt mønsterselskap av NVE..

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Mazzbot på ons 25. okt 2017, kl. 18:25
Sitat fra: Ketill Jacobsen på ons 25. okt 2017, kl. 18:18

2017   6794 kWh
2016   7611 kWh
2015   7001 kWh

Hvem installerte ?

Hafslund har nettet her. Må imidlertid korrigere tallet for 2017 da jeg var bortreist 30 dager fra 10.5 til 10.6

Nytt tall 2017 7566 kWh  Altså ca på linje med to foregående år

Amoss

Sitat fra: Siggen på ons 25. okt 2017, kl. 19:24
Overkapasitet vil føre til økt nettleie ...

Feil.

Overkapasitet har null og niks å si for nettleien. Overinvestering i kapasitet derimot...

Men det som altså var poenget mitt, som tydeligvis ikke ble oppfattet av noen her var at det som på kort sikt kan se ut som overkapasitet/overinvestering på litt lengre sikt kan vise seg spare forbrukerne for flere runder med oppgraderinger, og derved totalt sett være billigere.

Men dette fordrer igjen at nettselskapene har mulighet til å fordele utgiftene over både flere kunder og en lengre tidshorisont. Slik praksis er i dag - ut i fra hva jeg har lest - er at den kunden¹ - "dråpen som får begeret til å renne over" - som fordrer at nettselskapet må gjøre den for lengst overmodne oppgraderingen må bære mesteparten av kostnadene som en engangs-betaling. Resten kommer som ett tillegg på nettleia - ukjent for meg over hvor lang tid.

¹) Med alle forbehold om at jeg har fått servert en forenklet ensidig versjon av historiene....
Model S 85D

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA