Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMX Kommer jeg fra Hønefoss til Trysil på vinterstid i en 75x uten å lade på veien?

Startet av Gudbrand Bergsund, fredag 25. august 2017, klokken 09:21

« forrige - neste »

Gudbrand Bergsund


Ca 23 mil. Ganske flatt. E6 motorvei fra Gardermoen til avkjøring Elverum. Skjønner at det avhenger mye av kjørestil, men vil jeg komme fram i minus 10 med normal kjøring? Har lyst til å komme fram til hytta uten mellomlading, men synes en ny 100x blir for dyr. Må man stoppe går jo hele vinningen på å ha elbil bort i hamburgere og pølser til barna :)

Red_Harvest

Jeg tror at du kommer frem. Søk på 'rekkevidde X75'. Mange som har skrevet diverse. Ca 23-25 mil om vinter skal ikke være umulig.

Sent from my Moto G (4) using Tapatalk


Kilroy

Det skal gå bra ja, ta det evt litt rolig mot slutten. Har klart 25 mil i minus 15 på vinteren.
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

Cries

Venter på en X75 selv etter å ha hatt en S70D i to år. 70Dn ville jeg ikke nølt et sekund med å kjøre den distansen du nevner, og sikkert 28-30mil også på flatt terreng. Det viktigste for langkjøring er å starte med varm bil og varmt batteri, som kan times med lading slik at den er fulladet tidligst 30minutter før avgang. 70D viste 352km (rated) ved 100% lading, og X75 skal være ca 332? Beste er om du har mer enn 13/16A kurs for å sørge for nok effekt til å kunne både lade batteriet og sørge for at det er temperert før start. 20A+ vil jeg anbefale for å ha god kontroll.

Uten å ha direkte erfaring med X75 så skal jeg være forsiktig med å uttale meg, men etter å ha kjørt Tesla i snart 4 år så har jeg erfaring med forbruksendringer etter vær og temperaturer. Med den differansen som er oppgitt i forbruk på X og S (som ligger på +~15% for X) ville jeg ikke vært bekymret for en distanse på 23mil på -10grader hvis du kjører direkte. 

Og du har en superlader på veien for en 5min stopp om det skulle knipe en gang i ny og ne, så får burgerkosten være prisen for å kurere rekkeviddeangsten :) Men tviler på at det blir normen. Uansett kan du kjøpe mange burgere for mellomlegget mellom X75 og X100!

haheide

2017 X75D Blå 7seter. Levert 2018
Tesla Model 3 reservert - kansellert
2016 Nissan Leaf Acenta 30kwh - Solgt Okt-17

Red_Harvest

Stilig den ruteplanleggeren!

Hva er folks erfaring med Model X og dette verktøyet?

Ser frem til slutten av oktober når X75en min dukker opp :)

RBK

Brukte den på langtur i sommer (5.800 km) for å planlegge.
Hjemme bruker jeg den aldri om det ikke er steder jeg ikke får ladet via SC og er litt usikker.
Modell Y - Hvit - 31 aug. 2021
Modell 3 SR+ - Hvit - 22 juni 2021

Solgt Mai 2021: Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
Solgt april 2020: S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

Tin

Sitat fra: Gudbrand Bergsund på fredag 25. august 2017, klokken 09:21

Ca 23 mil. Ganske flatt. E6 motorvei fra Gardermoen til avkjøring Elverum. Skjønner at det avhenger mye av kjørestil, men vil jeg komme fram i minus 10 med normal kjøring? Har lyst til å komme fram til hytta uten mellomlading, men synes en ny 100x blir for dyr. Må man stoppe går jo hele vinningen på å ha elbil bort i hamburgere og pølser til barna :)

Ja, hvis du holder fartsgrensene. Nei hvis du kjører i 130 på motorveien.. :)

Taffelman

Kjør ut på E6 via Maura/Dal istedet for Gardermoen/Jessheim krysset. Da sparer du et par mil. I tillegg passerer dere Nebbenes omtrent halvveis med 20 superchargere.
X75D
TM3 LR AWD

jlan

Sitat fra: Red_Harvest på fredag 25. august 2017, klokken 13:37
Stilig den ruteplanleggeren!

Hva er folks erfaring med Model X og dette verktøyet?

Jeg synes den er veldig bra når en får kalibrert den inn til egen kjørestil evt. tilhenger og værforhold. Den tar bra hensyn til høydeforskjeller, og henter også litt data fra bilen hvis en logger den på, f.eks. kan en se actual og planned %. Jeg pleier å ha både den og Tesla kartet oppe når jeg kjører langt.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA