Leveringstidspunkt TMX

Startet av arve, tor 12. okt 2017, kl. 19:41

« forrige - neste »

Larsebass

Tesla X75D.

o.b.lix

Sitat fra: Larsebass på tor 02. nov 2017, kl. 09:57
Og nå skal produksjon av Model X og S reduseres for å prioritere Model 3...
Og du har shortet aksjer i Tesla?

Det de sier er at de forventer lavere salg i Q4 av S/X og vil å såfall bruke ledige ressurser på model 3...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

es

Sitat fra: Obba på tir 31. okt 2017, kl. 19:17
Min 75D ble bekreftet 7/10.
Står fortsatt ingenting om "beregnet leveringstid" på Tesla konto hos meg.
Status har vært "Bestillingen din av Tesla-en er bekreftet og planlagt for produksjon ved fabrikken vår" siden den ble bekreftet.

Hvis bilen virkelig var planlagt for produksjon burde de vel kunne angitt leveringstid...

Jeg bekreftet også min 75D (5 seter, rød, EAP) 7/10 lik deg, og har samme status. Men hos meg står det: Beregnet leveringstid: February, 2018 - Early mars 2018 :-(
Tesla Model S 85 2014 - bestilt Model Y LR

Larsebass

Sitat fra: o.b.lix på tor 02. nov 2017, kl. 10:08
Sitat fra: Larsebass på tor 02. nov 2017, kl. 09:57
Og nå skal produksjon av Model X og S reduseres for å prioritere Model 3...
Og du har shortet aksjer i Tesla?

Det de sier er at de forventer lavere salg i Q4 av S/X og vil å såfall bruke ledige ressurser på model 3...

Jeg har faktisk både bil i bestilling og noen aksjer i Tesla, så nei, jeg ønsker både Tesla og min bestilling alt godt. :)
Tesla X75D.

Obba

Sitat fra: es på tor 02. nov 2017, kl. 10:11
Status har vært "Bestillingen din av Tesla-en er bekreftet og planlagt for produksjon ved fabrikken vår" siden den ble bekreftet.

Hvis bilen virkelig var planlagt for produksjon burde de vel kunne angitt leveringstid...

Jeg bekreftet også min 75D (5 seter, rød, EAP) 7/10 lik deg, og har samme status. Men hos meg står det: Beregnet leveringstid: February, 2018 - Early mars 2018 :-(
Nå i formiddag fikk jeg omsider beregnet leveringstid: February, 2018 - Early mars 2018.
Ikke helt det jeg håpet på :(
Tvilsomt om det blir Tesla på meg hvis avgiften blir innført!

es

Sitat fra: Obba på tor 02. nov 2017, kl. 13:11
Nå i formiddag fikk jeg omsider beregnet leveringstid: February, 2018 - Early mars 2018.
Samme her ... :-( . Har nok å bruke penger på og brukt fossil-bil er best økonomisk for oss.
Tesla Model S 85 2014 - bestilt Model Y LR

Vhagar

Da var mytesla oppdatert for min del, til det positive må jeg si om det viser seg å stemme. Bestilling ble lagt inn i slutten av august med låsing første uken av september. Det har hele tiden stått desember/tidlig januar på mytesla.

Men i dag ser jeg at status er endret fra å være i produksjon til: "Din Tesla har blitt bygget og er i transitt fra Fremont-fabrikken vår til havnen i USA." Og leveringsdato er endret til sen november - desember.

Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Sidewinder

Merkelig at de reduserer produksjonen av S og X for å få fortgang i produksjonen av 3. Det er vel S/X de tjener mest på ?

geear

Sitat fra: Vhagar på tor 02. nov 2017, kl. 13:51
Da var mytesla oppdatert for min del, til det positive må jeg si om det viser seg å stemme. Bestilling ble lagt inn i slutten av august med låsing første uken av september. Det har hele tiden stått desember/tidlig januar på mytesla.

Men i dag ser jeg at status er endret fra å være i produksjon til: "Din Tesla har blitt bygget og er i transitt fra Fremont-fabrikken vår til havnen i USA." Og leveringsdato er endret til sen november - desember.
Gitt at statusen på bilen din er riktig, og den faktisk rekker første båt fra Baltimore til Europa 8. november, så er den i Zeebrugge 20. november, så går det 3-10 dager før den er på båt til Drammen, noe som også tar noen dager, så i beste fall er den i Drammen 26. november, men heller ikke usannsynlig en av de første dagene i desember, så er det minst en uke, kanskje to uker, med fortolling og utlevering. Altså i beste fall første halvdel av desember, men normalt skal det godt gjøres at du klarer fra båtankomst Zeebrugge til Drammen på fem dager, så det er vel mer sannsynlig med 10-15. desember. Dette blir nok også en svært travel periode for Tesla slik at det også tar tid med klargjøring og fortolling. Så hvordan de i det hele tatt kan finne på å legge inn november overhodet nå forstår jeg ikke.

Det skal også nevnes at fra min bil hadde statusen du har nå, så var den fortsatt på vei til Baltimore 2-3 uker senere, og rakk altså ikke båten som gikk 22. oktober. Hvis det går like mye tid på din så rekker den ikke båt 8. november. Jeg vet ikke hva neste båt er etter det, men da er jeg redd desember er vanskelig.

For egen del så krysser jeg fingrene for at min får bli med 8. november, som altså er mer enn en måned etter den var ferdig produsert og på vei til Baltimore, og  antar da at jeg får bil rundt 15. desember.

ØHN

Sitat fra: Obba på tor 02. nov 2017, kl. 13:11
Sitat fra: es på tor 02. nov 2017, kl. 10:11

Jeg har 100D i bestilling fra 5.10, som ble låst uken etter. Min er i produksjon nå, og det står levering sen desember/januar 2018 på min.

Når jeg leser hvor lang tid det tar å frakte, fortolle etc, tviler jeg på at jeg får bilen før nyttår. Blir det avgift, betaler jeg heller avgift enn å tape 30.000,- og sitte igjen med ingenting

På grunn av Tesla-lånet er det en gunstig deal uansett, sammenlignet med tilsvarende fossilbiler. ;)
Tesla Model X 100D i bestilling

Sidewinder

En selger sa at det eneste som var viktig var at bilen var i Norge 31.12
Utlevering var ikke viktig ifm avgiften... men har mistet litt tiltro til selgerne da mange opererer med veldig forskjellig informasjon

Ny bil på vei

Har forstått det slik at avgiften kommer ved førstegangsregistrering, så kjøretøyet må nok vere registrert innen 31.12. Om en skal slippe vektavgiften om den innføres. Overlevering av kjøretøy til kunde skjer naturlig nok på et senere tidspunkt.
Model x 75D bekreftet 29.09. håper den kommer i år

geear

Stemmer det. MVA fastsettes ved fortolling og betales da (eller innen tre dager etter, iallfall sist jeg tok inn bil), mens registreringsavgifter betales ved registrering. I dette tilfellet er det registreringsavgift, så jeg kan ikke forstå annet enn at bilen må registreres før nyåret om en skal unngå eventuell avgift. Og det får du ikke gjort uten at bilen er i landet.

Obba

Sitat fra: ØHN på tor 02. nov 2017, kl. 14:59
Jeg har 100D i bestilling fra 5.10, som ble låst uken etter. Min er i produksjon nå, og det står levering sen desember/januar 2018 på min.

Når jeg leser hvor lang tid det tar å frakte, fortolle etc, tviler jeg på at jeg får bilen før nyttår. Blir det avgift, betaler jeg heller avgift enn å tape 30.000,- og sitte igjen med ingenting

På grunn av Tesla-lånet er det en gunstig deal uansett, sammenlignet med tilsvarende fossilbiler. ;)
Jeg er ikke overbevist om at det er en bra deal. Model X er en kul bil, men med avgift havner min x75 godt over 800K og for den prisen får du ganske mye fossilbil. Vi er tidlig i utviklingen og mye vil skje fremover så det er vanskelig å hvor god eller dårlig deal dette er.

Veldig surt å miste 30.000, men dersom det blir avgift vil jeg bruke det og den lange forsinkelsen for å prøve å få tilbake noe (stod desember levering da jeg bestilte). De kan ikke påstå at de har hatt utgifter på min bil når de brukte en måned på å komme opp med "Beregnet leveringstid". Produksjonen vil sannsynligvis ikke skje før langt inn på nyåret.

Jeg kommer uansett til å kjøre diesel med bedre samvittighet dersom myndighetene innfører avgift på alternativet :)

Quiste1

Hmmm....

Mener alle at vi bare skal godta at tesla estimerer desemberlevering tar i mot forskudd og samtidig vet at leveringstid ikke er riktig.

Skjønner at ting som er utenfor teslas kontroll kan påvirke levering. Men de selger jo stadig med januarlevering, selv om mange som bestilte med desember levering nå får beskjed om februar mars.

Om tesla vet ved avtaleinngåelsen at leveringstidspunktet ikke kan holdes, er dette ikke greit. Og om de visste på forhånd at leveringen ikke kan skje før februar, mener jeg at de kan holdes ansvarlig for evt. merkostnader som jeg får pga forsinkelsen (avgiften).

Blir uansett spennende å se hvordan dette løser seg fremover....
Tesla Y LR bestilt jan 2023, levering feb/mars
Fisker Ocean bestilt jan 2022, levering Q1
EQC Levert sept 2020
Tesla X 75D 7 seter, AP3 solgt
Tesla Y Preformance reservert mars 2020
Tesla 3 i kansellert
Leaf 2013
Leaf 2011 solgt

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA