Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av elbil på 10A kurs - Hjelp meg å forstå et par ting

Startet av siljan, søndag 27. august 2017, klokken 13:29

« forrige - neste »

siljan

Hei

Så jeg planlegger å gå til innkjøp av min første el bil. Men trenger å forstå et par ting.

Flesteparten sier jo at det går fint å lade el bil på 10A schuko, men tror flesteparten da har en 16A sikring. Så de ikke belaster kursen for mye.

Har et hus fra 1987 der vi har 16 kurser, men mange av de er 10A.

Kursen som går ut til garasjen er også delt med en bod der en liten fryser står. Og hadde problemer tidligere med at gressklipperen tok sikringa når jeg skrudde på den (1900W). Har nå byttet til el gressklippper  :P

Vi hadde en Leaf på besøk her en dag og når den prøvde å lade i garasjen ville den ikke ta imot. Jeg sjekket det ikke selv, men hun nevnte det bare i forbi parten og vi måtte dra ladekabelen inn i gangen der vi har 16A. Da gikk det greit.

Tesla blant annet kan jo regulere strømstyrken fra 5A og oppover. Men kan andre bilmerker dette? Fks Leaf, i3, e-golf osv. Ser lite dokumentasjon på dette. Jeg kjører bare 2 mil om dagen, så 5A lade hastighet er mer enn godt nok for meg.

Jeg er ikke super keen på å la en bil lade 8-9A fra 10A sikring over lengre tid. Da får jeg ikke sove om natta.

Tenkte da å bytte fra 10A til 16A sikring på den som går ut til garasjen, men da må jo alle kabler byttes i veggen samt kabelen som går under jorda til garasjen. Det virker .... dyrt.  :-\

Så rett og slett. Lading 10A kurs, har ALLE elbiler i dag mulighet til å manuelt fortelle hvor lavt/høyt du vil bilen skal lade. Vet som sagt at Tesla har det.

PalEngh

Min Volvo XC60 T8 lar meg sette korrekt apere på ladeboksen som er en del av schuko-kabelen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

siljan

Det er forøvrig ikke jordfeilsbryter på automatsikringene. Vet ikke om det har noe å si.
Det er planlagt total renovering av sikringsskap etc, men ja, ikke i år eller neste år.

Lurer på om noe slikt her ville løst det jeg lurer på, og så bare stilt den på 6A

https://www.elbilgrossisten.no/collections/justerbare-ladekabel

DagfinnN

Opel Ampera-E kan skiftes mellom 6 og 10a på skjermen. På min leaf fra 2013 kunne jeg velge mellom 6, 10 og 16A ved  en bryter på ladekabel. Det er deg jeg vet :) + Tesla da.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

siljan

Sitat fra: PalEngh på søndag 27. august 2017, klokken 13:35
Min Volvo XC60 T8 lar meg sette korrekt apere på ladeboksen som er en del av schuko-kabelen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja tror det er det som er enklest ja, bare lurte på om flere biler hadde muligheten til å styre dette i software slik som tesla har.

Men ja, hva tror folk her inne om å lade på 10A kurs og kjøpe lader og sette denne på 6A, bør vel ikke belaste kursen for mye da.

siljan

Sitat fra: DagfinnN på søndag 27. august 2017, klokken 13:37
Opel Ampera-E kan skiftes mellom 6 og 10a på skjermen. På min leaf fra 2013 kunne jeg velge mellom 6, 10 og 16A ved  en bryter på ladekabel. Det er deg jeg vet :) + Tesla da.
Flott, takk for info :)

PalEngh

Sitat
....bare lurte på om flere biler hadde muligheten til å styre dette i software slik som tesla har.

Hvorfor må du styre det i Software? Når du kobler til ulike uttak er det vel enklest å trykke på knapp på ladeboksen.

Du spurte om andre produsenter har mulighet til å endre ladestyrke, og min Volvo har det.



Sent from my iPhone using Tapatalk

sylwester

Det er ikke alle biler som kan justere dette fra bilen, men alle biler justerer i følge signalering fra EVSE og mode3-kabel så det finnes ladekabler som du kan justere hva bilen skal trekke fra kabelen. Noen få biler har en sånn inkludert, men andre må du kjøpe det som 3. part.

Hvis du ende opp med å legge ny kabel så vurdere å overdimensjonere litt slik at du kan teoretisk sett ha større sikring i fremtiden i tillegg til den 10A lyskursen du har idag. En større dimensjon koster ikke så mye i selve utstyr per meter og hadde de som la 10A gjort det kunne du bare endret sikringskursen idag uten å grave.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

siljan

Sitat fra: PalEngh på søndag 27. august 2017, klokken 13:58
Sitat
....bare lurte på om flere biler hadde muligheten til å styre dette i software slik som tesla har.

Hvorfor må du styre det i Software? Når du kobler til ulike uttak er det vel enklest å trykke på knapp på ladeboksen.

Du spurte om andre produsenter har mulighet til å endre ladestyrke, og min Volvo har det.



Sent from my iPhone using Tapatalk

Nei det var min feil, tenkte ikke på at dette kunne gjøres direkte på ladekabelen, min feil :) Det er jo helt klart greiest ja.

siljan

#9
Sitat fra: sylwester på søndag 27. august 2017, klokken 14:08
Det er ikke alle biler som kan justere dette fra bilen, men alle biler justerer i følge signalering fra EVSE og mode3-kabel så det finnes ladekabler som du kan justere hva bilen skal trekke fra kabelen. Noen få biler har en sånn inkludert, men andre må du kjøpe det som 3. part.

Hvis du ende opp med å legge ny kabel så vurdere å overdimensjonere litt slik at du kan teoretisk sett ha større sikring i fremtiden i tillegg til den 10A lyskursen du har idag. En større dimensjon koster ikke så mye i selve utstyr per meter og hadde de som la 10A gjort det kunne du bare endret sikringskursen idag uten å grave.
Takk for info :)

Nå har jo ikke jeg fysisk sjekket strømkablene til garasjen, men av det jeg har lest, så er det nok bare 1,5mm eller hva det er for noe, som er dimensjonert for 10A.

Hvis jeg blir å legge ny kurs/oppgradere den kursen, så vil jeg installere noe kraftigere enn 16A også, 20A eller 25A.

Problemet er at jeg ikke aner hva det koster å bytte ut en kurs med alt av kabler. Sendt noen mailer rundt og bare forhørt meg, bare så jeg har en viss forståelse. Så tror jeg lading på 5-6A vil gå fint nå. Jeg kjører jo tross alt bare 2-3 mil om dagen.

Takk også for tipset nok en gang :)

siljan

Da har jeg gjort litt reserach og har bestemt meg for å gå for denne kabelen

https://www.elbilgrossisten.no/collections/schuko-til-type-2/products/charge-amps-ray-justerbar-ladekabel?variant=10190231107

Likte at jeg hadde trinnløs justering med 1A om gangen.

Også virka den grei med tanke hvis det skulle bli litt varmt osv.

Nå gjelder det bare å bestemme seg for hvilken el bil man skal kjøpe :) Takk igjen for alle tipsene

geear

Bare vær klar over at du ikke har lov til å kjøpe deg elbil og begynne å lade fast fra et schukostikk som ikke er satt opp med elbillading som formål. Det ansees da av DSB som bruksendring og du må dermed innfri dagens krav som tilsier egen dedikert kurs med maks 10A og jordfeilvern type B.

https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#bruk-av-eksisterende-kontakter

siljan

Sitat fra: gr på søndag 27. august 2017, klokken 14:55
Bare vær klar over at du ikke har lov til å kjøpe deg elbil og begynne å lade fast fra et schukostikk som ikke er satt opp med elbillading som formål. Det ansees da av DSB som bruksendring og du må dermed innfri dagens krav som tilsier egen dedikert kurs med maks 10A og jordfeilvern type B.

https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#bruk-av-eksisterende-kontakter
Takk for tipset.

10A sikring står jo der allerede, og jordfeil type B (vet ikke hva det er), men jeg går ut ifra at det bare innebærer at jeg må skifte sikring med jordfeilsbryter?

siljan

Sitat fra: gr på søndag 27. august 2017, klokken 14:55
Bare vær klar over at du ikke har lov til å kjøpe deg elbil og begynne å lade fast fra et schukostikk som ikke er satt opp med elbillading som formål. Det ansees da av DSB som bruksendring og du må dermed innfri dagens krav som tilsier egen dedikert kurs med maks 10A og jordfeilvern type B.

https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#bruk-av-eksisterende-kontakter
Hva betyr det forøvrig når ladekabler har denne informasjonen på seg.

"Som standard leveres ladekabelen med en liten jordfeilbryter 30cm fra veggstøpselet som er i henhold til forskriftene."

Lastebil

Sitat fra: henrikhoe på søndag 27. august 2017, klokken 15:24
Sitat fra: gr på søndag 27. august 2017, klokken 14:55
Bare vær klar over at du ikke har lov til å kjøpe deg elbil og begynne å lade fast fra et schukostikk som ikke er satt opp med elbillading som formål. Det ansees da av DSB som bruksendring og du må dermed innfri dagens krav som tilsier egen dedikert kurs med maks 10A og jordfeilvern type B.

https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#bruk-av-eksisterende-kontakter
Takk for tipset.

10A sikring står jo der allerede, og jordfeil type B (vet ikke hva det er), men jeg går ut ifra at det bare innebærer at jeg må skifte sikring med jordfeilsbryter?

DSB sier også at en må ha en egen dedikert kurs for lading av elbiler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA