Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderer å kjøpe ny model s. Diverse spm.

Startet av nightking, lørdag 29. juli 2017, klokken 14:00

« forrige - neste »

nightking

Hei..

Jeg vurderer en modell s. Ikke noe kjennskap til tesla, ikke prøvekjørt osv.
Men jeg har noen spørsmål jeg håper å få svar på.

1. Hvordan er varmeapparatet på vinterstid? Blir det skikkelig varmt som en vanlig fossilbil?

2. Har alle biler styring av varme fra app?

3. Jeg er ikke fan av glasstak eller takluke, men ettersom jeg ikke kan få vanlig tak så må det evt bli glasstak, takstativ er noe jeg aldri bruker.
Men leser en del om at det kan bli mye varmetap her. Gjelder dette fortsatt på nye biler idag? Noen som har dette som vil dele erfaringer.. syns det er veldig rart at det ikke er noe som kan dekke igjen glasstaket, hater å ha det lyst over hodet. :p

4. Bør jeg gå for rwd eller awd? Kjører idag forhjulsdrift passat, og har ingen problemer med det. Men bilen er egentlig i dyreste laget og kan ikke krysse av alt på lista heller. Men er det da vanskeligere med videresalg?

5. Det må bli finans, og lurer på hva slags finans som er best? lest noe om gunstig rente fra tesla, men er det utgått? Og gjelder det bare med en viss egenkapital? Har sett på bil til ca 700.000 med ca 100.000 egenkapital.

6. Trenger jeg å installere ladestasjon hjemme? Jeg kjører stort sett bare småkjøring. Hvertfall i 90% av tilfellene.. og har ett hus fra 70 tallet, kan det lades uten å bytte ut elektriske anlegget? Vil det holde med en vanlig kurs på 16A ?Bor ca 5-10 min unna supercharger også.

7. Jeg vurderer en 75, men syns egentlig det er litt i minste laget, men lommeboka tillater hvertfall ikke 100. Hva er reel rekkevidde her på vintertid uten å sitte å fryse i cupeen?

8. Ser noen skriver at de har dobbeltlader. Hva er dette? Hvorfor er ikke dette noe valg ved bestilling? Følger alt av lade kabler med? Slik som passer i vanlig stikkontakt? Har bilen en type 2 lader? Kan den lades på alle ladestasjoner? Må evt sånne kabler kjøpes utenom?

9. Lønner det seg å vente til evt 75 blir oppdatert til 85?

Blir sikkert noen fler spørsmål etterhvert

Håper noen tar seg tid å svare. :)
For meg så blir nok regnestykket en del dyrere med tesla kontra min nåverende bil, men må si jeg har falt for tesla, og tiden er uansett inne for å bytte bil. Da mesteparten av kjøringa er i nærområdet så kom ideen å gå til elbil, men samtidlig så kjører vi ofte litt lenger i helgene til hytta osv, da passer model s perfekt :)

Mvh Bjørnar

spirrevipp

1. Varmeapparatet er topp, bilen blir god og varm
2. Ja
3. Jeg har soltak, ikke vært plaget med kulde fra det, men er muligens litt individuelt.
4. Rwd er sikkert greit hvis du ikke har spesielt behov for AWD
5. Tesla har fremdels 0,25% nominiell rente på lån på 75
6. Jeg ville installert ladestasjon hjemme og sett det på som en del av kostnaden for anskaffelse av bil. Lading på lokal superlader er ganske uglesett.
7. Er du redd for rekkevidden så kan du evt. vurdere en brukt S90, kjenner ikke tallene for S75 selv.
8. Nå er oppgradert lader inkludert på alle biler (opp til 16,5 kWh). Eldre bilder hadde mulighet for 22 kWh.
9. Vanskelig å spå hva som skjer, men med Tesla så skjer det noe ganske ofte så hvis man alltid skal vente på det nyeste så blir det aldri noen bil.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

AirCanada

Er i lignende posisjon som deg, men kjører 40 mil i uken, har ikke nær tilgang til superlader. S75D er det jeg har valgt meg ut.

Dine spørsmål 6 og 7 svarer seg selv. Med så nær tilgang til Supercharger og hovedsaklig småkjøring vil du trenge å ladde sjeldnere.

5. Kampanjen fra Tesla varer ut måneden. Nominell rente på 0,25 er crazy bra. Effektiv endel høyere, men fortsatt VESENTLIG lavere enn vanlig huslån/billån.
TMS 75D (levering oktober 2017)

Nasatech

Sitat fra: Bgulhaugen på lørdag 29. juli 2017, klokken 14:00
Hei..

Jeg vurderer en modell s. Ikke noe kjennskap til tesla, ikke prøvekjørt osv.
Men jeg har noen spørsmål jeg håper å få svar på.

1. Hvordan er varmeapparatet på vinterstid? Blir det skikkelig varmt som en vanlig fossilbil?

2. Har alle biler styring av varme fra app?

3. Jeg er ikke fan av glasstak eller takluke, men ettersom jeg ikke kan få vanlig tak så må det evt bli glasstak, takstativ er noe jeg aldri bruker.
Men leser en del om at det kan bli mye varmetap her. Gjelder dette fortsatt på nye biler idag? Noen som har dette som vil dele erfaringer.. syns det er veldig rart at det ikke er noe som kan dekke igjen glasstaket, hater å ha det lyst over hodet. :p

4. Bør jeg gå for rwd eller awd? Kjører idag forhjulsdrift passat, og har ingen problemer med det. Men bilen er egentlig i dyreste laget og kan ikke krysse av alt på lista heller. Men er det da vanskeligere med videresalg?

5. Det må bli finans, og lurer på hva slags finans som er best? lest noe om gunstig rente fra tesla, men er det utgått? Og gjelder det bare med en viss egenkapital? Har sett på bil til ca 700.000 med ca 100.000 egenkapital.

6. Trenger jeg å installere ladestasjon hjemme? Jeg kjører stort sett bare småkjøring. Hvertfall i 90% av tilfellene.. og har ett hus fra 70 tallet, kan det lades uten å bytte ut elektriske anlegget? Vil det holde med en vanlig kurs på 16A ?Bor ca 5-10 min unna supercharger også.

7. Jeg vurderer en 75, men syns egentlig det er litt i minste laget, men lommeboka tillater hvertfall ikke 100. Hva er reel rekkevidde her på vintertid uten å sitte å fryse i cupeen?

8. Ser noen skriver at de har dobbeltlader. Hva er dette? Hvorfor er ikke dette noe valg ved bestilling? Følger alt av lade kabler med? Slik som passer i vanlig stikkontakt? Har bilen en type 2 lader? Kan den lades på alle ladestasjoner? Må evt sånne kabler kjøpes utenom?

9. Lønner det seg å vente til evt 75 blir oppdatert til 85?

Blir sikkert noen fler spørsmål etterhvert

Håper noen tar seg tid å svare. :)
For meg så blir nok regnestykket en del dyrere med tesla kontra min nåverende bil, men må si jeg har falt for tesla, og tiden er uansett inne for å bytte bil. Da mesteparten av kjøringa er i nærområdet så kom ideen å gå til elbil, men samtidlig så kjører vi ofte litt lenger i helgene til hytta osv, da passer model s perfekt :)

Mvh Bjørnar

Hei Bjørnar.

Velkommen i klubben. Du kommer ikke til å angre :)

Jeg har hadde Model S i nesten 3 år og har nå hatt Model X i ett år. Skal prøve å svare så godt jeg kan.

1. Min erfaring er at dette er kjempe bra. Har aldri hatt problemer med kulde i bilen. Har dog hørt om noen som har det!

2. Yes. Alle har varmestyring fra app. 

3. Noen har tettet igjen taket med matter. TeslaBjørn gjorde dette pga. kulderas i den ene videoen sin.

4. Her er det mange meninger. AWD er nok best mtp videresalg, men RWD er veldig gode på vinterføre. Jeg hadde min RWD i 2 vintre uten problemer.

5. Det er 0.25% rente på 90 og 75 modeller, men ikke på 100. Dette gjelder ut juli, så bare i dag og i morgen igjen.

6. Her er det mange delte meninger, men jeg har aldri hatt ladestasjon hjemme. Lader bare på 16/13 amp og kjører rundt 3-4 mil hver dag. Lader 2-3 ganger i uken.

7. Ikke noe problem med 75. Jeg bruker 60kW når jeg kjører fra Oslo til Beito om vinteren. Dette er da Model X P90D med henger!

8. Dobbeltlader var på gamle biler. Det eksisterer ikke lenger. Med bilen følger det vanlig schuko (stikkontakt), blå 32A 230v kontakt og type 2 kabel. Alle passer rett i bilen. Ladekablen til Tesla kalles UMC og man bytter bare endestykke for å veksle mellom standardene. Type2 er egen kabel, men denne følger med på nye biler. I tillegg kan man kjøpe Chademo adapter om man trenger det. Dette har jeg aldri hatt.

9. Tror ikke det kommer noen 85, men man vet aldri.

Lykke til med kjøp :)

rsomby

#4
Sitat fra: Bgulhaugen på lørdag 29. juli 2017, klokken 14:00
Hei..

Jeg vurderer en modell s. Ikke noe kjennskap til tesla, ikke prøvekjørt osv.
Men jeg har noen spørsmål jeg håper å få svar på.

1. Hvordan er varmeapparatet på vinterstid? Blir det skikkelig varmt som en vanlig fossilbil?
Ja, det er akkurat som fossil, bare at du slipper å vente på at motoren skal bli varm.

2. Har alle biler styring av varme fra app?
Ja.

3. Jeg er ikke fan av glasstak eller takluke, men ettersom jeg ikke kan få vanlig tak så må det evt bli glasstak, takstativ er noe jeg aldri bruker.
Men leser en del om at det kan bli mye varmetap her. Gjelder dette fortsatt på nye biler idag? Noen som har dette som vil dele erfaringer.. syns det er veldig rart at det ikke er noe som kan dekke igjen glasstaket, hater å ha det lyst over hodet. :p
Det med varmetap osv har blitt debattert frem og tilbake utallige ganger på forumet uten at noen kan konkludere med noe, folk forsvarer bare stort sett sitt valg og ståsted. Hvis du vil ha med alutak så kan du kjøpe inventory eller brukt (jeg har alutak på min 90D, valgt pga mindre støy)

4. Bør jeg gå for rwd eller awd? Kjører idag forhjulsdrift passat, og har ingen problemer med det. Men bilen er egentlig i dyreste laget og kan ikke krysse av alt på lista heller. Men er det da vanskeligere med videresalg?
Bilen er bra med bakhjulsdrift. Velg awd om du har en utfordringer der du kjører i dag.

5. Det må bli finans, og lurer på hva slags finans som er best? lest noe om gunstig rente fra tesla, men er det utgått? Og gjelder det bare med en viss egenkapital? Har sett på bil til ca 700.000 med ca 100.000 egenkapital.
Tesla sin finans er utvilsomt best. Kampanjerente på 0.25% og 1.69-2.19% på dyrere biler.

6. Trenger jeg å installere ladestasjon hjemme? Jeg kjører stort sett bare småkjøring. Hvertfall i 90% av tilfellene.. og har ett hus fra 70 tallet, kan det lades uten å bytte ut elektriske anlegget? Vil det holde med en vanlig kurs på 16A ?Bor ca 5-10 min unna supercharger også.
Må ikke ha ladestasjon, bare vanlig stikk. Men vil anbefale en enkel vegglader med fastmontert type 2. Da er det bare å parkere og sette i kabel, ikke rote med ladekabelen inn og ut av bilen osv.

7. Jeg vurderer en 75, men syns egentlig det er litt i minste laget, men lommeboka tillater hvertfall ikke 100. Hva er reel rekkevidde her på vintertid uten å sitte å fryse i cupeen?
28-30mil burde være mulig, men det er mange faktorer som avgjør, spesielt kjøreforhold, slaps er versting og suger mye rekkevidde, samme med mye høydemeter opp.

8. Ser noen skriver at de har dobbeltlader. Hva er dette? Hvorfor er ikke dette noe valg ved bestilling? Følger alt av lade kabler med? Slik som passer i vanlig stikkontakt? Har bilen en type 2 lader? Kan den lades på alle ladestasjoner? Må evt sånne kabler kjøpes utenom?
Alt av kabler følger med, vanlig stikk og type 2 kabel. Dobbeltlader er standard nå 16.5kw. Før var det valg mellom 11 og 22kw lader.  Hvis en hadde 400v og 32amp så kunne få maxet ut ladefarten med 22kw. De fleste har vel ikke 400v uansett, med mindre en bor i et relativt nytt hus.

9. Lønner det seg å vente til evt 75 blir oppdatert til 85?
Det er synsing, men jeg tviler på at det skjer. Det virker som 75 blir entry S/X fremover. Etter at model 3 kommer skal en ikke se bort fra at også 75 pakken forsvinner.

Blir sikkert noen fler spørsmål etterhvert

Håper noen tar seg tid å svare. :)
For meg så blir nok regnestykket en del dyrere med tesla kontra min nåverende bil, men må si jeg har falt for tesla, og tiden er uansett inne for å bytte bil. Da mesteparten av kjøringa er i nærområdet så kom ideen å gå til elbil, men samtidlig så kjører vi ofte litt lenger i helgene til hytta osv, da passer model s perfekt :)

Tips. Kjøp en bruktbil fra tesla, da får du kampanjerente og utvalget av biler er bra.

Mvh Bjørnar

nightking

#5
Takk for mange svar. Har vurdert å kjøpe brukt også, men jeg er usikker. Ser de har noen brukte 90. Men jeg vil ap2. Og alltid så er jo det nyeste best. Flere barnesykdommer luka bort. Og som jeg har skjønt har det vært noen av dem på tesla..

Typisk at den renta går ut mnd da, for jeg rekker jo ikke å gjøre noe før i begynnelsen av august uansett, juli er jo snart ferdig. Må bestemme meg på mandag da, hehe.. men når jeg velger dette på tesla.com så er egenkapital ganske høy. Gjelder den kun for en viss prosent egenkapital? Ikke finner jeg muligheten for å endre dette heller..

Har også skjønt at man kan få gratis superlading og rabatt med sånn kode fra dere, men gjelder den koden da bare for meg i den bilen? Vil den følge meg eller bilen ved salg? Eller frafaller hele greia?

Ang hjemmelager, anbefaler dere tesla sin eller en type 2 ladestasjon?
Har gammelt hus fra 1970, vil det funke der?

Når dere sier soltak. Da tenker dere glasstak uten takluke sant?

Nasatech

Sitat fra: Bgulhaugen på lørdag 29. juli 2017, klokken 15:18
Takk for mange svar. Har vurdert å kjøpe brukt også, men jeg er usikker. Ser de har noen brukte 90. Men jeg vil ap2. Og alltid så er jo det nyeste best. Flere barnesykdommer luka bort. Og som jeg har skjønt har det vært noen av dem på tesla..

Typisk at den renta går ut mnd da, for jeg rekker jo ikke å gjøre noe før i begynnelsen av august uansett, juli er jo snart ferdig. Må bestemme meg på mandag da, hehe.. men når jeg velger dette på tesla.com så er egenkapital ganske høy. Gjelder den kun for en viss prosent egenkapital?

Har også skjønt at man kan få gratis superlading og rabatt med sånn kode fra dere, men gjelder den koden da bare for meg i den bilen? Vil den følge meg eller bilen ved salg? Eller frafaller hele greia?

Ang hjemmelager, anbefaler dere tesla sin eller en type 2 ladestasjon?
Har gammelt hus fra 1970, vil det funke der?

Når dere sier soltak. Da tenker dere glasstak uten takluke sant?

Hei igjen,

Kode kan du få av hvem som helst. Da har du ubegrenset superlading. Send meg PM om du trenger.

Renten kan man få over 10 år uten innskudd. Det har svigerfar nettopp gjort.

Hjemmelader er helt klart Tesla sin veldig bra. Melder du deg inn i TOCN (Teslaklubben) så får du 20% rabatt.

Lasse

nightking

OK.. bra :)
kunne ønske jeg fikk opp en kalkulator i tesla design slik at man kan se alt sammen der. Med mmd termin osv.

Marmolada

Du har vel to uker etter bestilling før du må bekrefte. Da kan du gjøre endringer eller få tilbake depositum..så bør gå greit å bestille Mandag.

Helge Alm

DnB innvilger lånesøknad via Tesla på 5 min...krever kun 30.000 i depositum og kr 0,- i egenkapital. Velge mellom 5, 8 eller 10 års nedbetaling.
Rabattkode får du fra fra oss - gå inn på salgsannonsene og du finner rabattkoder der. Gratis superlading følger bilen inntil du selger den, mener jeg.
Hjemmelader: Opp til deg, men blir du TOCN medlem kan du få 35 % rabatt mener jeg om du bestiller via dem (se deres hjemmesiden til TOCN for medlemsfordeler).
Med soltak så mener panoramatak med takluke. Glasstak er rent glasstak.

Sitat fra: Bgulhaugen på lørdag 29. juli 2017, klokken 15:18
Takk for mange svar. Har vurdert å kjøpe brukt også, men jeg er usikker. Ser de har noen brukte 90. Men jeg vil ap2. Og alltid så er jo det nyeste best. Flere barnesykdommer luka bort. Og som jeg har skjønt har det vært noen av dem på tesla.. Typisk at den renta går ut mnd da, for jeg rekker jo ikke å gjøre noe før i begynnelsen av august uansett, juli er jo snart ferdig. Må bestemme meg på mandag da, hehe.. men når jeg velger dette på tesla.com så er egenkapital ganske høy. Gjelder den kun for en viss prosent egenkapital? Ikke finner jeg muligheten for å endre dette heller..
Har også skjønt at man kan få gratis superlading og rabatt med sånn kode fra dere, men gjelder den koden da bare for meg i den bilen? Vil den følge meg eller bilen ved salg? Eller frafaller hele greia?

Ang hjemmelager, anbefaler dere tesla sin eller en type 2 ladestasjon?
Har gammelt hus fra 1970, vil det funke der?

Når dere sier soltak. Da tenker dere glasstak uten takluke sant?

spirrevipp

Sitat fra: Bgulhaugen på lørdag 29. juli 2017, klokken 15:18
Har vurdert å kjøpe brukt også, men jeg er usikker. Ser de har noen brukte 90. Men jeg vil ap2.

AP1 er fremdeles bedre enn AP2. Er i ferd med å bytte fra S med AP1 til X med AP2, men hadde jeg funnet en
brukt X90 med AP1 til god pris så hadde jeg ikke kviet meg for å slå til på den. Vurderer du brukt og kan leve med AP1 så har jeg en som kommer til salgs litt senere i høst.

Sitat
Typisk at den renta går ut mnd da, for jeg rekker jo ikke å gjøre noe før i begynnelsen av august uansett, juli er jo snart ferdig. Må bestemme meg på mandag da, hehe.. men når jeg velger dette på tesla.com så er egenkapital ganske høy. Gjelder den kun for en viss prosent egenkapital? Ikke finner jeg muligheten for å endre dette heller..

Du kan få lånet uten egenkapital. Jeg tror det sentrale for å få renten er at kredittsøknaden er sendt før utgangen av måneden. Hvis du prater med en selger på mandag og sender inn kredittsøknad så går det nok greit å bestille bil noen dagere senere, og så har du jo da en uke på deg til å endelig bestemme deg med mulighet for å få depositum tilbake. Det er jo mulig kampanjen fortsetter også, men hvis du får sendt inn kredittsøknad så har du sikret deg renten uansett.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

nightking

OK.. takk for masse gode svar. Tror jeg stikker ned på tesla til mandag og tar en prat. Trodde så fort depositum var betalt så var den «kjøpt» jeg.

Noen som vet ca kostnad å montere og kjøpe hjemmelader? Ferdig for alt?

Nasatech

Sitat fra: Bgulhaugen på lørdag 29. juli 2017, klokken 15:41
OK.. takk for masse gode svar. Tror jeg stikker ned på tesla til mandag og tar en prat. Trodde så fort depositum var betalt så var den «kjøpt» jeg.

Noen som vet ca kostnad å montere og kjøpe hjemmelader? Ferdig for alt?

Tror du kan snakke med selger i dag og så bare endre på det til mandag. Om du har tid da :)

Helge Alm

Sitat fra: Bgulhaugen på lørdag 29. juli 2017, klokken 15:41
OK.. takk for masse gode svar. Tror jeg stikker ned på tesla til mandag og tar en prat. Trodde så fort depositum var betalt så var den «kjøpt» jeg.
Noen som vet ca kostnad å montere og kjøpe hjemmelader? Ferdig for alt?

Et sted mellom 15-20.000,-.

nightking

Det er vel stengt nå?

Ok. Fint da vet jeg ca prisen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA