Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

VW E-Golf vs Renault Zoe?

Startet av vinglepetter, mandag 25. september 2017, klokken 18:27

« forrige - neste »

vinglepetter

Hva er best?
2022- Tesla Model Y
2020-2022 BMW i3
2020-2022 Mercedes GLE 350de
2019-2020 Tesla Model X
2017-2019 Renault Zoe

stromifokus

Jeg har god erfaring med å putte barnevogner i egolfen. De er akkurat plass til de fleste modellene jeg har vært borti.

men den er ikke klasseledende på vinteren. Egolfen mangler essensielle ting som aktiv kjøling/varme av batteri, rattvarme etc.

THE

Jeg hadde samme valget vinteren 2015 med de gamle modellene av Zoe og eGolf. For min del var prisforskjellen mellom Zoe og eGolf mindre, men eGolf ble ca. 50000,- dyrere da.

eGolf er jo en fin bil, men jeg fant meg ikke helt til rette i den, og rekkevidde var det viktigste kriteriet ved valg av bil og der falt eGolf gjennom. Nå har nye eGolf også bra rekkevidde, så det er ikke noe stor sak lenger.

Kvalitetsfølelse og utstyrsnivå er et helt annet på eGolf, så det blir litt urettferdig å se på krone for krone i prisforskjell. På Zoe får du blant annet ikke adaptiv cruisecontrol, automatisk nødbrems, filskiftevarsel osv.

Etter min mening er det største problemet med Zoe at du har max. 22kW ladehastighet, og selv om Zoe er ganske effektiv, så tar det laaaang tid å lade på langtur. Dette vil sannsynligvis ikke være et stort problem for dere med den kjøringen dere ser for dere å bruke bilen til, MEN jeg kan garantere at dere vil bruke Zoe som bil nr. 1. Når dere får elbil vil dere helst ikke bruke den andre bilen dere evt. har, og da kan det ende opp med at 22kW lading blir en begrensing og et irritasjonsmoment.

På grunn av nevnte mangel på klimatisering av batteriet på eGolf, så er jeg også litt skeptisk til eGolf, og hadde vel selv valgt Hyundai Ioniq i stedet. Dessverre er leveringstid et problem med de fleste elbiler, og det er vel noen måneder ventetid på eGolf også, og da kan kanskje nye Leaf også være et alternativ?

Jeg har kjørt en kombinasjon av Zoe og dieselstasjonsvogn i to og et halvt år. ca. 25000 km pr år med Zoe og ca 15000 km pr år med diesel. Har nå nettopp hentet en Tesla X som skal erstatte begge de to andre bilene. For min del er det så mange fordeler med elbil, at den lille ekstra ulempen med et par ekstra stopp for lading på veldig lange turer blir oppveid av alle fordelene i hverdagen. Jeg bestemte meg vel i løpet av noen uker etter at jeg fikk min Zoe at jeg aldri skulle kjøpe en bil med forbrenningsmotor igjen. (eller kanskje jeg må ha meg en gammel Saab Sonett som hobbyprosjekt om noen år...)
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Troald

Jeg deler oppfatningen til THE. Jeg har kjørt ZOE i et halvt år og til mitt formål er den helt perfekt. 8 mil t/r til jobb og litt fritidskjøring. Lader hjemme hver 2-3.natt. Pris og rekkevidde var avgjørende. Jeg ønsker å bruke minst mulig penger frem til jeg får "50-milsbilen" (TM3?). Golf hadde da blitt noe "midt i mellom". Zoe er planlagt som 2'er bilen og foreløpig har jeg bensinbil til lengre turer, men trives så godt i Zoe'en at jeg forsøker å kjøre mest mulig i den. Godt over 30 mil på en fin sommerdag. Kjørte en gang 32 mil og iflg gjettometeret hadde jeg 4 mil igjen. Men det var her på Vestlandet uten motorvei og gode bakker å regenere i.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

zbk

Zoe'n sitt største problem er mangel på hurtiglading. IT/TN-problematikken er så lett å løse at det ikke er noe problem i praksis.

Utover dette blir det en smakssak om man vil spandere penger på det ekstrautstyret og opplevde kvalitetsfølelsen du får i e-Golfen
Kjører man bare i nærområdet betyr ikke hurtigladingen så mye, men da er også batteristørrelsen mindre viktig. Ulempen er at man gjerne vil bruke elbilen til mest mulig når man venner seg til hvor mye bedre kjøreopplevelsen blir og på langtur viser ulempene seg fort. Utover dette er Zoe en kjempetrivelig bil.

Eksempel på teoretiske ladetider på langtur 600km. Antar sommerforbruk på ca 1.33 (80kWh totalt) og ankomst med ca tomt batteri.

Zoe: ~2t lading
Kortrekkeviddebil (~30kWh batteri, 40kW snittladeeffekt): ~75min lading
Ampera-e: ~30min lading

Forutsetningene forenklet, men illustrerer godt problemet til Zoe på langtur. En Ioniq ville nok kommet bedre ut i praksis, siden den er den mest effektive bilen både på forbruk og lading pr i dag. Forlenger man turen blir regnestykket enda verre for Renault sin del.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

T.K

Sitat fra: zbk på tirsdag 26. september 2017, klokken 08:59
Zoe'n sitt største problem er mangel på hurtiglading. IT/TN-problematikken er så lett å løse at det ikke er noe problem i praksis.

Utover dette blir det en smakssak om man vil spandere penger på det ekstrautstyret og opplevde kvalitetsfølelsen du får i e-Golfen
Kjører man bare i nærområdet betyr ikke hurtigladingen så mye, men da er også batteristørrelsen mindre viktig. Ulempen er at man gjerne vil bruke elbilen til mest mulig når man venner seg til hvor mye bedre kjøreopplevelsen blir og på langtur viser ulempene seg fort. Utover dette er Zoe en kjempetrivelig bil.

Eksempel på teoretiske ladetider på langtur 600km. Antar sommerforbruk på ca 1.33 (80kWh totalt) og ankomst med ca tomt batteri.

Zoe: ~2t lading
Kortrekkeviddebil (~30kWh batteri, 40kW snittladeeffekt): ~75min lading
Ampera-e: ~30min lading

Forutsetningene forenklet, men illustrerer godt problemet til Zoe på langtur. En Ioniq ville nok kommet bedre ut i praksis, siden den er den mest effektive bilen både på forbruk og lading pr i dag. Forlenger man turen blir regnestykket enda verre for Renault sin del.

Jeg tror ikke ladetidene dine stemmer i praksis. Jeg sto ved siden av en eampera og den måtte lade en time, i flg eieren. Han var fersk elbileier, men sto en time gangen før.

Jeg sto på Krogstad og ladet Leafen forleden dag. 50 kw lading leverer disse hurtigladestasjonene med chademo, jeg var alene på ladestasjonen. Jeg gikk og snakket med tesla-gutta som sto noen meter unna. De så på appen hvor mye strøm de fikk. Den ene fikk 46 kw, han hadde over halvparten av batteriet fylt opp, men fikk altså ikke mer strøm inn på batteriet enn jeg fikk. Han brukte supercharger, jeg brukte chademo. Han ved siden av, i en annen Tesla, fikk over 65 kw inn på batteriet, men han hadde bare 10 % fyllt opp. Mao, Tesla supercharger gir ikke særlig mer strøm enn chademo, fordi det alltid er fullt av biler på Teslas ladestasjoner, i alle fall i Krogstad ved Drammen. Alltid fullt. Etterhvert som batteriet lader opp mottar batteriet mindre strøm, helt ned i 20 kw, så vidt jeg husker. Og da er vi over på Zoe. Kan hende 22 kw-laderen gir 22 kw hele tiden? Jeg merker i alle fall når jeg lader leafen på 6,6 kw, det virker som om strømtilgangen er lik fra null til 100 %. I så fall lader Renault Zoe like raskt som Tesla. To timer full tank. Og teslaen får ikke mer enn 10 mil ekstra.

Jejl

#6
Jeg har kjørt ca 25 000 km på teslas superladere, og har fått under 100kw lading i starten kun ca 3-4 ganger. Tror det laveste jeg har startet med har vært ca 50kw, som etter ca 5 minutter ble til over 100kw.

Som regel har jeg fått 100-118 kw i starten, selv om jeg har måttet dele lader med annen bil. Hvis det har vært nødvendig å dele lader, og ladefarten blir for lav så er det bare til å se på farten på ladelysene på de andre bilene. Ser du en der lysene blinker tregt, så nærmer ladingen seg slutten, og du får full ladehastighet selv om du deler lader.
Men av en eller annen grunn er det veldig mange som ikke helt har forstått systemet med superladerne til tesla. Hvis alle som kommer inn på ladestasjonen velger sitt eget nummer på laderen(hvis det er et ledig) hadde køene vært betydelig mindre.

THE

Zoe lader heller ikke med 22 kW på en 22 kW stolpe. Vanligvis får jeg mellom 18,5 og 20 kW inn på batteriet.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

turfsurf

Sitat fra: T.K på fredag 29. september 2017, klokken 00:19
Jeg gikk og snakket med tesla-gutta som sto noen meter unna. De så på appen hvor mye strøm de fikk. Den ene fikk 46 kw, han hadde over halvparten av batteriet fylt opp, men fikk altså ikke mer strøm inn på batteriet enn jeg fikk. Han brukte supercharger, jeg brukte chademo. Han ved siden av, i en annen Tesla, fikk over 65 kw inn på batteriet, men han hadde bare 10 % fyllt opp. Mao, Tesla supercharger gir ikke særlig mer strøm enn chademo, fordi det alltid er fullt av biler på Teslas ladestasjoner, i alle fall i Krogstad ved Drammen. Alltid fullt. Etterhvert som batteriet lader opp mottar batteriet mindre strøm, helt ned i 20 kw, så vidt jeg husker.
Lurt å uttale seg om noe man ikke har peiling på. Jeg har som Jejl kjørt noen titalls tusen km på superlader. I over 90% av tilfellene har jeg ladet med over 100kW. På vår X 100D starter det på omkring 115kW, men holder seg over 100kW opp til ca 65% for så gå gradvis nedover. 20kW er man ikke nede i før man er godt over 90%. Jeg har og ladet til 100% på superlader mens vi har spist lunsj ett par ganger, og det tar langt i fra 2 timer.

Når det gjelder Superlader stasjonene på Lier så er de ganske travle, men det er på typiske utfartstider. Jeg har ladet der (begge sider) mange ganger med 100kW+.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

stromifokus


Barskog

Har tidligere sett den vintertesten laget av Bjørn. Her gjøres vel alle de feil som kan gjøres. Når jeg drar på langtur med én av mine ZOE velger jeg helt andre strategier. Planlegger nå en tur til vinteren her fra Vestfold til Tromsø t/r. Ingen problemer det med litt annen strategi enn det Bjørn forsøker seg på her.

Sent fra min TA-1000 via Tapatalk

2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017

stromifokus

#11
Sitat fra: Barskog på fredag 29. september 2017, klokken 10:17
Har tidligere sett den vintertesten laget av Bjørn. Her gjøres vel alle de feil som kan gjøres.
Rart at en som Bjørn som har kjørt omtrent alle elbiler som finnes på markedet, kjører 100k+ km i året i ulike deler a verden, er med på store presserelease av elbiler kan så fredig få beskjed fra en Zoe eier på denne måten at han er en inkompetent elbil-idiot når han kjører Zoe :o Hvis ikke han klarer det så blir dette nok for sært for 99,9% av  potensielle kjøpere.

Barskog

Sitat fra: stromifokus på fredag 29. september 2017, klokken 10:32
Sitat fra: Barskog på fredag 29. september 2017, klokken 10:17
Har tidligere sett den vintertesten laget av Bjørn. Her gjøres vel alle de feil som kan gjøres.
Rart at en som Bjørn som har kjørt omtrent alle elbiler som finnes på markedet, kjører 100k+ km i året i ulike deler a verden, er med på store presserelease av elbiler kan så fredig få beskjed fra en Zoe eier på denne måten at han er en inkompetent elbil-idiot når han kjører Zoe :o Hvis ikke han klarer det så blir dette nok for sært for 99,9% av  potensielle kjøpere.
Vet ikke hvor du fikk alt dette fra, Bjørn er sikkert den mest erfarne og beste elbil sjåføren. Jeg sikter bare til denne testen og ser at jeg ville gjort flere av tingene anderledes. Noe som ville ført til en LANGT varmere og lengre rekkevidde. Denne videoen representerer ikke en dyktig og godt planlagt tur/test. Tror de fleste elbil sjåfører med litt erfaring ser det samme, Bjørn inkludert.

Sent fra min TA-1000 via Tapatalk

2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017

stromifokus

Da er vel vi enige at for å kjøre vellykkede langturer med Zoe så må man være:

-Ekspert på Zoe teknologien.
-Andre elbiler likner ikke på Zoe og kan ikke sammenlignes
-Det hjelper ikke engang å ha kjørt x-antall 100k k med andre elbiler før

Sært :P

Barskog

Sitat fra: stromifokus på fredag 29. september 2017, klokken 10:58
Da er vel vi enige at for å kjøre vellykkede langturer med Zoe så må man være:

-Ekspert på Zoe teknologien.
-Andre elbiler likner ikke på Zoe og kan ikke sammenlignes
-Det hjelper ikke engang å ha kjørt x-antall 100k k med andre elbiler før

Sært
Er helt uenig med deg. Nok en gang skjønner jeg ikke hvor du henter grunnlaget for din konklusjon.

Sent fra min TA-1000 via Tapatalk

2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA