Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Next gen Roadster

Startet av Nasatech, onsdag 12. juli 2017, klokken 08:46

« forrige - neste »

jlan

#45
Sitat fra: snd på fredag 24. november 2017, klokken 18:25
Ytelsene tar jeg ikke seriøst når Tesla snakker om 10 000 nm. Det sier oss ingen ting :o
10000 Nm, det må være dreiemoment på hjulene (til sammenligning så kan en 911 Carrera S komme opp i ca. 6000Nm i et begrenset område i 1.gir).

Hvis nye Roadster veier 1800 kg og hjulradien er 38 cm, så gir det:

Akselerasjon: a=10000 Nm/0.38m/1800kg=14.6 m/s2 eller ca 1.5g

Dette gir 0-100 km/t  på 100/3.6/14.6 = 1.9s (ikke medregnet luftmotstand og rullemotstand)

For å opprettholde dette dreiemomentet ved 100 km/t kreves:

P=F*v=10000[Nm]/0.38[m]*100[km/t]/3.6/0.736= 993 Hk
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Øggen

P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Espen Hugaas Andersen

En del av grunnen til at den ser så pen ut er kontrasten mot de svarte vinduene. Men dette er et tomt skall, og produksjonsutgaven vil så klart ha gjennomsiktige vinduer.

Det sagt - jeg er sikker på at produksjonsversjonen vil se veldig bra ut i hvit også.  :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

alda

Ganska sjukt att man kan få denna bilen gratis efter 55 referrals... Det är väl flera i Norge som har klarat det, vet i alla fall om en....
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

geear

Er vel bare 50 man trenger? 2% per referral?

Og ja, det er flere i Norge:

http://top.teslastats.no/?country=no&region=&all=no

georglu

Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

batterimannen

Sitat fra: jlan på lørdag 25. november 2017, klokken 11:06
Sitat fra: snd på fredag 24. november 2017, klokken 18:25
Ytelsene tar jeg ikke seriøst når Tesla snakker om 10 000 nm. Det sier oss ingen ting :o
10000 Nm, det må være dreiemoment på hjulene (til sammenligning så kan en 911 Carrera S komme opp i ca. 6000Nm i et begrenset område i 1.gir).

Hvis nye Roadster veier 1800 kg og hjulradien er 38 cm, så gir det:

Akselerasjon: a=10000 Nm/0.38m/1800kg=14.6 m/s2 eller ca 1.5g

Dette gir 0-100 km/t  på 100/3.6/14.6 = 1.9s (ikke medregnet luftmotstand og rullemotstand)

For å opprettholde dette dreiemomentet ved 100 km/t kreves:

P=F*v=10000[Nm]/0.38[m]*100[km/t]/3.6/0.736= 993 Hk

Du kom til 1,9 s uten luft og rullemotstand, de oppgir 2,1 s.
[ You are not allowed to view this attachment ]
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

jlan

Sitat fra: batterimannen på fredag 08. november 2019, klokken 12:19
Du kom til 1,9 s uten luft og rullemotstand, de oppgir 2,1 s.
Takk.  Jeg kan jo fortsette ved å estimere forbruket i 400 km/t da:

Effektbehov, luftmotstand: 0.24/2*1.2*(400/3.6)^3*2 = 400 KW
Effektbehov, rullemotstand:0.03*1800*9.8*400/3.6   =    60 kW
10% elektriske og mekaniske tap: 50 kW
Forbruk: 500 kW/400 km/h = 1250 Wh/km
Autonomi, tid: 200KWh/500kW*60= 24 minutt
Autonomi, distanse: 400 km/t*22/60= 160 km
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Tesla91

Hei! Er det noen "ververe" her som har fått en bekreftelse på rabatten de vil få på den nye Roadsteren? Jeg har opparbeidet meg ca 70% avslag på bilen men finner ikke igjen denne infoen noen plass etter de lukket verveprogrammet i februar/mars i fjor. Har sendt flere mail til Tesla uten å få svar...

© 2023, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA