Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Aksjon for rustfrie bremser

Startet av Walker, tirsdag 03. oktober 2017, klokken 14:02

« forrige - neste »

leafnor

Det kan ikke nevnes for ofte.
En effektiv måte å forebygge korrosjon på bremser, EL-bil eller ei, er å ty til sinkspray.
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=25228.msg427850#msg427850

Har brukt det i mange 10-år, og rustne bremser har aldri vært grunnen for å bytte skiver for min del.
Eneste som koster er disiplin til å gjøre en påføring hver vår og høst ved dekkbytte.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

ok67

Ikkje utenkele at varmeldningsevna til støpejern kontra rustfritt er medverkande til kva material som blir brukt i bremseskiver https://snl.no/varmeledning
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Dampmaskin

Nå har jeg hatt bilen på sin første EU-kontroll, og vært nødt til å bla opp nærmere 10 lakser for nye skiver på alle hjul. Jeg spurte verksmesteren om de brukte originale VW-skiver. Til min store lettelse sa han nei.

Så nå har jeg uoriginale skiver som visstnok har ett eller annet belegg som skal hjelpe litt mot rusten. Så får vi se.

turfsurf

Sitat fra: OlafGTE på tirsdag 27. august 2019, klokken 11:25
Så nå har jeg uoriginale skiver som visstnok har ett eller annet belegg som skal hjelpe litt mot rusten. Så får vi se.
Belegg på skiver  ::)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Dampmaskin

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 27. august 2019, klokken 12:47Belegg på skiver  ::)
Ja ikke spør meg. Kanskje det bare er sink, a la det leafnor nevnte litt over her.

Det skal i alle fall godt gjøres om de blir mer mottakelige for rust enn originalskivene.

elektrolux

Mer om belegg og kvalitetsfordeler med uoriginale skiver her:

https://www.bildeler.no/bremseskive/g/58

De aller fleste av våre bremseskiver er nå coatede, og klare til bruk.
På standard bremseskiver er det derimot viktig å rengjøre bremseskiven godt før montering, da disse er satt inn med olje for å forhindre korrosjon.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

1000kwh

Sitat fra: elektrolux på torsdag 29. august 2019, klokken 22:16
Mer om belegg og kvalitetsfordeler med uoriginale skiver her:

https://www.bildeler.no/bremseskive/g/58

De aller fleste av våre bremseskiver er nå coatede, og klare til bruk.
På standard bremseskiver er det derimot viktig å rengjøre bremseskiven godt før montering, da disse er satt inn med olje for å forhindre korrosjon.

Dette er vel bare for at bremsene ikke skal ruste under lagring? For jeg har kjøpt slik bremser fra bildeler og de ruster som bare det..

KjellG

#37
Sitat fra: jche på fredag 20. oktober 2017, klokken 22:13
En annen ting:

Selve skivene er sjelden problemet. Problemet starter ved at glideboltene og/eller stempelet på caliperen setter seg pga for lite bruk, samt salting. Dette fører gjerne til at bremseklossen bare virker på den ene siden av skiva, denne blir da fort slitt, og den andre sida blir rusten. Så egentlig er det glideboltene og caliperne som bør bli bedre

Stemmer nok det. Bilen med bremsesylinder på én side og glidebolter ruster på innsiden og skivene må stadig skiftes. (Alternativet er å demontere og smøre opp hver vår) Bilen med stive bolter og sylindere på begge sider holdt i 22 år før skivene måtte byttes.

Med elektrisk håndbrekk kan ikke bakhjulsbremsene «maseres». Med regenerering blir bremsene knapt brukt og ruster i filler. Mao, slå av regenerering på småturer. Strøm er billigere enn skiveskift.

hanche

Sitat fra: KjellG på onsdag 27. januar 2021, klokken 01:40
[...] Mao, slå av regenerering på småturer. Strøm er billigere enn skiveskift.
Det der var kanskje ingen dum idé. Rart at jeg ikke har hørt den før.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Magne St

Kewet i perioden 1998 til 2015 (Ca 180 000 km)
ZOE Q210  (2015 - 2024)
I-Pace         (2022 -          )

elektrolux

Fordi rust kan redusere skivenes bremseeffekt, kontrolleres skivene i sammenheng med service og EU-kontroll. Hvis kontrollen avdekker mer enn 25 prosent rust på en av bremseskivens sider, vil du bli pålagt å skifte den.

Utrolig regel. Et par minutter med en rondell ville fjernet rusten på skivene.

Når det gjelder bruk av rustfrie skiver brukes dette nesten uten unntak på MC som gjerne har toppfart på langt over 200 km/t uten at det går ut over bremseegenskapene. Tipper kost/nytte forholdet gjelder produsenten, ikke forbrukeren. For produsenten er det genialt at bremseskivene ruster.

I stedt for åoverlate dette til Elbilforeningen, kjøp en kjeledress og en rondell, og puss vekk rusten når dere likevel bytter til sommerdekk. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

flux

+1 for rustfrie bremseløsninger.

Det er ikke bærekraftig at vedlikehold av biler blir så dyrt at de skrapes unødvendig tidlig. Skifte av alle bremseskiver koster fort 10-20 tusen på org. verksted, og det er gjerne de første større utgiftene som kommer på elbiler. Rust på bremseskiver bør være en reklamasjonssak og ikke definert som slitasjedeler, da tror jeg produsentene raskt vil endre til rustfrie løsninger.

Elbilforeningen bør ta opp problemstillingen med forbrukertilsynet, og avklare hvorvidt bilprodusentene kan hevde at rust på bremsedeler er slitasje.

hanche

Og jeg som trodde rust på bremseskivene for en stor del skyldes mangel på slitasje?  ;)
Så feil kan man ta.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

elektrolux

Rust på bremseskiver er som rust på jernbanen. Skyldes manglende bruk, ikke for mye bruk.

Likevel vil enkelt vedlikehold hindre rust. Hold bevegelige deler i kalipperen bevegelig, og puss vekk rust før EU kontrollen så vil bremsene vare "evig"
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

flux

Sitat fra: elektrolux på torsdag 28. oktober 2021, klokken 00:37
Rust på bremseskiver er som rust på jernbanen. Skyldes manglende bruk, ikke for mye bruk.

Likevel vil enkelt vedlikehold hindre rust. Hold bevegelige deler i kalipperen bevegelig, og puss vekk rust før EU kontrollen så vil bremsene vare "evig"
"Normale" bileiere gjør ikke dette, og det burde være helt unødvendig.

Rustfrie løsninger finnes og koster mye mindre enn samfunnskostnadene for millionvis av bremseskiveskifter og tidlig vraking av biler pga rust på bremsesystem.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA