Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vinterdekk med felg

Startet av Kjellsea, lørdag 26. august 2017, klokken 18:23

« forrige - neste »

Kjellsea

Hei. Er det noen som har valgt bort originale felger og vinterdekk som tilbys levert ifb med kjøp av ny bil? Syns 13900,- er en stiv pris for vinterhjul

Geir K.

Ta og sett opp ett regnestykke på hva du kan kjøpe ett sett for.
Husk da at du også må ta med tpms sensorene i dekkene, disse koster endel.
Det går sikkert an å prute litt på prisen hos forhandler også.
Hyundai Ioniq electric 2017, Marina blue, teknikk og skinn.

Oddaa

Og pass på at du får felger som faktisk tåler vinteren. Det gjør ikke alltid de aller billigste. (Og selvsagt at dekkene er av god kvalitet.)


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Kjellsea

Nei det er ikke all Alu som tåler salt

Crown

Husk å få med sensorer ja, samt at dette er de dyreste og beste vinterdekkene på markedet (Continental eller Hakka). Ta også med i beregningen at kjøper du med bilen så er det 5 års/fri km- garanti på felgene også. Ikke sikkert det blir så _veldig_ mye billigere å kjøpe noe annet alt tatt i betraktning.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Kjellsea

Fikk ett par tusen i avslag så da var det ok

Radiobil1

Noen som kjører annen dimensjon (smalere) på vinterdekk enn orginalt?


Hva slags dekk er dere happy med på bilen?

Kjetil1986

Kjører selv med original dimensjon (205/55/16) Nereus piggfrie vinterdekk fra Megahjul i Oslo. Veldig godt fornøyd med de. Jeg har prøvd Continental piggdekk på bilen, men det ble for mye støy for min smak.

Ioniqen er kanskje ikke verdens beste vinterbil, men jeg kommer meg fint fram overalt jeg. Antispinn struper kreftene ganske mye. Hadde vært fint om den hadde tillat litt mer hjulspinn. Det går an å skru av antispinn, men da kan det bli litt vel mye hjulspinn  :D

Tror ikke jeg ville valgt en smalere dimensjon enn originalt med tanke på stabilitet på motorvei. Men du kan jo fint gå opp til 205/60/16 Da får man litt mer klaring på høy snø og enda mer komfort.

Model 3 long range 2021

Elektor

Tenkte det samme som trådstarter.
Fikk pris og bestilte felg og dekk i org dim, med sensorer fra Dekk1
Fikk da felger som var mer i min smak. 9200kr ferdig montert.
Hentet bilen, kjørte ned gata og fikk montert vinterfelger.

jorn-are

#9
Her er ett svar fra en kjenning av meg angående uorginale felger på sin Ioniq.
Noe å tenke på.

I rettferdigheitas namn skal eg no innrømme at eg har tatt feil i en ting ang. elbil. Eg trudde ikkje at felgdesign kunne ha så mykje å seie for anna enn stil og gokartfølelse, men det har det. 18 toms Turbin felger, som uhyre mange Teslaer har, har katastrofal innvirkning på rekkevidda! Forbruket har auka frå 1,2kWh til 1,5-1,7kWh/ mil! På biler med forbrenningsmotor har ikkje dette noko praktisk betydning, for ei auke frå eksempelvis 0,6 til 0,65. tenker man knapt over, om man oppdager det i det heile. På denne bilen betyr det derimot at rekkevidda er redusert med 30%. Det var nedtur å oppdage...

Kårepåsporet

Sitat fra: jorn-are på fredag 01. februar 2019, klokken 18:45
Her er ett svar fra en kjenning av meg angående uorginale felger på sin Ioniq.
Noe å tenke på.

I rettferdigheitas namn skal eg no innrømme at eg har tatt feil i en ting ang. elbil. Eg trudde ikkje at felgdesign kunne ha så mykje å seie for anna enn stil og gokartfølelse, men det har det. 18 toms Turbin felger, som uhyre mange Teslaer har, har katastrofal innvirkning på rekkevidda! Forbruket har auka frå 1,2kWh til 1,5-1,7kWh/ mil! På biler med forbrenningsmotor har ikkje dette noko praktisk betydning, for ei auke frå eksempelvis 0,6 til 0,65. tenker man knapt over, om man oppdager det i det heile. På denne bilen betyr det derimot at rekkevidda er redusert med 30%. Det var nedtur å oppdage...

Nå er det en viss forskjell på 16" standardhjul og 18"! Det er ikke felgdesign som er hovedårsaken til økt forbruk her.

Elektor

Sitat fra: jorn-are på fredag 01. februar 2019, klokken 18:45
Her er ett svar fra en kjenning av meg angående uorginale felger på sin Ioniq.
Noe å tenke på.

I rettferdigheitas namn skal eg no innrømme at eg har tatt feil i en ting ang. elbil. Eg trudde ikkje at felgdesign kunne ha så mykje å seie for anna enn stil og gokartfølelse, men det har det. 18 toms Turbin felger, som uhyre mange Teslaer har, har katastrofal innvirkning på rekkevidda! Forbruket har auka frå 1,2kWh til 1,5-1,7kWh/ mil! På biler med forbrenningsmotor har ikkje dette noko praktisk betydning, for ei auke frå eksempelvis 0,6 til 0,65. tenker man knapt over, om man oppdager det i det heile. På denne bilen betyr det derimot at rekkevidda er redusert med 30%. Det var nedtur å oppdage...
Felgprodusentene har egne serier for elbiler, så en velger selvsagt ut i fra felger som er tilpasset den aktuelle modellen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA