Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Den klumpen som ikke skal dingle i lufta

Startet av inthezone, søndag 10. september 2017, klokken 09:57

« forrige - neste »

sylwester

Jeg er imponert over de flotte løsningene. Selv tok jeg litt hyssing igjennom hullene på kladden slik at jeg hadde 2 halvsirkler av forskjellig størrelse. Henger det på krok eller hva enn det skulle være tilgjengelig. I verste fall henger jeg den lengste over støpselet. Det ser litt jalla ut, men det skremmer bare tyvene fra å stjele den :-p
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

KjellG

Sitat fra: stefse på lørdag 16. september 2017, klokken 11:47
1. Hva er det inne i kladden?
2. Hvorfor kan ikke det som er inne i den innkorporeres i ladehåndtaket?

De første bilene ble ladet med kun en skjøteledning.

I dag anbefales å bruke et veggfast ladeuttak. Inne i vegguttaket er det elektronikk som overvåker bil og kabel. Hensikten er å sikre at ladingen går bra og at strømmen skrues av slik at det ikke skjer uhell.

"Kladden" er en "veggboks" som ikke er skrudd fast. For likevel å beskytte ladekabelen best mulig, bør kladden henges på veggen, ikke på bilen. Henger du den på bilen, får du en ubeskyttet skjøteledning frem til bilen.

elektrolux

Sitat fra: KjellG på lørdag 16. september 2017, klokken 19:23
Henger du den på bilen, får du en ubeskyttet skjøteledning frem til bilen.

Som er situasjonen for alt annet elektrisk utstyr......
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: elektrolux på lørdag 16. september 2017, klokken 19:30
Sitat fra: KjellG på lørdag 16. september 2017, klokken 19:23
Henger du den på bilen, får du en ubeskyttet skjøteledning frem til bilen.

Som er situasjonen for alt annet elektrisk utstyr......
Jeg har ikke noe elektrisk utstyr som står ute om natten i allslags vær og trekker mye strøm i mange timer.
Skjøteledninger er og blir nødløsninger har du mye av til alt annet bør du gjøre noe.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

KjellG

Sitat fra: elektrolux på lørdag 16. september 2017, klokken 19:30
Sitat fra: KjellG på lørdag 16. september 2017, klokken 19:23
Henger du den på bilen, får du en ubeskyttet skjøteledning frem til bilen.

Som er situasjonen for alt annet elektrisk utstyr......

Enig i det. Jeg har brukt mye skjøteledninger, men passer på dem som et petimeter og har aldri hatt brente kontakter eller oppflisede kabler.
Systemet med ladeuttak på veggen med overvåket kabel til bilen er med tanke på grovsmeder, alle uheldige forhold og ev klåfingrede unger.

"Kladden" blir nå etterhvert omtalt som nødlading. Løsningen krever omtanke og bør brukes som et alternativ når bedre løsninger ikke foreligger.

Uansett, dette var bare et forsøk på å forklare hvorfor mode 1 er nær borte og kladden kom. Så blir det opp til den enkelte å vurdere hva en finner som bra nok i sitt tilfelle.

stefse

Sitat fra: KjellG på lørdag 16. september 2017, klokken 19:23
Sitat fra: stefse på lørdag 16. september 2017, klokken 11:47
1. Hva er det inne i kladden?
2. Hvorfor kan ikke det som er inne i den innkorporeres i ladehåndtaket?

. Henger du den på bilen, får du en ubeskyttet skjøteledning frem til bilen.

Det leder tilbake til mitt opprinnelige argument. Hvor er det størst sjans for feil;
- en "ubeskyttet" kabel av høy kvalitet som går noen meter bort til bilen
- i en stikkontakt som skal holde x kilo kladd?

Ja jeg vet at schuko er styggedom og nødløsning og alt det der, men når man først har det, hvorfor ikke gjøre det så sikkert som mulig? disse kladdene som dingler etter schukoer er bare tull spør du meg. Kladden burde i det minste hengt på bilen, eller helst vært endel av ladepistolen.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Griffel

#21
Da hr du jo denne
https://www.torshovbil.no/charge-amps-ray-173440

som vel er blant de beste «nød ladekabler»
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

nofuelno

Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

Griffel

Nå har vel alle som selger denne begge versjoner?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Olee

Hvorfor har Charge Amps fått kladd igjen? Var ikke Spark en god nok løsning? Ser dog forøvrig ikke ut som den største og tyngste kladden...

ohowl

2015 Leaf EU-Tekna
2017 Tesla Model X 100D
2019 Tesla Model ≡ LR AWD

jkirkebo

Sitat fra: Olee på mandag 18. september 2017, klokken 11:55
Hvorfor har Charge Amps fått kladd igjen? Var ikke Spark en god nok løsning? Ser dog forøvrig ikke ut som den største og tyngste kladden...

Krav om at jordfeilvern skal være maks 30cm fra støpselet tenker jeg. Om man bygger det inn i schuko-støpselet blir det såpass stort og klumpete at det ikke passer i en mengde ladestolper.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

stefse

Sitat fra: jkirkebo på mandag 18. september 2017, klokken 12:24
Sitat fra: Olee på mandag 18. september 2017, klokken 11:55
Hvorfor har Charge Amps fått kladd igjen? Var ikke Spark en god nok løsning? Ser dog forøvrig ikke ut som den største og tyngste kladden...

Krav om at jordfeilvern skal være maks 30cm fra støpselet tenker jeg. Om man bygger det inn i schuko-støpselet blir det såpass stort og klumpete at det ikke passer i en mengde ladestolper.
Det kravet bør noen se på. Eller skal alle skjøteledninger forsynes med en slik klump?

Kravet må være at ladeforbindelsen forsynes med jordfeilbryter, ikke hvor det skal plasseres, og ihvertfall ikke at det må dingle etter schukoen. Her har noen sikkert hatt gode intensjoner, men misforstått noe underveis.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

jkirkebo

Sitat fra: stefse på mandag 18. september 2017, klokken 17:17
Sitat fra: jkirkebo på mandag 18. september 2017, klokken 12:24
Sitat fra: Olee på mandag 18. september 2017, klokken 11:55
Hvorfor har Charge Amps fått kladd igjen? Var ikke Spark en god nok løsning? Ser dog forøvrig ikke ut som den største og tyngste kladden...

Krav om at jordfeilvern skal være maks 30cm fra støpselet tenker jeg. Om man bygger det inn i schuko-støpselet blir det såpass stort og klumpete at det ikke passer i en mengde ladestolper.
Det kravet bør noen se på. Eller skal alle skjøteledninger forsynes med en slik klump?

Kravet må være at ladeforbindelsen forsynes med jordfeilbryter, ikke hvor det skal plasseres, og ihvertfall ikke at det må dingle etter schukoen. Her har noen sikkert hatt gode intensjoner, men misforstått noe underveis.

Jeg er enig i det, og Tyskland har unntak som tillater 1,5m kabel fra støpsel til jordfeilvern. Men det blir neppe noen endring på dette, siden man uansett er på vei bort fra slike gammeldagse ladeløsninger. I neste versjon av NEK blir det antageligvis krav til at alle nye ladepunkter skal ha type 2 uttak eller fast type 2-kabel. Gamle uttak blir oppgradert etterhvert, Oslo har tatt vekk schuko på ganske mange stolper etterhvert.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA