Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Danmark, trenges eget adapter?

Startet av Olemann, tirsdag 11. juli 2017, klokken 15:52

« forrige - neste »

Chivas

Har vært i kontakt med overnattingsstedet jeg skal benytte i Danmark. De skriver "
Du kan både bruge et CEE stik samt et almindelig stik til en stikkontakt – vi har en adapter på lade-stationen."

Hva er det å anta at jeg trenger?

Ipadjove

Da passer vel en slik, typisk ca 100 kr på Biltema/Jula? Finnes også uten ledning, bare selve adapteren.

Elmo

Sitat fra: Chivas på tirsdag 18. juli 2017, klokken 18:45
Du kan både bruge et CEE stik samt et almindelig stik til en stikkontakt – vi har en adapter på lade-stationen."
Det betyr vel at du selv ikke behøver å ha med det noen overgang (=adapter).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Chivas

Tja, det er vel noe schuko-problematikk med ekstra pinne tenker jeg? Kjøpte den som Ipadjove postet + en med 400v cee. Ordner seg nok :)

Elmo

#34
Sitat fra: Chivas på tirsdag 18. juli 2017, klokken 21:09
. . noe schuko-problematikk med ekstra pinne tenker jeg?
Sjekk schuko kontakten på ledningen din da vel, de aller fleste har jo hullet som gjør at det funket i Danmark.

Hullet på bildet her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34303.msg590090.html#msg590090
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Orbit

#35
Det hullet er for den franske varianten med pinne i stikkontakten. I Danmark er det tre pinner i støpselet på jordede tilkoblinger. Det vil derfor ikke bli jordforbindelse med "våre" støpsler, og dermed heller ingen lading.....


(Bilde fra lenke tidligere i denne tråden)

(Det kjekke med standarder, er at det er så mange av dem.....  :'()
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Elmo

Du har rett (jeg skal skytes)  ;)   Den på bildet i post #8 over er vanligst i Danmark. Men jeg mener bestemt at jeg også hatt sett den Franske i Danmark.

Var forresten i Danmark i forrige uke, og hadde ingen problem med å lade både Ioniq og TMS med originalkladden til Ioniq fra ujordet stikk.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Øyvind.h

Det går å lade med umc fra jordet stikk. Men ved jordfeil kommer det av en eller annen grunn krypstrøm frem til chrome-detaljer på Teslaen.
Og å lade uten jording er ikke lurt. Bedre å koste på seg de tierne for et adapter enn å gamble. Mennekes ladekabel tillater ikke lading uten jord.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Nasatech

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 19. juli 2017, klokken 07:46
Det går å lade med umc fra jordet stikk. Men ved jordfeil kommer det av en eller annen grunn krypstrøm frem til chrome-detaljer på Teslaen.
Og å lade uten jording er ikke lurt. Bedre å koste på seg de tierne for et adapter enn å gamble. Mennekes ladekabel tillater ikke lading uten jord.

Dette merket jeg da jeg ladet uten jord i Danmark. Ekstremt ubehagelig å åpne døren. Heldigvis har jeg X og kan åpne med nøkkelen :)

Øyvind.h

Har barn, så den sjansen kan jeg ikke ta selv med X :(
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Elmo

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 19. juli 2017, klokken 07:46
Og å lade uten jording er ikke lurt. Bedre å koste på seg de tierne for et adapter enn å gamble.

Enig i det, men når det ikke fantes ett eneste jordet stikk i huset . . . hva da ?
Antar Vaskemaskin og tørketrommel var på jordet stikk, men de var fullstendig innbygget så stikket var utilgjegelig :(
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Øyvind.h

Ingen jordene stikk? Trodde omtrent alle stikk var jordet, selv de kjipe gamle helt flate på vegg som krever adapter.

Men klart - må man så må man. Første gang jeg dro til DK i 2014 lette jeg etter adapter når jeg oppdaget at det ikke fantes noen CEE stikk i feriehuset.
Ladet da primært på kveld/natt med lav effekt. Og fulgte med på dagen, etter at jeg oppdaget problemet med krypstrøm.

Kjøpte adapter i 2016 når det var tid for ny tur til DK.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Elmo

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 19. juli 2017, klokken 20:35
Ingen jordene stikk? Trodde omtrent alle stikk var jordet, selv de kjipe gamle helt flate på vegg som krever adapter.
Faktisk bare de gamle kjipe flate du har på bildet, men med kun to hull :-1-:
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA