Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøre forbi andre elbiler på vei mot hurtiglader

Startet av gauge, mandag 24. juli 2017, klokken 14:00

« forrige - neste »

gauge

Skulle lade på en ladeplass ca 30km etter ei ferge på E39. Fergemannskapet slapp av biler slik at jeg ble nesten sist, enda jeg sto i den forre delen av køen på kaia. 2 Elbiler som egentlig lå bak meg kom dermed foran meg, på en ganske stor hjemfartsdag, og jeg tenkte mitt...
Tenkte så på å kjøre forbi dem, men lot det være av hensyn til passasjerer og husfred. Heldigvis var det bare en av dem som skulle til hurtigladeren, og begge laderne var ledig slik at jeg slapp å tenke mer på det.

Hva ville andre gjort i en slik situasjon? Er det OK å kjøre forbi andre elbiler som man må anta har tenkt seg til en hurtiglader?
Husker i min korte karriere som helge-drosjesjåfør at det var en uskreven regel om å ikke kjøre forbi andre ledige drosjer på vei til hpl i sentrum om natta. Blir dette noe av det samme?

sylwester

Det er vel litt uhøflig å gjøre det foran alle køer i prinsippet, men mange gjør det. Jeg vil si det er en gråsone. En Taxi står gjerne på samme holdeplass som de andre sjåførene ganske ofte så det er nok viktigere å holde holdeplassfreden der enn en hurtigladestasjon man ikke bruker så veldig ofte. Mulig hvis du hurtiglader på samme rundt samme tid hver dag og kjenner igjen de andre så vi det ha forandret saken til at du bør vise litt mer hensyn da alle er interessert i komme frem til dit de skal og mange er muligens litt stressa.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

jankph

Sitat fra: gauge på mandag 24. juli 2017, klokken 14:00
Hva ville andre gjort i en slik situasjon? Er det OK å kjøre forbi andre elbiler som man må anta har tenkt seg til en hurtiglader?
Hvordan kan du anta at de skal dit? Det er jo ikke sikkert. Kanskje det bare er en "lokal" bilist som skal svinge av og hjem om noen få km og som ikke skal til den laderen. Og hvorfor skal de anta at du skal dit, det har jo de ingen forutsetninger for å vite.

Hadde jeg vært i en sånn situasjon så fikk det bare være så at de eventuelt kommer før meg i ladekøen. Bad luck. Neste gang er kanskje du den heldig og slipper av før de andre elbilene som trenger lading mer enn enn deg. 
VW e-up! 2015-mod siden juni 2017

Espen Hugaas Andersen

#3
Jeg syns kanskje det er litt uhøflig å kjøre forbi bare for å komme først til laderen. Det er ikke en oppførsel som er spesielt bra i forhold til trafikksikkerheten, fordi da vil kanskje den andre elbilen kjøre fortere, så vil du kjøre fortere, så vil han kjøre fortere, osv.

Som en generell regel vil jeg kjøre som vanlig. Kjører personen på en slik måte at man ville kjørt forbi om det var en fossilbil, så kjør forbi. Ellers ikke.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

gauge

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 24. juli 2017, klokken 15:41
Jeg syns kanskje det er litt uhøflig å kjøre forbi bare for å komme først til laderen. Det er ikke en oppførsel som er spesielt bra i forhold til trafikksikkerheten, fordi da vil kanskje den andre elbilen kjøre fortere, så vil du kjøre fortere, så vil han kjøre fortere, osv.
Det var iallefall slik for at drosjene ikke kappkjørte til kunden som stod på holdeplassen. Kappkjøring til hurtiglader blir vel litt det samme. Selv om man ikke vet, er det en bra sjans for at en ferielastet elbil med lavt skiltnr må til laderen. Jeg har ikke noe problem med å holde min plass i køen, men når fergemannskapet roter det til, er det lett å bli litt irritert når det blir xx(x) minutter ekstra før man kommer fram.

elekTrond

Uten å kjenne til E39 i det hele tatt, legger jeg til grunn følgende utsagn:

       
  • 30 km distanse til hurtiglader
  • ganske stor hjemfartsdag (ferietid)
  • hensyn til passasjerer og husfred i egen bil
  • hensyn til passasjerer og husfred i andres bil
Trafikken og stemningen i bilen styrer i stor grad tempoet, men hadde jeg tatt igjen en Leaf med min i-MiEV, og den holdt typisk, elbilistisk 70 i 80'en ... Da hadde jeg ikke tatt fem øre kilowatten for å slippe stresset med å ligge bak den og dasse - hvis og såfremt vær og vind hadde blåst min veg.

Hadde trafikken derimot glidd sømløst avgårde i vettugt tempo, kanskje til og med holdt 90 i 80en, ja da hadde jeg kanskje heller prøvd å holde igjen litt, både meg sjøl og batteribruken.

De tredve kilometrene blir for meg likegyldig all den tid jeg ikke kan vite om jeg måå lade, ei heller hvor mye energi jeg har til disposisjon fra ferge til hurtiglader. Siden det er på tampen av ferien, ser jeg heller ingen grunn til å forte seg hjem til kjerring, unger og mas - eller hva som enn måtte vente ved reisens slutt.
'13 Mjau

trykkertor

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 24. juli 2017, klokken 15:41
Jeg syns kanskje det er litt uhøflig å kjøre forbi bare for å komme først til laderen.
Enig. Men Norge er et land hvor vi hele tiden mister litt og litt køkultur.
Se bare på hva som skjer på butikken når det blir annonsert "ledig kasse".
Da har mange som prosedyre å starte en lokal 10meter sprint, hvor førstemann til ledig kasse blir først i nye køen. Uansett hvor de stod i gamle køen.
Dette tror jeg vi vil se med lading og på sikt.
gy
Synd å si det, men jeg har inntrykk av at norsk høfflighet og oppførsel er i svak degradering, mot økt egoisme og jeg-meg-jeg-tenking. Se bare hvor mange som parkere på handicap-parkering, uten rettigheter, men "skal bare".

(Mine betraktninger er ut fra hvordan det er i Bergensdistriktet. Hvis det er bedre andre steder i landet vårt, så gleder det meg å høre. Her er vi i fritt fall.)

gauge

Sitat fra: elekTrond på mandag 24. juli 2017, klokken 16:48
Uten å kjenne til E39 i det hele tatt, legger jeg til grunn følgende utsagn:

       
  • 30 km distanse til hurtiglader
  • ganske stor hjemfartsdag (ferietid)
  • hensyn til passasjerer og husfred i egen bil
  • hensyn til passasjerer og husfred i andres bil
Trafikken og stemningen i bilen styrer i stor grad tempoet, men hadde jeg tatt igjen en Leaf med min i-MiEV, og den holdt typisk, elbilistisk 70 i 80'en ... Da hadde jeg ikke tatt fem øre kilowatten for å slippe stresset med å ligge bak den og dasse - hvis og såfremt vær og vind hadde blåst min veg.

Hadde trafikken derimot glidd sømløst avgårde i vettugt tempo, kanskje til og med holdt 90 i 80en, ja da hadde jeg kanskje heller prøvd å holde igjen litt, både meg sjøl og batteribruken.

De tredve kilometrene blir for meg likegyldig all den tid jeg ikke kan vite om jeg måå lade, ei heller hvor mye energi jeg har til disposisjon fra ferge til hurtiglader. Siden det er på tampen av ferien, ser jeg heller ingen grunn til å forte seg hjem til kjerring, unger og mas - eller hva som enn måtte vente ved reisens slutt.
Dette er E39 på Nordmøre, fergestrekket er Halsa-Kanestrøm og hurtigladeren er på Valsøytunet. Jeg må lade der for å rekke hjem til Trondheim. Kanskje kunne jeg ladet på Aspøya og Orkanger, men ladeplassene der er for kjipe for unger i forhold til på Valsøytunet camping. Kjerring og unge satt forøvrig i bilen. Trafikken fløyt fint, så det var ingen grunn til å kjøre forbi noen. Ikke er det så store muligheter til det heller.

trykkertor

En ting er i hvertfall sikkert. Å bli klok på rekkefølgen fergemannskapene stabler og slipper av biler på er en vanskelig affære.
Noen ganger føles det som at de slipper vogntogene og campingturistene av først, "bare" for å irritere bilistene som skal ligge i kø bak.
Forstå det den som kan.
Tenk om rekkefølgen på kjøretøy inn på fergen representerte noe lunde rekkefølgen ut igjen.
Noen ganger blir det jo helt omvendt.

Oddaa

Sitat fra: trykkertor på mandag 24. juli 2017, klokken 20:38
En ting er i hvertfall sikkert. Å bli klok på rekkefølgen fergemannskapene stabler og slipper av biler på er en vanskelig affære.
Noen ganger føles det som at de slipper vogntogene og campingturistene av først, "bare" for å irritere bilistene som skal ligge i kø bak.
Forstå det den som kan.
Tenk om rekkefølgen på kjøretøy inn på fergen representerte noe lunde rekkefølgen ut igjen.
Noen ganger blir det jo helt omvendt.

Og (alt for) ofte skal vogntogene av først, sånn at 50 biler kjører forbi dem på smale og svingete veier...


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

geear

Sitat fra: trykkertor på mandag 24. juli 2017, klokken 17:23
Enig. Men Norge er et land hvor vi hele tiden mister litt og litt køkultur.
Se bare på hva som skjer på butikken når det blir annonsert "ledig kasse".
Da har mange som prosedyre å starte en lokal 10meter sprint, hvor førstemann til ledig kasse blir først i nye køen. Uansett hvor de stod i gamle køen.
Dette tror jeg vi vil se med lading og på sikt.
Har også observert det samme, og forstår ikke hva som skjer med ellers normalt høflige folk i det øyeblikket en med butikkens logo nærmer seg en tom kasse. Hvorfor opprettholdes ikke den samme køen som var? Tragisk. Men syns nå det gjelder uansett alder.

JorgenM

Bodde i London i 6 år og det som kanskje sjokkerte mest etter tilbakeflytting var nordmenns ekstremt uhøflige køvaner ja ;D


Når det gjelder ladestasjoner så må vi nok leve med slike problemer inntil det blir overflod av ladere. På Tesla er det veldig kjekt å følge med på GPS'en hvor mange ledige plasser det er på hver ladestasjon, skulle hatt noe lignende standard for andre typer hurtigladere også.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

elektrolux

Vil si at grensen går på om du kjenner vedkommende i den andre elbilen eller ikke.

Kjenner du han er det fritt fram å starte kamp om hurtigladeren, men med fare for søt hevn senere. Er det ukjente, bør en følge folkeskikk.

Legger merke til folk i butikkøen. Gjerne 10 mann i kø og så åpner ny kasse. Nesten garantert at det er sistemann i køen som blir først i den nye kassen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ingeniøren

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 25. juli 2017, klokken 13:12
Vil si at grensen går på om du kjenner vedkommende i den andre elbilen eller ikke.

Kjenner du han er det fritt fram å starte kamp om hurtigladeren, men med fare for søt hevn senere. Er det ukjente, bør en følge folkeskikk.

Legger merke til folk i butikkøen. Gjerne 10 mann i kø og så åpner ny kasse. Nesten garantert at det er sistemann i køen som blir først i den nye kassen.

Er ikke det naturlig da. Man åpner en ny kasse pga at køen ble lang...eller mener du den skulle deles på midten og all skulle rygget pen tilbake og inn en ny plass.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

trykkertor

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 25. juli 2017, klokken 17:04
Er ikke det naturlig da. Man åpner en ny kasse pga at køen ble lang...eller mener du den skulle deles på midten og all skulle rygget pen tilbake og inn en ny plass.
Det er i hvert fall ikke høflig.
I stedet for å si "Ledig kasse", kunne de sagt "Neste kunde i køen".

Se for deg, en dag med svært glatte fortau. Køen på legevakten øker og øker med brudd.
De ser seg nødt til å ringe etter et par ekstra leger og personale.
Er det da rettferdig at den som sist kom inn døren med brudd, får gå først til lege som nettopp dukket opp på ekstravakt?

Så vil mange bruke argumenter som at på legevakten er det et køsystem og at det løser seg selv.
Og da er mitt argument at et slikt køsystem på Rema 1000 vil ikke-egoistiske og høflige folk klarer å løse på en ok måte. Men vi har alltid egoistene som ser muligheten for å komme forbi køen og videre i livet sitt.
Og dette vil vi nok erfare mer og mer med ladekøer også.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA