Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kia Niro EV

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), torsdag 12. oktober 2017, klokken 21:35

« forrige - neste »

Ecotrip

Da er jeg også i køen; 27x.

Får den hengerfeste er den fort meget aktuell.

Morten Christiansen

270. Det går unna.

Hvor mange biler er antatt levert i desember? Regner med at ikke alle 270 ender opp med å kjøpe, så dersom det er 250 biler + som kan leveres på en måned så er det greit.

svingen

#77
Siden den niro plugin har mulighet til hengefeste (1300 kg)og elbilen har samme "ramme" vile det vært rart om det ikke kom 3 part får og få sykkelfeste men spørs om du får campingvogn på den.
Litt info her,håper dem gjøre samme på elbilen så jeg få sykkelstativ på :)
http://www.kianiroforum.com/forum/202-towing/2698-towing-capacity.html#/topics/2698
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Limodriver

Jeg ble fortalt av min selger at det var lovet 300 Niro elektrisk til Norge i 2018. Noe etter dette var de usikre på. Han sa også at Kia er strenge på at Norge kun får tildelt elektriske biler i forhold til hvor mange drivstoffbiler de selger. Han antydet derfor at det trolig kom til å bli et samarbeid med Tyskland slik det har vært på Soul med import av biler som har vært registrert 1 dag i Tyskland. Med kønummer 1X håper jeg å få bil i 2018.

Morten Christiansen

Sitat fra: Limodriver på torsdag 28. desember 2017, klokken 17:18
Jeg ble fortalt av min selger at det var lovet 300 Niro elektrisk til Norge i 2018. Noe etter dette var de usikre på. Han sa også at Kia er strenge på at Norge kun får tildelt elektriske biler i forhold til hvor mange drivstoffbiler de selger. Han antydet derfor at det trolig kom til å bli et samarbeid med Tyskland slik det har vært på Soul med import av biler som har vært registrert 1 dag i Tyskland. Med kønummer 1X håper jeg å få bil i 2018.

Med 300 så er jeg innafor med plass 270, men det blir et usikkerhetsmoment dersom man ikke selger nok Kira Niro bensin/hybrid? Alternativt så blir kanskje tysklandimport dyrere?

Får vel mer informasjon rundt mai/juni.

Så at det kom til å være lav produksjon av Niro EV totalt sett, langt færre enn leaf og golf. Mellom 11 og 16 000 en plass.

Trond.m

#80
Nå som mva fritaket er sikret også i 2019, så er det vel uvesentlig for de fleste om man får en bil i desember 2018 eller januar / februar 2019. Men når det blir bedre kjent at Niro EV kan reserveres, så vil nok mange hoppe over fra Kona køen. Med reservasjonsnummer langt bak i Kona køen er jo en tidlig reservasjon av Niro et bedre alternativ. Liker godt Kia Soul, og Niro med lang rkkevidde og 7 års garanti virker mer attraktivt enn Hyundai.

Elling Berg

Hei. Er det bestemt at det blir avgiftsfritak for 2019? Blir ikke det avgjort i statsbudsjettet om et knapt år? Det er jo et aksept for at man kan ha avgiftsfritak i tre år til, men det er jo noe annet. Det holdt jo på å ryke i år?

Når det er sagt tror jeg at evt innføring av avgift vil ramme dyrere biler i første omgang.

Mvh

Elling

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Limodriver på torsdag 28. desember 2017, klokken 17:18
Jeg ble fortalt av min selger at det var lovet 300 Niro elektrisk til Norge i 2018. Noe etter dette var de usikre på. Han sa også at Kia er strenge på at Norge kun får tildelt elektriske biler i forhold til hvor mange drivstoffbiler de selger. Han antydet derfor at det trolig kom til å bli et samarbeid med Tyskland slik det har vært på Soul med import av biler som har vært registrert 1 dag i Tyskland. Med kønummer 1X håper jeg å få bil i 2018.

Hvis det stemmer at Kia Europa/sentralt krever at man kun får selge elbiler som en brøk av antall fossilbiler som blir solgt så er dette sterkt beklagelig, meget bakstreversk og en bevisst politikk for å hindre "for stor" utbredelse av elbiler på bekostning av fossilbiler.
Håper inderlig dette ikke er korrekt.

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil


Eier: Enyaq 85X
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

svingen

@finnøy kjenner ikke til inntjening på niro men kan jo være som ampera som opel gikk i - på og ikke var lønsom? Håper da virkelig det er liv laga får niro el og att dem ikke taper på den,men vil tro dem tjener mere på bensin.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Trond.m

Sitat fra: Elling Berg på fredag 29. desember 2017, klokken 22:03
Hei. Er det bestemt at det blir avgiftsfritak for 2019? Blir ikke det avgjort i statsbudsjettet om et knapt år? Det er jo et aksept for at man kan ha avgiftsfritak i tre år til, men det er jo noe annet. Det holdt jo på å ryke i år?
Helt sikker kan man vel ikke være, når det er politikere involvert. Men nå som ESA også har gitt godkjenning så skal det vel mye til at det endres allerde om et år.
https://www.tu.no/artikler/elbilfritaket-fortsetter-til-2020/358957

Gnilre

Det blir med 99% sikkerhet avgiftsfritak frem til og med 2020. Da passer det bra å kjøpe en Niro om ett års tid, forhåpentligvis til ikke så mye over 300.000 og spare til en BMW IX3 (elbilutgaven ax X3) eller en Audi etron Quattro som jeg håper kan stå i garasjen min jula 2020  :)
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

trykkertor

Sitat fra: Gnilre på lørdag 30. desember 2017, klokken 14:46
Det blir med 99% sikkerhet avgiftsfritak frem til og med 2020.
Tja.....jeg stoler ikke et fnugg på politikere.
Vi hadde "Teslaavgiften" som et spøkelse nå i høst.
Vil tro vi skal innom flere slike spøkelser fremover, og noen av dem blir kanskje reelle også.

Elling Berg

Norge har lov til å kjøre avgiftsfritt i 3 år til. Det betyr ikke at man ønsker å gjøre det. Politikerne har ikke lovet tre år med avgiftsfritak, så løftebrudd blir det ikke. På et eller annet tidspunkt må man innføre avgifter, eller øke skatter på annet vis. Det begynner å koste mye med fritak, så mange biler som kommer fremover nå. Det er naturlig og i tråd med de diskusjoner som har vært.

Elling

tugit

Sitat fra: TM på lørdag 30. desember 2017, klokken 08:05
Sitat fra: Elling Berg på fredag 29. desember 2017, klokken 22:03
Hei. Er det bestemt at det blir avgiftsfritak for 2019? Blir ikke det avgjort i statsbudsjettet om et knapt år? Det er jo et aksept for at man kan ha avgiftsfritak i tre år til, men det er jo noe annet. Det holdt jo på å ryke i år?
Helt sikker kan man vel ikke være, når det er politikere involvert. Men nå som ESA også har gitt godkjenning så skal det vel mye til at det endres allerde om et år.
https://www.tu.no/artikler/elbilfritaket-fortsetter-til-2020/358957

https://www.motor.no/artikler/-enighet-pa-stortinget-om-avgift-pa-elbiler/

Kortvarig glede at Norge fikk tillatelse til avgiftsfritak til 2020.

12,5% moms på elbiler i 2019 da kanskje....?

Counterpointer

Sitat fra: kjelle på fredag 05. januar 2018, klokken 14:45
Sitat fra: TM på lørdag 30. desember 2017, klokken 08:05
Sitat fra: Elling Berg på fredag 29. desember 2017, klokken 22:03
Hei. Er det bestemt at det blir avgiftsfritak for 2019? Blir ikke det avgjort i statsbudsjettet om et knapt år? Det er jo et aksept for at man kan ha avgiftsfritak i tre år til, men det er jo noe annet. Det holdt jo på å ryke i år?
Helt sikker kan man vel ikke være, når det er politikere involvert. Men nå som ESA også har gitt godkjenning så skal det vel mye til at det endres allerde om et år.
https://www.tu.no/artikler/elbilfritaket-fortsetter-til-2020/358957

https://www.motor.no/artikler/-enighet-pa-stortinget-om-avgift-pa-elbiler/

Kortvarig glede at Norge fikk tillatelse til avgiftsfritak til 2020.

12,5% moms på elbiler i 2019 da kanskje....?
Men differansen til fossiler blir større på grunn av CO2 avgiftskomponenten pga WLTP fra 01.01-2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA