Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeløsning mens vi venter på nytt hus

Startet av uerfaren_trønder, mandag 18. september 2017, klokken 18:10

« forrige - neste »

geear

#15
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 19. september 2017, klokken 14:14
Stemmer det, men han kommer ikke utenom jordfeilvern type B også på kursen dersom den er satt opp for lading
I veiledning fra DSB står følgende:

I en Mode 3 ladeinstallasjon er det viktig å ha en egen kurs med 30mA jordfeilbryter, type B. Hvis ladeboksen inneholder jordfeilbryter kan jordfeilbryter for kursen sløyfes.

Edit: Det står ikke noe om forskjell om mode 3 boksen er koblet til fast eller ved CEE, men i verste fall så får en bruke koblingsboks. Antageligvis ikke noe dyrere det, men må (egentlig) ha elektriker for å koble fra ved senere anledning.

Griffel

#16
Mode 3 betyr fastmontert ladestasjon.
Mode 2 betyr kobling via stikkontakt.

Så ladestasjoner koblet via stikkontakt er mode2 enten det er vanlig kabel med kladd eller en ladestasjon ment for fast montasje som utstyres med kabelsladd og plugg.

Altså dersom en ny kurs for lading ender i en stikkontakt krever forskiften B vern som del av det faste opplegget.

( mode 1 ingen kontroll boks nå kun aktuelt på klasiske elbiler og mode 4 ekstern lader altså DC)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: gr på tirsdag 19. september 2017, klokken 16:18
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 19. september 2017, klokken 14:14
Stemmer det, men han kommer ikke utenom jordfeilvern type B også på kursen dersom den er satt opp for lading
I veiledning fra DSB står følgende:

I en Mode 3 ladeinstallasjon er det viktig å ha en egen kurs med 30mA jordfeilbryter, type B. Hvis ladeboksen inneholder jordfeilbryter kan jordfeilbryter for kursen sløyfes.

Edit: Det står ikke noe om forskjell om mode 3 boksen er koblet til fast eller ved CEE, men i verste fall så får en bruke koblingsboks. Antageligvis ikke noe dyrere det, men må (egentlig) ha elektriker for å koble fra ved senere anledning.

Som griffel sier er mode 3 direkte koblet.

Jeg tenker på at et stikk satt opp for ladestasjon og dermed mode 2. Da må stikket ha Jordfeilvern type B, mens den semiportable ladestasjonen må ha minst jordfeilvern type A etter forskriftene.

Dette kan likevel bli det rimeligste alternativet da en senere kan ta med ladestasjonen til neste sted og koble den der enten i mode 2 eller mode 3.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

KjellG

"mens den semiportable ladestasjonen må ha minst jordfeilvern type A etter forskriftene."

Menes her en DC-lader? Den må vel også ha B-vern enten i kassa eller i skapet?

Griffel

#19
Sitat fra: KjellG på tirsdag 19. september 2017, klokken 20:00
"mens den semiportable ladestasjonen må ha minst jordfeilvern type A etter forskriftene."

Menes her en DC-lader? Den må vel også ha B-vern enten i kassa eller i skapet?
Her er det kun snakk om AC. DC laderen er i bilen. Mode4 lading er DC fra ekstern lader.

Det er to uavhengige internationale regelverk som gjelder.
Forskrifter fra NEK for faste installasjoner stiller krav om B vern i det faste anlegget. Basert på EU regler for faste installasjoner.

Apparatforskrifter gjelder for det som ikke er fastmontert. f.eks ladekabler med kladd. Disse stiller for mode 2 krav om minst jorfeilbryter tilsvarende type A internt.
Dette også en EU norm for slike apparater.

Hva en velger har vel litt med huseier også å gjøre. Altså om vedkommende er interesert i å ha et ladepunkt for elbil eller ikke.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

geear

Syns nå ikke definisjonen at en fastmontert ladestasjon med CEE er mode 2 er klar i veiledningen slik dere mener. Det står at mode 2 har løs kladd så og så langt inne på ledningen. Føler det havner midt mellom, og kunne godt vært avklart bedre. Fastmontert stasjon med CEE og innebygd type B er en fleksibel og såvidt jeg kan forstå også trygg løsning.

Griffel

#21
Sitat fra: gr på tirsdag 19. september 2017, klokken 20:15
Syns nå ikke definisjonen at en fastmontert ladestasjon med CEE er mode 2 er klar i veiledningen slik dere mener. Det står at mode 2 har løs kladd så og så langt inne på ledningen. Føler det havner midt mellom, og kunne godt vært avklart bedre. Fastmontert stasjon med CEE og innebygd type B er en fleksibel og såvidt jeg kan forstå også trygg løsning.
Definisjon på lademodus i EU forskrift er helt klar.
Kobles ladestasjonen via stikkontakt er det mode 2. og stikkontakten må beskyttes av tilsvarende minst en type B jorfeilbryter.

Neste gang noe plugges i stikkontakten kan det være en kabel kladd.

https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4996.msg49359.html#msg49359
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

KjellG

Sitat fra: KjellG på tirsdag 19. september 2017, klokken 20:00
"mens den semiportable ladestasjonen må ha minst jordfeilvern type A etter forskriftene."

Menes her en DC-lader? Den må vel også ha B-vern enten i kassa eller i skapet?

Det jeg mente var: Gitt en ekstern DC-lader ("semiportabel lader"), så må det inngå et B-vern siden denne laderen inneholder en lader = begrunnelsen for B-vern.

Griffel

Dessverre er det slik at mange feilaktig kaller AC ladestasjoner for ladere. Elektrolux sin semiportable er en ladestasjon.

Semiportable DC ladere bør nok heller kalles transporterbare enn portable og har ingen mening i denne tråden, og er veldig sjelden i privat sammenheng. 
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

uerfaren_trønder

Henta bilen på lørdag som gikk. Om noen skulle lure, så viser det seg at det er såpass greit å lade på jobb (10 stk Type 2 uttak på 7.4kW) at vi overhodet ikke ser behov for å legge opp noe der vi bor midlertidig. Vi har i mellomtiden funnet ut at det blir 400V TN-nett med 50A inntakssikringer i det nye huset. De som gjør det elektriske har tentativt sagt at 32A/230V burde la seg gjøre der, men vi bestemmer ingenting før vi har vært på befaring med noen.

Blir trønder etter hvert.

Nissan Leaf 30khw 2017.

Orbit

Sjekk om du kan få oppgradert inntaktet til 63A i det nye huset. Jeg var i tilsvarende situasjon, og fikk oppgradert 40A -> 63A på nybygg før de begynte installsjonen, og tilknytningskostnaden til e-verket gikk bare opp en tusenlapp (fra 21000 til 22000). Det er typisk veldig billig å få til i en prosjekteringsfase (sepsielt i et nytt byggefelt), men kan bli svindyrt dersom du ber om mer i ettertid.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

uerfaren_trønder

Sitat fra: Orbit på onsdag 15. november 2017, klokken 11:07
Sjekk om du kan få oppgradert inntaktet til 63A i det nye huset. Jeg var i tilsvarende situasjon, og fikk oppgradert 40A -> 63A på nybygg før de begynte installsjonen, og tilknytningskostnaden til e-verket gikk bare opp en tusenlapp (fra 21000 til 22000). Det er typisk veldig billig å få til i en prosjekteringsfase (sepsielt i et nytt byggefelt), men kan bli svindyrt dersom du ber om mer i ettertid.
Vi tenkte også det, men dessverre så var skapene allerede installert før vi fikk tak i de som gjør det elektriske. :-(

Men jeg tror det er mange år til vi får problemer med dette i og med at vi har såpass gode lademuligheter på jobb.
Blir trønder etter hvert.

Nissan Leaf 30khw 2017.

uerfaren_trønder

Det hører med til historien at vi har slått fra oss dagpendling for kona. 10 mil hver vei på hullete, svingete veier ut til ferga på vinterføre hver dag er for mye for oss. Det tok over 2 timer en vei da jeg kjørte i går (ca. 30 minutter med venting/ferge).
Blir trønder etter hvert.

Nissan Leaf 30khw 2017.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA