Tesla-avgift fra 2018

Startet av Tuten, ons 11. okt 2017, kl. 19:45

« forrige - neste »

HolyDiver

Personlig tror jeg dessverre avgiften blir innført. Parodien her er at elbilinsentivene i sin tid ble innført for å gjøre elbiler konkurransedyktige mot bensin/diesel. For småbiler vi har idag (Leaf, Zoe, i3, eGolf) så konkurrerer de idag glatt ut tilsvarende fossilalternativ, selv om elbilene hadde hatt tilsvarende avgifter. Grunnen til det er fordi pris/km er så utrolig mye lavere for elbil enn fossil.

For Model X derimot finnes det 0 - null - alternativ hvis du trenger flere enn 5 seter og/eller tilhengerfeste. Og dette alternativet blir altså avgiftsbelagt. Jeg skjønner dette er et ilandsproblem, men ærlig talt - dette bryter med hele insentivordningen som er grunnen til at vi har lyktes med omleggingen.

ChrML

Problemet er at det sender signaler til bransjen om at store elbiler med lang rekkevidde ikke er ønsket av staten. Da tar det mye lengre tid, for de som har økonomien i grenseland og har strukket seg til å kjøpe en Model X kjøper en diesel SUV istedet. Kundegruppen som har bestilt en Model X kjøper ikke en i3 eller Ampera istedet, det oppfyller ikke behovet for rekkevidde, størrelse og hengerfeste.

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Initium

Dette kommer aldri til å bli innført.

Alle som har et SNEV av forhandlingserfaring, vet at det viktigste i en ENHVER forhandling, er å ha noe å gi. Å varsle en elbilavgift, man uansett ikke har tenkt innføre, har gitt en masse rabalder, ikke minst her på siden. Så kan man komme som en " reddende engel " å si på dagsnytt at " jo, vi har jobbet beinhard for at denne avgiften ikke skal bli en realitet." Gjerne sagt av en representant fra et politisk mikroparti, med ansiktet konsentrert i alvorlig tyngede folder. ;D

Samtidig glipper det for alle, både politiske motparter og publikum forøvrig at man fikk vedtatt økt egenandel for kronisk syke, mer formueskatt, økt NRK lisens, økt alkoholskatt, bæreposeavgift, økt toppskatt samt et par andre nye skatter og avgifter ingen hadde FÅTT MED SEG engang skulle innføres.

Men akkurat TESLA-skatten, DEN klarte man å styre unna.... ;D

Amoss

Sitat fra: Initium på fre 03. nov 2017, kl. 07:29
Dette kommer aldri til å bli innført.

Alle som har et SNEV av forhandlingserfaring, vet at det viktigste i en ENHVER forhandling, er å ha noe å gi. Å varsle en elbilavgift, man uansett ikke har tenkt innføre, har gitt en masse rabalder, ikke minst her på siden. Så kan man komme som en " reddende engel " å si på dagsnytt at " jo, vi har jobbet beinhard for at denne avgiften ikke skal bli en realitet." Gjerne sagt av en representant fra et politisk mikroparti, med ansiktet konsentrert i alvorlig tyngede folder. ;D

Strengt talt på lang vei enig med deg her. Problemet er bare at de også har lagt inn en opplagt "felle" med dette forhandlingskortet.

Vinklingen de har på denne er at den kun skal ramme "rike" kjøpere av dyre "luksusbiler". At det ikke nødvendigvis stemmer vet vi her, men "den gemene hop" har ikke nødvendigvis fått med seg dette. Det kan derfor være en drøy kostnad for ett lite parti å gå i bresjen for å forhandle bort denne. Det vil ikke signalisere at de er ett miljøparti, men ett parti som forsvarer "subsidiering av rikinger". Så her har tydeligvis tanken vært at joda, dette kan de gi etter på - men da samtidig marginalisere det/de partiet/ene som "redder" denne enda mer.

Derfor liker jeg KrF's tilnærming her, da de har sett og så langt tilsynelatende unngått fellen - og derved kanskje lagt inn en felle for FrP: De aksepterer denne skatten, men krever at da må jo nødvendigvis fossilbilene (i samme klasse) få minst en like stor avgiftsøkning for å gjøre opp for tapet av konkurranseevne for elbilene. Noe som jo er helt uspiselig for FrP. Som da altså må forsvare å ikke øke avgifter for "rikingers" kjøp av forurensende "luksus" fossilbiler :p

Resultatet vil da sannsynligvis bli at *FrP* dropper tanken om denne Tesla skatten - og derved "redder rikingers kjøp av subsidierte luksus-elbiler" - for å slippe å svelge kamelene som følger med å øke avgift på sine foretrukne fossiler...
Model S 85D

geear

Jeg liker ikke den økte firmabilbeskatningen, for jeg oppfatter den som mer urimelig enn "Teslaskatten", og er redd for at det kan ende med at firmabilbeskatningen beholdes som den er i bytte mot et eller annet, mens Teslaskatten blir innført.

spirrevipp

Vi får nå se hvor det ender, men ikke helt utenkelig at "Teslaskatten" blir stående - vil virkelig KrF eller SV svi av kruttet på den kampen fremfor andre kjernesaker? Når det kommer til stykket så tror jeg de vil ha noe de kan presentere som rene seire fremfor bare å avverge en endring som rammer en liten andel potensielle el-bil kjøpere.

Greit nok at ikke alle Tesla-eiere er "rikinger", men har man råd til en ny Tesla er man neppe fattig...
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Larsebass

Jeg håper det er makt i de foldede hender.  :angel:
Tesla X75D.

Amoss

Sitat fra: spirrevipp på fre 03. nov 2017, kl. 17:54
... - vil virkelig KrF eller SV svi av kruttet på den kampen fremfor andre kjernesaker?

Nei, det er nettopp dette jeg var inne på over, og derfor liker KrF sin vinkling: saken står altså ikke lengre om å "svi av kruttet" for å bekjempe "Tesla skatten", men å heller bruke det til å øke fossilbil beskattingen tilsvarende - eller mer - for å holde balansen mellom elbil og fossiler Og her tror jeg nok det blir enklere for FrP å svelge den kamelen at de trekker forslaget fremfor å bli med på *den* kampen...
Model S 85D

k1

mrdain

Sitat fra: k1 på søn 12. nov 2017, kl. 22:14
Da melder Aftenposten om at AP ikke støtter Tesla-avgiften:
https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/oJoLR/Ap-sier-nei-til-Tesla-avgift
Har i grunn ingenting å si, med mindre H/FrP/V/KrF ikke blir enige om noe som helst og AP kommer til makten. Håpet er fortsatt at V nekter innføring av avgiften.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

sfinxern

Jepp, de er i en desperat situasjon etter å få opp igjen velgermassen sin, så de si nei til dette for å stå imot regjeringens forslag.

Dette er godt nytt for elbilpolitikken, og ikke minst Tesla-kjøpere. Så får vi se da hva regjeringen gjør. Skal f.eks FRP gjøre dette til en kjernesak for å være "for folk flest"? Folk flest som hater elbiler og ikke minst Tesla-eiere som "snylter" på arbeiderklassen som "ikke har råd til elbil".

Kan fortsatt vippe begge veier dette, men det er et godt utgangspunkt for videre forhandlinger!
2019 Tesla Model X 100D
X - 2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
X - 2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Amoss

Sitat fra: mrdain på søn 12. nov 2017, kl. 22:25
Håpet er fortsatt at V nekter innføring av avgiften.

Ikke glem at selv om KrF har sagt "Ok" til "Tesla avgiften" så har de satt betingelser til dette som de vet FrP aldri vil akseptere :p

Så langt ser det altså ut til at alle partiene på stortinget - bortsett fra de to i regjeringen + SP - har sagt nei - eller satt umulige krav for ett "ja". SP tenker så vidt jeg har forstått fortsatt. Jeg er fortsatt ikke bekymret for at de vil klare å få igjennom dette.
Model S 85D

Jeronan

I think there should be more worry about the ESA and their pressure on Norway to cease MVA-free selling of Electric Cars.

It's pretty obvious ESA is corrupt to the bone, with the oil industry pulling the strings behind the curtain. So I have a feeling the letter the Norwegian government is sending to the ESA is just going to fall on deaf ears and is immediately sent to the trash bin.

This is going to be disastrous for Electric car adaptation in general, but this is going to hurt Tesla badly as well, since Norway is currently Tesla's second largest market.
So with a sudden 25% price hike overnight, sales will go into a free fall. So instead of seeing record months with 2000 cars delivered this year, Tesla will be lucky to sell 200 a month when MVA is suddenly introduced right now.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Amoss

Sitat fra: Jeronan på tir 14. nov 2017, kl. 13:01
I think there should be more worry about the ESA and their pressure on Norway to cease MVA-free selling of Electric Cars.

I alle fall ikke enda. Var ikke noe snakk om at man måtte droppe dette med en gang, men over 1-3 år om jeg ikke husker feil? 3 år er helt på linje med planene slik de er i dag - 2020. Og de snakket vel heller ikke om å *droppe* hele incentivet plutselig? Antar det fortsatt er rom for en utfasingsperiode fra 2020 og noen år fremover. Men jo, dette initiativet fra ESA *kan* føre til at man må starte utfasingen alt i 2019, og selv hadde jeg godt sett for meg at det kunne vart enda litt til, men realistisk må man si at når man kommer til 2020 så er dette incentivet modent for fall - med eller uten ESA :(

Husk også at elbil-incentivet ikke *bare* består av MVA satsen på 0%, men også fritak for registreringsavgift/engangsavgift (så fremt de rette partiene vinner årets budsjett krangling :p ), og selv med både full MVA og engangsavgift slipper elbiler CO2/NoX komponentene og vil fortsatt være "avgifts-vinnere" vs. fossilbiler.

Sitat fra: Jeronan på tir 14. nov 2017, kl. 13:01
This is going to be disastrous for Electric car adaptation in general, but this is going to hurt Tesla badly as well, since Norway is currently Tesla's second largest market.

Nja, vi var nå dette tidligere, men nå har vel i det minste Kina passert oss? Forventer også vekst i en rekke andre markeder relativt til oss i årene fremover, både basert på større gjennomslag for elbiler generelt, og at Model 3 også vil selge bedre i en rekke markeder enn Tesla har opplevd så langt. Så ja, Norge HAR vært viktige for Tesla - og til dels *er* det enda, men dette vil gradvis reduseres de kommende årene.

Det vi fortsatt kan være viktige som er som "utstillingsvindu" som viser at det er mulig med ett høyt ebil-salg i forhold til folketallet. Det hadde vært synd om dette skulle bli ødelagt, men om man timer innføringen av avgiftene rett, og med en god overgangsordning, så ser jeg ikke helt bort i fra at det fortsatt kan vare. Spesielt med tanke på de nye bompengesatsene som kommer for fossilene nå :p  Så selv om det blir mindre gulrot for å gå over, så kommer nok pisken til å bli bare enda tydeligere etterhvert.
Model S 85D

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA