Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bruktimportert Mitsubishi i-Miev 2013 HVA ER RISKEN?

Startet av LA2WHA, torsdag 28. september 2017, klokken 21:31

« forrige - neste »

LA2WHA

Hei hopp

Vurderer å kjøpe denne Mitsubishi i-Miev 2013 som viser seg å være bruktimportert (!)
Hva er egentlig risikoen med å velge en importert i-Miev kontra en norsk solgt?
Setter stor pris på alle tips...

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=104484036


TB

Risikoen er garanti. Europa garantien bruker å være 3 år. Biler kjøpt i Norge av norsk importør har 5 år garanti.
https://www.mitsubishi-motors.no/service/garantibetingelser/#!

Fleire tråder som omhandler tema, der enkelte har uflaks.Oppstår det feil år 4, eller 5 som merkeverksted ville få dekka via importøren Mitsubishi Motors Norge på Norsk bil vil du på import bil måtte gå til selger eller den som tok bilen inn til landet for å få dekka reparasjonen. Det kan vise seg vanskelig i enkelte tilfeller.

Men, alt er ikkje negativt - importerte biler er normalt litt rimeligere enn biler kjøpt i Norge - det er normalt og årsaken til at dei faktisk blir importert. Dermed må du vurdere om denne har ein pris som er rett.

Så lenge som ingen feil oppstår er det ikkje noko problem - og feil etter fylte 5 år blir likt for begge. (Rett over 5 år kan få goodwill frå forhandler om bil er kjøpt av forhandler og alle service o.l. er fulgt, ref. annen tråd  forumet..)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

LA2WHA

Takk for svar TB
Denne er en 13 modell og 5 årene er stort sett passert. Tenker at risikoen med at de ikke lenger er under garanti kanskje kan reduseres med langsom lading og ingen hensetting med fullt batteri.
Bruken er ren bykjøring i liten nordnorsk by og den skal bare fra kte noen bæreposer med matvarer og småfolket til og fra skole og barnehage. Prisen er kanskje ikke lavest i landet men det faktum at den allerede er i nord er veldig praktisk for min del da frakt til nordnorge fort koster en del.
Så får jeg ta utfordringen med å kjøre den fra Bodø til Narvik..


arthur

Av nysjerrighet; Hvor mye mere ville du ha betalt for en maken bil fra juli 2014 med 20.000 kilometer og kjøpt i Norge og dermed dekket av norsk garanti og reklamsjonsrettigheter?

Eller kanskje noen andre vil kommentere det?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

goggo

#4
Interressant sak :)

Dette er ikke bare en importbil - det er en av de få USA produserte IMIEV som går i Norge. 
USA bilene er bredere/tyngre enn de asiatiske og europeiske, og de har 2 vindusviskere i stedet for 1.

Det tekniske ved bilen er nok mer eller mindre identisk  med de europeiske bilene, men karosserideler som støtfangere, vindusviskere, frontrute, bakrute etc er altså forskjellig.

Bilen kan være helt OK den, men prisen er etter min mening altfor høy og jeg personlig mener at rundt 60.000 bør være maks for en slik "odde" bil hvor det kan by på problemer med å få tak i karosserideler ved skade etc. 
Siden det er så få av disse bilene i Europa (under 10 stk?) så blir det vel også vanskelig å finne deler hos bilopphuggere etc. 

Det er mulig jeg overdriver min skepsis her??

EDIT: Og sjekk i alle fall at den har hurtiglading. I USA var hurtiglading en opsjon på disse bilene. Hvis den ikke har hurtiglading, så bør du nok styre unna.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

TB

Mål      US                              Original         
Lengde 368 cm                       348 cm
Bredde 159 cm                       148 cm
Egenvekt 1 170 kg                1 120 kg
Egenvekt med fører 1 245 kg 1 195 kg
Tillatt totalvekt 1 510 kg        1 450 kg
Maks nyttelast 265 kg              255 kg
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

PionerThink

Tror Sør Import i Mandal har importert ganske mange av denne typen de senere år(alle 10 kanskje :o)
Naboen har en faktisk, så helt uvanlige er de ikke, men det er jo en del momenter som nevnes her man bør tenke på!
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

goggo

Sitat fra: PionerThink på fredag 29. september 2017, klokken 10:39
Tror Sør Import i Mandal har importert ganske mange av denne typen de senere år(alle 10 kanskje :o)
Naboen har en faktisk, så helt uvanlige er de ikke, men det er jo en del momenter som nevnes her man bør tenke på!

Det med 10 stk var en ren gjetning fra min side. Kan gjerne være flere. Men jeg observerte at de USA IMIEV-ene de hadde til salgs i Mandal gjerne lå lang tid på FINN før de ble solgt så jeg antok det egentlig ikke var så mange.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA