Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

E-nv200 med 40 kwh

Startet av Palpalpal, lørdag 16. september 2017, klokken 09:40

« forrige - neste »

turfsurf

0,31 Cd ja, men husk at dette er en høy bil, så luftmotstand (CdA) blir veldig høy uansett. På motorvei vil nok forskjellen være vesentlig større enn oppgitt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

tomrh

Fant en interessant PDF med måling av NV200 i vindtunnel: http://dro.dur.ac.uk/22383/1/22383.pdf
Cd = 0,326
A = 2,85 m2
Som kombinert gir CdA = 0,326 * 2,85 = 0,929 m2

Leafens er iflg. caranddriver målt i vindtunnel:
Cd = 0,32
A = 24,5 ft2 = 2,28 m2
Som kombinert gir CdA = 0,32 * 2,28 = 0,730 m2

Altså har e-NV200 omtrent 27% høyere luftmotstand enn Leaf.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Og egenvekt er oppgitt til 1539 kg, se f.eks. EL78000 i kjøretøyregisteret. Dette er omtrent det samme som Leaf. Så da er det bare luftmotstanden som er større. Hva 40 kWh versjonen kommer til å veie er jo ikke oppgitt enda, men skulle vel ikke bli veldig mye tyngre. Tyngdeforskjellen vil derfor ikke slå inn på forbruk.

Ved kjøring i 80 km/t utgjør luftmotstanden typisk 2/3 av energiforbruket. Altså burde e-NV200 da ha ca (2/3 * 27%) = 18% høyere forbruk enn Leaf, eller 1/1.18 = 85% av rekkevidden.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

EK

Takk for innsikt om luftmotstanden.
På forrige tur da vi nærmet oss skilpadde på vei til ladestasjon gikk vi ned i 40km/t og det er vel der optimal kjørelengde ligger. De siste prosentene gav i allefall flere prosenter. Men da kom jeg til å tenke på om det ville hjulpet luftmotstanden i høyere hastighet om bilen hadde en avrunding bak og ikke flat dør. jeg tenkte dette som en pyramide som ble festet til bakdøren og som derfor gjorde at bilen slapp luften lettere. Dette er jo litt sært, men det hadde vært morsomt å vite om det hadde økt rekkevidden.


tomrh

#19
Sitat fra: EK på onsdag 04. oktober 2017, klokken 12:36
Men da kom jeg til å tenke på om det ville hjulpet luftmotstanden i høyere hastighet om bilen hadde en avrunding bak og ikke flat dør. jeg tenkte dette som en pyramide som ble festet til bakdøren og som derfor gjorde at bilen slapp luften lettere. Dette er jo litt sært, men det hadde vært morsomt å vite om det hadde økt rekkevidden.

Det pdf-dokumentet jeg linket til har nettopp dette som tema, hvordan endre utforming av karosseri for å senke luftmotstanden på en NV200. Bl.a. måles det virkning av en spoiler bak nettopp slik du sier, se seksjon 4.5 og figur 11.
Sitat fra: tomrh på onsdag 04. oktober 2017, klokken 08:34
Fant en interessant PDF med måling av NV200 i vindtunnel: http://dro.dur.ac.uk/22383/1/22383.pdf
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Ebe

Sitat fra: tomrh på onsdag 04. oktober 2017, klokken 09:07
Ved kjøring i 80 km/t utgjør luftmotstanden typisk 2/3 av energiforbruket. Altså burde e-NV200 da ha ca (2/3 * 27%) = 18% høyere forbruk enn Leaf, eller 1/1.18 = 85% av rekkevidden.

Dette gjelder bare luftmotstand. Man må ikke glemme at e-NV200 har et vesentlig større volum å varme opp, samt en større overflate for varmetap. Dette vil også medføre redusert rekkevidde i forhold til Leaf.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Reodor

Er det noen som har hørt noe om endring i maks tilhengervekt når batterikapasiteten øker?
2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

tomrh

#22
Sitat fra: Ebe på onsdag 04. oktober 2017, klokken 16:56
e-NV200 har et vesentlig større volum å varme opp, samt en større overflate for varmetap. Dette vil også medføre redusert rekkevidde i forhold til Leaf.
For oss med 12-Leaf uten varmepumpe og 11 batteriprikker blir det uansett en dobling av rekkevidden vi er vant til.

Og de «kjipe» 15"-hjulene med 185/65R15, om de videreføres, gir jo litt ekstra rekkevidde sml med Leaf.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

kaiat

Sitat fra: Reodor på onsdag 04. oktober 2017, klokken 18:07
Er det noen som har hørt noe om endring i maks tilhengervekt når batterikapasiteten øker?

Tilhengervekten forblir den samme, selv om Nissans reklamevideo kan gi inntrykk av det motsatte.
https://youtu.be/xF3ga6yEzoo

Palpalpal

Nye modeller med 40 kWh har første levering i april 2018, i følge forhandler

palhenf

Fikk høre fra forhandler at E-NV200 med 40 kWh vil få rekkevidde på 280 km NEDC.

Kangoo Z.E er oppgitt med 270 km NEDC og 33 kWh batteri.

Hvordan kan forskjellen i rekkevidde være så liten mellom Kangoo Z.E og E-NV200? Forskjell i batterikapasitet tilsier at forskjellen i rekkevidde skulle vært større. Har E-NV200 mye dårligere virkningsgrad?

Jeg skulle helst klare 180 km uansett årstid på motorvei, men E-NV200 og 40 kWh vil vel komme til kort her. Holder kanskje med pen kjøring sommerstid?

tomrh

Tipper 40 kWh er brutto mens 33 kWh på Kangoo er netto? Kan være litt av forklaringen?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

NEDC syklusen består røffly av 3 sykluser på 50 km/t og en kort på 80 km/t, så høy luftmotstand har liten innvirkning på NEDC-tall.

Fossilversjonen av Kangoo har Cd = 0,35, som er noe dårligere enn e-NV200.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

turfsurf

Sitat fra: tomrh på onsdag 04. oktober 2017, klokken 09:07
Ved kjøring i 80 km/t utgjør luftmotstanden typisk 2/3 av energiforbruket. Altså burde e-NV200 da ha ca (2/3 * 27%) = 18% høyere forbruk enn Leaf, eller 1/1.18 = 85% av rekkevidden.
Ja, og på motorvei i 120 vil luftmotstanden være dominerende, og øke forskjellen betraktelig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: palhenf på mandag 09. oktober 2017, klokken 12:24
Fikk høre fra forhandler at E-NV200 med 40 kWh vil få rekkevidde på 280 km NEDC.

Kangoo Z.E er oppgitt med 270 km NEDC og 33 kWh batteri.

Hvordan kan forskjellen i rekkevidde være så liten mellom Kangoo Z.E og E-NV200? Forskjell i batterikapasitet tilsier at forskjellen i rekkevidde skulle vært større. Har E-NV200 mye dårligere virkningsgrad?

Jeg skulle helst klare 180 km uansett årstid på motorvei, men E-NV200 og 40 kWh vil vel komme til kort her. Holder kanskje med pen kjøring sommerstid?

NEDC er tulleverdi uansett; begynn å forlang WLTP ved enhver anledning :).

Nissan oppgir bruttokapasitet, netto er vel sannsynligvis på ca 36kWh. Renault oppgri netto slik at delta mellom disse to er ca 3kWh.

I tillegg kan faktisk forbruket være lavere på en Kangoo ZE i forhold til eNV200 på samme måte som Zoe har lavere forbrukk enn Leaf.
Uansett vil nye Kangoo ZE ha en fordel om vinteren med både varmepumpe og tilleggsvarmer på fossilbrennstoff, men Kangoo ZE taper stort på manglende hurtiglading.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA