Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gratis 32A eller mer i og rundt Oslo

Startet av John Doe, mandag 07. august 2017, klokken 02:11

« forrige - neste »

John Doe

Hei.
Så at det var noen som nevnte at de har gratis 22kw lademulighet på Røa senter??
Noen som har tips om andre steder i eller rundt Oslo hvor man kan lade gratis med 7,2kw eller mer?
BMW I3 60Ah
NineBot One e+

elekTrond

Jeg slo inn ruten Asker - Lillestrøm, og fjernet Schuko, 3,7 kW og huket av for gratis:
goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/1493548

Kan se ut som at Guldlisten senter i Drammen er nærmeste, registrerte sted i NOBIL:
goingelectric.de/stromtankstellen/Norwegen/Drammen/Gulskogen-Senter-Guldlisten-35/19306
'13 Mjau

Orbit

Det finnes noen flere, men er du ute etter både gratis lading og parkering begrenses jo utvalget mye. De fleste av disse punktene er kundeparkering på butikker, og derfor begrenset parkeringstid (eks Coop Slependen).

Dersom dette er for i3 60Ah, tipper jeg du er ute etter 32A-punkter som i innleggstittel (7.4/22kW), og 11kW ikke er av interesse (eks Elkjøp Lørenskog). Er det bare type-2 du er ute etter, eller har du utstyr til også benytte CEE-kontakter?

Har til gode å finne et oppdatert ladekart hvor en kan filtrere skikkelig på kontakttype, ladestyrke etc. De fleste henter også grunnlagsdata fra Nobil, som i seg selv er lite oppdatert. Jeg sendte i en periode en del oppdateringer/nyregisteringer til dem, men da ingenting ble lagt inn i systemene gadd jeg ikke fortsette med det.

Parkeringshuset på Vulkan er vel ett av de får stedene hvor det både er gratis lading, og mulighet til å stå parkert lenge (gratis for elbil på kveld/natt, etter å ha registert ankomst i Europark sin app)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

John Doe

Er en i3 60Ah og jeg har ingen overganger, kun type 2 kabel og nødlader.
Saken er den at jeg kjører tur retur Fredrikstad-Oslo fire ganger i uken, og ønsker da å få ladet mest mulig de to timene jeg er der. Jeg kjører da datteren min på trening så jeg gjør ingen ting spesielt den tiden jeg er der heller.
Jeg har frem til nå brukt kommunens trege ladere for deretter hurtiglade 10-30min før jeg kjører hjem.
Jeg ønsker naturlig nok å begrense bruken av hurtiglading da det både er dyrt og ikke er anbefalt.
Ønsker derfor å finne mulighet for raskest mulig gratis lading i Oslo. Alt av interesse kan jo også kjøpe overgang til CEE hvis det trengs.
BMW I3 60Ah
NineBot One e+

Orbit

Dersom treningen er i nærheten av Oslo sentrum, og det er etter kl 17, er nok nevnte Vulkan stedet for deg. Massevis av ladepunkter (riktignok bare 22 av drøyt 100 som har 32A, så sjekk merking). Gratis lading døgnet rundt på AC (men du må ha Fortum ladebrikke for å starte lading, evt registert Elbilforeningens brikke hos Fortum), og gratis parkering etter kl 17 med elbil. Trenger du noe ekstra rekkevidde fra DC-lader, finner du det samme sted (øverste plan i parkeringshuset) og slipper dermed ekstra kjøring for dette.

For fri parkering bruker du EuroPark sin app. Det står skilt utenfor nå om at OnePark skal ta over parkeringen snart, men håper at denne avtalen med kommunen videreføres.

Er treningen mer perifert i byen, får du komme med noen hint om bydel, så er det kanskje også mulig å finne alternativer der.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ellemelle

Sitat fra: Orbit på mandag 07. august 2017, klokken 12:49
For fri parkering bruker du EuroPark sin app.
Var det ikke bare beboere i nærmiljøet som fikk fri parkering? 

John Doe

Det er i sentrum så Vulkan er nok da aktuelt hvis 32A også er gratis.
Er forøvrig greit å vite om eventuelle andre steder for å ha litt flere muligheter hvis man skulle trenge det.
BMW I3 60Ah
NineBot One e+

Orbit

#7
Sitat fra: Ellemelle på mandag 07. august 2017, klokken 13:09
Var det ikke bare beboere i nærmiljøet som fikk fri parkering?
Mulig at dette går automatisk basert på adressen profilen er registrert på hos EuroPark, men jeg har i alle fall aldri måttet bevise noe naboskap. Dukker ladeavtalen opp i app'en (er synlig for meg også når jeg er utenbys), så går det greit da vaktene uansett bare sjekker mot bilnummer.

Sitat fra: John Doe på mandag 07. august 2017, klokken 13:31
Det er i sentrum så Vulkan er nok da aktuelt hvis 32A også er gratis.
Er forøvrig greit å vite om eventuelle andre steder for å ha litt flere muligheter hvis man skulle trenge det.
All AC-lading er gratis på Vulkan, inkl 32A. For å få samme hastighet andre steder, må du såpass ut av sentrum at tapet fra ~20 min ekstra kjøring T/R, og dermed også kortere ladetid, nok ikke gjør det verd bryet kontra en 16A "bystolpe". Vulkan har også egen batteribank, så mulig det er strøm å få der selv om hele Oslo skulle være mørklagt!

Hint: Velg en 7.4kW-plass med i3 60Ah, siden du likevel ikke kan utnytte mer enn dette. Så er det 11/22kW-plasser igjen til oss med 3-faslader.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

kajh

Sitat fra: Orbit på mandag 07. august 2017, klokken 08:46
Jeg sendte i en periode en del oppdateringer/nyregisteringer til dem, men da ingenting ble lagt inn i systemene gadd jeg ikke fortsette med det.

Jeg har siste måneden sendt ca 15 oppdateringer/nyregisteringer til post@nobil.no, og de har de lagt inn i løpet av 2-3 dager og sendt hyggelig svar og takket for hjelpen.

Jeg mener ikke å trekke dine erfaringer i tvil, men ville bare nevnte dette i tilfelle ting fungerer bedre nå.

:)

Orbit

Da satser jeg på at dette går bedre nå, og skal prøve å sende noen oppdateringer til dem. Jeg brukte skjemaet på websidene deres, da jeg regnet med det var bedre enn "ustrukturerte" data på epost.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA