Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeløsning mens vi venter på nytt hus

Startet av uerfaren_trønder, mandag 18. september 2017, klokken 18:10

« forrige - neste »

uerfaren_trønder

Hei!

For noen måneder siden gikk jeg og samboeren på en smell og kjøpte oss rekkehus i et nybygg rett utenfor Trondheim. Rekkehuset er ikke ferdig før ut på nyåret (antakeligvis mars/april). Vi har solgt det huset vi bor i nå og flytter ut i starten av November. I mellomtiden bor vi midlertidig hos familie.

Forrige uke gikk vi på en ny smell og kjøpte oss en Nissan Leaf 30kw/h på kampanje hos Birger N. Haug. Bilen får vi antakeligvis i starten av November en gang og så kjører jeg den opp til Trondheim når den er klar.

Fra ca. midten av November blir samboeren nødt til å pendle rett under 10 mil en vei til jobb. Det er en hurtiglader på veien (etter ca. 4 mil). Men vi må egentlig prøve å få til en grei ladeløsning der vi skal bo midlertidig, ettersom det allerede er ganske langtekkelig å kjøre 10 mil hver vei. Vi investerer selvfølgelig i en fremtidsrettet ladestasjon i ny-huset, men i mellomtiden kunne vi tenke oss å få til noe som ikke koster skjorta der vi skal bo midlertidig. Siden det ikke er vårt hus, så er vi ekstra opptatt av at det skal være sikkert, men vi er ikke helt sikre på hva som er i sikringsskapet enda eller hva slags nett som finnes.

Hva er noen greie alternativer for oss å undersøke? Er det farbar vei å legge opp en ladestasjon med integrert jordfeilbryter type B i dette huset, og så få en elektriker til å flytte den til det nye huset når det er klart, eller blir det fryktelig dyrt? Finnes det trygge alternativer som er billigere?

Det er en stikk-kontakt der vi har tenkt å lade nå, så vi får sikkert lov til å trekke om / bytte ut den i en periode.
Blir trønder etter hvert.

Nissan Leaf 30khw 2017.

uerfaren_trønder

Føler for å forklare brukernavnvalget her; jeg er ikke trønder enda, men blir vel det en eller annen gang i løpet av de neste 40 årene. 10 år siden jeg har bodd på Sørlandet og jeg flytter jo stadig lenger vekk, så det er bare å innse at slaget er tapt :-)
Blir trønder etter hvert.

Nissan Leaf 30khw 2017.

elektrolux

Hva er problemet med å bruke medfølgende ladekabel?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

uerfaren_trønder

Sitat fra: elektrolux på mandag 18. september 2017, klokken 18:35
Hva er problemet med å bruke medfølgende ladekabel?

Vi har vel først og fremst blitt skremt av at det er lading fra vanlig stikkkontakt er til nødbruk og ikke noe man skal gjøre fast. Jeg fikk inntrykk av at dette er noe som man anbefaler veldig sterkt å ikke gjøre over tid pga brannfare/varmgang, og 5 måneder er jo en stund.
Blir trønder etter hvert.

Nissan Leaf 30khw 2017.

elektrolux

Med tanke på at 62% av elbilistene gjør dette, og at det ikke er registrert noen alvorlige branner av den grunn vil jeg påstå at dersom du bruker hode og nesen så går nok det veldig bra også for deg. ;)

Ting du skal være oppmerksom på er tung kladd som belaster stikket, varmgang grunnet gammelt stikk, og kursens øvrige føring.  Går den via en takboks i stuen før den ender opp i garasjen, eller er det den separat kurs av nyere dato ?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

uerfaren_trønder

Fint å høre at dette kan gå bra uten masse hodebry! :-) Jeg blir fort engstelig av strøm og det er mulig jeg er i overkant forsiktig her...

Jeg er helt sikker på at vi får lov til å skru opp en krok eller en kurv, så ikke bekymra for tyngden på den kladden (regner med at vi snakker 2kg, ikke 50kg).

Vi vet ikke om det er egen kurs. Slik sikringsskapet står i forhold til utestikket gir det egentlig ikke mening å hente strøm fra "andre steder". Vi må ta en runde med familien vår og høre om de vet. Huset er fra 80-tallet og jeg tror ikke de har byttet ut det elektriske, utover kanskje å få satt inn automatsikringer.
Blir trønder etter hvert.

Nissan Leaf 30khw 2017.

stromifokus

bruker du ladeklatten som følger med bilen så er du temmelig "safe", særlig hvis du sjekker for varmgang (lunk er bra, smeltetemperatur ikke bra). Sjekk om stikkontakten er sort av gammel varmegang.

uerfaren_trønder

Takk for hjelpen, da kan jeg tydeligvis slutte å panikk-researche elektriske installasjoner og strømnett i denne omgang!
Blir trønder etter hvert.

Nissan Leaf 30khw 2017.

nofuelno

Sitat fra: uerfaren_trønder på mandag 18. september 2017, klokken 18:10
Hei!

For noen måneder siden gikk jeg og samboeren på en smell og kjøpte oss rekkehus i et nybygg rett utenfor Trondheim. Rekkehuset er ikke ferdig før ut på nyåret (antakeligvis mars/april). Vi har solgt det huset vi bor i nå og flytter ut i starten av November. I mellomtiden bor vi midlertidig hos familie.

Forrige uke gikk vi på en ny smell og kjøpte oss en Nissan Leaf 30kw/h på kampanje hos Birger N. Haug. Bilen får vi antakeligvis i starten av November en gang og så kjører jeg den opp til Trondheim når den er klar.

Fra ca. midten av November blir samboeren nødt til å pendle rett under 10 mil en vei til jobb. Det er en hurtiglader på veien (etter ca. 4 mil). Men vi må egentlig prøve å få til en grei ladeløsning der vi skal bo midlertidig, ettersom det allerede er ganske langtekkelig å kjøre 10 mil hver vei. Vi investerer selvfølgelig i en fremtidsrettet ladestasjon i ny-huset, men i mellomtiden kunne vi tenke oss å få til noe som ikke koster skjorta der vi skal bo midlertidig. Siden det ikke er vårt hus, så er vi ekstra opptatt av at det skal være sikkert, men vi er ikke helt sikre på hva som er i sikringsskapet enda eller hva slags nett som finnes.

Hva er noen greie alternativer for oss å undersøke? Er det farbar vei å legge opp en ladestasjon med integrert jordfeilbryter type B i dette huset, og så få en elektriker til å flytte den til det nye huset når det er klart, eller blir det fryktelig dyrt? Finnes det trygge alternativer som er billigere?

Det er en stikk-kontakt der vi har tenkt å lade nå, så vi får sikkert lov til å trekke om / bytte ut den i en periode.
Anbefaling:

Monter et fast ladepunkt type KEBA m/4m kabel Type 1.
Denne kan du leie av oss for 350,-/ mnd. uten bindingstid.

Billig tilleggsforsikring !
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

geear

Sitat fra: uerfaren_trønder på mandag 18. september 2017, klokken 22:32
Takk for hjelpen, da kan jeg tydeligvis slutte å panikk-researche elektriske installasjoner og strømnett i denne omgang!
Kommer an på hvordan du ser det. Å ta i bruk en eksisterende schukostikk til regelmessig elbillading er ulovlig, da det ansees som bruksendring og dermed trer nye krav i kraft (sjekk veileder hos DSB). Om det er farlig er en annen diskusjon, og tilstand på kurs - og bruken, betyr alt. Du kan feks justere ned ladestyrken litt hvis du ikke er i nød. Jeg hadde nok brukt schukoløsning selv for fem mnd.

Griffel

Med 10mil hver vei, håper jeg det er mulig å lade både på jobb og hjemme. Eller regne med et besøk på hurtiglader i et hvertfall på vei hjem. 10A fra Shuko som i utgangspunktet er i overkant av akseptabelt, vil om en satser på nesten tomt batteri når en kommer hjem kreve 14-15 timer ladetid. 8 timers dag på jobb og 3 timers kjøring + 14 timer lading krever 25 timer idøgnet.

Lading 8 timer på jobb og 8 timer hjemme er jo enklere.

Kun hjemme:
Er den aktuelle stikkontakten på en separt kurs sikret med en 16A jordfeilautomat, ville jeg ha byttet stikkontakten midlertidig ut med en ladestasjon og byttet til bake og tatt denne med ved flytting.

Er stikkontakten ikke på en separat kurs, ikke sikret med 16A jordfeilautomat blir det straks dyrere.

Er det lademuligheter på jobb og en elektrikker har sjekket den aktuelle kursen ville jeg nok den korte tiden det er snakk om nøyd meg med lading med lav strømstyrke fram til flytting.

At eksisterende installasjon ikke har jordfeilbryter type B bekymrer meg lite i en midlertidig løsning.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Chris Neumann Ruud

Sitat fra: Griffel på tirsdag 19. september 2017, klokken 10:03
Med 10mil hver vei, håper jeg det er mulig å lade både på jobb og hjemme. Eller regne med et besøk på hurtiglader i et hvertfall på vei hjem. 10A fra Shuko som i utgangspunktet er i overkant av akseptabelt, vil om en satser på nesten tomt batteri når en kommer hjem kreve 14-15 timer ladetid. 8 timers dag på jobb og 3 timers kjøring + 14 timer lading krever 25 timer idøgnet.

Lading 8 timer på jobb og 8 timer hjemme er jo enklere.

Kun hjemme:
Er den aktuelle stikkontakten på en separt kurs sikret med en 16A jordfeilautomat, ville jeg ha byttet stikkontakten midlertidig ut med en ladestasjon og byttet til bake og tatt denne med ved flytting.

Er stikkontakten ikke på en separat kurs, ikke sikret med 16A jordfeilautomat blir det straks dyrere.

Er det lademuligheter på jobb og en elektrikker har sjekket den aktuelle kursen ville jeg nok den korte tiden det er snakk om nøyd meg med lading med lav strømstyrke fram til flytting.

At eksisterende installasjon ikke har jordfeilbryter type B bekymrer meg lite i en midlertidig løsning.

Enkelt og greit: Med 200 km reisevei må du ha DIGERT batteri for å ikke gå tom på onsdag dersom du bare har 10A i den ene enden. Pendlet 220 km daglig i et halvt år, og selv med 16A/3.6kW type 2 fra jeg kom hjem til jeg dro (12 timer) så gikk jeg i minus og måtte hurtiglade minst en gang midt i uka for å holde til helga (hvor jeg kunne stå så lenge jeg gadd) - Jeg ville seriøst vurdert om det er mulig å få ladet på jobbdestinasjonen også - nesten uansett hvor lite. Husk at Leafen skal hjem også, og 200 km på vinterføre er uansett å dra strikken, spør du meg :)

Hør med huseier/familie om de er villige til å eventuelt kjøpe ut en ladestasjon som dere setter opp, når dere flytter - det kan hende det er en investering som denne ser seg tjent med? Det er jo ikke gratis å investere i infrastrukturendringer i et hus man ikke eier selv og så bare gir fra seg ved endt bruk :)
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

geear

Tok lading på jobb for gitt jeg, for 20 mil, med 30kWh elbil, i de spesifiserte månedene, er bare å glemme. Med litt hurtiglading hver dag går det.

Hvis det er mulig å legge ut en ny kurs med et CEE-stikk uten altfor mye om og men, så kan TS kjøpe seg en ladestasjon med innebygget B-vern og påmontert CEE-støpsel, og ta den med seg til neste hus.

elektrolux

Stemmer det, men han kommer ikke utenom jordfeilvern type B også på kursen dersom den er satt opp for lading 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

uerfaren_trønder

Vi sjekket at der er lading på jobb først, ja, og har fått beskjed om at det finnes ladestasjoner der og at det ikke skal være så mye rift om dem. Det sjekket vi før vi kjøpte bilen, alternativet ville vel nesten vært hurtiglading omtrent hver dag og det håper vi å slippe :-)

Føler vi har fått mye bedre oversikt og mye gode tips her, takk alle sammen!

Plan A er nå å få sjekket den kursen som er lett tilgjengelig. Plan B er å få en elektriker til å sette opp en ladestasjon midlertidig, enten ved å kjøpe, så få den flyttet senere eller den leie-ordningen som ble tipset om her.
Blir trønder etter hvert.

Nissan Leaf 30khw 2017.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA