Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Emne startet av: Øggen på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 08:43

Tittel: Tesla Semi
Skrevet av: Øggentirsdag 03. oktober 2017, klokken 08:43
Fant ikkje en egen tråd i søkefunksjonen, og tenkte det kunne passe.

No e Tesla Semi spotta før designet e avslørt.

http://www.teslarati.com/tesla-semi-truck-spy-shot-photo-first-look/
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: Øggenfredag 06. oktober 2017, klokken 22:13
Da e eventen flytta til 16 November pga utfordringer med Model 3 og batteri logistikk til Puerto Rico.

https://twitter.com/elonmusk/status/916395155120205825
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: krister461fredag 06. oktober 2017, klokken 22:14
Sitat fra: Øggen på fredag 06. oktober 2017, klokken 22:13
Da e eventen flytta til 16 November pga utfordringer med Model 3 og batteri logistikk til Porto Rico.

https://twitter.com/elonmusk/status/916395155120205825
Kjedelig for de som har bestilt flybilletter til eventen...
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: Øggenfredag 06. oktober 2017, klokken 22:18
Så absolutt. He jo sjekka en del sjøl og vurdert det. Hadde klikka om ej tapte 10k på fly og hotell....
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: krister461lørdag 07. oktober 2017, klokken 03:02
Sitat fra: Øggen på fredag 06. oktober 2017, klokken 22:18
Så absolutt. He jo sjekka en del sjøl og vurdert det. Hadde klikka om ej tapte 10k på fly og hotell....
Tesla betaler evt tap. De gjør noe riktig disse her...
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: ed1sontorsdag 12. oktober 2017, klokken 23:29
Noen av dere som skal?
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: ...fredag 03. november 2017, klokken 23:09
Ny invitasjon sendt ut, mulig å gi bort en invitasjon til en ekstra gjest.

Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: Iglooonsdag 15. november 2017, klokken 11:17
noen som vet når eventen starter norsk tid?
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: Øggenonsdag 15. november 2017, klokken 11:21
05.00

Men ikkje funne link til live stream enda.
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: Iglooonsdag 15. november 2017, klokken 11:56
Takker :)
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: daktarionsdag 15. november 2017, klokken 13:58
Lurer på om de også slipper en ekstranyhet om autopilot? Siste versjon var 2017.44, nå er vi uke 46...
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: Jeronanonsdag 15. november 2017, klokken 14:00
Sitat fra: daktari på onsdag 15. november 2017, klokken 13:58
Lurer på om de også slipper en ekstranyhet om autopilot? Siste versjon var 2017.44, nå er vi uke 46...

Elon Musk already give an update on this during the Q3 report.
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: Lokführertorsdag 16. november 2017, klokken 14:46
Kanskje live streamen kommer her:

https://www.tesla.com/no_NO/semi?redirect=no
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: jlanfredag 17. november 2017, klokken 08:45
https://livestream.tesla.com/
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: Lokführerfredag 17. november 2017, klokken 11:34
Jeg ble ikke skuffet, men særdeles imponert.
2 ting stusser jeg på:
Størrelse(fysisk) og vekt på batteripakke i Semi.
Størrelse(fysisk) og vekt på 200kWh batteripakke i Roadster 2.
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: Dnn .fredag 17. november 2017, klokken 11:39
https://www.tu.no/artikler/teslas-lastebil-har-800-kilometer-rekkevidde/412292

Altså, en lastebil med forbruk på 1.24kw/10km? Kyss meg ..... Tror jeg ikke noe på. Sliter å få det forbruket på leaf'n, som er par kilo lettere.

Men hvis forbruket er på 1.24kw/10km med en rekkevidde på 800km vil det tilsi at batterikapasitet er på 1000kwh.
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: krister461fredag 17. november 2017, klokken 11:44
Sitat fra: Dnn . på fredag 17. november 2017, klokken 11:39
https://www.tu.no/artikler/teslas-lastebil-har-800-kilometer-rekkevidde/412292

Altså, en lastebil med forbruk på 1.24kw/10km? Kyss meg ..... Tror jeg ikke noe på. Sliter å få det forbruket på leaf'n, som er par kilo lettere.

Men hvis forbruket er på 1.24kw/10km med en rekkevidde på 800km vil det tilsi at batterikapasitet er på 1000kwh.
Det står da vitterlig 1.24kw per km ikke per 10km. Så da stemmer nok gjerne 1000kwh batteri.

Som igjen tilsvarer 1600kw megacharger for å få ladet 80% på en halvtime...?
Tittel: Tesla Semi
Skrevet av: Counterpointerfredag 17. november 2017, klokken 11:45
400 miles lading på 30 minutter høres ut som grei fart på megacharger

Edit : oversatt til metrisk blir det 1280 km/t
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: Chris Neumann Ruudfredag 17. november 2017, klokken 11:46
Kanskje på tide med nytt underforum? :)
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: Counterpointerfredag 17. november 2017, klokken 12:18
To underforum siden pick-up også ble lansert
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: Karl-Wilhelmfredag 17. november 2017, klokken 13:30
Sitat fra: krister461 på fredag 17. november 2017, klokken 11:44
Det står da vitterlig 1.24kw per km ikke per 10km. Så da stemmer nok gjerne 1000kwh batteri.

Som igjen tilsvarer 1600kw megacharger for å få ladet 80% på en halvtime...?

Dette er et ganske heftig mål, og det gir mening å kombinere dette med batterier og sol. Da batteripakkene blir et utmerket buffer for å oppnå så store strømmer.

Gitt en rasteplass med fire ladestasjoner, 4Mwh buffer batteri og 1Mw med solpanel.

4Mwh = 20x Powerpack 2
1Mw Solpanel = 3000x 330w panel

Dette vil se ut som området med solpanel til høyre, men med enda færre panel og færre powerpack's, Ta'u in American Samoa:
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]

Skalaen virker helt overkommelig basert på hva de har gjort tidligere.

Lockheedmartin 2.25Mw solpanel parkeringsanlegg fra 2015, til sammenlikning, 7,260 panel, ~310w:
https://www.lockheedmartin.com/us/news/press-releases/2015/october/151020-mst-lockheed-martin-parking-catches-sun-power.html
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: PerBearfredag 17. november 2017, klokken 19:45
Det kan være smart å plassere store ladeplasser for trailere rett ved høyspentlinjer. Så kan lokalt batteri også fungere som balansekraft.
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: Lynetfredag 17. november 2017, klokken 22:13
Hvis forbruket er 1,24kWh pr km i 65 miles er effektbehovet ca 170Hk, ved 80km/h blir effektbehovet ca 106Hk og rekkevidden øker til 1015km  ;D
Med 38tonn totalvekt vil Tesla Semi greie Hitratunnelens 10% stigning i nesten 60km/h! Men det forutsetter at de øker utvekslingen i gearboksen til ca 15.
Men i Norge må vi nok ha 50tonn totalvekt, men vil da greie 45km/h i Hitratunnelen. Må da ha 20 i utveksling.
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: Tellusfredag 17. november 2017, klokken 22:21
Sitat fra: Lynet på fredag 17. november 2017, klokken 22:13
Hvis forbruket er 1,24kWh pr mil i 65 miles er effektbehovet ca 170Hk...

Nå tror jeg dere må begynne å bruke de små grå
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: geearfredag 17. november 2017, klokken 22:55
Er vel bare en typo, 1,24kWh er per km, altså 12,4kWh/mil.

MEN, har virkelig noen sagt at den skal klare 1,24kWh/km i 65mph? 105km/t er drøy fart for en semi. Er ikke Tesla Semi 3-akslet og har da maksfart på 55mph selv i junaiten?
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: Lynetfredag 17. november 2017, klokken 23:50
Sitat fra: Tellus på fredag 17. november 2017, klokken 22:21
Sitat fra: Lynet på fredag 17. november 2017, klokken 22:13
Hvis forbruket er 1,24kWh pr mil i 65 miles er effektbehovet ca 170Hk...

Nå tror jeg dere må begynne å bruke de små grå
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: geearfredag 17. november 2017, klokken 23:54
Trodde det var max 55mph med 3-akslet i USA, men det varierer kanskje fra stat til stat. Ser han sier "at highway speeds, like 60 miles an hour". Imponerende hvis de klarer holde dette!
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: GOSlørdag 18. november 2017, klokken 00:07
Sitat fra: gr på fredag 17. november 2017, klokken 22:55
MEN, har virkelig noen sagt at den skal klare 1,24kWh/km i 65mph? 105km/t er drøy fart for en semi. Er ikke Tesla Semi 3-akslet og har da maksfart på 55mph selv i junaiten?
Står på Tesla's sider dette med 1.24, men ikke hastigheten. Det er vel en antagelse som er gjort.



Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: lunitikslørdag 18. november 2017, klokken 18:27
Positiv anmeldelse av erfaren trailersjåfør

https://youtu.be/Ojl92TZ7OaY (https://youtu.be/Ojl92TZ7OaY)
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: Karl-Wilhelmlørdag 18. november 2017, klokken 19:31
Du får unnskylde eventuelle forfordeling av kilder, men jeg har litt problemer med Breitbart referanser...

Reddit brukeren, -EmperorPalpatine- som tilsynelatende også er trailer sjåfør; sine tanker, noen likheter gjør troverdigheten litt høyere med tanke på hva "The Angry White Male" allerede har sagt, gitt at volum har en betydning:
https://www.reddit.com/r/videos/comments/7dij6o/teslas_new_electric_semi_truck_full_event/

Men det må jo være noen trailer sjåfører her på forumet som har lyst til å kommentere?
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: Amosssøndag 19. november 2017, klokken 13:35
... og her har vi reaksjonene fra en tidligere flåte-eier. Dette er en av de som skal avgjøre om det blir eller ikke blir kjøp.
https://www.dailykos.com/stories/2017/11/17/1716536/-Further-thoughts-on-Tesla-s-EV-Truck-announcement-from-a-former-fleet-owner (https://www.dailykos.com/stories/2017/11/17/1716536/-Further-thoughts-on-Tesla-s-EV-Truck-announcement-from-a-former-fleet-owner)
Sitat
Further thoughts on Tesla's EV Truck announcement...from a former fleet owner
As described in Rei's diary (https://www.dailykos.com/stories/2017/11/17/1716436/-Game-Changer-Tesla-unveils-500-mile-range-Semi-and-just-for-fun-620-mile-range-Roadster), Tesla's truck announcement is hugely important. I wrote a comment that turned into a diary... So here's my view as a former owner of a medium-sized regional distribution business and fleet owner:
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: Lynetsøndag 19. november 2017, klokken 19:24
Hva med en forlenget utgave av Tesla Semi ombygd til campingbil, og plass til Roadster 2 i kjelleren  :D :D :D :D :D
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: Jeronanmandag 20. november 2017, klokken 10:21
Sitat fra: Amoss på søndag 19. november 2017, klokken 13:35
... og her har vi reaksjonene fra en tidligere flåte-eier. Dette er en av de som skal avgjøre om det blir eller ikke blir kjøp.
https://www.dailykos.com/stories/2017/11/17/1716536/-Further-thoughts-on-Tesla-s-EV-Truck-announcement-from-a-former-fleet-owner (https://www.dailykos.com/stories/2017/11/17/1716536/-Further-thoughts-on-Tesla-s-EV-Truck-announcement-from-a-former-fleet-owner)
Sitat
Further thoughts on Tesla's EV Truck announcement...from a former fleet owner
As described in Rei's diary (https://www.dailykos.com/stories/2017/11/17/1716436/-Game-Changer-Tesla-unveils-500-mile-range-Semi-and-just-for-fun-620-mile-range-Roadster), Tesla's truck announcement is hugely important. I wrote a comment that turned into a diary... So here's my view as a former owner of a medium-sized regional distribution business and fleet owner:

Finally a rational an honest blog.  :+1:
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: Amosslørdag 25. november 2017, klokken 19:08
Forhåpentligvis vil ingen her bli overrasket over dette:
https://electrek.co/2017/11/25/tesla-semi-electric-truck-customer-cargo-route-fremont-gigafactory/ (https://electrek.co/2017/11/25/tesla-semi-electric-truck-customer-cargo-route-fremont-gigafactory/)
Sitat
Tesla to be its own first electric semi truck customer with cargo route between Fremont and Gigafactory 1

...

The most important claim was a range of 500 miles for a capacity to bring a full load to a destination 250 miles away, which represents 80% of the market according to Tesla, and then bring a load back to the original location on the same charge.

According to Google Maps, the shortest route between Tesla Fremont and Tesla Gigafactory 1 is exactly 258 miles:

It should be an excellent showcase of the capabilities of the Tesla Semi and if Tesla truly achieves the cost of operation savings that they claimed, they should achieve some important logistic cost savings.

Interestingly, Tesla requested permission to test electric truck prototypes for platooning and self-driving in Nevada and California earlier this year.
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: Jejltirsdag 28. november 2017, klokken 00:10
Noen som vet hvorfor alle(?) videoene på YouTube enten er slettet, lyden tatt bort, eller ny musikk er lagt til fra der presentasjonen av Roadsteren starter?
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: Chris Neumann Ruudtirsdag 28. november 2017, klokken 07:43
Sitat fra: Jejl på tirsdag 28. november 2017, klokken 00:10
Noen som vet hvorfor alle(?) videoene på YouTube enten er slettet, lyden tatt bort, eller ny musikk er lagt til fra der presentasjonen av Roadsteren starter?
Rettighetene til ,var det Thunderstruck, av AC/DC er vel ikkke lette å svelge for YouTube?
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: tklevtirsdag 28. november 2017, klokken 10:41
https://www.inverse.com/article/38545-nikola-one-tesla-semi-reveal-twitter
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: Espen Hugaas Andersentirsdag 28. november 2017, klokken 12:45
Nikola kan nok ha rett i at 500 miles er et ganske teoretisk tall. Men antar vi at Tesla har 1000 kWh (som virker helt oppnåelig), og tar tallene til Nikola for god fisk, altså 2,5-3,1 kWh/mile best case og 3-4 kWh/mile worst case, så betyr det en rekkevidde på 322-400 miles best case og 250-333 miles worst case. Fortsatt langt mer enn 125-200 miles, som Nikola sier.

Nikola er nok redd for at de ikke vil få solgt hydrogenlastebilene sine. Noe de absolutt burde være, da hydrogen er ett blindspor.
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: tklevtirsdag 28. november 2017, klokken 16:10
1. Rullemotstand
2. Hvor effektiv er regenerering/hvor mye forsvinner ved nedbremsing?
3. Vindmotstand (relativt konstant)

Det er spesielt 2 som vil gi store utslag da det er enorme krefter i sving ved nedbremsing/akselerasjon.

Model S klarer å holde relativt bra selv i kuppert terreng.
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: Taffelmantirsdag 28. november 2017, klokken 19:25
https://www.forbes.com/sites/aalsin/2017/11/28/beyond-teslas-semi-truck-the-future-of-trucking-and-transportation/&refURL=&referrer=#6026c3c9416f

Sitat
A trucker wouldn't necessarily understand it, but what we're talking about is the biggest change in supply chain practice; maybe the biggest economic change since the invention of the steam engine back in 1810.
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: jlantorsdag 30. november 2017, klokken 12:07
Sitat fra: tklev på tirsdag 28. november 2017, klokken 16:10
1. Rullemotstand
2. Hvor effektiv er regenerering/hvor mye forsvinner ved nedbremsing?
3. Vindmotstand (relativt konstant)

Det er spesielt 2 som vil gi store utslag da det er enorme krefter i sving ved nedbremsing/akselerasjon.

Model S klarer å holde relativt bra selv i kuppert terreng.

1) Rullemotstand er grovt sett proporsjonal med vekt, lite å hente der.
2) Det som gir store utslag her er vel hvor mye det må bremses på forhjul og tilhengerhjul i forskjellige forhold, de akslene har antagelig ikke regenerering.
3) Det er meningen å kjøre "lagtempo", det skal redusere luftmotstanden betydelig.

Trolleybussen i Bergen bruker ca 1.8 kwh/km og veier 18 tonn. Det kan vel gi en indikasjon på forbruk i bymessig trafikk.
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: Øggenfredag 01. desember 2017, klokken 15:22
Dagen for drittslenging av Tesla tydeligvis. Dei meina ei lading bruka like mykje strøm som en liten by.

http://www.tv2.no/broom/9525516/
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: Knut Røefredag 01. desember 2017, klokken 15:23
Topplast ved lading kan nok det fort stemme er jeg redd.
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: Øyvind.hfredag 01. desember 2017, klokken 16:04
Sitat fra: Øggen på fredag 01. desember 2017, klokken 15:22
Dagen for drittslenging av Tesla tydeligvis. Dei meina ei lading bruka like mykje strøm som en liten by.

http://www.tv2.no/broom/9525516/

Kjør på. Tesla har en trofast hat-gruppe :) Godt tegn på at de gjør mye rett.
Utrolig hvilke halmstrå folk klamrer seg til for tiden.
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: Amossfredag 01. desember 2017, klokken 16:12
Sitat fra: Øggen på fredag 01. desember 2017, klokken 15:22
Dagen for drittslenging av Tesla tydeligvis. Dei meina ei lading bruka like mykje strøm som en liten by.

http://www.tv2.no/broom/9525516/
Sitat
Dermed er naturligvis spekulasjonene om Teslas prosjekt i det hele tatt er mulig igang. Vil strømnettet og strømproduksjonen klare det enorme trykket? Må man bygge kjernekraftverk for å møte etterspørselen og hvordan skal man bygge ut strømtilførselen langs veiene?

Så langt har ikke Tesla kommentert beregningene eller vist hvor sikringskapet skal stå.

Joda, Tesla har fortalt hvor "sikringsskapet skal stå", det gjorde de på lanseringen. Disse megaladerene vil utstyres med batterier slik at strømnettet IKKE blir belastet med "det enorme trykket". Disse batteriene vil i tillegg kombineres med solceller og derved redusere evnt. behov for strøm fra nettet. Om noe trengs å hentes inn fra nettet i tillegg så kan dette fordeles ut på en mye lengre tid enn denne halvtimen det er ment at ladingen skal pågå.

En annen ting er at forutsettingen for at energibehovet som kreves for en slik hurtiglading skal være hele 1.600 kilowatt slik de skriver må være at Semi utstyres med ett 1MWh batteri. Og den forutsettingen er det flere som har trukket i tvil, uten at jeg vil påstå hverken det ene eller det andre her...
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: Porsgrunnfredag 01. desember 2017, klokken 16:30
Sitat fra: tiger`n på fredag 01. desember 2017, klokken 15:23
Topplast ved lading kan nok det fort stemme er jeg redd.

For å få dette til å stemme må enn holde tunge rett i munnen mens enn blander epler og pærer med den ene hånden og plukker kirsebær med den andre.

Først må du velge et land som har lavt strømforbruk og stort sett henter energien sin fra gass. I dette tilfellet passer det utmerket med England til formålet.

Deretter tar du å deler husets totale årsforbruk over alle årets timer og sammenligner det med maks trekket fra laderen. På denne måten er du helt sikker på å få frem poenget gjennom å sammenligne to datasett som handler om to helt forskjellige ting.

Det faktum at husenes forbruk vil variere mye, mens ladestasjonen er den som faktisk kan ha et konstant og lavt strømtrekk fra nettet ved hjelp av bufferbatterier blir bare forstyrrende og må selvfølgelig ikke nevnes.

Det er igrunn et pent stykke arbeid i øvelsen jeg er negativ la oss finne noen argumenter. Alle andre som har det samme behovet for å være negative vil selvfølgelig rose deg helt uten forstyrrelser som logikk og kritisk tenkning.

Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: tklevlørdag 02. desember 2017, klokken 07:23
Regner med Tesla setter opp batteripark der som både får vedlikeholdsstrøm fra strømnettet, men også lading fra solcellene Tesla sier de skal bygge der.

Det er nok slik Tesla ønsker å løse det - minimalt behov for mer utbygd strømnett. Faktisk kan ladestasjonen også selge strøm tilbake til nettet og dermed øke redundansen i strømnettet.
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: DrNoxtirsdag 12. desember 2017, klokken 21:42
https://electrek.co/2017/12/12/tesla-semi-order-100-electric-trucks-pepsico/
Skal ta meg et glass pepsi-max med en gang 8)
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: Amossonsdag 07. mars 2018, klokken 21:55
https://www.instagram.com/p/BgCJlKbFckb/ (https://www.instagram.com/p/BgCJlKbFckb/)
SitatelonmuskFirst production cargo trip of the Tesla Semi heavy duty truck, carrying battery packs from the Gigafactory in the Nevada mountains to the car factory in California
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: Mr Oizolørdag 12. mai 2018, klokken 08:22
Er Semien død allerede?
https://seekingalpha.com/article/4172159-tesla-semi-dead
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: Hodetelefonerlørdag 12. mai 2018, klokken 08:28
Er Hillary med i en pedofil ring?
Er Obama egentlig født i USA?
Er jorden flat?
Følg med i morgen!
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: Mr Oizolørdag 12. mai 2018, klokken 09:53
Jeg skjønner ikke hva dette har med saken å gjøre, høres useriøst ut evt en avledningsmanøver.
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: Amosslørdag 12. mai 2018, klokken 10:30
Sitat fra: Mr Oizo på lørdag 12. mai 2018, klokken 09:53
Jeg skjønner ikke hva dette har med saken å gjøre, høres useriøst ut evt en avledningsmanøver.

Det høres like useriøst ut som det meste som postes på SeekingAlpha.
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: Counterpointerlørdag 12. mai 2018, klokken 12:13
Sitat fra: Mr Oizo på lørdag 12. mai 2018, klokken 08:22
Er Semien død allerede?
https://seekingalpha.com/article/4172159-tesla-semi-dead
Fordi de den ikke var eget punkt på Q1 call  ? Det høres så tynt ut at det ikke bør tillegges noe vekt i det hele tatt.

Semi kommer til å ta mer tid enn først annonsert, det bør ikke overraske noen. Først full fart på Model 3 og så oppstart Y deretter Semi
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: GeirHMsøndag 13. mai 2018, klokken 15:15
Sitat fra: Mr Oizo på lørdag 12. mai 2018, klokken 08:22
Er Semien død allerede?
https://seekingalpha.com/article/4172159-tesla-semi-dead

Jeg ser at denne saken har blitt plukket opp av andre steder på nettet og spredd videre. Jeg så den nye saken på et Teslarelatert forum. Saken lager et poeng ut av fraværet av info om Tesla Semi i kvartalspresentasjonen støttet opp av et sitat fra den etterfølgende Q and A sesjonen for å avsløre at selskapet sliter økonomisk på måter selskapet forsøker å skjule.

Saken er illustrerende for vår nye politiske virkelighet hvor sosiale medier konkurrerer med tradisjonelle medier om å skape politisk opinion. Det kan rettes rimelig kritikk mot tradisjonelle medier for hvordan de manipulerer og aktivt perspektiverer saker på måter som bygger opp om bestemte politiske prosjekter. Men de er de fleste steder underkastet kontrollregime (vær varsom plakaten) og de forsøker å etterleve idealer om kildebelagt etterrettelighet. Slik er det ikke med vår nye blogg virkelighet. Idealet om en sannferdig avdekking av hvordan virkeligheten er, er erstattet av drømmen om å realisere den selvoppfyllende profeti som gir støtte til egne interesser: virkeligheten avdekkes ikke, den skapes.

I denne konkrete saken så tas det utgangspunkt i en ikke-sak: Den offentlige kvartalsrapporteringen sa intet om Semi-prosjektet til Tesla. Mens tidligere slike rapporteringer hadde det som sitt fokus. Hvorfor var det slik?

Det er jo en interessant problemstilling og en kritisk journalist ville sikkert brukt det som utgangspunkt for å finne kilder som kunne fortelle mer om hvorfor det var slik. Og om hun fant noe som kunne tyde på at det skyldes nedprioritert satsing på Semi så ville det være en stor sak og hun ville jakte en annen kilde som kunne uavhengig av den første gi belegg for dette. Og vi ville lese om det ellerfå det det servert på skjermen.

Slik er det ikke i denne bloggen. Her finner bloggeren fram til et utdrag av dialogen mellom en spørsmålstiller og svarene Elon Musk gir omkring tema Semi. Jeg blir nødt til å gjengi sitatet:

SitatPhil LeBeau - CNBC LLC

With the Tesla Semi, how many reservations do you guys now have approximately? And where are you in the process as far as the development and the rollout of the first model in terms of timeline, when you guys expect that to happen, et cetera?

Elon Reeve Musk - Tesla, Inc.

I actually don't know how many reservations we have for the Semi. About 2,000? Okay. I mean, we haven't really tried to sell the Semi. It's not like there's like an ongoing sales effort, so sales – orders for Semi are like opportunistic, really companies approaching us. Yeah, it's not something we really think about much. 

Lebeau spør om hvor mange ordrebestillinger de har på Semi og deretter om hvordan det ellers går med satsingen. Til dette svarer Elon at han ikke vet riktig hvor mange det kan dreie seg om og at det aldri har handlet om at de har forsøkt å selge forhåndsreservasjoner. Så tilføyer han at det ikke er noe de har tenkt så mye på.

Sånn omtrent foregår dialogen. Det vil si det gjør den ikke i denne bloggen. Der tolkes svaret til Elon slik at han svarer på hvordan det går med satsingen på Semi. Og da svarer han at den satsingen er ikke noe de har tenkt så mye på.

Og dermed lager bloggeren svaret han vil ha og skaper belegg for sin problemstilling. Så er det bare å håpe for bloggeren at leserne kjøper argumentet og sprer det videre. For i denne virkeligheten finnes det ingen annen kritisk offentlighet enn deg og meg. I tillegg til det bloggeren skriver helt til slutt; nemlig at han ikke har noe økonomisk samrøre med noen av selskapene han omtaler, han bare shorter TSLA aksjen.
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: Elmoonsdag 29. august 2018, klokken 22:08
Sitat fra: Dag A. på tirsdag 28. august 2018, klokken 17:58
Tesla Semi.  Fant ikke noe bedre sted å legge denne

https://www.tu.no/artikler/tesla-semi-har-gjennomfort-sin-forste-langkjoring-med-last/444741
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: JorEltorsdag 06. september 2018, klokken 23:01
TST(?) Tsla Semi Truck
https://youtu.be/IP3La6gg9NQ?t=174
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: JorEltorsdag 11. oktober 2018, klokken 23:49
https://electrek.co/2018/10/11/tesla-semi-clear-path-goal-1-million-mile-electric-powertrain/
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: otolørdag 13. oktober 2018, klokken 17:23
Hei, dere - burde ikke Tesla Semi ha et eget sub-forum, akkurat som Roadster S, X, 3 og Y? Hvordan får vi til det?
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: Amosslørdag 13. oktober 2018, klokken 17:35
Sitat fra: oto på lørdag 13. oktober 2018, klokken 17:23
Hei, dere - burde ikke Tesla Semi ha et eget sub-forum, akkurat som Roadster S, X, 3 og Y? Hvordan får vi til det?

Dette har vært etterspurt tidligere her:  https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=39145.0 (https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=39145.0)

Som du ser fikk vi da sub-forum for "SW og AP", "Model Y" og "Tesla Pickup", men ikke for Semi.
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: Glantirsdag 08. januar 2019, klokken 11:56
Er det bestemt hvor den skal produseres?
Eller noen rykter?
Mener å ha hørt den vil bli produsert på gigafactory 1 i nevada men finner ikke noe om det noe sted.
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: OhmPaPaonsdag 10. juni 2020, klokken 19:15
Nå skal Tesla Semi i produksjon - et internt brev om dette er bekreftet av Elon på Twitter:

https://twitter.com/DolittleDonny/status/1270609433626701826 (https://twitter.com/DolittleDonny/status/1270609433626701826)

(https://pbs.twimg.com/media/EaIch8HVcAUq8qu?format=jpg&name=900x900)

Ser du ikke bildet av eposten klikk på twitter-lenken.
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: Elmoonsdag 24. juni 2020, klokken 16:48
Sakset fra ett annet delforum

Sitat fra: Simen1 på onsdag 24. juni 2020, klokken 15:11
Fant ikke noen bedre tråd å ta det i, men skutt au: Detektivarbeid om Semi-lading. Det har dukket opp et bilde av ladeløsningen for Tesla Semi.
https://www.teslarati.com/tesla-semi-megacharger-supercharger-setup-sighting/

 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  

Kort sagt en slags skjøtekabel mellom semien og pluggen som henger på en vanlig SC-lader. Pluggen som sitter i semien ser ut til å være klargjort for 2 stk slike skjøtekabler. Pluggen ser også ut til å henge i en slags krok. Ladelokket vipper nedover slik at det samler snø om vinteren. Når ladingen er ferdig lukker det oppover og pakker snøen inn i ladeporten. Det designet må åpenbart endres når Californierne får tilbakemelding fra vinterland.

Legg også merke til hvordan Semien stiller seg foran en rekke med gjennomkjørings SC-ladere. Det virker ikke helt gjennomtenkt eller som noen ferdig løsning. Jeg antar Semi har ladeport på begge sider av trekkvogna slik at den kan lade med opp til 4 stk SC-ladere samtidig for å få opp mot 1 MW. Men det er antagelig alt for smalt mellom gjennomkjørings-SC til å få den mellom der. Tesla må jo ha hatt en plan for lading av Semi i minimum 3 år, så det er rart det ikke er bygget noen brede gjennomkjørings-SC-er de siste årene. Dvs. at de må nok ha tenkt annerledes enn det jeg tenker nå.
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: sjokomelkonsdag 24. juni 2020, klokken 18:16
Den bokses som vises på bildet er en "kjent sak". Det er mange som har sett den i bruk, og den gjør at man kan parallellkoble 4 Superchargers for raskere lading.
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: Espen Hugaas Andersentorsdag 25. juni 2020, klokken 06:54
Ja, dette er en veldig improvisert løsning for testfasen. Det vil nok settes opp Megachargere i år eller neste år.
Tittel: Sv: Tesla Semi
Skrevet av: Elmolørdag 18. desember 2021, klokken 01:00
Pre-Production Tesla Semi Tractors Emerge From Gigafactory 1
https://cleantechnica.com/2021/12/14/pre-production-tesla-semi-tractors-emerge-from-gigafactory-1/