Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Danmark, trenges eget adapter?

Startet av Olemann, tirsdag 11. juli 2017, klokken 15:52

« forrige - neste »

Olemann

Ser litt ulik info her om lading på "vanlig" Schuko i Danmark hva angår type støpsel, jording og behov for adapter.

Noen som vet noe om dette og ev. kan linke til adapter som trenges?  Gjelder altså vanlig treg AC lading på 6-16A med vanlig kladd og Schuko.

EDIT; fant denne i annen tråd, er dette standard dansk husholdningskontakt?  Og....mon tro om denne kan kjøpes i Norge, tips?  http://www.harald-nyborg.dk/p7230/cee-adapterkabel-60-cm

sjokomelk

Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Olemann

Ja, men mulig å få tak i dette i Norge, helst en fysisk butikk?  -  drar til Danmark til uken

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 11. juli 2017, klokken 17:33
Du trenger en som ser ut som dette:
http://www.harald-nyborg.dk/p1888/hybridstikprop

Griffel

Denne kan vel også være nyttig i Dammark
http://www.clasohlson.com/no/Overgangsadapter/36-4551
I tillegg til type 2 kablen din.

Adapter med Dansk til Fransk jord er nok enklest å finne i en dansk jernvarehandel, men husk at slike er ikke beregnet på full strømstyrke.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

kajh

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 11. juli 2017, klokken 17:33
Du trenger en som ser ut som dette:
http://www.harald-nyborg.dk/p1888/hybridstikprop
Der hvor man skal plugge til schukokontakten fra ladekladden inn I deter adapteret ser det for meg ut som det stikker ut en rund pinne som gjør at man ikke får koblet til.

Jeg har lest flere som skriver det samme som deg, så trolig er det noe jeg misforstår her.

Noen som vil hjelpe meg å skjønne?

:)

Griffel

#5
Sitat fra: kajh på onsdag 12. juli 2017, klokken 00:23
Der hvor man skal plugge til schukokontakten fra ladekladden inn I deter adapteret ser det for meg ut som det stikker ut en rund pinne som gjør at man ikke får koblet til.
De fleste schuko støpsler er av en universal type som i tillegg til  den tyske sidekontakten vi bruker også har et hull som passer til den franske varianten av stikkontakten. Trolig har støpselet på ladekablen din et slikt hull.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sjokomelk

Sitat fra: kajh på onsdag 12. juli 2017, klokken 00:23
Der hvor man skal plugge til schukokontakten fra ladekladden inn I deter adapteret ser det for meg ut som det stikker ut en rund pinne som gjør at man ikke får koblet til.

Jeg har lest flere som skriver det samme som deg, så trolig er det noe jeg misforstår her.
Støpselet på ladekladden er mest sannsynlig et CEE 7/7 som passer i både CEE 7/5 (fransk) og CEE 7/3 (tysk/Schuko) stikkontakt:

Den har hull som passer til jordpinnen i CEE 7/5 i tillegg til klemmene på siden som brukes i CEE 7/3.

Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Øyvind.h

Du trenger adapter, for de fleste stikkene i danmark ser slik ut.
Dermed trenger du noe med tre pinner inn i veggen.
De
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

goggo

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 11. juli 2017, klokken 17:33
Du trenger en som ser ut som dette:
http://www.harald-nyborg.dk/p1888/hybridstikprop

Ja, det er denne man trenger for å kunne lade på Schuko overalt i Danmark. Den fåes på byggevarebutikker og elektroforretninger etc. Veldig lett å få tak i da alle dansker trenger en slik for sin kaffetrakter og alt annet som de har kjøpt billig i Tyskland :)
Jeg har en slik selv som jeg har brukt et par ganger uten problemer eller varmgang. Jeg ladet da på 14A med min C-Zero.  Adapteren er jo tross alt merket 16A. Nå med Soul EV og større batteri så gidder jeg ikke å styre med Schuko lading lengre når jeg er i Danmark. Er jo hurtigladere overalt, og kun noen få norske turister som bruker dem så det er sjelden kø.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

e-curious

Link til info om lading av elbil i Danmark:
https://elbilstest.dk/opladning-elbil-danmark/

"For udenlandske elbilsejere kan det derfor være nødvendigt at købe en adapter eller et adapterkabel, der kan ændre Schuko-stik til dansk 3-benet stik. Disse kan typisk købes i Silvan, Harald Nyborg, Bauhaus og Bilka. Den lille adapter kan dog være svær at skille ad igen, så det er en fordel at købe et adapterkabel."



kajh

Sitat fra: Griffel på onsdag 12. juli 2017, klokken 00:29
De fleste schuko støpsler er av en universal type som i tillegg til  den tyske sidekontakten vi bruker også har et hull som passer til den franske varianten av stikkontakten. Trolig har støpselet på ladekablen din et slikt hull.

Aha slik ja. Takk for forklaringen!

:)

Nasatech

Til info så kan jeg informere om at jeg har vært 6-7 ganger i DK med min Model S og 3-4 ganger med min Model X uten adapter. Det går fint men er ikke anbefalt.

Tor Inge Skaar

Flere her på forumet har anbefalt Skross sitt World-to-Denmark adapter. Noen mente at Handysize på bl.a. byporten hadde dette. Men jeg var der for et par uker siden, og de hadde det ikke. Endte opp at jeg kjøpte det her: https://www.mytrendyphone.no/shop/skross-combo-reiseadapter-112036p.html. Hadde det i postkassen et par dager etterpå.

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk


Orbit

MyTrendyPhone har også fysisk butikk i Bogstadveien 24 i Oslo. Det de evt mangler i hylla der kan de få inn på en dag eller to.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA