Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kia Niro EV

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), torsdag 12. oktober 2017, klokken 21:35

« forrige - neste »

trykkertor

Kan det være de kjører det i etapper etter når en registrerte seg hos butikk?
Jeg meldte meg på interesseliste for over 1 år siden, og fikk eposten 22. desember 13:30.
Så selvsagt ikke eposten før langt ut på ettermiddagen, så rykket nok en god del plasser bak i køen på grunn av å reagere for sent.

Vi kan jo lage litt statistikk.
a) Registrerte meg på interesseliste i butikk høsten 2016
b) Fikk epost med lenke for å legge inn depositum 22.12.17 13:32
c) La inn depositum 22.12.17 16:32 og fikk kønummer 77.

la7rpa

Sitat fra: trykkertor på lørdag 23. desember 2017, klokken 13:05
Jeg meldte meg på interesseliste for over 1 år siden, og fikk eposten 22. desember 13:30.
Så selvsagt ikke eposten før langt ut på ettermiddagen, så rykket nok en god del plasser bak i køen på grunn av å reagere for sent.

Vi kan jo lage litt statistikk.
a) Registrerte meg på interesseliste i butikk høsten 2016
b) Fikk epost med lenke for å legge inn depositum 22.12.17 13:32
c) La inn depositum 22.12.17 16:32 og fikk kønummer 77.

Jeg følger på statistikken
a) Registrerte meg i starten av desember 2017
b) Fikk epost 22.12.17 klokken 12:41
c) La inn depositum 22.12.17 klokken 14:41 og fikk kønummer 57

Counterpointer

a)sto ikke på liste

b) sendte epost til min selger i går 22.12 og så svaret i dag kl 1310

c) kønummer 125

Gnilre

Sitat fra: trykkertor på lørdag 23. desember 2017, klokken 13:05
Teorien din stemmer ikke helt. Jeg satt meg på liste to steder, med erfaring fra Opel Ampera-e bestillingen hvor jeg gjorde det samme, er det kun halvparten av selgerne som følger opp slike lister. Samme med Kia. Han jeg satt meg på liste hos sist (desember 2017) har jeg fått epost fra først, og dermed har jeg reservasjonsnummer blant de 50 første ser det ut til. Fikk epost og reserverte ca kl.13 i går. Beklager at jeg ikke er mer eksakt når det gjelder reservasjonsnummer osv, men jeg har ikke lyst til å være mer presis.

Og så håper jeg at det ikke blir et hylekor om at Kia ikke har orden på reservasjonene, og at dette er urettferdig. Har vært mye av det på Opel Ampera-e forumet på facebook. Av det jeg så hadde Opel noenlunde styring, men at det var tilfeldigheter i ankomsthavn m.m. som gjorde at noen med senere reservasjonsnummer fikk bilen tidligere. Virker som om Kia sentralt har enda bedre styring med Niro-reservasjonene, men at selgerne ikke har videresendt eposten med en gang de fikk den i går. Om noen av dere som har høyere reservasjonsnummer enn meg og får bilen i desember 2018, mens jeg må vente til januar 2019 skal jeg ikke klage  :)
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Ecotrip

Har meldt interesse for 5 mnd siden og enda ikke hørt om noen kø.

Kårepåsporet

Har registrert meg og har 100+, om en har nummer 10 eller 150 tror jeg ikke betyr mye, blir nok større utslag når det kommer til fargevalg, utstyr, hvis feks hengerfeste blir tilvalg osv.

Det er bare å vente i spenning på hva Kia kommer med, håper på front ala Soul med ladeluke foran. Og ikke minst hengerfeste. Niro kommer til å selge i bøtter og spann hvis 60 kWt og hengerfeste blir priset riktig.
Da skal vi som har reservasjonsnummer +-100 prise oss lykkelige for at vi var framsynte.

Gnilre

Sitat fra: Kårepåsporet på lørdag 23. desember 2017, klokken 17:43
Det er bare å vente i spenning på hva Kia kommer med, håper på front ala Soul med ladeluke foran.
Niro plug in hybrid har ladeluke på venstre side av bilen : https://www.kia.com/content/dam/kwcms/kme/no/nn/assets/contents/utility/brochure/17-11-24/Kia-Norge-Niro-Plug-in-Hybrid-brosjyre-november17-web.pdf

På den annen side ser jeg ikke tegn til ladeluke på venstre side av Niro ELectric her, snarere er det noe på venstre side i fronten:
https://www.topspeed.com/cars/kia/2019-kia-niro-ev-ar178225.html

Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

geear

Gjetter på at forhandlerne har hatt litt forskjellig utsendelse til sine respektive lister. Kan være så enkelt som når de har fått prosessert mail fra Kia sentralt..

Jeg fikk mail fra min selger i dag. Reserverte nå, nr 139. You snooze you lose. :( mest sannsynlig blir det Model 3, men vi får se. :)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Prøvde å melde interesse til Kia sentralt tidlig september men fikk da var det et svar om at de ikke kjente til Niro Electric.

a) Registrerte meg på interesseliste i butikk 12.oktober
b) Fikk telefon + post med lenke for å legge inn depositum 23.12.17 fra både Kia Sørvest og BOS Sandnes med halvtimes mellomrom.
c) La inn depositum 23.12.17 straks etter epost og fikk kønummer litt før Knut Aulie

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil

Eier: Enyaq 85X
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

borge

A) var hos forhandler idag 23/12 for å se på niro hybrid
B)selger snakket om elektro utgave og jeg kunne få god plass i køen hvis jeg reserverte
C) jeg sa ja og fikk nr 36 i køen,var mange som var interessert vistnok

Counterpointer

Sitat fra: borge på søndag 24. desember 2017, klokken 00:36
B)selger snakket om elektro utgave og jeg kunne få god plass i køen hvis jeg reserverte
Høres veldig rart ut! Fikk du epost fra Bos med nr 36 eller er du nr 36 hos din forhandler?

Rolf Gjerdsjø

Må man til en forhandler for å sette seg i køen? Prøvde å finne noe på Kias norske hjemmesider, men fant ingenting der - i motsetning til hva jeg fant hos Hyundai ang. Kona.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

la7rpa

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på søndag 24. desember 2017, klokken 12:13
Må man til en forhandler for å sette seg i køen? Prøvde å finne noe på Kias norske hjemmesider, men fant ingenting der - i motsetning til hva jeg fant hos Hyundai ang. Kona.

Det vil komme på Kia sine sider etterhvert. Men de som har meldt sin interesse hos forhandler fikk ett fortrinn medå kunne sette seg på den offisielle listen først.

DCool

Sitat fra: knut.aulie på søndag 24. desember 2017, klokken 01:09
Sitat fra: borge på søndag 24. desember 2017, klokken 00:36
Høres veldig rart ut! Fikk du epost fra Bos med nr 36 eller er du nr 36 hos din forhandler?

Ja, å bli nr 36 i køen ved å melde interesse 23.12 kan jeg ikke forstå hvordan skal være mulig når det vel var minst 100 som reserverte og betalte depositum 22.12. Og kan ikke helt forstå hvordan man da kan bli 36 neste dag, når det med stor sannsynlighet var en som fikk utdelt nr 36 22.12. Da måtte evt lokal forhandler ha reservert x antall biler selv med kønummer tidlig, og deretter tildelt dem til interesserte personer jo i etterkant. Men det er vel neppe en praksis BOS/Kia er glade for hvis kun en/noen forhandlere gjør slikt...
The Car of Tomorrow: An Assessment of Alternative Fuel Vehicle Technology and the use of Policy Instruments to Facilitate the Implementation

Kårepåsporet

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på søndag 24. desember 2017, klokken 12:13

En må ikke til forhandler. Per nå er dette for de som har reservert seg hos «sin» forhandler, forhandleren sender ut e-post med påloggingsinformasjonen og en registrerer seg og betaler kr 7777.
Etterpå får en bekreftelse både på nettside og e-post med reservasjonsnummer. Synes det høres rart ut at en får reservasjonsnummer 36 23/12 mår flere her reserverte seg dagen før og fikk reservasjonsnummer 6x.

Men det lar jeg meg ikke irritere over, er fornøyd med å være i køen, så får vi se hva som dukker opp med realistisk leveringstid i mellomtiden. Skal ikke se bort fra at feks VW kommer med en interessant bil, eller Skoda som enda ikke har fått sin elbil.
En ting er sikkert, fremtiden er full av spenning :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA