Leaf er ikke så bra kvalitet allikevel

Startet av T.K, onsdag 13. september 2017, klokken 23:59

« forrige - neste »

T.K

Sitat fra: leafnor på søndag 17. september 2017, klokken 20:04
For min del observerer jeg i den her tråden avsporing omkring Leafkvalitet. Tenker jeg skal prøve å komme nærmere tema, som jeg tolker dreier seg om kvaliteten på vindusviskermekanikken på Leaf.
Føler det kan knyttes en viss risiko til det, bli satt i bås med en eller annen yrkesgruppe, men gjør et forsøk.

- Vindusviskermekanikken på Leaf er like god/dårlig som alle andre biler.

Det er så at Nissan ikke er alene om å bruke samme snap-løsning i viskersystemet. Og da med samme pålitelighet for funksjon, at de kan falle av.
Det så "ofte" at det er egen business i en fix, et klips.

Kjøp det til 50,-, og problemet under kontroll:
https://x8r.co.uk/fiat-punto-windscreen-wiper-linkage-motor-repair-clip-kit

Delen er bestilt. 120 kroner i frakt, totalt 170 kroner.

Takk for et godt innlegg :) Alle innleggene av typen "slutt å sutre, bilen er bra" begynte å bli slitsomme å forholde seg til. Man vet aldri hvem som er bak slikt, jeg mistenker som sagt bruktbilselgere.

sylwester

Fy f... Jeg måtte ut med noe liknende da vindusviskeren til Forden falt av midt i verste regnperiode. For min del så var virkelig dette mer enn 10% av verdien, men jeg betalte for man kan ikke kjøre bil uten visker... Lurer på om ikke en sånn clips hadde fikset min bil også :-O

Forresten! Prisdifferansen mellom bruktimportert og norsk bil med 5 års garanti er mer enn 6.000kr så hvis du måtte ut med dette så ville du fortsatt hatt en rimeligere bil.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

downlow

T.K det er ingen som hverken skjønner eller er videre enig med deg. Hvis du er så paranoid at du tror alle brukerne her inne er brukbilselgere med skumle hensikter, så ja da er det nok mer en Leafen din som trenger service

Jeg skal la deg diskutere videre, uten yttligere kommentarer.

Lykke til videre.
2017 Leaf Tekna 30 kWh

Ole Irgens

Sitat fra: T.K på lørdag 16. september 2017, klokken 12:37
Sitat fra: alagerqv på lørdag 16. september 2017, klokken 11:03
Kan forøvrig legge til at min 2015 e-Golf ligger an til å få mindre verditap enn Leaf. Tilbud fra oppkjøper er på ca 200k etter 2,5 år med nyprisen på ca 300k. Går over til TMS75D som neppe får like hyggelig verditap... men andre egenskaper gjør det for min del verdt det.

Sent from my iPhone using Tapatalk

La meg prøve å forklare litt nærmere. Tråden ble ikke startet for å fortelle nåværende Leaf-eiere at det har vært kostbart å eie Leaf. Tråden ble startet for å fortelle kommende bruktbilkjøpere av Leaf at det høyst sannsynlig blir veldig kostbart å eie Leaf.

Men det er jo ikke riktig. Du tar én hendelse, som sannsynligvis er en garantisak, og trekker noen enorme konklusjoner ut fra den: Fordi viskerstaget ditt ryker (det har røket for meg også, på en helt annen og enda nyere bil) så drar du opp en voldsom konspirasjon om at  det "blir veldig kostbart å eie Leaf". Ja, det er kostbart å eie bil, fordi verditapet er helt hinsides, men det gjelder alle biler. De fleste her inne på forumet rapporterer om biler som er driftssikre og pålitelige, men du har hatt uflaks, fordi du kjøpte en parallellimportert bil (som mange advarer mot) av en ikke-merkeforhandler (som også mange er skeptiske til, nettopp på grunn av faren for at de skal gå konk). Suck it up, men ikke prøv å lage Leafen til en dårlig bil fordi du har hatt én del som har røket.

mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

sylwester

Enig med Ole der jeg. Det er lite poster her på forumet som indikerer at Leaf er en dyr bil å eie og de eldste bilene er snart 8 år gamle.

Jeg er spent på om utgiftene til reparasjon går opp eller om den holder seg lavere enn bensin selv på sine eldre dager, men kun tiden kan vise dette og man må igrunn vente på svaret for en såpass ny bil som Leaf.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Øyvind.h

Hadde en Leaf i familiens eie fra 2012 til 2016.
Det ble byttet batteri i nøkkelen. Og forvinduene gikk litt tregt. Ellers tror jeg ikke det var noe å sette fingeren på etter 4år/60.000km.

Hmm. Jo det var litt rust på en bøyle, og bremseskiven hadde slitekant.
Til 120k brukt er det et latterlig godt kjøp.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

T.K

Sitat fra: downlow på mandag 18. september 2017, klokken 01:48
T.K det er ingen som hverken skjønner eller er videre enig med deg. Hvis du er så paranoid at du tror alle brukerne her inne er brukbilselgere med skumle hensikter, så ja da er det nok mer en Leafen din som trenger service

Jeg skal la deg diskutere videre, uten yttligere kommentarer.

Lykke til videre.

Det er 250 Leaf til salgs på finn. Den som har gått mest har gått 116 000 km. 150 av dem selges av ikke-merkeversteder av typen Bjørns Autosalg mm, 50 selges av private.

Det har vært noen få personer her inne som bagatelliserer at Leaf har absurde priser på flere av sine komponenter, bl.a. omtalt i media flere ganger. Det er ikke et veldig stort konspirasjonspoeng at bruktbilselgere vil være frempå her og bagatellisere. Hovedpoenget til de som bagatelliserer er at Leaf har vært en bil med lite feil. Disse "glemmer" at Leafen er en bil som kom for få år siden og at bilene har lite kilometer på telleren i forhold til mange andre biler.

Nå begynner Leafene å bli eldre og snart har flere av dem kommet opp i et kilometerantall hvor det begynner å skje ting. Det hadde jo vært helt oppsiktsvekkende at biler med så lite kilometer som Leaf har hatt frem til nå hadde hatt noen særlige feil å snakke om. Det er nå vi begynner å se at ting skjer. Det er nå Leafen begynner å gå i stykker. Nissan har aldri vært noen Toyota når det kommer til byggekvalitet.

Når jeg selger Leafen legger jeg meg selvsagt lavt i pris på finn. Jeg har god råd og har ikke tenkt å prøve å overbevise unge folk med dårlig råd om at Leaf er et sikkert kort. Hadde jeg kjøpt brukt Leaf nå, med nærmere 100 000 km på telleren, ville jeg sovet veldig dårlig om natten.

Bondeknøl

Det er mange Leafer på veiene som har gått over 100 000km.
Anbefaler deg heller en tur til legen for å få sovetabletter hvis nattesøvnen er så tynnslitt.

T.K

Sitat fra: Bondeknøl på tirsdag 19. september 2017, klokken 12:13
Anbefaler deg heller en tur til legen for å få sovetabletter hvis nattesøvnen er så tynnslitt.

Har du ikke fått solgt noen biler idag?

Om du hadde fulgt med litt mer i timene på skolen, i stedet for å spille playstation hadde du kanskje lært litt om å finne frem i samfunnet, eller ervervet deg kunsten å lese flere enn to setninger på en gang. Bare et velvillig tips, det er aldri for sent å ta opp fag.

La meg vise deg. Om du sammenligner med biler av samme størrelse og årsmodell, eks Ford Fokus, VW Golf, Toyota Auris og Yaris og Prius, i samme årsmodell som Leaf, 2011 til i dag, så finner du ut at disse bilene har gått opp til fire - 4 - ganger så langt sammenlignet med Leaf. Dobbelt så langt er malen. Ja, det finnes Leaf som har gått lenger enn de du selger på finn, men det finnes Golf og Prius som har gått lenger også, skjønner du.

Så Leaf er en bil som har gått lite i forhold til andre biler, og nettopp derfor har det vært lite feil på den. Men nå kommer feilene.

bob-bob

Ifølge relativt sikre kilder ( bilforhandlere jeg kjenner ifbm min bilhobby ) så er det svært lite feil på Leaf i forhold til andre biler med samme kjørelengde. De tjener mest på service på andre biltyper , men på den annen side er det lite reklamasjoner på Leaf . ( I forhold til andre biler , med tilsvarende  kjørelengde , igjen.)

Jeg får vel tro på dem , da. Forøvrig har vi vært innom flere leafer ( jeg har byttet 1 gang) og har 2 stk nå. Jeg er også eier av 4 andre biler med fossildrivstoff. Både bruksbil og motorsport samt hygge.  Jeg kan med hånden på hjertet si at med Leaf er det nesten ingenting å bry seg om bortsett fra årlig service. ( Den tar jeg på merkeverksted så lenge det er garanti på dem ! )  De andre bilene er det litt av hvert på .....   og jeg skrur stort sett selv på dem.

Men dette er nå min oppfatning + etpar seriøse bilforhandleres. Mulig det ikke betyr stort , men jeg skriver nå det her likevel.  ::)

Ole Irgens

Sitat fra: bob-bob på tirsdag 19. september 2017, klokken 13:10
Ifølge relativt sikre kilder ( bilforhandlere jeg kjenner ifbm min bilhobby ) så er det svært lite feil på Leaf i forhold til andre biler med samme kjørelengde. De tjener mest på service på andre biltyper , men på den annen side er det lite reklamasjoner på Leaf . ( I forhold til andre biler , med tilsvarende  kjørelengde , igjen.)

Jeg får vel tro på dem , da. Forøvrig har vi vært innom flere leafer ( jeg har byttet 1 gang) og har 2 stk nå. Jeg er også eier av 4 andre biler med fossildrivstoff. Både bruksbil og motorsport samt hygge.  Jeg kan med hånden på hjertet si at med Leaf er det nesten ingenting å bry seg om bortsett fra årlig service. ( Den tar jeg på merkeverksted så lenge det er garanti på dem ! )  De andre bilene er det litt av hvert på .....   og jeg skrur stort sett selv på dem.

Men dette er nå min oppfatning + etpar seriøse bilforhandleres. Mulig det ikke betyr stort , men jeg skriver nå det her likevel.  ::)

Du har nok spilt for mye playstation og ikke fulgt godt med i timene. Dine erfaringer betyr derfor nesten ingenting. Her må vi ta hensyn til den nesten apokalyptiske hendelsen som inntreffer når et vindusviskerstag ryker. Som kjent er dette et tegn på at bilen som vindusviskerstaget er festet til, nå har begynt sin hevnaksjon: Etter å ha kastet blår i øynene på den godtroende eier de første 100.000 kilometer og oppført seg tilnærmet feilfritt, begynner bilen nå en sakte nedbrytingsprosess, der bare de dyreste delene blir rammet. Etter vindusviskerstaget kommer derfor kjøreprosessor og skjerm, varmepumpe, utvekslingsgir og til slutt hanskeromslokket, som på alle Leafer er håndskåret av japanske samuraier og derfor må kjøpes på egne nettsider på det svarte internettet.

La dette være en advarsel til dem som trodde de hadde kjøpt en billig og driftssikker bil med lave reparasjonskostnader: DET STEMMER IKKE!

Mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

Bondeknøl

This message previously only contained one or more inline attachment references all of which are now invalid.

zbk

Håndskjæres de av en hvilken som helst samurai eller bare av venstrehendte og førstefødte?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Bondeknøl

Sitat fra: T.K på tirsdag 19. september 2017, klokken 12:31
Sitat fra: Bondeknøl på tirsdag 19. september 2017, klokken 12:13

Har du ikke fått solgt noen biler idag?

Om du hadde fulgt med litt mer i timene på skolen, i stedet for å spille playstation hadde du kanskje lært litt om å finne frem i samfunnet, eller ervervet deg kunsten å lese flere enn to setninger på en gang. Bare et velvillig tips, det er aldri for sent å ta opp fag.

La meg vise deg. Om du sammenligner med biler av samme størrelse og årsmodell, eks Ford Fokus, VW Golf, Toyota Auris og Yaris og Prius, i samme årsmodell som Leaf, 2011 til i dag, så finner du ut at disse bilene har gått opp til fire - 4 - ganger så langt sammenlignet med Leaf. Dobbelt så langt er malen. Ja, det finnes Leaf som har gått lenger enn de du selger på finn, men det finnes Golf og Prius som har gått lenger også, skjønner du.

Så Leaf er en bil som har gått lite i forhold til andre biler, og nettopp derfor har det vært lite feil på den. Men nå kommer feilene.
Jaja
Nei jeg har faktisk ikke solgt noen bil i dag. Der har du helt rett i T.K, men ellers ser jeg lite rett i det du skriver. Sist jeg solgte en bil var over fire år siden og PlayStation har jeg heller ikke.
Det er veldig godt at du kan kunsten å finne frem i samfunnet, klarer å lese mer enn to setninger, ikke spilte PlayStation og fulgte med i timene.
Jeg har hørt om fjær som ble til høns, men aldri at en defekt vindusvisker har blitt til en bilmodell som blir helt ubrukelig.

moderator 2

Fint at det løser seg for trådstarter. Ting kan skje, selv på biler med lite feil, så å generalisere med å skrive at Leaf er ikke så bra kvalitet allikevel får stå for trådstarters regning.

Foreslår at vi andre lar tråden ligge, så kan T.K. komme med en oppdatering når dette er fikset.

Lars
Forum admin
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA