Kia Niro EV

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), tor 12. okt 2017, kl. 21:35

« forrige - neste »

lirekassa

Noen som vet om man får Agrol-rabatt på disse?

Trond.m

Ingen kan svare på det 1 år før bilen kan leveres. Uansett vil en teoretisk mulig rabatt på 4 % være uvesentlig for de fleste. Vi får håpe at bilen blir produsert i tilstrekkelig antall til at importøren velger en aggressiv pris i markedet.

lirekassa

Ingenting står og faller på det, men rabatten finansierer f. eks. takboks, vinterdekk e.l. Bare lurte ettersom Hyundai visstnok ikke er en del av avtalen med Agrol lenger, men det er kanskje ulike importører tross nært "slektskap" i Sør-Korea...?

Ser uansett frem til i morgen og lanseringen, håper de lanserer begge batteristørrelsene samtidig og ikke trinnvis som f. eks. Nissan gjør.

Kårepåsporet

Er det lansering i morgen????

Counterpointer

Kårepåsporet

Kult! Spennende å se og ikke minst høre om hva som blir kommer av batteri fra lansering.

Counterpointer

Sitat fra: Kårepåsporet på søn 07. jan 2018, kl. 23:26
Kult! Spennende å se og ikke minst høre om hva som blir kommer av batteri fra lansering.
Det er vel den samme 40 og 60 kWh som Kona, Ampera-E,Leaf og muligens enda flere skal få.
Det som er interessant er hvor nærme den er produksjonsmodell .

lirekassa

Litt upresis begrepsbruk fra min side; visning er nok mer riktig som Knut påpeker. Blir overrasket om ikke både 40 og 64kwh er klare fra dag 1 ettersom denne kommer i kjølvannet av Kona.

Kårepåsporet

Selgeren jeg har vært i kontakt med sier begge batteristørrelser skal være tilgjengelige ved salgsstart. Krysser fingrene for at han får rett.
Jeg kjøper ikke flere kortrekkevidde biler (først Soul, nå Ioniq).
Spennende hva som skjer med model 3 også, men magefølelse vedr driftsikkerhet, feil go mangler tilsier Kia og ikke Tesla.
Men en 3 med 4x4 og hengerfeste hadde vært nice, men da blir vel prisen 5-600k....

Elling Berg

Da kan du jo slå til på en Jaguar. Da får du alle ønsker oppfylt til drøyt 600 og leveranse tidlig høst.

Elling

Counterpointer

Sitat fra: Elling Berg på man 08. jan 2018, kl. 09:46
Da kan du jo slå til på en Jaguar. Da får du alle ønsker oppfylt til drøyt 600 og leveranse tidlig høst.

Elling
730 tusen , modellen til 620 kommer senere kanskje ikke i år i det hele tatt

Zuexi

Sitat fra: Kårepåsporet på man 08. jan 2018, kl. 09:17
Spennende hva som skjer med model 3 også, men magefølelse vedr driftsikkerhet, feil go mangler tilsier Kia og ikke Tesla.
Men en 3 med 4x4 og hengerfeste hadde vært nice, men da blir vel prisen 5-600k....

Vedrørende pålitelighet:
http://itavisen.no/2017/10/25/tesla-model-x-karet-til-den-minst-palitelige-bilen/

Kia Niro på topp. (fossil vel og merke).
Model X i bunn.

Øyvind.h

M3 er en enklere bil enn X. S er allerede over snittet pålitelig.

Og når det gjelder eiertilfredshet er Tesla i en egen liga.

Til svigers som vurderer elbil vil jeg nok derimot antakelig anbefale Kia Niro fremfor M3 av den enkle grunn at jeg mener Niro passer bedre for dem enn M3.
Xpeng G6 AWD Performance

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2023, VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Sitat fra: Zuexi på man 08. jan 2018, kl. 14:16
Sitat fra: Kårepåsporet på man 08. jan 2018, kl. 09:17

Vedrørende pålitelighet:
http://itavisen.no/2017/10/25/tesla-model-x-karet-til-den-minst-palitelige-bilen/

Kia Niro på topp. (fossil vel og merke).
Model X i bunn.
TMX er helt ny bilmodell med mange ganske utradisjonelle løsninger, fra en helt fersk bilprodusent, så det er ikke spesielt overraskende at de har hatt litt innkjøringstrøbbel. Jeg syns det er mye mer oppsiktsvekkende at XC90, Fiesta, Focus etc. ligger på de nederste fem plassene. Jaguar-venterne kan vel også notere seg at F-pace ligger dårlig til.

Har skrevet det før her inne, men samboeren har hatt Kia og opplevd både delepriser og leveringstid på deler fra Sør-korea, og vet ikke om jeg vil si det er noe bedre enn Tesla. Når man skulle røre bilen knakk alt man prøvde å skru på. Jeg TROR Kia har blitt bedre siden den Sportagen der, men er på ingen måte overbevist. Det var en her inne (på Soul-forumet) som knuste skjermen innvendig i sin Soul med et par alpinski på lille julaften, og fikk pris på 74 000,- for bytte av denne. Tesla sin, som er i en helt annen liga, skal i følge Tesla-forsikringen ligge på 50 000,-.

For ordens skyld så har jeg X og har reservasjon på både Niro og Model 3. Skal bare ha en av de to jeg har reservasjon på, og vet ikke hvilken...

Gnilre

Det står i greencarreports at "Niro EV Concept on display at the Consumer Electronics Show uses an entirely new 64-kilowatt-hour battery pack—and would be rated at 238 miles of range" og motoren er 150kW. Det er eksakt det samme som Bolt/Ampera-e. Vi kan jo håpe på at det er et lettere og mer effektivt batteri, og uttalelsen fra Kia tyder kanskje på det.

Litt mer om saken og bilder her:
https://www.greencarreports.com/news/1114635_kia-niro-ev-concept-at-ces-238-miles-of-range-from-64-kwh-battery#image=100638809
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA