Et kraftig spark bak til produsentene!

Startet av cra, onsdag 13. september 2017, klokken 09:11

« forrige - neste »

bno

#15
Sitat fra: ludwig_holberg på onsdag 13. september 2017, klokken 14:22
Har særdeles vondt for å tro at når de tyske produsentene nå legger ressurser ned i utvikling av svært gode elbiler, at de da skulle være så evneveike at de ikke greier å se denne helt åpenbare faktoren med batteritilgang. Som nevnt her tar det ikke allverdens tid å få en batterifabrikk i sving, og dette er nok trygt innenfor hva store, multinasjonale selskaper med topp kompetanse greier å håndtere.  :+1:
Enig, men hvor er de ift. infrastruktur (les SC) og faktisk batteri fabrikker? De liker ikke elbiler og trenerer som bare F**n. Er det ikke slik vi har blitt vandt med å se Tyske bilprodusenter? Bildet..

ludwig_holberg

De er nok helt likegyldige til teknologi, men veldig glad i inntjening, og hvis kalkylene viser at inntjeningen ligger i elbiler, så ordnes det meste ganske raskt. Både på batteritilgang og på ladenettverk kan de få gjort enormt mye på to år. Det rulles ut mange gode modeller allerede i 2018/2019. Tipper fordelen Tesla har i dag med sitt eget ladenettverk er utlignet i Europa innen 2020 (både pga dekning, og at når de tyske bygger ut for å hente inn Tesla, så gjør de det med neste generasjons ladehastighet).

Mobileum

Sitat fra: JorgenM på onsdag 13. september 2017, klokken 11:17

Hint: IAA-mesen i Frankfurt: pågår NÅ ;)

Seriøst, dere som hele tiden disser ned de tyske produsentene forstår jeg ikke helt hvorfor har det behovet. Sjalusi? Uvitenhet? Blindet av Tesla? Noe er det i alle fall :)
Synes det er synd at flere av dere som ikke har BMW og sikkert aldri har hatt planer om å kjøpe det til stadighet skriver dritt på BMW-forumet og ødelegger seriøse tråder der med slik trolling. For oss andre blir det hele litt latterlig. Vis litt respekt og hold dere heller unna hvis dere er så anti et merke.

end Dagens Rant.

Man bør være positiv til all utvikling av elbiler og fakta er at de tyske står helt i bresjen av elbil-utviklingen nå og de neste 10 årene :+1:

Veldig godt sagt. D´herrers (og dere vet hvem dere er) stadige og ensidige nedrakking på tysk bilindustri fremstår etterhvert som latterlig, og faktisk ganske irriterende. Dere forurenser enhver god diskusjon!
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

Elmo

Sitat fra: JorgenM på onsdag 13. september 2017, klokken 11:17
Man bør være positiv til all utvikling av elbiler og fakta er at de tyske står helt i bresjen av elbil-utviklingen nå og de neste 10 årene :+1:
Hjelper ikke mye det når de holder kortene tett til brystet i de 10 årene uten å få biler ut på markedet :o
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.32.6
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.
Div. Saxo/P106 el, tilsammen 170.000 km.

Troald

#19
://www.tu.no

Her viser Dieter Zetsche (Daimler) sitt sanne ansikt. Det er diesel de tyske produsentene ønsker. De må tvinges, slik Merkel og EU gjør.

Edit: linken var kanskje ikke god, her er et nytt forsøk. https://www.tu.no/artikler/avviser-krav-om-a-lage-elbiler-vil-beholde-diesel-og-onsker-ikke-at-norge-skal-brukes-som-forbilde/407401
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Counterpointer

Sitat fra: Mobileum på onsdag 13. september 2017, klokken 16:14
Sitat fra: JorgenM på onsdag 13. september 2017, klokken 11:17

Hint: IAA-mesen i Frankfurt: pågår NÅ ;)

Seriøst, dere som hele tiden disser ned de tyske produsentene forstår jeg ikke helt hvorfor har det behovet. Sjalusi? Uvitenhet? Blindet av Tesla? Noe er det i alle fall :)
Synes det er synd at flere av dere som ikke har BMW og sikkert aldri har hatt planer om å kjøpe det til stadighet skriver dritt på BMW-forumet og ødelegger seriøse tråder der med slik trolling. For oss andre blir det hele litt latterlig. Vis litt respekt og hold dere heller unna hvis dere er så anti et merke.

end Dagens Rant.

Man bør være positiv til all utvikling av elbiler og fakta er at de tyske står helt i bresjen av elbil-utviklingen nå og de neste 10 årene :+1:

Veldig godt sagt. D´herrers (og dere vet hvem dere er) stadige og ensidige nedrakking på tysk bilindustri fremstår etterhvert som latterlig, og faktisk ganske irriterende. Dere forurenser enhver god diskusjon!
Eller er det noen som er litt vel følsomme! Ta en titt på trådene om Kia Soul så kan en snakke om forurensning.

Noen kritiske synspunkter må en tåle.

Øystein16

Sitat fra: Troald på onsdag 13. september 2017, klokken 19:10
://www.tu.no

Her viser Dieter Zetsche (Daimler) sitt sanne ansikt. Det er diesel de tyske produsentene ønsker. De må tvinges, slik Merkel og EU gjør.
Er det kjøpetvang på diesel i Tyskland?

Amoss

Aller først: Er på ingen måte ute etter å "rakke ned" på noen eller noe, men litt edruelighet bør man ha lov til å vise her så vi kan forholde oss til fakta.

Sitat fra: ludwig_holberg på onsdag 13. september 2017, klokken 14:22
Har særdeles vondt for å tro at når de tyske produsentene nå legger ressurser ned i utvikling av svært gode elbiler, ...

Aller først en liten bisetning om at hvor gode disse elbilene blir gjenstår det å se. Joda, i følge forhåndsreklamene fra produsentene så kan det se ut som om det som kommer kunne vært svært gode biler - om de kom i dag, men kanskje litt akterutseilt når de kommer en gang i neste ti-år?

Men greit, for debatten om batteritilgang må vi så gjerne forutsette at selve bilene blir svært gode. Det *burde* de jo bli fra disse produsentene.


Sitat fra: ludwig_holberg på onsdag 13. september 2017, klokken 14:22
... at de da skulle være så evneveike at de ikke greier å se denne helt åpenbare faktoren med batteritilgang.

For noen få år siden var jeg inne og leste på VW's websider der de skrev om sin offisielle batteristrategi slik den var den gang. For ordens skyld så var dette før dieselgate.

Kort fortalt gikk den da ut på å ikke tegne noen langsiktig kontrakt med leverandører, men til en hver tid kjøpe de billigste batteriene de bare kunne få fatt på fra det åpne markedet. Produsere egne batterier eller involvere seg i forskning for å skaffe frem bedre batterier - dette var batteriprodusentenes oppgave og ikke noe VW den gang hadde noen som helst intensjoner om å blande seg inn i. Elbil-satsningen skulle bestå av lav-volum-serier av enkelte populære modeller frem til leverandørindustrien hadde fått minst ett batterigjennombrudd til, før de kunne vurdere noen større satsning. Aller helst ville de kjøpe ferdige pakker, ikke bare celler de selv måtte besudle sine maskiner med å montere inn i egen designede batteripakker.

Og ja, jeg gjentar: alt dette sto på VW sine websider, dette er ikke noe jeg bare finner på her. Så dette var den offisielle strategien VW fulgte på den tiden.


Dette kalte jeg den gang, og kaller det fortsatt, for evneveikt.


Mye kan ha endret seg hos VW siden den gang - og det håper jeg da også at det har... Men var det i går det kom en tråd her om hvor mye VW skulle satse på elbilene - og spesielt batteriene - frem til 2030. Men når noen gravde litt dypere så viste det seg ikke å være hvor mye de skulle investere i produksjon og forskning, men hvor mye de regnet med å handle batterier for de neste 10-12 årene.

Altså rett og slett: de holdt frem en giga-stor gulrot for leverandørene for å få dem til å kappes om å sikre seg VW som kunde. I mine øyne virker da dette som om lite har endret seg på disse årene. Stemmer det så anser jeg dette fortsatt som evneveikt. Håper jeg tar feil...

Vi ser alt i dag bilprodusenter som har store problemer med å levere alt solgte biler da de ikke klarer å få fatt på nok batterier. Det sier seg selv at "alle" plutselig skal over på å produsere elbiler uten å bygge opp batterifabrikker selv, så kan det fort bli vanskelig å få fatt i disse batteriene. Spesielt dersom man baserer seg på å kjøpe dem til "spottpris" fra fabrikker med overkapasitet. Noe annet kan kun kalles for evneveikt.

Daimler og BMW sine satsninger/strategier kjenner jeg mindre til, så skal ikke uttale meg om dem.


Sitat fra: ludwig_holberg på onsdag 13. september 2017, klokken 14:22
Som nevnt her tar det ikke allverdens tid å få en batterifabrikk i sving, og dette er nok trygt innenfor hva store, multinasjonale selskaper med topp kompetanse greier å håndtere.  :+1:

Kanskje?  Men da bør de være igang med prosjekteringen . Ikke bare henge gulrøtter fremfor leverandørindustrien....
Model S 85D

Mobileum

Tror både VAG og andre bilprodusenter verden rundt har stor nok markedskompetanse til å innse i hvilken hastighet og omfang elbil-revolusjonen skjer. Men det finnes store områder rundt i verden (Afrika, Asia, Russland, deler av Europa) som ikke klarer å bygge ut et nett til lading av elbiler på kanskje mange tiår for de største sinkerne. De mangler også økonomi, infrastruktur, og lyst/evne. Hvert år selges det nå rundt regnet 100 mill. biler med forbrenningsmotorer. Mange av disse er (og blir) fremdeles solgt til ovenfor nevnte områder i lang tid.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

Amoss

Sitat fra: Mobileum på onsdag 13. september 2017, klokken 21:21
Tror både VAG og andre bilprodusenter verden rundt har stor nok markedskompetanse til å innse i hvilken hastighet og omfang elbil-revolusjonen skjer.

På meg virker det som om "både VAG og andre bilprodusenter verden rundt" har svært forskjellige oppfattinger om hvor raskt og i hvilket omfang elbil-revolusjonen skjer. Om de alle har tilstrekkelige kompetanse burde de kanskje vært litt mer samstemte? Men på den annen side virker det som om de blir stadig mer samstemte på at de tidligere har bommet kraftig...


Sitat fra: Mobileum på onsdag 13. september 2017, klokken 21:21
Men det finnes store områder rundt i verden (Afrika, Asia, Russland, deler av Europa) som ikke klarer å bygge ut et nett til lading av elbiler på kanskje mange tiår for de største sinkerne. De mangler også økonomi, infrastruktur, og lyst/evne. Hvert år selges det nå rundt regnet 100 mill. biler med forbrenningsmotorer. Mange av disse er (og blir) fremdeles solgt til ovenfor nevnte områder i lang tid.

Ingen benekter at utviklingen ikke skjer helt parallelt i hele verden, og at det i enkelte markeder fortsatt vil kunne selges fossiler lenge etter at det har blitt forbudt her. Men i hvilke markeder selges det flest nye biler?
Model S 85D

Øyvind.h

Et interessant case er fasttelefon vs mobil.
"U-land" ligger langt etter vestlige land på kablet infrastruktur. Dermed er fasttelefon umulig å få for svært mange.
Men mobiltelefon derimot sprer seg raskt. De hopper over et ledd i utviklingen.

Det er ikke unaturlig å anta at det vil bli rimeligere å produsere sin egen strøm i fremtiden. Med det som utgangspunkt - er vi sikre på at strømnettet i u-land trenger å dimensjoneres likt som i land som baserer seg på sentral strømproduksjon?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Troald

Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Mobileum

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 13. september 2017, klokken 21:31
Det er ikke unaturlig å anta at det vil bli rimeligere å produsere sin egen strøm i fremtiden. Med det som utgangspunkt - er vi sikre på at strømnettet i u-land trenger å dimensjoneres likt som i land som baserer seg på sentral strømproduksjon?

Det er å håpe, men er redd det allikevel vil ta veldig lang tid. Ta f. eks. Nigeria med rundt 170 mill. mennesker. En nigerianer forbruker 136 KWh pr. år. Landet klarer å generere under 6GW i året. Det er vel under 20% av en Gigafactory.

Source: http://www.huffingtonpost.com/timi-soleye/why-nigeria-generates-so-_b_5695091.html



Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

Nasatech

Se forresten på lister over biler de 10 siste årene fra Genève og se hvor mange som er elektriske: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Geneva_Motor_Show

Om noen gidder å regne ut prosenten på elektriske (ikke hybrid eller hydrogen) så tror jeg den er énsifret :(

doldis1

Sitat fra: Mobileum på onsdag 13. september 2017, klokken 16:14
Sitat fra: JorgenM på onsdag 13. september 2017, klokken 11:17

Hint: IAA-mesen i Frankfurt: pågår NÅ ;)

Seriøst, dere som hele tiden disser ned de tyske produsentene forstår jeg ikke helt hvorfor har det behovet. Sjalusi? Uvitenhet? Blindet av Tesla? Noe er det i alle fall :)
Synes det er synd at flere av dere som ikke har BMW og sikkert aldri har hatt planer om å kjøpe det til stadighet skriver dritt på BMW-forumet og ødelegger seriøse tråder der med slik trolling. For oss andre blir det hele litt latterlig. Vis litt respekt og hold dere heller unna hvis dere er så anti et merke.

end Dagens Rant.

Man bør være positiv til all utvikling av elbiler og fakta er at de tyske står helt i bresjen av elbil-utviklingen nå og de neste 10 årene :+1:

Veldig godt sagt. D´herrers (og dere vet hvem dere er) stadige og ensidige nedrakking på tysk bilindustri fremstår etterhvert som latterlig, og faktisk ganske irriterende. Dere forurenser enhver god diskusjon!

Nedrakking på tysk bilindustri?  Ja, den er god.. For oss som forstår hva Tysk bilindustri holder på med
er det ikke bare irriterende og latterlig å følge med på de, men direkte kvalmende !
De trenerer og trenerer, hvert eneste utspill om elbil er et forsøk på å påvirke opinionen og politikerne
i Tyskland og EU systemet.... De kjøper seg tid- hele veien..målet er opplagt å unngå et felles Europeisk
EV-mandat så lenge som overhodet mulig..
Hadde Tysk bilindustri fått bestemme hadde de lagt ned forbud mot elbiler overhodet!!!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA