Er du gått lei?

Startet av Celter, tirsdag 17. oktober 2017, klokken 17:44

« forrige - neste »

DagfinnN

Nå har du lest for mye på forum. Husk at 90% av skiten kommer fram her og kanskje bare 10% av de gode opplevelsene.
Jeg har hatt 20 biler i mitt liv. Nesten alle (unntaket var 2 år med Leaf) har hatt tekniske problemer. Det har hatt 2 småting med min Tesla også. Men servicen og folka jeg har truffet har vært helt på topp. Heller har jeg aldri opplevd med andre bilmerker å få lånebil når bilen er på service + at bilen er vasket etterpå.
Forstår godt at de som har dårlige opplevelser klager og skriver her,  men det er nok ikke flertallet. Legg merke til at Tesla nå scorer over snittet på consumer index. Det er rett og slett utrolig for et bilmerke som ikke er 10 år en gang.
Kjøp deg Tesla og les mindre her.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

DagfinnN

Sitat fra: Celter på lørdag 21. oktober 2017, klokken 17:02
Jeg har ingen tro på at CO2 er et miljøproblem. (Dette er ikke vitenskap, men religion).
Så du hører med til den livsfarlige del av befolkningen som velger å tro på vitenskap som passer deg. Det er skummel holdning som du deler med Carl Ivar.
Du tror kanskje at meterologer og klimaforskere er busemenn, mens forskere som lager bedre bensinbiler er gud'er? Hvorfor skiller du mellom vitenskapsfag på denne måten? Din holdning er religion eller noe enda farligere.
Regner med at du har meget god samvittighet når du tåkelegger oslo med bensinkokeren din samtidig som astmatikere sitter inne med sin pustemaskin?
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

Softblue

Det ser ikke ut som om regjeringen verdsetter elbilkjørere lengre, så min neste bil blir bensin.
Ladestasjonen i garasjen vil heretter støve ned.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

Øyvind.h

Om man synes det har blitt tøft å eie elbil er det bare å kjøpe fossil. Det blir langsom økonomisk pinsel i årene som kommer.

Å hoppe til fossil for tyggere rammer høres ut som en spøk :)
Ingen som har fått med seg nye bompriser?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

TeslaModelX

Sitat fra: Softblue på lørdag 21. oktober 2017, klokken 17:31
Det ser ikke ut som om regjeringen verdsetter elbilkjørere lengre, så min neste bil blir bensin.
Ladestasjonen i garasjen vil heretter støve ned.

Fossilbiler kommer nok til å få det vanskeligere fremover med tanke på avgifter. Det at det i statsbudsjettet svir litt for elbiler skremmer meg ikke til å satse på fossilbiler i fremtiden.

eisa01

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 21. oktober 2017, klokken 17:11
Regner med at du har meget god samvittighet når du tåkelegger oslo med bensinkokeren din samtidig som astmatikere sitter inne med sin pustemaskin?
Vel, bensin er nå betydelig bedre enn diesel?

Øyvind.h

Sitat fra: eisa01 på lørdag 21. oktober 2017, klokken 19:02
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 21. oktober 2017, klokken 17:11
Vel, bensin er nå betydelig bedre enn diesel?
Høyere kompresjon og bruk av turbo har faktisk dratt partikkelutslipp opp i bensinmotorer også.

Men kjernen man må forholde seg til er at fossiler vil få det tøffere og tøffere, uavhengig av hva som skjer med elbilen. Nylig spratt bompengene opp i nesten 60,- for en dieselbil. Flere og verre tiltak vil komme. Det er helt utvilsomt.
Jeg er glad jeg ikke sitter med brukt fossil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

boppus

Eierskapet var mer gøy da det kom relativt hyppige oppdateringer, med nye funksjoner, feilrettinger og nye bugs. Nå er det bare en god bil. Kjedelig.
Hatt og har noen småfeil, men ingenting dramatisk. Oslo Nord har vært en svært dårlig opplevelse. Brumunddal svært bra. Model 3 er avbestilt. Vurderer en nyere E klasse, stasjonsvogn, bensin. Og hengerfeste...

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

DrNox

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 21. oktober 2017, klokken 17:03
Nå har du lest for mye på forum. Husk at 90% av skiten kommer fram her og kanskje bare 10% av de gode opplevelsene.
Jeg har hatt 20 biler i mitt liv. Nesten alle (unntaket var 2 år med Leaf) har hatt tekniske problemer. Det har hatt 2 småting med min Tesla også. Men servicen og folka jeg har truffet har vært helt på topp. Heller har jeg aldri opplevd med andre bilmerker å få lånebil når bilen er på service + at bilen er vasket etterpå.
Forstår godt at de som har dårlige opplevelser klager og skriver her,  men det er nok ikke flertallet. Legg merke til at Tesla nå scorer over snittet på consumer index. Det er rett og slett utrolig for et bilmerke som ikke er 10 år en gang.
Kjøp deg Tesla og les mindre her.
I hear you :)

sfinxern

Syne dette blir en tullete diskusjon. Som om Tesla skal sammenlignes med alt av fossilbiler som kan krype og gå. Nei, Model S er ikke bygd for å kjøre fort på bane. Og selv her er elektriske biler helt suverent overlegne fossilbiler. Se bare på Rimac Concept One. Og de som synes eksoslyd er tøft, hør på denne. Og ifht dragrae testen, så kan man bare sette hvilke som helst bil opp mot denne. Og det finnes flere som er enda råere enn denne også. Og tenkt at dette bare er begynnelsen. Om 10år ler vi av prestandaene vi syntes var imponerende på fossilbiler.

Ingen til om at elektrisk er fremtiden.

Når det er sagt så synes jeg også flere her må tenke litt hva som faktisk Tesla har vært gjennom. Dette er en startup innen bilproduksjon som ikke kan regnes som en etablert produsent på lik linje med de øvrige. Om 10år kanskje kan vi si at de begynner å bli en etablert produsent.

Dette betyr at kjøpere av Tesla må ha dette i tankene når de skal investere i en. Kan ikle forvente der samme fra organisasjonen som hos de som har eksistert i 100år. Det sier seg selv. Ja, noe er veldig enkle forbedringstiltak, men ha litt tålmodighet og se heller litt mer på det store bildet. At Tesla er den aktøren som pusher elbiler frem i markedet. Som tør å ta opp kampen med oljenæringen som per 2017 i grunnen hr utspilt sin rolle.
Det å støtte Tesla og kjøpe deres produkter fremmer denne endringen. Jeg mener vi gjør det eneste rette.

Jeg håper og tror at de fleste av oss som investerer i en Tesla ser litt større på det å eie en Tesla enn bare det å ha noe andre ikke har. Og det å kunne stikke oss ut og vise oss frem for andre. Dette er nettopp slik Teslaeiere blir fremstilt i media. Mye penger som bare vil vise seg frem samtidig som de er grådige og får elbilfordeler uten å ha noen som helst miljøhensyn.

Jeg jubler jo flere Teslaer og andre elbiler jeg ser på veien. Jo fler som kommer jo mer må bilprodusentene utvikle slike biler. Tesla er en veiviser her, selv med en mer sportslig tilnærming så treffer de samtidig barnefamilier med behov for plass og rekkevidde. Dette må småbilprodusentene ta på alvor. Og det vil komme flere biler som treffer dette markede snart. Og da vil elbilsalget eksplodere og se helt nye høyder i Norge.

Men, det er et stort men, det forutsetter forutsigbarhet i elbilpolitikken. Akkurat nå er vi i et kritisk punkt.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Knut Røe

Du er nok vel idealistisk.
Ha noe alle andre ikke har?
Er vel knapt en bil det er mer av på veiene en Tesla-er. Og man ser de hele tiden fordi de kjører enormt mye.
Ellers er jeg enig, det er en bil som pusher grenser. Foreløpig ingen konkurrenter, merkelig nok. De har vært for opptatt med å jukse med dieselmotorene sine.
Forøvrig er Tesla en bil som innebærer svært få, om noen kompromisser mot en vanlig bil. Derfor er jeg skeptisk til at samfunnet skal fortsette å gi fritak for det meste for slike biler. For mange som velger elbil betyr det å svelge noen kameler og inngå kompromisser, og nettopp derfor har man støtteordninger som hjelper til på veien. Biler med batterier på over 60 kWh innebærer kanskje ingen kompromisser mot en ice bil.

Olemann

Interessant lesing om endring i egne preferanser.  Og at det er en av stifterene av TOCN - som det vel heter på menighetsspråket :-)

Og for å bli i den allegorien: Jeg synes alltid det er mer spennende å lese boken skrevet av han som forlot Mormonerne enn av han som forsatt er medlem. 

E_S

At Tesla som organisasjon i hvert fall i Norge er fullstendig overbelastet fordi de har et apparat tilpasset en brøkdel av de bilene de faktisk må serve er greit nok. Man kan ikke forvente at dette er på plass fra første stund..

Det som er frustrerende er at det virker som organisasjonen er fylt opp av fullstendig kunnskapsløse og tiltaksløse medarbeidere som i stor grad nærmest virker som de er rekruttert fra studentene som står og deler ut vareprøver på taxfree, gjerne av bakoversleik-eiendomsmeglertypen, bundet på alle fronter av en amerikansk cover-my-ass-bedriftskultur som gjør at det er null mulighet til den minste fleksibilitet, toppet med et system som gjør at bare noe så enkelt som - i mitt tilfelle sist gang - at å kjøpe en del innebærer at tre personer (en kundemottaker og to andre jeg egentlig ikke vet hvilken funksjon hadde) er engasjert med hverandre i 40 minutter før delen som allerede finnes på lager kan hentes og tas betalt for - via noe håndskriblede greier på en post-it-lapp.

I tillegg er det kritisk nødvendig at de fjerner alle begrensningene på salg av reservedeler til hvem-som-helst og hva-som-helst og muliggjør tilgang til diagnose- og programmeringssoftware til 3.partsverksteder nå etter hvert som de eldste bilene snart er utenfor både garanti og reklamasjon. Dette siste her vil uansett tvinge seg frem om de ikke gjør det frivillig..
:)

cairnz

Har egentlig gått lei av all diskusjonen som alle og alt skal synse noe om. Men etter 230.000km er jeg langt fra lei bilen. Kanskje jeg er en av få som har vært skånet for det seriøse trøbbelet...
Elbilist

hgs

Sitat fra: cairnz på mandag 23. oktober 2017, klokken 19:03
Har egentlig gått lei av all diskusjonen som alle og alt skal synse noe om. Men etter 230.000km er jeg langt fra lei bilen. Kanskje jeg er en av få som har vært skånet for det seriøse trøbbelet...

Støtter den. Vi har selv passert 147000 nå, og ironisk nok er vi stadig sjeldnere innom verkstedet. Virker som om mye av barnesykdommene har blitt fikset også på de eldre bilene. Eneste som bekymrer litt er uvisse rundt reparasjonskostnader når bilen er ute av reklamasjonsfristen, ellers ser jeg ingen grunn til ikke å beholde den lenge. Selv om de nye modellene er betydelig forbedret synes jeg de gamle står seg godt.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA