Hva er forskjellen mellom Mitsubishi i-Miev, Citroën C-Zero og Peugeot iOn

Startet av cmartin, lørdag 16. april 2011, klokken 18:21

« forrige - neste »

Haahov

Sitat fra: Kris på fredag 10. august 2012, klokken 11:18

Den lille erfaringen vi har forteller vel at elbiler med mindre energitette batterier kan oppgraderes til nyere batteriteknologi, og dermed øke orginal rekkevidde. Grunnen til at det i dag ikke er spesielt godt tilrettelagt for en slik oppgradering, er nok lavt volum av tidlige elbiler.

Med volumet til trillingene vil nok markedet for batterierstatninger være interessant.

I fremtiden tror man at det er mulig med en energitetthet på 500kwh/kg på lithium batterier http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3517763.ece
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

hma

Sitat fra: Haahov på tirsdag 14. august 2012, klokken 23:34
I fremtiden tror man at det er mulig med en energitetthet på 500kwh/kg på lithium batterier http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3517763.ece
Slike oppsiktsvekkende prediksjoner om ny teknologi  tror jeg man skal ta med en stor klype salt :)

Zebrabatteriet i en Think veier 244kg og rommer 28,2kWh. Det blir ca 0,115kWh/kg altså 115Wh/kg.
Man spår altså batterier med over 4000 ganger høyere energitetthet enn noe av det beste vi har tilgjengelig i dag.
Slikt skjer ikke over natten ;)

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

jkirkebo

Sitat fra: hma på onsdag 15. august 2012, klokken 12:32
Sitat fra: Haahov på tirsdag 14. august 2012, klokken 23:34
I fremtiden tror man at det er mulig med en energitetthet på 500kwh/kg på lithium batterier http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3517763.ece
Slike oppsiktsvekkende prediksjoner om ny teknologi  tror jeg man skal ta med en stor klype salt :)

Zebrabatteriet i en Think veier 244kg og rommer 28,2kWh. Det blir ca 0,115kWh/kg altså 115Wh/kg.
Man spår altså batterier med over 4000 ganger høyere energitetthet enn noe av det beste vi har tilgjengelig i dag.
Slikt skjer ikke over natten ;)

Hilsen
Håkon

Slik jeg leser artikkelen er det nok en skrivefeil, tror det skal være 500Wh/kg.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Griffel

Sitat fra: Haahov på tirsdag 14. august 2012, klokken 23:34
I fremtiden tror man at det er mulig med en energitetthet på 500kwh/kg på lithium batterier http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3517763.ece
500kWh/kg har jeg sett i flere artikler, men det har så langt alltid vært en skrivefeil for 500Wh/kg.
500kWh/kg er et usansynlig høyt tall uansett, men 500Wh/kg høres lite ut som teoretisk øvre grense.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Haahov


[/quote]
500kWh/kg har jeg sett i flere artikler, men det har så langt alltid vært en skrivefeil for 500Wh/kg.
500kWh/kg er et usansynlig høyt tall uansett, men 500Wh/kg høres lite ut som teoretisk øvre grense.
[/quote]

Sjekket opp orginalartikkelen og det står vitterlig 500 kWh. http://www.electricvehiclesresearch.com/articles/big-disagreement-on-where-lithium-ion-batteries-are-headed-00004598.asp

That has an echo in supercapacitors and the half-way house of the supercabattery (Asymmetric Electrochemical Double Layer Capacitor), notably the "lithium capacitor" which has one lithium-ion battery electrode. The developers of these, which now outnumber the number of developers of rechargeable lithium/lithium metal batteries, sometimes point to a theoretical 500-1000 kWh per kg if the wonder drug graphene is employed.
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

Kris

Ja, så her kan man velge selv. Om man tror skrivefeil vil vedvare i fremtiden, eller om man tror batterier blir skikkelig bra i fremtiden. Jeg har troen på at fremtiden vil bringe begge deler. På et eller annet tidspunkt ;)
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

Griffel

Sitat fra: Haahov link=topic=3574.msg60536#msg60536 date=1345084345
Sjekket opp orginalartikkelen og det står vitterlig 500 kWh.
url="http://www.electricvehiclesresearch.com/articles/big-disagreement-on-where-lithium-ion-batteries-are-headed-00004598.asp"]http://www.electricvehiclesresearch.com/articles/big-disagreement-on-where-lithium-ion-batteries-are-headed-00004598.asp[/url]

That has an echo in supercapacitors and the half-way house of the supercabattery (Asymmetric Electrochemical Double Layer Capacitor), notably the "lithium capacitor" which has one lithium-ion battery electrode. The developers of these, which now outnumber the number of developers of rechargeable lithium/lithium metal batteries, sometimes point to a theoretical 500-1000 kWh per kg if the wonder drug graphene is employed.
Siden dette har lite å gjøre med med ulikheter mellom trillingene la jeg svaret her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5851.0.html
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Radiobil1

Sitat fra: Granheim på tirsdag 19. april 2011, klokken 10:59
Mitsubishi har 5 år/100 000 km nybilgaranti på i-Miev (og alle andre modeller). Samtidig viser laboratorietester at man etter 1000 sykluser (fra 100-0%) kan forvente at kapasiteten på batteriene er 70-90%. På grunnlag av dette sier Mitsubishi at forventet kapasitet på batteriet etter 10 år/150 000 km er 70-90%.

Ellers leveres alle nye Mitsubishi med tre års veiassistanse.

På selve bilen er det girsystemet som er forskjellig. i-Miev har tre ulike muligheter (Drive, Brake og Comfort) for å kunne tilpasse graden av regenerering (tilbakeføring av strøm til batteriet). Om man i nedoverbakker ønsker at bilen i større grad skal "bremse på giret" setter man den i Brake og bilen vil holde mer igjen og føre mer strøm tilbake til batteriet. På samme måte med Comfort hvis man vil at bilen skal bremse mindre når man slipper gassen (eller accelleratoren).
På Citroen C-Zero og Peugeot iON finnes kun drive.

Ut over dette er bilene identiske, med unntak av innvendig fargevalg. Der er nok Citroen litt "fresh'ere"

Ser man noe forskjeller på girkassehavarier mellom franske og japanske biler, og versjoner av kasser avhengig av prod dato?
Er dette noe man bør tenke på ved bruktkjøp?

Elmo

Sitat fra: Radiv på søndag 21. august 2016, klokken 21:06
Ser man noe forskjeller på girkassehavarier mellom franske og japanske biler, og versjoner av kasser avhengig av prod dato?

Japanske og Japanske mener du vel. ALLE bilene, også de "Franske" er produsert av Mitsubishi i Japan.
Seat Mii 2020/01 og Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.26.4
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Elmo

Sitat fra: Granheim på tirsdag 19. april 2011, klokken 10:59
På selve bilen er det girsystemet som er forskjellig. i-Miev har tre ulike muligheter (Drive, Brake og Comfort) for å kunne tilpasse graden av regenerering (tilbakeføring av strøm til batteriet). Om man i nedoverbakker ønsker at bilen i større grad skal "bremse på giret" setter man den i Brake og bilen vil holde mer igjen og føre mer strøm tilbake til batteriet. På samme måte med Comfort hvis man vil at bilen skal bremse mindre når man slipper gassen (eller accelleratoren).
På Citroen C-Zero og Peugeot iON finnes kun drive.

Jeg har ikke Trilling, men jeg har hørt "rykter" om at det er bare plastdekslet rundt girspaken som forhindrer Ion og Czero fra å ha gir ekstra girene til MiEV. 
Seat Mii 2020/01 og Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.26.4
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Stjerneglis

Gammel tråd dette her... Imens har jo i-Miev fått en del oppgraderinger ift sine franske trillinger. LED lys, mer effektiv motor (som gir noen ekstra km) etc.

Girkassa: Det var en her på forumet som gjorde et forsøk ved å fjerne girdekslet på en Ion/Zero for å flytte girspaken til posisjoner tilsvarende "B" og "C" på i-Miev. Men det fungerte ikke uten videre...
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

Radiobil1

Sitat fra: Elmo på søndag 21. august 2016, klokken 21:31
Sitat fra: Radiv på søndag 21. august 2016, klokken 21:06
Ser man noe forskjeller på girkassehavarier mellom franske og japanske biler, og versjoner av kasser avhengig av prod dato?

Japanske og Japanske mener du vel. ALLE bilene, også de "Franske" er produsert av Mitsubishi i Japan.

I know, men tenke mest ifm to ekstra modus på kassa til Mitsubishin, og at kassene kommer med et par oppgraderinger på nyere biler som sagt i tråden.

Elmo

Sitat fra: Stjerneglis på søndag 21. august 2016, klokken 21:43
Girkassa: Det var en her på forumet som gjorde et forsøk ved å fjerne girdekslet på en Ion/Zero for å flytte girspaken til posisjoner tilsvarende "B" og "C" på i-Miev. Men det fungerte ikke uten videre...
OK :-[
Seat Mii 2020/01 og Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.26.4
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

TB

i-Miev har to ekstra gir posisjonar, B og C. Desse har ingen mekanisk kobling til girkassa, det er berre ulike program for mengden regenerering som motor yter. B gir meir brems, C gir mindre brems.

Ref tråden der det var forsøkt å ta av deksel på ein "Fransk" trilling så fungerte endring i displayet, B og C viste der. Men, motorstyring forstod ikkje kva dette betyr - og resultatet vart ingen framdrift.

På alle bilane har girkassa eit fast utveksling og er alltid innkobla mot motor.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

automat

Sitat fra: Stjerneglis på søndag 21. august 2016, klokken 21:43
Gammel tråd dette her... Imens har jo i-Miev fått en del oppgraderinger ift sine franske trillinger. LED lys, mer effektiv motor (som gir noen ekstra km) etc.


De franske fikk også effektivtetsoppgraderingen. Mitsubishi økte rekkevidden ved å beholde 88 celler i batteriet, mens de franske reduserte til 80, og beholdt gammel rekkevidde.

Ikke usannsynlig at hele effektiviseringen egentlig var batteribytte fra LEV50 til LEV50N
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA