Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla Semi

Startet av Øggen, tirsdag 03. oktober 2017, klokken 08:43

« forrige - neste »

Amoss

... og her har vi reaksjonene fra en tidligere flåte-eier. Dette er en av de som skal avgjøre om det blir eller ikke blir kjøp.
https://www.dailykos.com/stories/2017/11/17/1716536/-Further-thoughts-on-Tesla-s-EV-Truck-announcement-from-a-former-fleet-owner
Sitat
Further thoughts on Tesla's EV Truck announcement...from a former fleet owner
As described in Rei's diary, Tesla's truck announcement is hugely important. I wrote a comment that turned into a diary... So here's my view as a former owner of a medium-sized regional distribution business and fleet owner:
Model S 85D

Lynet

Hva med en forlenget utgave av Tesla Semi ombygd til campingbil, og plass til Roadster 2 i kjelleren  :D :D :D :D :D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Jeronan

Sitat fra: Amoss på søndag 19. november 2017, klokken 13:35
... og her har vi reaksjonene fra en tidligere flåte-eier. Dette er en av de som skal avgjøre om det blir eller ikke blir kjøp.
https://www.dailykos.com/stories/2017/11/17/1716536/-Further-thoughts-on-Tesla-s-EV-Truck-announcement-from-a-former-fleet-owner
Sitat
Further thoughts on Tesla's EV Truck announcement...from a former fleet owner
As described in Rei's diary, Tesla's truck announcement is hugely important. I wrote a comment that turned into a diary... So here's my view as a former owner of a medium-sized regional distribution business and fleet owner:

Finally a rational an honest blog.  :+1:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Amoss

Forhåpentligvis vil ingen her bli overrasket over dette:
https://electrek.co/2017/11/25/tesla-semi-electric-truck-customer-cargo-route-fremont-gigafactory/
Sitat
Tesla to be its own first electric semi truck customer with cargo route between Fremont and Gigafactory 1

...

The most important claim was a range of 500 miles for a capacity to bring a full load to a destination 250 miles away, which represents 80% of the market according to Tesla, and then bring a load back to the original location on the same charge.

According to Google Maps, the shortest route between Tesla Fremont and Tesla Gigafactory 1 is exactly 258 miles:

It should be an excellent showcase of the capabilities of the Tesla Semi and if Tesla truly achieves the cost of operation savings that they claimed, they should achieve some important logistic cost savings.

Interestingly, Tesla requested permission to test electric truck prototypes for platooning and self-driving in Nevada and California earlier this year.
Model S 85D

Jejl

Noen som vet hvorfor alle(?) videoene på YouTube enten er slettet, lyden tatt bort, eller ny musikk er lagt til fra der presentasjonen av Roadsteren starter?

Chris Neumann Ruud

Sitat fra: Jejl på tirsdag 28. november 2017, klokken 00:10
Noen som vet hvorfor alle(?) videoene på YouTube enten er slettet, lyden tatt bort, eller ny musikk er lagt til fra der presentasjonen av Roadsteren starter?
Rettighetene til ,var det Thunderstruck, av AC/DC er vel ikkke lette å svelge for YouTube?
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx


Espen Hugaas Andersen

Nikola kan nok ha rett i at 500 miles er et ganske teoretisk tall. Men antar vi at Tesla har 1000 kWh (som virker helt oppnåelig), og tar tallene til Nikola for god fisk, altså 2,5-3,1 kWh/mile best case og 3-4 kWh/mile worst case, så betyr det en rekkevidde på 322-400 miles best case og 250-333 miles worst case. Fortsatt langt mer enn 125-200 miles, som Nikola sier.

Nikola er nok redd for at de ikke vil få solgt hydrogenlastebilene sine. Noe de absolutt burde være, da hydrogen er ett blindspor.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

tklev

1. Rullemotstand
2. Hvor effektiv er regenerering/hvor mye forsvinner ved nedbremsing?
3. Vindmotstand (relativt konstant)

Det er spesielt 2 som vil gi store utslag da det er enorme krefter i sving ved nedbremsing/akselerasjon.

Model S klarer å holde relativt bra selv i kuppert terreng.

Taffelman

#39
https://www.forbes.com/sites/aalsin/2017/11/28/beyond-teslas-semi-truck-the-future-of-trucking-and-transportation/&refURL=&referrer=#6026c3c9416f

Sitat
A trucker wouldn't necessarily understand it, but what we're talking about is the biggest change in supply chain practice; maybe the biggest economic change since the invention of the steam engine back in 1810.
X75D
TM3 LR AWD

jlan

Sitat fra: tklev på tirsdag 28. november 2017, klokken 16:10
1. Rullemotstand
2. Hvor effektiv er regenerering/hvor mye forsvinner ved nedbremsing?
3. Vindmotstand (relativt konstant)

Det er spesielt 2 som vil gi store utslag da det er enorme krefter i sving ved nedbremsing/akselerasjon.

Model S klarer å holde relativt bra selv i kuppert terreng.

1) Rullemotstand er grovt sett proporsjonal med vekt, lite å hente der.
2) Det som gir store utslag her er vel hvor mye det må bremses på forhjul og tilhengerhjul i forskjellige forhold, de akslene har antagelig ikke regenerering.
3) Det er meningen å kjøre "lagtempo", det skal redusere luftmotstanden betydelig.

Trolleybussen i Bergen bruker ca 1.8 kwh/km og veier 18 tonn. Det kan vel gi en indikasjon på forbruk i bymessig trafikk.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Øggen

Dagen for drittslenging av Tesla tydeligvis. Dei meina ei lading bruka like mykje strøm som en liten by.

http://www.tv2.no/broom/9525516/
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Knut Røe

Topplast ved lading kan nok det fort stemme er jeg redd.

Øyvind.h

#43
Sitat fra: Øggen på fredag 01. desember 2017, klokken 15:22
Dagen for drittslenging av Tesla tydeligvis. Dei meina ei lading bruka like mykje strøm som en liten by.

http://www.tv2.no/broom/9525516/

Kjør på. Tesla har en trofast hat-gruppe :) Godt tegn på at de gjør mye rett.
Utrolig hvilke halmstrå folk klamrer seg til for tiden.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: Øggen på fredag 01. desember 2017, klokken 15:22
Dagen for drittslenging av Tesla tydeligvis. Dei meina ei lading bruka like mykje strøm som en liten by.

http://www.tv2.no/broom/9525516/
Sitat
Dermed er naturligvis spekulasjonene om Teslas prosjekt i det hele tatt er mulig igang. Vil strømnettet og strømproduksjonen klare det enorme trykket? Må man bygge kjernekraftverk for å møte etterspørselen og hvordan skal man bygge ut strømtilførselen langs veiene?

Så langt har ikke Tesla kommentert beregningene eller vist hvor sikringskapet skal stå.

Joda, Tesla har fortalt hvor "sikringsskapet skal stå", det gjorde de på lanseringen. Disse megaladerene vil utstyres med batterier slik at strømnettet IKKE blir belastet med "det enorme trykket". Disse batteriene vil i tillegg kombineres med solceller og derved redusere evnt. behov for strøm fra nettet. Om noe trengs å hentes inn fra nettet i tillegg så kan dette fordeles ut på en mye lengre tid enn denne halvtimen det er ment at ladingen skal pågå.

En annen ting er at forutsettingen for at energibehovet som kreves for en slik hurtiglading skal være hele 1.600 kilowatt slik de skriver må være at Semi utstyres med ett 1MWh batteri. Og den forutsettingen er det flere som har trukket i tvil, uten at jeg vil påstå hverken det ene eller det andre her...
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA